Gå til innhold

Hvor går grensa for hva man kan si til en jente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg skriver ikke dette for å provosere, men fordi jeg oppriktig lurer. Spesielt i disse tider med så mye fokus på seksuell trakasering. Tafsing fysisk berøring uten samtykke er jo åpenbart å gå over grensa. 

Men hva med det verbale? Jeg tenker da ikke på grove og slibrige kommentarer, men når man virkelig ønsker å gi en jente et kompliment, hvor går egentlig grensa? 

Og hva om man finner tonen på et utested, og kunne tenkt seg å få henne med seg hjem, hvor går grensa for hva man kan spørre om?

Anonymkode: 9301e...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bare si til en kvinne det som ikke objektiviserer henne. Med andre ord, kunne du ikke sagt det samme til din far, som at, "du er sexy", så kan du ikke si det til en kvinne. 

Anonymkode: ee1c9...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nesten bare bruke de sosiale antennene. Om du sliter med det sosiale så får du passe på å tråkke varsomt. 

Endret av potetstappe
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God pekepinn for om det du sier til en jente (som du ikke har en intim relasjon eller forhold til) er innafor; ville du sagt det om din bestemor/mor/søster hørte på?!

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sirenas skrev:

God pekepinn for om det du sier til en jente (som du ikke har en intim relasjon eller forhold til) er innafor; ville du sagt det om din bestemor/mor/søster hørte på?!

Mange menn objektiviserer kvinner, også mødre. Da er det bedre å bruke deres far for at de skal forstå. Men helt enig med deg i poenget ditt.

Anonymkode: ee1c9...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bare si til en kvinne det som ikke objektiviserer henne. Med andre ord, kunne du ikke sagt det samme til din far, som at, "du er sexy", så kan du ikke si det til en kvinne. 

Anonymkode: ee1c9...dd9

Uenig. Man bør og skal forholde seg annerledes med en flørt enn med sin far. En kommer neppe særlig langt på datingfronten om man prater til daten sin som om hun skulle vært pappan hans. Dette rådet er helt vilt

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bare si til en kvinne det som ikke objektiviserer henne. Med andre ord, kunne du ikke sagt det samme til din far, som at, "du er sexy", så kan du ikke si det til en kvinne. 

Anonymkode: ee1c9...dd9

Sier du kun ting til henne som du også kunne fortalt din far så får du henne heller ikke med hjem. Man må flørte for å få formidlet at man ønsker noe mer med henne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, WubWub skrev:

Uenig. Man bør og skal forholde seg annerledes med en flørt enn med sin far. En kommer neppe særlig langt på datingfronten om man prater til daten sin som om hun skulle vært pappan hans. Dette rådet er helt vilt

Helt enig! 

Dessuten er kvinner veldig forskjellige, med forskjellig bagasje. Du må nesten bare prøve å tolke den dama du snakker med. Jeg har skjønt på andre at jeg vissnok takler mer enn mange, det er ikke lett å trakassere meg, men jeg har aldri opplevd noe overgrep, og det er det jo mange som har. Klart det setter spor. 

Men når noen damer blir forbanna og krenket av å bli spurt med på fest, så skjønner jeg jo at menn blir litt redde... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan bare si til en kvinne det som ikke objektiviserer henne. Med andre ord, kunne du ikke sagt det samme til din far, som at, "du er sexy", så kan du ikke si det til en kvinne. 

Anonymkode: ee1c9...dd9

"Du er vakker"

Synd at slike flotte komplimenter nå objektiviserer kvinner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Helt enig! 

Dessuten er kvinner veldig forskjellige, med forskjellig bagasje. Du må nesten bare prøve å tolke den dama du snakker med. Jeg har skjønt på andre at jeg vissnok takler mer enn mange, det er ikke lett å trakassere meg, men jeg har aldri opplevd noe overgrep, og det er det jo mange som har. Klart det setter spor. 

Men når noen damer blir forbanna og krenket av å bli spurt med på fest, så skjønner jeg jo at menn blir litt redde... 

Jepp. Det varierer også veldig fra familie til familie hva man kan og ikke kan snakke om.

Jeg er f.eks vokst opp i et kristen hjem og jeg ble oppdratt til å ha et dannet og høflig språk - vulgære uttrykk var generelt sett på som en uting og seksualitet var noe som aldri skulle diskuteres. 

En ex kjæreste av meg derimot kom fra et hjem hvor de ofte hadde en røff og grov tone når de spøkte og de var ganske åpne seksuelt - det var mindre tabuer der merket jeg. 

Det ble et voldsomt kultursjokk for meg en dag jeg spiste middag med kjæresten og familien hennes - jeg spøkte litt med dama og så kontret hun med "nå blir det ikke fitte på deg ikveld!" rett foran foreldrene sine. Jeg fikk helt angst og forventet at foreldrene kom til å kjefte og smelle for det utsagnet hennes for sånt sier man da ikke. Men de begynte bare le. 

Det er store variasjoner når det kommer til hva man kan si og ikke kan si til sin far så det rådet som ble gitt er som sagt helt vilt.

Mitt råd er å behandle en flørt som en flørt og ikke som sin far da dette bare vil skape inntrykket av at man har daddyissues :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som er respektfullt. Mange jenter/kvinner er så sinnsykt hårsåre! Mange kan dra frem trakasseringskortet bare du ser på de. Jeg liker å høre; Du har pene øyne, Du er vakker/pen. Alt som ikke objektiviserer meg som kvinne, slik at jeg føler meg som en gjenstand i stedet for en person. Kan gjerne bli spurt også om å dra og få litt kaffe :)

Anonymkode: 70782...a53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig aldri opplevd noe som jeg synes var trakassering. Jeg er ganske prippen, men jeg har også vært lite ute på byen blant annet. Selvsagt kan trakassering skje hvor som helst, men når jeg ikke har opplevd det er nok det litt flaks og litt fordi jeg har unngått endel steder hvor sjansen er større for at slikt skjer - som steder der det er mye alkohol involvert. 

Av det verbale så synes jeg ikke det er trakassering å bli kalt vakker, søt eller sexy. Men hadde nok synes det var litt kleint og ubehagelig å bli kalt sexy av en ukjent mann. Det blir liksom veldig "på" og litt for personlig for min stil. Men folk er så ulike på dette, så selv om jeg ikke hadde likt det noe særlig, hadde jeg ikke tenkt på det som trakassering, hvis vedkommende ga seg etter det. 

Anonymkode: cc52b...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
1 hour ago, AnonymBruker said:

kunne du ikke sagt det samme til din far, som at, "du er sexy", så kan du ikke si det til en kvinne. 

Anonymkode: ee1c9...dd9

Da blir det mye gode samtaler med kvinnene fremover. "Ja, hvordan er været hos deg, da?". :klappe:

40 minutes ago, sirenas said:

God pekepinn: ville du sagt det om din bestemor/mor/søster hørte på?!

 

Dette er mye mer matnyttig, jeg hadde f.eks. lett kalt en kvinne vakker om min mor sto å hørte på. Så dette er jo faktisk et råd man kan benytte seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - man henvender seg ulikt til en kvinne man jobber med og en man treffer på et utested. Jeg vet ikke hvorfor så mange sliter med å forstå dette. Historiene som har dukket opp i media og skapt avsky handler jo om noen som har opplevd upassende seksuelle tilnærmelser fra noen de er i et arbeidsforhold med, og ofte har et skjevt maktforhold med. Det er negativt fordi du er i en "låst" situasjon med et menneske du uansett må forholde deg til, noen ganger også med undertonen at du skal føye deg for ikke å bli nedgradert eller sparket. 

En mann som oppsøker deg på byen kan du avvise og aldri se igjen. Det er greit å flørte, det er greit å komme med komplimenter på utseendet. Folks seksuelle organer er derimot deres egne, og kan ikke berøres fritt, men det har de fleste ingen problemer med å forstå. Ang. hva du kan "si", så vil jeg si hold deg unna trusler, banning og ukvemsord så bryter du ingen lover.

Anonymkode: 4a976...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Kommer helt an på personen. Om du har vanskeligheter med å se hva en dame er ok med eller ikke, så utvis forsiktighet til dere blir bedre kjent. Sånn generelt burde man være forsiktig med den verste, mørkeste humoren og de drøyeste kommentarene til man blir litt kjent. Når man er bedre kjent vet man også om en person mener det han sier eller om det er parodi på de som har slike meninger. 

Når det gjelder komplimenter tenker jeg at du burde spørre deg selv hvorfor du ønsker å gi det komplimentet. Hvorfor ønsker du å si at jenta er pen? Hvorfor er det viktig å gi dette komplimentet? 

Det finnes andre måter å vise at du liker en person på, som ikke krever komplimenter. Å vise en genuin interesse og ønske om å forstå noen er et større kompliment enn å si at noen er smart, pen eller har bra filmsmak. Å gi komplimenter virker i noen tilfeller som et forsøk på en snarvei til en persons hjerte. Det finnes ingen snarveier når man ønsker et romantisk eller vennskaplig forhold med noen. Det er ikke slik at kompliment = person liker deg bedre. Mennesker er nok ikke NPC-er i et RPG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, sirenas skrev:

God pekepinn for om det du sier til en jente (som du ikke har en intim relasjon eller forhold til) er innafor; ville du sagt det om din bestemor/mor/søster hørte på?!

 

Dette er en veldig god huskeregel og pekepinn! :Nikke:

Anonymkode: 527eb...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle snakket til damer som jeg skulle snakket til min far, ville de nok i beste fall sett rart på meg og lurt på hva faen som feilet meg. Meg og min far har en ganske spesiell intern humor. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen er vel ikke bare at damer er forskjellige, men om hun er tiltrukket av deg eller ikke. Hvis hun syns du er fin også, er det selvfølgelig mer åpent for flørtende tone.

Jeg tror mange av de krenka reaksjonene kommer når menn som er totalt uinteressante prøver seg. Mens noen man liker selvfølgelig får større spillerom. Så trinn 1, prøv å finn ut om det er gjensidig tiltrekning før du setter i gang dirty talk 😜

Anonymkode: 89a3c...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JakeGreen

Jeg har sagt de mest utenkelige ting til kvinner og definitivt ting jeg håper min mor eller bestemor aldri ville hørt meg si. Stort sett har jeg fått gode reaksjoner, men en og annen drink i ansiktet ble det kanskje i yngre år når jeg var på mitt verste. Jeg kastet dog alltid tilbake.

Min stil i dag er langt mindre vulgær, så sant jeg ikke føler for å tulle med noen eller merker at at mottakeren er åpen for slik kommunikasjon. Her er kvinner ulike! Du må nesten føle deg frem og vurdere reaksjonene du får. Hvis en kvinne spiller opprørt, men ler og slår deg i skulderen, så likte hun det sannsynligvis. Svarer hun tilbake med samme mynt, så sier det seg vel selv at hun er med på leken. Men, virker hun oppriktig såret og opprørt, så gikk du nok over streken. Og da er det ikke verre enn å beklage at du gikk litt over streken og feilvurderte situasjonen.

Uansett hva alskens kampanjer og feminister prøver å fortelle deg, så vil kvinner fortsatt ha en sterk mann som gjerne er litt på kanten og som de ikke helt har kontroll på. De vil ikke ha en feminisert #metoo mann som er livredd for å se på en jente fordi det kan være et overgrep eller som spør om lov til å snakke med henne.

Generelt trenger man dog ikke ikke være eksplisitt i sin kommunikasjon og ofte kan man være like godt tjent med å være mer forsiktig og subtil. I forhold til det trådstarter spør om, så trenger du heller ikke spørre direkte om hun har lyst å bli med hjem til deg og ha sex hele natten. Du kan enkelt spørre om hun har lyst å bli med hjem til deg etter stengetid. Hun er ikke dum og forstår godt hva det betyr.
:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...