Gå til innhold

Hvor går grensa for hva man kan si til en jente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.11.2017 den 7.12, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg skriver ikke dette for å provosere, men fordi jeg oppriktig lurer. Spesielt i disse tider med så mye fokus på seksuell trakasering. Tafsing fysisk berøring uten samtykke er jo åpenbart å gå over grensa. 

Men hva med det verbale? Jeg tenker da ikke på grove og slibrige kommentarer, men når man virkelig ønsker å gi en jente et kompliment, hvor går egentlig grensa? 

Og hva om man finner tonen på et utested, og kunne tenkt seg å få henne med seg hjem, hvor går grensa for hva man kan spørre om?

Anonymkode: 9301e...ae4

Det hele er veldig enkelt, Ts. Tenk deg at noen sa setningen du har tenkt ut til deg selv. Forestill deg din egen reaksjon. Si høyt kun de setningene du ville respondert positivt på. 

That`s it. 

Og ikke gi noen mennesker du ikke vet navnet på noe du ikke ville sagt til mor di mens bestemora di hørte på. Dette er ikke rakettvitenskap: det er helt normal høflighet.

Anonymkode: 0ee86...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/17/2017 at 4:16 PM, sirenas said:

God pekepinn for om det du sier til en jente (som du ikke har en intim relasjon eller forhold til) er innafor; ville du sagt det om din bestemor/mor/søster hørte på?!

 

Da ville man ALDRI spurt om man skulle gå ut, om de ville bli med hjem på narch, om de vil bli sammen, om de vil ta en pils sammen en dag, om de vil bli med på dansegulvet osv osv, fordi ingen ønsker å sitte å flørte forran sin mor/bestemor...

Anonymkode: 45462...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så mye med HVA du sier men HVORDAN du sier det. Om du helt åpenbart kommer med en kommentar for å vise makt og styrke, er du milevis ute på feil bærtur. Da er det bare å rulle inn og gå og skamme deg. 

Men sier du det fordi du liker personen og du mener det du sier, så er det noe annet. Så lenge dama ikke ser på deg som en psyko stalker vel og merke. 

Jeg har opplevd mange fysiske og psykiske overgrep. Og det hele bunner alltid ut i at mannne ønsker å utøve en slags maktovertak på meg. Antagelig har han følt seg trua av meg (?) og må hevde seg på et eller annet vis. 

Anonymkode: b9d8e...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har ikke så mye med HVA du sier men HVORDAN du sier det. Om du helt åpenbart kommer med en kommentar for å vise makt og styrke, er du milevis ute på feil bærtur. Da er det bare å rulle inn og gå og skamme deg. 

Men sier du det fordi du liker personen og du mener det du sier, så er det noe annet. Så lenge dama ikke ser på deg som en psyko stalker vel og merke. 

Jeg har opplevd mange fysiske og psykiske overgrep. Og det hele bunner alltid ut i at mannne ønsker å utøve en slags maktovertak på meg. Antagelig har han følt seg trua av meg (?) og må hevde seg på et eller annet vis. 

Anonymkode: b9d8e...bed

Bortsett fra at dette er kanskje en forsvinnende liten 0.1% som gjør og som det i media og av feminister blir blåst opp så en skulle tro det gjaldt alle menn.

Anonymkode: 45462...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på relasjonen man har. Dersom det er en mann på 60 som går bort til en random kvinne på 20 og sier "du er så fin, du har så fine øyne, blablabla" så er jo det sett på som creepy, men dersom du liker en kvinne og det er tydelig at hun liker deg tilbake så er det ingenting i veien å si at du synes hun er flott. Det er naturligvis ikke objektivisering at han jeg dater sier han synes jeg er fin og jeg sier jeg synes han er fin også, men likevel er det vel ikke så stor vits å si det, for en hadde vel ikke vært interessert i noen man ikke var tiltrukket av. Setter mye større pris på komplimentene jeg får om personligheten min :)

Anonymkode: c12be...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hele er veldig enkelt, Ts. Tenk deg at noen sa setningen du har tenkt ut til deg selv. Forestill deg din egen reaksjon. Si høyt kun de setningene du ville respondert positivt på. 

That`s it. 

Og ikke gi noen mennesker du ikke vet navnet på noe du ikke ville sagt til mor di mens bestemora di hørte på. Dette er ikke rakettvitenskap: det er helt normal høflighet.

Anonymkode: 0ee86...d39

Med andre ord kan jeg si hva jeg ønsker basert på at jeg hadde ikke reagert hysterisk på noe noen ville sagt til meg da det bare er ord? Mens samtidig ville jeg ikke kunne bedt hun ut på date eller lagt ann på henne fordi jeg er ikke interessert i å flørte forran bestemoren min?

Dette var mye hjelp i gitt

Anonymkode: 45462...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra at dette er kanskje en forsvinnende liten 0.1% som gjør og som det i media og av feminister blir blåst opp så en skulle tro det gjaldt alle menn.

Anonymkode: 45462...24f

Du må være en mann? 

Som kvinne kan jeg si at det har vært mange slike opplevelser. Og at stort sett alle mine venninner har opplevd dette. Er man sosial, utadvendt og sterk, så skjer det ofte at menn vil trykke deg ned. Jeg tror de føler seg truet? 

Jeg har selv opplevd stalking og maktovergrep på ganske heftig nivå. Så ille at jeg har frykta for eget liv. Klart jeg ser på dette med slike overgrep som noe som må taes veldig seriøst. 

Anonymkode: b9d8e...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si til ei dame at hun har nydelige kukksugerlepper er tydeligvis ikke et kompliment. :klo: 

Anonymkode: ee1c9...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JakeGreen skrev:

Jeg har sagt de mest utenkelige ting til kvinner og definitivt ting jeg håper min mor eller bestemor aldri ville hørt meg si. Stort sett har jeg fått gode reaksjoner, men en og annen drink i ansiktet ble det kanskje i yngre år når jeg var på mitt verste. Jeg kastet dog alltid tilbake.

Min stil i dag er langt mindre vulgær, så sant jeg ikke føler for å tulle med noen eller merker at at mottakeren er åpen for slik kommunikasjon. Her er kvinner ulike! Du må nesten føle deg frem og vurdere reaksjonene du får. Hvis en kvinne spiller opprørt, men ler og slår deg i skulderen, så likte hun det sannsynligvis. Svarer hun tilbake med samme mynt, så sier det seg vel selv at hun er med på leken. Men, virker hun oppriktig såret og opprørt, så gikk du nok over streken. Og da er det ikke verre enn å beklage at du gikk litt over streken og feilvurderte situasjonen.

Uansett hva alskens kampanjer og feminister prøver å fortelle deg, så vil kvinner fortsatt ha en sterk mann som gjerne er litt på kanten og som de ikke helt har kontroll på. De vil ikke ha en feminisert #metoo mann som er livredd for å se på en jente fordi det kan være et overgrep eller som spør om lov til å snakke med henne.

Generelt trenger man dog ikke ikke være eksplisitt i sin kommunikasjon og ofte kan man være like godt tjent med å være mer forsiktig og subtil. I forhold til det trådstarter spør om, så trenger du heller ikke spørre direkte om hun har lyst å bli med hjem til deg og ha sex hele natten. Du kan enkelt spørre om hun har lyst å bli med hjem til deg etter stengetid. Hun er ikke dum og forstår godt hva det betyr.
:) 

Sorry for OT her, men det der er jo skikkelig dumt - det er dyrt å kjøpe drinker og så skal man kaste det på hverandre. Alkoholmisbruk. :P

Anonymkode: 7f4a0...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt, inntil du blir litt mer kjent med dama så hold deg til komplimenter, samtaleemner og berøringer som ikke omhandler puppene og kjønnsorganene hennes eller dine. "Så fin du er" er greit, mens "så deilige pupper du får i den kjolen/toppen" er ikke spesielt heldig tidlig i bli-kjent-fasen. Det er helt uhørt til kvinnelige kolleger eller damer du ikke har noen spesiell relasjon til.
Det finnes noen damer som er vanskelig å lese, men de aller fleste er ingen rakettforskning å skjønne seg på om du bruker sunn fornuft og sosial intelligens. Og 98% av damer sier i fra på andre måter lenge før du blir anmeldt for seksuell trakassering eller voldtekt. Vi liker å bli flørtet med og vi tåler fremstøt ute på byen. Problemene oppstår hvis du ikke skjønner at en dame som sier nei, trekker seg unna og til og med sier rett ut at hun ikke vil eller ikke liker det du gjør/sier, har avvist deg og ikke ønsker flere fremstøt. Hvis du tar dette som en utfordring eller føler på noen måte at du har krav på å få tafse på henne eller få henne til sengs, så er du på god vei til å bli i beste fall en metoo-tag, i verste fall en anmeldt seksualforbryter.

Damer er egentlig ganske grei å forholde seg til, på samme måte som at de fleste menn klarer helt fint å forholde seg til damer uten å bli en seksualforbryter. Det finnes rare damer som sender ut blandede signaler, men da er det en veldig grei ting å gjøre: hold deg unna. Hvis de faktisk var interessert i deg så er det deres tap. Da lærer de å bli mer tydelige, og du slipper å bli beskyldt for å være en ekkel seksualforbryter. Vinn-vinn.
Det finnes også skikkelig ekle menn som verken kan eller vil oppføre seg sammen med kvinner, og det er derfor #metoo oppstår. Det er ikke på grunn av menn som av og til tråkker litt i salaten og sier noe litt feil som dama blir sur over.

Jeg har et ganske dobbelt forhold til #metoo. På ene siden mener jeg vi trenger det, og spesielt i yrkessammenheng. På den annen side er jeg redd det kan bli litt hysteri der hver minste dårlige fremstøt fra ubetenksomme fyrer blir puttet i samme bås som gjentakende dårlig adferd fra respektløse drittsekker og voldtektsforbrytere. Både kvinner og menn må holde tunga rett i munnen (og i rett munn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ardwinna skrev:

Ganske enkelt, inntil du blir litt mer kjent med dama så hold deg til komplimenter, samtaleemner og berøringer som ikke omhandler puppene og kjønnsorganene hennes eller dine. "Så fin du er" er greit, mens "så deilige pupper du får i den kjolen/toppen" er ikke spesielt heldig tidlig i bli-kjent-fasen. Det er helt uhørt til kvinnelige kolleger eller damer du ikke har noen spesiell relasjon til.
Det finnes noen damer som er vanskelig å lese, men de aller fleste er ingen rakettforskning å skjønne seg på om du bruker sunn fornuft og sosial intelligens. Og 98% av damer sier i fra på andre måter lenge før du blir anmeldt for seksuell trakassering eller voldtekt. Vi liker å bli flørtet med og vi tåler fremstøt ute på byen. Problemene oppstår hvis du ikke skjønner at en dame som sier nei, trekker seg unna og til og med sier rett ut at hun ikke vil eller ikke liker det du gjør/sier, har avvist deg og ikke ønsker flere fremstøt. Hvis du tar dette som en utfordring eller føler på noen måte at du har krav på å få tafse på henne eller få henne til sengs, så er du på god vei til å bli i beste fall en metoo-tag, i verste fall en anmeldt seksualforbryter.

Damer er egentlig ganske grei å forholde seg til, på samme måte som at de fleste menn klarer helt fint å forholde seg til damer uten å bli en seksualforbryter. Det finnes rare damer som sender ut blandede signaler, men da er det en veldig grei ting å gjøre: hold deg unna. Hvis de faktisk var interessert i deg så er det deres tap. Da lærer de å bli mer tydelige, og du slipper å bli beskyldt for å være en ekkel seksualforbryter. Vinn-vinn.
Det finnes også skikkelig ekle menn som verken kan eller vil oppføre seg sammen med kvinner, og det er derfor #metoo oppstår. Det er ikke på grunn av menn som av og til tråkker litt i salaten og sier noe litt feil som dama blir sur over.

Jeg har et ganske dobbelt forhold til #metoo. På ene siden mener jeg vi trenger det, og spesielt i yrkessammenheng. På den annen side er jeg redd det kan bli litt hysteri der hver minste dårlige fremstøt fra ubetenksomme fyrer blir puttet i samme bås som gjentakende dårlig adferd fra respektløse drittsekker og voldtektsforbrytere. Både kvinner og menn må holde tunga rett i munnen (og i rett munn).

Amen! 

Anonymkode: b9d8e...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2017 den 8.32, Ulla Ullsokk skrev:

Helt enig! 

Dessuten er kvinner veldig forskjellige, med forskjellig bagasje. Du må nesten bare prøve å tolke den dama du snakker med. Jeg har skjønt på andre at jeg vissnok takler mer enn mange, det er ikke lett å trakassere meg, men jeg har aldri opplevd noe overgrep, og det er det jo mange som har. Klart det setter spor. 

Men når noen damer blir forbanna og krenket av å bli spurt med på fest, så skjønner jeg jo at menn blir litt redde... 

Dette er veldig sant. Jeg har sett damer tolke utsagn i verste mening, utsagn jeg selv overhodet ikke har reagert på. Men hvordan man sier ting har også mye å si for hvordan det blir oppfattet. Sagt med humor så er det langt flere som kan godta litt drøye utsagn. Men igjen, enkelte mennesker eier ikke humor... Mulig jeg er litt naiv, for jeg tolker nok alt i beste mening når noen sier noe som kan tolkes på flere måter, men så har jeg heller aldri opplevd noen form for trakkasering (føler med egentlig litt annerledes og utelatt der, for man bør visstnok ha opplevd det).

Men det skader ikke å trå litt varsomt, og å faktisk ha i bakhodet at det man sier er noe man kunne ha sagt høyt framfor andre mennesker også.

Anonymkode: 4d8ca...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...