Gå til innhold

Er klatring god trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en sofaslask som har bestemt meg for å begynne med en eller annen aktivitet, først og fremst fordi jeg trenger noe som kan gi meg litt mestringsfølelse da depresjon har tatt knekken på meg gjennom flere år. Klatring høres spennende å prøve ut, med tanke på at det kanskje er litt mer motiverende å holde på med enn bare jogging eller diverse trening på treningsenter. Jeg har i tillegg en middels frykt for høyder jeg ønsker å utfordre.

Er det noen her som har drevet med klatring? Kan man bli i god form av dette alene og bruke det som trening? Jeg har ikke trent på flere år, men jeg er relativt liten med mine 55 kilo. 

Anonymkode: 93a7c...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klatring er spesielt bra fordi du får lange, senete og definerte muskler av det. Så slipper du å se oppblåst ut med sånne bolemuskler som bolegutta får av boletreninga si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Cyrus skrev:

Klatring er spesielt bra fordi du får lange, senete og definerte muskler av det. Så slipper du å se oppblåst ut med sånne bolemuskler som bolegutta får av boletreninga si.

Ingen damer med vettet i behold ønsker bolermuskler eller bolerstemme eller bolersykdommer. Så det er ikke et alternativ en gang.

Anonymkode: 5e8be...c45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatring er veldig bra trening, spesielt hvis man gjør det ofte nok. For min del er det største problemet at man er avhengig av en klatrepartner, og for meg ble det for varierende hvor ofte jeg fikk det til. Da ble det lite fremgang. Men hvis du får til å ha en fast partner som kan samtidig som deg, eller en fast base med folk å klatre med så det skjer jevnlig, så er det en flott treningsform. 

Anonymkode: 6f532...3a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klatring er genialt. Jeg har aldri vært så sterk før som da jeg klatra aktivt. Man bruker hele kroppen, og styrker absolutt alle muskler i kroppen. Jo mer teknisk riktig du klatrer, jo mer av kroppen bruker du. Man skal ikke dra seg opp med armene, men skyve i fra med beina. Og siden det går mye på balanse, får du helt sjukt sterke kjernemuskler. Jeg som jente hadde tydelige ruter på magen. 

Det andre aspektet som er bra med klatring, er at man vil ut og klatre. Det betyr også at man ofte går i terrenget med tung sekk for å komme til de perfekte craggene. 

Det er også utrolig sosialt og gir mye god hangaround-tid. 

Har du ingen fast partner kan du fint buldre også. Dette er ganske intenst og en real styrkeøkt. 

Alle klatrere har utrolig flotte kropper å se på også ;) det er bieffekten av å klatre :) 

Nå skal jeg straks ut og klatre, og jeg blir alltid så utrolig lykkelig etter en fin økt :) elsker det. 

Eneste bakdelen er at henda kan se litt rufsete ut :fnise: selv om jeg personlig synes rufsete hender er sexy. 

Anonymkode: 98294...b6c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Jeg var ikke helt klar over at klatrepartner er lurt å ha, hehe. jeg kjenner få i denne byen, så det blir nok litt vanskelig for meg. I tillegg har jeg sosial angst, så det er ikke barebare å ta kontakt med andre og å orke å være sosial i tillegg til selve aktiviteten. men det er mest sannsynlig ikke så ille som jeg ser for meg :fnise: er det forskjell i behov for en partner ved topptau og buldring? 

Kjernemuskulatur høres bra ut! jeg har dog ikke trent på mange år, jeg håper ikke dettte blir for vanskelig :P 

Anonymkode: 7ef63...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint buldre uten partner, men på klatring med tau, trenger du nødvendigvis en som kan sikre deg (og som du sikrer når de klatrer). Hvis du skal klatre med tau, trenger du et kurs. Der kan du også sikkert finne en klatrepartner, ellers er det her i Oslo en nettside der man kan finne klatrepartnere. og noen sentre har organiserte treninger der man ikke trenger å ha med partner. For meg ble det såpass mye stress, bl.a. fordi både jeg og hun jeg begnte å klatre med jobber turnus, så jeg ga opp. Jeg synes ikke buldring er like morsomt, men det er jo mange som synes det er minst like morsomt. 

Anonymkode: 6f532...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg på et klatrekurs og prøv :) 

Jeg vet flere har gruppeklatring for de som er alene. Da er man en liten gruppe og det er faktisk enklere når man sliter med angsten. Det er enklere enn å spørre vilt fremmede. 

Jeg synes buldring er kjempegøy. Men foretrekker å klatre med andre på litt roligere tider på døgnet så jeg kan kose meg og ta det med ro. 

Anonymkode: 98294...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Kanskje noen her som kan tenke seg å stille som klatrepartner? Jeg har lenge hatt lyst til å lære klatring, så jeg hadde gjerne stilt!

Anonymkode: 179c4...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye klatrepropaganda. Føler klatring er litt kjedelig og slitsomt. Hva er gøy med det liksom? 

Anonymkode: cc4fb...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke noe å komme i form av alene, men en helt ok aktivitet til å styrke kjernemusklatur og bli mer fleksibel

Anonymkode: baf70...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye klatrepropaganda. Føler klatring er litt kjedelig og slitsomt. Hva er gøy med det liksom? 

Anonymkode: cc4fb...056

Tja antar tusenvis av folk tar feil og du har rett og at klatring derfor er kjedelig :alice:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er ikke noe å komme i form av alene, men en helt ok aktivitet til å styrke kjernemusklatur og bli mer fleksibel

Anonymkode: baf70...6c0

Du har aldri prøvd å klatre antar jeg. Sjekk ut Magnus Midtbø. 

https://www.google.no/search?q=magnus+midtbø&prmd=ivn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi07aDGwdHXAhXCxqQKHTWKDi0Q_AUIEigB&biw=375&bih=553&dpr=2

Anonymkode: 98294...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2017 at 10:19 PM, AnonymBruker said:

Ingen damer med vettet i behold ønsker bolermuskler eller bolerstemme eller bolersykdommer. Så det er ikke et alternativ en gang.

Anonymkode: 5e8be...c45

Kanskje de gjør de for sin egen del, akkurat slik kvinner sminker seg for sin egen del

Anonymkode: 07eb3...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 14.56, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :) Jeg var ikke helt klar over at klatrepartner er lurt å ha, hehe. jeg kjenner få i denne byen, så det blir nok litt vanskelig for meg. I tillegg har jeg sosial angst, så det er ikke barebare å ta kontakt med andre og å orke å være sosial i tillegg til selve aktiviteten. men det er mest sannsynlig ikke så ille som jeg ser for meg :fnise: er det forskjell i behov for en partner ved topptau og buldring? 

Kjernemuskulatur høres bra ut! jeg har dog ikke trent på mange år, jeg håper ikke dettte blir for vanskelig :P 

Anonymkode: 7ef63...d7f

Angående vanskelighetsgrad er alle innendørsløypene nummeret fra 1-9, og de letteste krever mindre teknikk, og dermed også mindre styrke i rare kroppsdeler. Så du starter på 3-4 og jobber deg oppover (bokstavelig talt). 

Med topptau må du ha partner, buldring gjør du alene. Jeg anbefaler absolutt å finne seg en partner på ca samme nivå. Hør i vennekretsen din først, om noen har prøvd, eller vil prøve klatring. Eller møt opp på kurs, de fleste steder har opplegg for å finne partnere. Du må ikke være så sosial utenom aktivitet, vanligvis snakker man mest om faglige ting uansett, evaluerer innsatsen osv. 

Og det er kjempegod trening. Har ikke funnet noe annet som trener alle de små støttemusklene som klatring gjør.

Anonymkode: 2159c...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...