Gå til innhold

Hvordan legge opp lesingen frem til eksamen? (Sykepleierstudenter og sykepleiere)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har eksamen i sykdomslære om ca 1 mnd. Jeg har kommet til det punktet hvor jeg føler jeg leser og leser, men ikke kommer noen vei. Jeg har begynt å løse eksamensoppgaver og skrive ned svarene på papir slik at jeg klarer å formulere det skriftlig. Derimot blir jeg så motløs når jeg ser på de forskjellige eksamensoppgavene, pga jeg til tross for å føle jeg har lest mye og husker mye stadig møter på spørsmål jeg ikke klarer å svare på. Noen ganger har jeg aldri hørt om sykdommen, andre ganger bare... har jeg ikke nok kunnskap til å besvare. 

Jeg føler at pensum er så himla bredt, og når man skal kunne svare på forekomst/diagnostikk/behandling/komplikasjoner/årsaker samt beskrive patofysiologien blir det jo helt håpløst.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan komme i mål og gjøre det noenlunde bra på eksamen? Hvordan gjorde dere det? :)

Anonymkode: ee4e5...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg finner en kombinasjon av tankekart, pugging og Feynmans metode som effektivt.

 

Noen ting må bare pugges, slikt som gloser på et fremmed språk. Men prøv å finne på gjerne litt sprøe måter å huske på det. 

For å organisere fagstoffet opplever jeg tankekart som nyttig, da oppdager man sammenhengene innen faget.

Så bruker man Feynmans metode som litt forenklet går ut på forklare fagstoffet på en forenklet måte. Jeg har ofte gjort dette ved å lage en ordliste med alle de begrepene jeg ikke har helt klart. Så skriver jeg inn forklaringene etterhvert som jeg lærer. Gjerne oppdaterer når jeg har fått ny innsikt.

Nedenfor er en video som beskriver Feynmans metode.

 

Ulike fag vil kreve forskjellig måte å kombinere dette på. Kanskje er det induviduelt også.

Men dette her jeg i voksen alder brukt på såpass ulike ting som naturfag, pedagogikk og kinesisk.

De to første fikk jeg topp karakterer på, den siste hadde jeg eksamen på i dag :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste gamle eksamensoppgaver, og brukte Sykepleiepluss. Ellers jobbet jeg en del med caser/studieoppgaver vi har fått i studiegruppesamlinger (da lærerne sa at det var dette som kom på eksamen). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har eksamen i sykdomslære om ca 1 mnd. Jeg har kommet til det punktet hvor jeg føler jeg leser og leser, men ikke kommer noen vei. Jeg har begynt å løse eksamensoppgaver og skrive ned svarene på papir slik at jeg klarer å formulere det skriftlig. Derimot blir jeg så motløs når jeg ser på de forskjellige eksamensoppgavene, pga jeg til tross for å føle jeg har lest mye og husker mye stadig møter på spørsmål jeg ikke klarer å svare på. Noen ganger har jeg aldri hørt om sykdommen, andre ganger bare... har jeg ikke nok kunnskap til å besvare. 

Jeg føler at pensum er så himla bredt, og når man skal kunne svare på forekomst/diagnostikk/behandling/komplikasjoner/årsaker samt beskrive patofysiologien blir det jo helt håpløst.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan komme i mål og gjøre det noenlunde bra på eksamen? Hvordan gjorde dere det? :)

Anonymkode: ee4e5...d96

Hvor god er du på anatomi og fysiologi? Dette er som å kjøre bil. Er du sterk på teorien så går kjøringen lettere for de fleste. Er du sterk på anatomi og fysiologi så ser du det friske i kontrast til det syke. Klarer du å lære deg og å forstå latinske navn og benevnelser går også sykdomslæren lettere. Men det viktigste du kunne gjort var å oppdatere deg daglig og ukentlig, å ta igjen mye mot slutten i eksamenslesning er tungt. 

Anonymkode: cd139...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor god er du på anatomi og fysiologi? Dette er som å kjøre bil. Er du sterk på teorien så går kjøringen lettere for de fleste. Er du sterk på anatomi og fysiologi så ser du det friske i kontrast til det syke. Klarer du å lære deg og å forstå latinske navn og benevnelser går også sykdomslæren lettere. Men det viktigste du kunne gjort var å oppdatere deg daglig og ukentlig, å ta igjen mye mot slutten i eksamenslesning er tungt. 

Anonymkode: cd139...5b9

Anatomi og fysiologi er veldig greit. Klarer jo å se utifra sammenhengen at "sinusitt" er bihulebetennelse, eksempelvis, eller at HEPatitt (hepar) har utspring i leveren (leverbetennelse), uro- hører til urinveiene og at lithiasis er stein osv.

"Problemet" er vel at de samme symptomene, årsakene og medikamentene går igjennom på mange av de hundre sykdommene vi har om, og det er vanskelig å skille det fra hverandre. Føler jeg har oversikt over hovedsykdommene, men så er det alt det andre da... som bare blandes og blandes og blandes :) Og føler jeg jeg kan det nå så er det delvis borte i morgen hvis jeg skal svare på samme spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frøken.stille skrev:

Jeg løste gamle eksamensoppgaver, og brukte Sykepleiepluss. Ellers jobbet jeg en del med caser/studieoppgaver vi har fått i studiegruppesamlinger (da lærerne sa at det var dette som kom på eksamen). 

 

Case-oppgaver er ikke relevant til vår eksamen, og sykepleie pluss har svært få forelesninger som er relevant til det pensum jeg har i år slik at jeg ikke ønsker å betale for det i år igjen :/

Har løst en del gamle eksamensoppgaver, men ser at ikke et eneste spørsmål har gått igjen de siste 3 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...