Gå til innhold

Slik kan du sjekke hvilke bloggere/influencers som kjøper følgere på Instagram


goldlion

Anbefalte innlegg

Er det flere som har sett den australske youtube-stjernen Chloe Morello sin video, hvor hun tar et oppgjør med store avsløringer av sosiale media-industrien og kjøp av falske følgere/kommentarer? 

Jeg sjekket noen av de jeg følger på Instagram, og fikk litt sjokk. Ble veldig skuffet, og mange av de som tydelig kjøper følgere og likes, sluttet jeg å følge på sekundet. 

Flere som har sjekket? Mange norske kjente bloggere har tydeligvis fulgt denne falske kjøpetrenden. Hva synes dere? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt usikker på om det er lov å linke, men en verdenskjent side som heter Socialblade. 

Synes det er så falskt og uekte å kjøpe følgere og kommentarer. Sosiale media har gått fra å være en kilde til kreativitet til å bli en milliardindustri. Tror mange firma som sponser bloggere med produkter er intetanende om at de bruker hundetusenvis av kroner på tomme tall. 

Jeg ønsker å støtte de autentiske profilene med ekte innhold, ekte følgere, og som har jobbet hardt for å komme seg dit de er. Ser at det er flere av toppbloggerne i Norge som er glade i å kjøpe falske følgere, og håper flere firma sjekker dette før de sponser.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du se at noen har kjøpt seg følgere der? 🤔 Var inne på linke, men klarte ikke å se at du kunne se at noen gar kjøpt seg følgere ut i fra det som stod der

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut i fra de 4 Insta-profilene jeg søkte på nå, så ser det ut til at Socialblade nettsiden ikke viser tall fra datoene profilene ble opprettet, men kun fra det siste året...? Så om en profil kjøpte seg følgere i 2014 eller 2015 så kan man ikke se det...? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man selv følge den man vil kontrollere for dette? Hvordan kan jeg sjekke det? 

Edit: glem det, fant det. Gjett om jeg har stjernemerket siden for senere bruk :P

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zanxa skrev:

Hvordan ser du av den siden at følgere er kjøpt? 

Du kan se det ved at følgerantallet gjør et unaturlig hopp. 300-500 nye følgere på en dag er ikke så vanlig for de som har C eller D ranking. Klikker du på detailed stats kan du se hele den siste måneden, men tidligere år får man ikke sett.

Økning i følgerantall kan også skyldes at vedkommende den dagen var i mediene på grunn av ett eller annet, det trenger ikke nødvendigvis å bety at de har kjøpt følgere...

Det finnes også det som kalles "Drip followers", da kjøper man seg et abonnement på følgere slik at man får jevnlig følgere over tid - i de tilfellene er det vanskeligere å finne ut hvem som har kjøpt seg følgere. Plutselige store følgermengder forteller gjerne instagram at her er det noe muffens og kontoen kan bli stengt, derfor ønsker mange å kjøpe følgere på mer diskret vis. For å kunne spotte dette, må man følge med over tid og se på forholdet mellom likes, kommentarer og følgere...  (Det er egne formler for å regne ut engasjementprosenten og deretter finne ut sannsynligheten for hvor ekte disse følgerne er.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 8.04, goldlion skrev:

Litt usikker på om det er lov å linke, men en verdenskjent side som heter Socialblade. 

Synes det er så falskt og uekte å kjøpe følgere og kommentarer. Sosiale media har gått fra å være en kilde til kreativitet til å bli en milliardindustri. Tror mange firma som sponser bloggere med produkter er intetanende om at de bruker hundetusenvis av kroner på tomme tall. 

Jeg ønsker å støtte de autentiske profilene med ekte innhold, ekte følgere, og som har jobbet hardt for å komme seg dit de er. Ser at det er flere av toppbloggerne i Norge som er glade i å kjøpe falske følgere, og håper flere firma sjekker dette før de sponser.

Hvem er disse autentiske profilene, med ekte innehold osv?

99,99% av de store i sosiale medier skriver om og tar bilder av det som skaffer de mest inntekter. Ingeting er ekte eller autentisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEt om flere som har kjøpt følgere. Ei er det veldig tydelig på, hadde feks 4k nye følgere på en dag. Dama er ikke kjendis eller noe som helst som tilsier at hu skulle fått så mange nye.

tragisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er link til siden hun har brukt: https://socialblade.com/instagram/ 

Så vidt jeg kan se viser den bare siste året. 

Når det er sagt bruker hun en del andre virkemidler for å se om en konto har falske følgere eller ikke: hun ser på antall likes, antall kommentarer, og sammenligner disse over tid, hun ser på hva de selv kommenterer hos andre - og om dette er dem selv. 

Jeg er helt enig med henne i at dette er en form for svindel. De later som de har mange følgere og er populære, og på den måten kan de karre til seg avtaler og goder som de ellers ikke ville fått om de ikke hadde hatt disse (falske) følgerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Newroz skrev:

Her er link til siden hun har brukt: https://socialblade.com/instagram/ 

Så vidt jeg kan se viser den bare siste året. 

Når det er sagt bruker hun en del andre virkemidler for å se om en konto har falske følgere eller ikke: hun ser på antall likes, antall kommentarer, og sammenligner disse over tid, hun ser på hva de selv kommenterer hos andre - og om dette er dem selv. 

Jeg er helt enig med henne i at dette er en form for svindel. De later som de har mange følgere og er populære, og på den måten kan de karre til seg avtaler og goder som de ellers ikke ville fått om de ikke hadde hatt disse (falske) følgerne. 

Det er veldig lett å se dette på mange kontoer. Og ikke bare på instagram.

Mange på twitter feks kan ha over 40 tusen følgere men får bare noen få likes, kanskje max 30 på de beste innleggene, og antall delinger og kommentarer er minimum og alltid noe ala ryggslikking og slikt. Altså overdrevent kosemoseprat.

Mesteparten som følger er rene ghostkontoer med null aktivitet eller noen som kun er nysgjerrige.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de store bloggerne har forbausende få likes sett opp mot følgere. Typ 350K følgere og jevnt over 2-3K likes. Henger jo ikke akkurat på greip. Men så kan man jo bare kjøpe seg likes også. Jeg lurer på hva annonsørene sier til dette - om de i det hele tatt er klar over problemstillingen. Blir jo som en kommeriell TV-kanal skal fabrikere seertall for de som vil kjøpe reklameplass. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, orfeus skrev:

Jeg regner med at hvis følgerantallet gjør noen plutselige hopp, betyr det at h*n har kjøpt følgere. 

Det trenger det ikke å bety.

Feks kan man få et bilde repostet på store internasjonale kontoer, da vil også følgerantallet stige markant i løpet av noen timer. Slike repostinger er ikke alltid umiddelbart merkbare for utenforstående hvis man feks ikke selv følger den kontoen som reposter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Aricia skrev:

Det trenger det ikke å bety.

Feks kan man få et bilde repostet på store internasjonale kontoer, da vil også følgerantallet stige markant i løpet av noen timer. Slike repostinger er ikke alltid umiddelbart merkbare for utenforstående hvis man feks ikke selv følger den kontoen som reposter.

Jeg har sett at en kjent norsk blogger/instagrammer har tydelige hopp så og si hver helg uten at det har skjedd noe spesielt. En annen, som ofte er i media, har jevn økning uansett hva som skjer. Er det ikke pussig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det på Pilotfrue for eksempel. 

https://socialblade.com/instagram/user/pilotfrue

Fra 14. til 16. februar fikk hun gikk hun fra ca. 12-15 000 følgere. Hun sier selv at det var fordi de i februar annonserte først graviditeten og så aborten, men det stemmer ikke med dagene, og uansett er 3000 nye følgere på 2 dager usannsynlig for en med D ranking. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, orfeus skrev:

Jeg har sett at en kjent norsk blogger/instagrammer har tydelige hopp så og si hver helg uten at det har skjedd noe spesielt. En annen, som ofte er i media, har jevn økning uansett hva som skjer. Er det ikke pussig?

Jo, med den tilleggsinformasjonen høres det pussig ut. Men et hopp i antall følgere i seg er det ikke nødvendigvis, var poenget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...