Gå til innhold

Vippestol eller babynest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kjøpt inn det viktigste som vogn og seng,men lurer litt på om vippestol eller babynest også kan være lurt å ha?

Leser at noen mener at vippestol ikke er ergonomisk bra for babyer,så man bør unngå å bruke det.Er det bedre å bruke babynest da,hvis man f.eks skal på wc og baby ligger i stuen? Og senere når babyen beveger seg mer,la han/hun ligger på et teppe på gulvet med babygym?

(Er førstegangsmamma,så vær snill med meg.Har ingen erfaring med dette fra før).

Anonymkode: 9d546...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke kjøpt noe av det før fødselen, men sett an hva slags baby du får. Men kanskje sett litt på det på nett, sånn at du vet hva du evt. ønsker å kjøpe hvis du raskt finner ut at du har en baby som nekter å la deg ta en kort dusj uten å hylskrike, men som kan akseptere vippestol f.eks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippestol er ikke bra for rygg og bekken. Babyer skal sitte max 10 min om gangen. Babyrede er ikke anbefalt av lub grunnet fare for krybbedød, og bør ikke brukes uten oppsyn. 

Men babyen kan jo ligge på teppe på gulvet, i vognbagen, i sengen sin, osv. Du trenger ikke kjøpe enda en greie.

Anonymkode: f8a5d...725

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babynest og vippestol har to vidt forskjellige bruksområde og kan ikke sidestilles:)Babynest kan man bruke mye det første halve året til babyens hviler eller bare for å ha en tryggere plass å legge dem når man feks skal på do. La babyen ligge i det i sofaen osv. Vippestol begynner man normalt sett å bruke seinere. I forbindelse med at babyen begynner med fast føde. Det er ikke gunstig å bruke vippestol som oppbevaringsplass for babyen. Men for korte perioder som måltid. Matte på gulvet og babygym høres ut som en god plan!

Anonymkode: d56da...afc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby kan trygt ligge på teppe på gulvet. Tror sjelden jeg gikk ifra mi om hun var våken for å gå på do osv. Passet på mens hun sov ellers ble hun med og lå på teppe på badegulvet :) Aldri hatt behov for vippestol eller nest. Men et leketeppe som er tykt og mykt er mye brukt. Bare å sette en babygym over når tiden er inne for det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ann behovet for vippestol. Vi var helt avhengig av noe som kunne beveges uten at vi alltid måtte bysse selv. Vår hadde kolikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår fysioterapaut sa man fint kan bruke vippestol, bare de er satt langt nok ned. Babybjørn sin er jo nærmest liggende på nederste hakket. Gull verd om man skal ta seg en dusj for eks. 

Babynest brukte vi masse i starten, det er helt trygt så lenge man følger med. 

Anonymkode: d0f01...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt nest til begge barna, veldig fornøyd! Praktisk å ha i sofaen osv. 

Vippestol har vi aldri brukt. 

Ingen av mine har villet bli gått fra, så har blitt vant til å ta de med. Ligger på gulvet foran dusjen, på spisebordet mens jeg lager mat, på pc-pulten mens jeg sjekker mail osv. (Vi har store bord og jeg følger med, ingen fare). 

Også bruker vi en del sjal! Både babyen og 2-åringen liker å sitte i sjal mens jeg gjør ting. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på krybbedød når det gjelder babynest (dersom du lar babyen ligge i nestet uten oppsyn). Når barnet kan snu seg er det mer aktuelt med babynest med tanke på sikkerhet. Vippestol er kjekt å ha, spesielt de fra Babybjörn er veldig gode.

Hilsen ansatt i barneutstyr-butikk. 

Anonymkode: 4555b...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babynest brukte vi veldig mye fra starten av. Han lå i det på sofaen, og skulle jeg på do f.eks så bare bærte jeg med meg hele nestet så han slapp å våkne. Vi hadde det også med når vi var på besøk hos familie og venner, og da hadde han et kjent sted å sove.

Vippestol brukte vi ikke like mye, og heller ikke like tidlig, men da han ble litt større var det veldig praktisk å ha når jeg skulle dusje osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bib_84 skrev:

Babynest brukte vi veldig mye fra starten av. Han lå i det på sofaen, og skulle jeg på do f.eks så bare bærte jeg med meg hele nestet så han slapp å våkne. Vi hadde det også med når vi var på besøk hos familie og venner, og da hadde han et kjent sted å sove.

Vippestol brukte vi ikke like mye, og heller ikke like tidlig, men da han ble litt større var det veldig praktisk å ha når jeg skulle dusje osv :) 

Uvitende førstegangsmor her. Kan man ikke gå fra en sovende baby for å gå på do i 2 min? Må man bære den med seg? 

Anonymkode: 44e87...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, FantasDick skrev:

Vi har hatt nest til begge barna, veldig fornøyd! Praktisk å ha i sofaen osv. 

Vippestol har vi aldri brukt. 

Ingen av mine har villet bli gått fra, så har blitt vant til å ta de med. Ligger på gulvet foran dusjen, på spisebordet mens jeg lager mat, på pc-pulten mens jeg sjekker mail osv. (Vi har store bord og jeg følger med, ingen fare). 

Også bruker vi en del sjal! Både babyen og 2-åringen liker å sitte i sjal mens jeg gjør ting. :)

Dette er jo fint om det går. Mitt badegulv, feks, er såpass varmt og rommet såpass trangt at å legge ned baby der for å gå i dusjen er uaktuelt. Knøttet ville havnet under vasken på null komma niks.

Så Ts må jo se an rommet.

til Ts: selvsagt går folk fra baby. Folk sover jo i 8 timer. Folk gjør kjempemasse greier som de absolutt ikke «skal» gjøre. Det viktige med baby i begynnelsen er at den får ro til å sove nok og at den alltid sover rett vei, altså med magen opp. Den skal ikke sove på din mage, i dine armer eller andre plasser med magen ned, og dette er mye viktigere enn om du går fra et kvarter og dusjer eller legger den semi-sittende i ti minutter. Om folk oppriktig ikke gikk fra babyer i 2 min så ville jo ingen trillet. En ser ikke hvert minutt oppi de vognene.. og mødre på kjøpesentre ser knapt til knøttet hver time. Så ta ting du får rådet med en spiseskje eller to med salt.

 Sånn til innkjøp ville jeg heller kjøpt inn swadlepose enn annet utstyr. Du kommer til å sove bedre om baby er trygg og lun.

Anonymkode: 50a00...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uvitende førstegangsmor her. Kan man ikke gå fra en sovende baby for å gå på do i 2 min? Må man bære den med seg? 

Anonymkode: 44e87...980

Dersom babyen ikke kan snu seg enda så går det nok greit (men så er det jo det med at man aldri vet når babyen snur seg for første gang, da) 

Dersom babyen sov i nestet sitt i sofaen tok jeg enten hele nestet med meg på do, eller så la jeg nestet på gulvet slik at babyen ikke kunne falle ned og løp på do. 

For oss var både babynest og vippestol gull (!) verdt. Men man bør ikke la babyen ligge i nest uten oppsyn, og vippestol bør nok ikke brukes i lange perioder av gangen. Men det er gull verdt å ha en vippestol (med tilhørende leke) å sette babyen i når man skal ta en dusj, spise eller gå på do (spesielt dersom babyen er såpass stor at h*n kan snu seg og åle seg litt rundt. Vår baby storkoste seg i alle fall med å fikle på leka på vippestolen mens jeg tok en dusj :) ) 

Babynestet bruker vi forøvrig fortsatt i blant til dagsoving på sofaen, selv om barnet nå nesten er 2 år. 

Anonymkode: f6eb6...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom babyen ikke kan snu seg enda så går det nok greit (men så er det jo det med at man aldri vet når babyen snur seg for første gang, da) 

Dersom babyen sov i nestet sitt i sofaen tok jeg enten hele nestet med meg på do, eller så la jeg nestet på gulvet slik at babyen ikke kunne falle ned og løp på do. 

For oss var både babynest og vippestol gull (!) verdt. Men man bør ikke la babyen ligge i nest uten oppsyn, og vippestol bør nok ikke brukes i lange perioder av gangen. Men det er gull verdt å ha en vippestol (med tilhørende leke) å sette babyen i når man skal ta en dusj, spise eller gå på do (spesielt dersom babyen er såpass stor at h*n kan snu seg og åle seg litt rundt. Vår baby storkoste seg i alle fall med å fikle på leka på vippestolen mens jeg tok en dusj :) ) 

Babynestet bruker vi forøvrig fortsatt i blant til dagsoving på sofaen, selv om barnet nå nesten er 2 år. 

Anonymkode: f6eb6...944

Det er når baby KAN snu seg at man kan la de være alene i babynest.. Da kan de snu seg tilbake dersom de havner på magen. 

Anonymkode: 4555b...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på krybbedød når det gjelder babynest (dersom du lar babyen ligge i nestet uten oppsyn). Når barnet kan snu seg er det mer aktuelt med babynest med tanke på sikkerhet. Vippestol er kjekt å ha, spesielt de fra Babybjörn er veldig gode.

Hilsen ansatt i barneutstyr-butikk. 

Anonymkode: 4555b...8be

??? Babynester ligger jo som oftest i sofaen det er livsfarlig når de begynner å snu seg, i tillegg er de fleste ca. vokst ut av nestet sitt når de blir så gamle at de kan snu seg...

Anonymkode: d0f01...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gidd å bruke penger på hverken vippestol eller banynest. Babynest vokser de fort utav, så hvorfor venne baby til det? Vilpestol skal ikke brukes til babyer som ikke har lært seg å sette seg selv opp. Og da har man jo ikke bruk for de heller. 

Jeg brukte bilstolen eller vognbagen de få gangene jeg ikke hadde anledning til å gå fra baby for å dusje. Elles la jeg dusjingen til tidspunkt hvor far var hjemme eller mens baby sov. Det er da måte på hvor mye utstyr man skal fylle opp huset med. 

Anonymkode: 9d2e6...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en 7 uker gammel baby og synes at både babynest og vippestol er kjekt å ha. 

Vi har babynestet oppi en lekegrind, der sover hun på dagtid. Det er kjekt, siden vi har hunder. 

Hun sitter i vippestolen hvis jeg skaø ordne noe kjapt på kjøkkenet, varme flasken hennes feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uvitende førstegangsmor her. Kan man ikke gå fra en sovende baby for å gå på do i 2 min? Må man bære den med seg? 

Anonymkode: 44e87...980

Jo, det kan man. Mente de gangene jeg skulle noe mer enn bare tisse og det gjerne kan ta litt lengre tid 😅 Vi har også toalett og stue i to ulike etasjer, da føltes det litt bedre å ha ham med.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktige med baby i begynnelsen er at den får ro til å sove nok og at den alltid sover rett vei, altså med magen opp. Den skal ikke sove på din mage, i dine armer eller andre plasser med magen ned, og dette er mye viktigere enn om du går fra et kvarter og dusjer eller legger den semi-sittende i ti minutter. 

Anonymkode: 50a00...544

Babyen kan fint sove på magen så lenge man selv er våken og følger med :) 

Jeg hadde en baby som ikke ville sove på rygg, punktum. Han sov derfor på magen både dag og natt, men det er jo selvsagt ikke anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med babynest og krybbedød er bullshit og skremselspropaganda! Vår baby lå i nestet sitt i vugga, senga, sofaen eller andre plasser. Det er fordi babyene liker å ligge ‘tett’, så bruk det med aller beste samvittighet. Vippestol brukte vi fra hun var ca 4mnd. Det at dette er farlig og skadelig for baby er også bullshit. For oss satt hun der når hun begynte å ville se ansikter, når hun skulle spise litt og når jeg måtte gjøre ting, som å dusje, gå på do, lage mat, brette klær osv. Imellom det lå hun på magen på gulvet på teppe eller under babygymmen. Gjør det som funker for DEG, og ikke hør på fanatikere. Krybbedød har INGENTING med babynest å gjøre, og du kommer ikke til å sitte med babyen oppå deg fra morgen til kveld. Å time dobesøk med når baby sover er det teiteste jeg har hørt. Lykke til, mamma! Du finner din egen vei, men anbefaler sterkt en vippestol!

Anonymkode: 9db66...ab5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker babynestet i timesvis hver dag. Baby er 8 uker. Hun sover i det i sofaen, anser det som helt trygt på dagtid, og hun kan jo ikke snu seg, og hun ligger langt unna kanten.. På natta derimot ligger hun helt flatt med kun en lett dyne over seg. 

Vippestol bruker vi en sjelden gang, blir nok brukt mer etterhvert. Nå sitter hun i den mens vi spiser middag for eksempel. 

 

 

Anonymkode: a414d...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...