Gå til innhold

Reparere bilen før innbytte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er nødt til å bytte bil pga. familieforøkelse, og akkurat i det vi begynte å se på nye biler tok gamlebilen kvelden 😬 

Det kostet (selvsagt) en halv formue å reparere, og på verkstedet oppdaget de en rekke andre skader som nok kommer til å koste minst like mye å reparere. Mitt spørsmål er da om det lønner seg å reparere den gamle bilen, eller om det blir ca. det samme å bare ta den i innbytte nå og slippe styret med å fikse den selv? Eller kan vi forvente at innbytteprisen blir redusert med mer enn det vil koste å reparere bilen først? 

Anonymkode: f2215...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når jeg byttet ut noen slitasjedeler på en innbytte bil sist så fikk jeg beskjed om at det var meningsløst og at jeg ikke skulle ha gjort det av butikken. 

Dette varierer med andre ord.

Anonymkode: d85fe...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

når jeg byttet ut noen slitasjedeler på en innbytte bil sist så fikk jeg beskjed om at det var meningsløst og at jeg ikke skulle ha gjort det av butikken. 

Dette varierer med andre ord.

Anonymkode: d85fe...833

Sa de hvorfor det var meningsløst? 

Vi har i utgangspunktet ikke tenkt å reparere bilen noe mer og heller la det være opp til forhandleren når vi bytter den inn, men jeg blir oversvømt av meninger jeg ikke har bedt om, som forteller meg at det er «idioti» å ikke fikse bilen. 

Anonymkode: f2215...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få et tilbud fra forhandleren. og sjekk om dere sparer noe på det. enkelt og greit.(sjekk listeprisen ift årstall og km. Mærk at forhandler som regel tar ca 20.000 + - i provisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg ikke å fikse bilen på verksted hvis dere skal bytte den inn.

Anonymkode: 2e527...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Try2 skrev:

få et tilbud fra forhandleren. og sjekk om dere sparer noe på det. enkelt og greit.(sjekk listeprisen ift årstall og km. Mærk at forhandler som regel tar ca 20.000 + - i provisjon.

Med å sjekke listepris, mener du Finn.no da ? For der går jo tilsvarende biler for en grei pris. Jeg har kontaktet verkstedet for å få en pris på reparasjonene og skal be om en innbyttepris fra et par forhandlere. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønner seg ikke å fikse bilen på verksted hvis dere skal bytte den inn.

Anonymkode: 2e527...a2b

Jeg regner heller ikk med at det lønner seg, men i følge bekjente som har et behov for å dele sin mening så risikerer vi å tape penger på å ikke reparere bilen først (ja, en kalte meg til og med for «tankeløs» og «idiot», men vedkommende mangler jo et filter eller to...)

 

Anonymkode: f2215...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner heller ikk med at det lønner seg, men i følge bekjente som har et behov for å dele sin mening så risikerer vi å tape penger på å ikke reparere bilen først (ja, en kalte meg til og med for «tankeløs» og «idiot», men vedkommende mangler jo et filter eller to...)

 

Anonymkode: f2215...9de

Ja det er tydelig at du har noen apekatter rundt deg. Hvis det er småting man kan fikse selv så kan jeg forstå det til en viss grad, men virker ikke som om det er slik.  Det du har gjort nå med å sjekke rundt høres bra ut. Er det en gammel bil?

Anonymkode: 2e527...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er tydelig at du har noen apekatter rundt deg. Hvis det er småting man kan fikse selv så kan jeg forstå det til en viss grad, men virker ikke som om det er slik.  Det du har gjort nå med å sjekke rundt høres bra ut. Er det en gammel bil?

Anonymkode: 2e527...a2b

Bilen er fra 2012. Forstillingen og rattet er visstnok skjevt og det er noen slitedeler som må byttes. 

Anonymkode: f2215...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilen er fra 2012. Forstillingen og rattet er visstnok skjevt og det er noen slitedeler som må byttes. 

Anonymkode: f2215...9de

Hold an, 5 år gammel bil? Gikk ikke det andre på garanti? Hjulstillingskontroll er ikke så dyrt og slitedeler er jo selvfølgelig bare en del av bilholdet. Selg bilen privat og sitt igjen med titalls tusen ekstra.. Angående innbytte vil nok forhandler forsøke å melke dette med at de må fikse den selv før videresalg (de melker ALT, steinsprut i lakk, minibulker etc), og da kan det nok være like greit å få ting fikset iom bilen er såpass ny.

Høres ut som dere bør vurdere leasing på neste bil.

Anonymkode: 2e527...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er nødt til å bytte bil pga. familieforøkelse, og akkurat i det vi begynte å se på nye biler tok gamlebilen kvelden 😬 

Det kostet (selvsagt) en halv formue å reparere, og på verkstedet oppdaget de en rekke andre skader som nok kommer til å koste minst like mye å reparere. Mitt spørsmål er da om det lønner seg å reparere den gamle bilen, eller om det blir ca. det samme å bare ta den i innbytte nå og slippe styret med å fikse den selv? Eller kan vi forvente at innbytteprisen blir redusert med mer enn det vil koste å reparere bilen først? 

Anonymkode: f2215...9de

Jeg byttet inn bilen min for få uker siden. Den hadde da en relativt stor parkeringsskade. Jeg fikk da opplyst at bilbutikken slipper å betale mva og andre ting når de reparerer biler de skal videreselge. Jeg fikk byttet bilen inn med et fradrag på egenandelen på forsikringen min. (Har parkeringsskade uten bonus tap på bilforsikringen.)

Anonymkode: 08a55...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hold an, 5 år gammel bil? Gikk ikke det andre på garanti? Hjulstillingskontroll er ikke så dyrt og slitedeler er jo selvfølgelig bare en del av bilholdet. Selg bilen privat og sitt igjen med titalls tusen ekstra.. Angående innbytte vil nok forhandler forsøke å melke dette med at de må fikse den selv før videresalg (de melker ALT, steinsprut i lakk, minibulker etc), og da kan det nok være like greit å få ting fikset iom bilen er såpass ny.

Høres ut som dere bør vurdere leasing på neste bil.

Anonymkode: 2e527...a2b

Bilen er rett over en måned over 5 år, så ingenting går på garantien 😬

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg byttet inn bilen min for få uker siden. Den hadde da en relativt stor parkeringsskade. Jeg fikk da opplyst at bilbutikken slipper å betale mva og andre ting når de reparerer biler de skal videreselge. Jeg fikk byttet bilen inn med et fradrag på egenandelen på forsikringen min. (Har parkeringsskade uten bonus tap på bilforsikringen.)

Anonymkode: 08a55...848

Ah, at de slipper mva på reparasjon når de fikser den før videresalg forklarer jo hvorfor det ikke lønne seg å reparere skadene selv. 

Anonymkode: f2215...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...