Gå til innhold

200,ml pr måltid...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på snart 7 uker. Siden vi synes ammingen er fryktelig vanskelig og medfører enorme smerter for meg,  så pumper jeg for det meste. Hun ammer kanskje 2 ganger i løpet av en dag,  ellers får hun utpumpet morsmelk.  

Greia er at min produksjon klarer ikke holde følge med henne...hun drikker bare mer og mer og mer... Det øker nærmest hver eneste dag. Jeg er nå nødt til å gi en flaske med mme i tillegg!

Jeg pumper 10 ganger i døgnet, 30 min pr gang.  itillegg kommer all vaskingen og sterilisering av utstyr, så det er ekstremt krevende. 

Hun kan nå i en alder av 7 uker,  drikke over 200 ml pr måltid!  godt over en liter i døgnet!!! Helsesøster så på meg med stoore øyne da jeg fortalte det

Hun legger på seg ca 200 gram i uken, så det er ikke krise mye. Veier snart 5 kilo

Er ikke dette enormt mye mat for en så liten baby???

Anonymkode: 3c5ee...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir du bare melk fem ganger i døgnet da? 

Gi melk hver 3. time minst, til et så lite barn. Ville ikke gitt mer enn 160 maks, helst 90-120 per måltid. Om hun ikke roer seg fem minutter etter at flasken er tom, så gir du mer... 

Anonymkode: 057ea...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsom flaskemating er viktig! 

Kan du ha pumpet på deg en overproduksjon? Slik at det blir mye formelk, som metter mindre. 

Kan anbefale å kontakte en ammehjelper hvis du er usikker. :)

Det er egentlig ingenting galt i at hun får over en liter i døgnet. Hvor ofte får hun flaske? Tenk på at for de barna som ammes er det ingen som vet hvor mye de drikker, så det kan hende hun er innenfor sin normal. Trivsel og vekt er viktig. 

Du må egentlig gi mye mer info skal man svare bedre på dette. Derfor det kan være greit å kontakte ammehjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig - sykt bra gjort av deg å pumpe så mye! Det er lov å revurdere det du gjør hvis du føler det blir for krevende. Å pumpe slik du gjør ER krevende! Delamming/delpumping har også mange fordeler,hvis du vurderer det. Ta vare på deg selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn spiser det det spiser. Hvis helsesøster mener det er for mye så ville jeg ha byttet helsesøster. Folk tar jo ikke hensyn til at babyer følger en kurve som går i rykn og napp. Skal du sulte babyen din istedenfor Hi? 

Anonymkode: 83662...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke an å gi for mye morsmelk. Ikke gi MME hvis ikke barnet gråter etter mpltid. Pass på at du får tømt brystet skikkelig slik at hun får den fete melken.

 

Ang. Smerter ved amming: har du fått hjelp på ammepolyklinikken? Det hjalp oss veldig! Vi måtte bruke brystskjold i en overgangsperiode. Mye enklere enn flaskemating! 

Anonymkode: deed4...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler Facebookgruppa "Flaskebarna Norge", der får du mye mer forståelse for å gi mme 😊 

Anonymkode: 9f065...60d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Har du sjekket babyen for stramt tungebånd?

Anonymkode: ef94f...94a

Hva har det å si om overspising?  

Hvilken størrelse tutt bruker du?  Hvis det er en vanlig tutt kan det blir at melken kommer ut for lett og da blir det lett å overspise da melken kommer så fort og lett at det ikke registreres at de er mett før de har spist mye.  Det finnes tutter som prøver å være lik å amme og da må de jobbe med å få ut melken.  Da melken kommer ut saktere, stopper de å spise når de blir mett da.  Ja, 1L veske for en som er 7 uker ER veldig mye - dere kan ikke sammenligner ammebarn og barn som får melk ut av flaske, uansett om det er morsmelk eller mme.  

Anonymkode: d1691...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til-  det er lett å bare gi en flaske hver gang babyen griner.  Passe på at du ikke bruke flasken sammen som pupp/smokk.  

Anonymkode: d1691...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en baby på snart 7 uker. Siden vi synes ammingen er fryktelig vanskelig og medfører enorme smerter for meg,  så pumper jeg for det meste. Hun ammer kanskje 2 ganger i løpet av en dag,  ellers får hun utpumpet morsmelk.  

Greia er at min produksjon klarer ikke holde følge med henne...hun drikker bare mer og mer og mer... Det øker nærmest hver eneste dag. Jeg er nå nødt til å gi en flaske med mme i tillegg!

Jeg pumper 10 ganger i døgnet, 30 min pr gang.  itillegg kommer all vaskingen og sterilisering av utstyr, så det er ekstremt krevende. 

Hun kan nå i en alder av 7 uker,  drikke over 200 ml pr måltid!  godt over en liter i døgnet!!! Helsesøster så på meg med stoore øyne da jeg fortalte det

Hun legger på seg ca 200 gram i uken, så det er ikke krise mye. Veier snart 5 kilo

Er ikke dette enormt mye mat for en så liten baby???

Anonymkode: 3c5ee...252

Prøvd langsom flaskemating (Google og Finn artikkel hos ammehjelpen)? De overspiser som oftest veldig når de får fra flaske men mindre man går inn for å regulere det ved å gjøre maten litt mindre lett tilgjengelig, mer som fra brystet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva langsom flaskemating består i, men i starten brukte barnet 45 minutter til tider på spising fordi jeg hadde spedbarnstut tilpasset hans alder - den til nyfødt. 

Han spiste like mye som før, tror det må ha vært tilnærmet den mengden du beskriver. Han la på seg normalt, og lå alltid 1 måned «over» sin alder - inntil han var omlag 4 måneder. Da flatet inntaket seg noe ut, og ble redusert ettersom det ble introduksjon av fast føde.

Om barnet ikke viser tegn til magevondt og luftplager mer enn normalen, og heller ikke gulper opp maten - så er det nok den mengden barnet trenger.

Jeg ville ikke redusert mengden basert på det du beskriver her, og om du vil gi MME så gjør du det. Barnet skal jo ikke gå sulten - de skal regulere selv også på MME sålenge det ikke er store mengder.

1litersregelen på MME er gammel og utdatert - den gjelder ikke for moderne MME. 

Anonymkode: 24a38...290

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.11.2017 den 8.32, AnonymBruker skrev:

Gir du bare melk fem ganger i døgnet da? 

Gi melk hver 3. time minst, til et så lite barn. Ville ikke gitt mer enn 160 maks, helst 90-120 per måltid. Om hun ikke roer seg fem minutter etter at flasken er tom, så gir du mer... 

Anonymkode: 057ea...e6a

Hei, beklager sent svar. Jeg ser jeg hsr formulert meg litt feil. 

Mengden hun drikker varierer, som regel er det 160-190... Men i dag drakk hun 230 ml til frokost. Hun spiser sikkert 10 ganger i døgnet, så det er mye mer enn 1 liter. Når jeg ammer så ammer jeg gjerne en time eller lenger. 

Jeg gir litt, ser om hun roer seg,  så gir jeg mer. Men hun vil alltid ha mer!! Er helt vanvittige mengder synes jeg. 

Hilsen Ts :)

På 17.11.2017 den 8.40, Miss.Wildfox skrev:

Les deg opp på langsom flaskemating, kanskje det er løsningen.

Hun drikker fra calma flaske. Altså en flaske som ikke renner av seg selv,  hun må lage vakum med munnen og suge, som på et bryst.  Langsom flaskemating vil ikke ha noen hensikt da :)

Men vi tar hhppige pauser for at hun skal kjenne etter om hun er mett...men det er hun sjelden ;)

Hilsen ts

På 17.11.2017 den 9.37, Sisti skrev:

Langsom flaskemating er viktig! 

Kan du ha pumpet på deg en overproduksjon? Slik at det blir mye formelk, som metter mindre. 

Kan anbefale å kontakte en ammehjelper hvis du er usikker. :)

Det er egentlig ingenting galt i at hun får over en liter i døgnet. Hvor ofte får hun flaske? Tenk på at for de barna som ammes er det ingen som vet hvor mye de drikker, så det kan hende hun er innenfor sin normal. Trivsel og vekt er viktig. 

Du må egentlig gi mye mer info skal man svare bedre på dette. Derfor det kan være greit å kontakte ammehjelp. :)

Jeg har vært i kontakt med en ammehjelp tidlig i forløpet og jeg har snakket med jordmor spesial utdannet i amming. 

Jeg har nok dessverre ikke noe overproduksjon :( her er det en evig kamp om å klare å produsere mer. Jeg føler alle kjerringråd i boka ;)

Ja, det er sant det du sier at man vet jo ikke hvor mye bryst barna spiser. Det er bare det at jeg stusser over mengden. 230 ml på et måltid er myyyye mat

Hilsen ts :)

På 17.11.2017 den 9.40, Sisti skrev:

Og forøvrig - sykt bra gjort av deg å pumpe så mye! Det er lov å revurdere det du gjør hvis du føler det blir for krevende. Å pumpe slik du gjør ER krevende! Delamming/delpumping har også mange fordeler,hvis du vurderer det. Ta vare på deg selv! 

Tusen hjertelig :) det er forferdelig krevende ja! Føler ikke jeg gjør annet.. 

Hun får en flaske mme på natta,  for jeg klarer ikke holde følge med hennes behov. 

 

Anonymkode: 3c5ee...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Et barn spiser det det spiser. Hvis helsesøster mener det er for mye så ville jeg ha byttet helsesøster. Folk tar jo ikke hensyn til at babyer følger en kurve som går i rykn og napp. Skal du sulte babyen din istedenfor Hi? 

Anonymkode: 83662...646

Neida, hun sa aldri at vi skulle begrense henne, siden hun følger kurven sin godt osv osv

Hun ble bare sjokkert over mengdene det var snakk om :)

Hilseb ts

 

På 17.11.2017 den 9.48, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å gi for mye morsmelk. Ikke gi MME hvis ikke barnet gråter etter mpltid. Pass på at du får tømt brystet skikkelig slik at hun får den fete melken.

 

Ang. Smerter ved amming: har du fått hjelp på ammepolyklinikken? Det hjalp oss veldig! Vi måtte bruke brystskjold i en overgangsperiode. Mye enklere enn flaskemating! 

Anonymkode: deed4...a08

Jaja jeg har fått hjelp av ammeklinikken og jordmødre. Hun har god teknikk, men ble liggende å amme 8 timer i strekk uten opphold. En slik belastning vil uansett gi såre bryster. Og hun ble ikke mett! Hun hyl skrek og gikk ned i vekt. 

Jeg brukte ammeskjold før. :)

På 17.11.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler Facebookgruppa "Flaskebarna Norge", der får du mye mer forståelse for å gi mme 😊 

Anonymkode: 9f065...60d

Takk for tips :) jeg gir ikke mye mme da, jeg gir mm...bare fra flaske :)

Hilsen ts 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det å si om overspising?  

Hvilken størrelse tutt bruker du?  Hvis det er en vanlig tutt kan det blir at melken kommer ut for lett og da blir det lett å overspise da melken kommer så fort og lett at det ikke registreres at de er mett før de har spist mye.  Det finnes tutter som prøver å være lik å amme og da må de jobbe med å få ut melken.  Da melken kommer ut saktere, stopper de å spise når de blir mett da.  Ja, 1L veske for en som er 7 uker ER veldig mye - dere kan ikke sammenligner ammebarn og barn som får melk ut av flaske, uansett om det er morsmelk eller mme.  

Anonymkode: d1691...935

Vi bruker calma tuten ja :) da må hun suge for å få ut melken.  Melken renner ikke av seg selv :). Vi tar også hyppige pauser i matingen. 

Hun spiser faktisk mer enn 1 liter. I dag drakk hun 230 ml til et måltid! 2 timer senere var hun like sulten! Itillegg ammer vi! :O 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva langsom flaskemating består i, men i starten brukte barnet 45 minutter til tider på spising fordi jeg hadde spedbarnstut tilpasset hans alder - den til nyfødt. 

Han spiste like mye som før, tror det må ha vært tilnærmet den mengden du beskriver. Han la på seg normalt, og lå alltid 1 måned «over» sin alder - inntil han var omlag 4 måneder. Da flatet inntaket seg noe ut, og ble redusert ettersom det ble introduksjon av fast føde.

Om barnet ikke viser tegn til magevondt og luftplager mer enn normalen, og heller ikke gulper opp maten - så er det nok den mengden barnet trenger.

Jeg ville ikke redusert mengden basert på det du beskriver her, og om du vil gi MME så gjør du det. Barnet skal jo ikke gå sulten - de skal regulere selv også på MME sålenge det ikke er store mengder.

1litersregelen på MME er gammel og utdatert - den gjelder ikke for moderne MME. 

Anonymkode: 24a38...290

Takk for nyttig informasjon :)

Hun er frisk og glad og følger sin vekstkurve som normalt, så jeg tror bare jeg har en baby som trenger veldig mye mat. Jeg sliter meg litt ihjel for å klare å produsere det hun trenger og er litt redd for at hvis hun fortsetter å drikke mer nå,  så må jeg over på 2  flasker mme pr dag.  

Nå klarer vi oss med 1 flaske mme om natten, resten mm. 

Anonymkode: 3c5ee...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...