Gå til innhold

Hentet ikke pakken!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp hva gjør jeg!? 

Solgte noe på finn og kjøper skulle betale når jeg sendte pakken. Hun betalte aldri og hentet heller ikke pakken. Jeg betalte 140kr for frakt (noe hun skulle betale) og får nå pakken i retur. Jeg må da mest sannsynlig betale for returen også! Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde dette? For hun skal vel betale for både frakt og retur! 

Anonymkode: 855e6...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan jeg gjøre?

Ta lærdom av hendelsen, og aldri igjen gå med på å sende noe før du har fått pengene.

Et alternativ er oppkrav, men selv da krever jeg selv alltid frakt + oppkravsgebyr på forhånd, i tilfelle dette skulle skje så har jeg ikke tapt noe penger.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

4 minutes ago, TMB said:

Ta lærdom av hendelsen, og aldri igjen gå med på å sende noe før du har fått pengene.
Et alternativ er oppkrav, men selv da krever jeg selv alltid frakt + oppkravsgebyr på forhånd, i tilfelle dette skulle skje så har jeg ikke tapt noe penger.

Løser ikke kjøperen inn oppkravet, må du vel betale returfrakta, så du løper fremdeles en risiko? 
Oppkrav er dermed ikke til fordel for noen, kun fordyrende. Det er ingen fordel for kjøper; han er sikra ei pakke, men innholdet kan like godt være en stein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp hva gjør jeg!? 

Solgte noe på finn og kjøper skulle betale når jeg sendte pakken. Hun betalte aldri og hentet heller ikke pakken. Jeg betalte 140kr for frakt (noe hun skulle betale) og får nå pakken i retur. Jeg må da mest sannsynlig betale for returen også! Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde dette? For hun skal vel betale for både frakt og retur! 

Anonymkode: 855e6...e47

Anmelde?  Du er ikke pliktig til å hente pakken på posten. Nå har du lært til neste gang

Anonymkode: a65f0...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Anmelde?  Du er ikke pliktig til å hente pakken på posten. Nå har du lært til neste gang

Anonymkode: a65f0...2a5

Det er bare når man kjøper som privatperson fra profesjonelle at man har angrefrist, i alle andre tilfeller er en avtale en avtale.

Anonymkode: b17cf...12e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar den regningen selv. Dessverre. Det koster altfor mye tid og krefter å prøve å gå etter sånne, og det er vel ganske alminnelig kjent at dette er en risiko ved å selge noe på finn.no. Kjipt, men det er jo ikke akkurat første gang man hører om at selgere brenner seg på denne måten.

Anonymkode: a2294...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 6.41, TMB skrev:

Ta lærdom av hendelsen, og aldri igjen gå med på å sende noe før du har fått pengene.

Et alternativ er oppkrav, men selv da krever jeg selv alltid frakt + oppkravsgebyr på forhånd, i tilfelle dette skulle skje så har jeg ikke tapt noe penger.

Jeg ville ALDRI overført penger uten å ha fått varen samtidig eller helst før. Er like mange som svindler andre veien, både via Finn og Facebook. 

Anonymkode: 290da...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ALDRI overført penger uten å ha fått varen samtidig eller helst før. Er like mange som svindler andre veien, både via Finn og Facebook. 

Anonymkode: 290da...3fe

Jeg har drevet med salg på Finn av store og små varer nå i flere år, og 99% av de som kjøper av meg, Vippser penger på forhånd.

Det er alltid en eller annen grinete gubbe somikke vil gå med på det, men det kommer ikke til å skje at jeg sender noe fra meg før jeg har fått penger for det....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Trolltunge said:

Du kan skrive anmeldelse av kjøper på finn, slik at andre ser at denne kjøperen er upålitelig. 

Sikker på det? Ikke selger, altså?

Anonymkode: 36708...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ALDRI overført penger uten å ha fått varen samtidig eller helst før. Er like mange som svindler andre veien, både via Finn og Facebook. 

Anonymkode: 290da...3fe

Jeg har solgt mye på finn og når jeg møter slike som deg som sier at de ikke betaler før de har fått varen så pleier jeg å svare "jeg sender ikke før jeg har fått penger på konto da jeg har brent meg på dette før. Lykke til videre". Det er nok av kjøpere, hvis personen ikke vil ha det som selges så er det så enkelt at da blir det ikke noe salg da.

Anonymkode: 12e47...512

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ALDRI overført penger uten å ha fått varen samtidig eller helst før. Er like mange som svindler andre veien, både via Finn og Facebook. 

Ta med sedler og tropp opp i døra, da vel!

Anonymkode: 36708...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det en gang og kjerringa diktet opp en historie og klikka helt fordi jeg kunne være så ufølsom å spørre om hvorfor hun ikke hadde hentet det. Jeg sendte i oppkrav da. Jeg måtte bare la se pengene tapt, for det var umulig å ha en ordentlig samtale med det kreket. Hun påsto at moren hennes plutselig hadde død i en bilulykke. Greit det, men det var ikke måte på hvor ufin hun var. Jeg fikk sagt kondolerer, men hun bare fortsatte i det uendelige, så jeg trodde ikke på henne. Hadde lyst til å sende en ufin en tilbake, men jeg klarte å kontrollere meg. 

Løsningen min ble å bare si ja til de jeg kunne møte personlig, gidder ikke å sende lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 0.18, AnonymBruker skrev:

Hjelp hva gjør jeg!? 

Solgte noe på finn og kjøper skulle betale når jeg sendte pakken. Hun betalte aldri og hentet heller ikke pakken. Jeg betalte 140kr for frakt (noe hun skulle betale) og får nå pakken i retur. Jeg må da mest sannsynlig betale for returen også! Hva kan jeg gjøre? Kan jeg anmelde dette? For hun skal vel betale for både frakt og retur! 

Anonymkode: 855e6...e47

Når man handler på finn så skriver man en omtalelse om personen man har handlet med når man setter en vare som "solgt". Gå inn og skriv følgelende: "Useriøs person - hentet ikke ut pakken på posten, jeg tapte penger på frakt/retur" 

Dessverre så har du vel tapt  de pengene. Det er surt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Coolaid said:

Gå inn og skriv følgelende: "Useriøs person - hentet ikke ut pakken på posten, jeg tapte penger på frakt/retur" 

Fins det altså en svarteliste på Finn som en kan vaske potensielle kjøpere mot? Hvor da? 

Anonymkode: 36708...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fins det altså en svarteliste på Finn som en kan vaske potensielle kjøpere mot? Hvor da? 

Anonymkode: 36708...222

Det finnes ikke. Men når du endrer en annonse til "solgt" så får du mulighetene å skrive en omtale av vedkommende som har kjøpt. Samtaleloggen din kommer opp og du velger den personen som du har solgt til. Det er et "rating" system. Så sett varen som "solgt" og skriv omtalen. Tror du må legge ut annonnsen på nytt om du skal ha mulighet til å skrive omtale av vedkommende - altså den må være satt som "solgt" først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Coolaid said:

Det finnes ikke. Men når du endrer en annonse til "solgt" så får du mulighetene å skrive en omtale av vedkommende som har kjøpt. Samtaleloggen din kommer opp og du velger den personen som du har solgt til. Det er et "rating" system. Så sett varen som "solgt" og skriv omtalen. Tror du må legge ut annonnsen på nytt om du skal ha mulighet til å skrive omtale av vedkommende - altså den må være satt som "solgt" først. 

Det er vel og bra. Men jeg lurte på hvem som kan lese denne omtalen eller karakteren, og HVORDAN? Uten den muligheten er jo notatene verdiløse? Er det bare mulig å lese egne notater, er det nyttigere å samle private notater om ALLE sine kunder i en datafil, ikke bare kundene på Finn.

Anonymkode: 36708...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel og bra. Men jeg lurte på hvem som kan lese denne omtalen eller karakteren, og HVORDAN? Uten den muligheten er jo notatene verdiløse? Er det bare mulig å lese egne notater, er det nyttigere å samle private notater om ALLE sine kunder i en datafil, ikke bare kundene på Finn.

Anonymkode: 36708...222

Det er offentlig både på finn appen og nettsiden. Dersom du klikker på profil til vedkommende så kan alle se det. Skal man få det bort må man slette profilen sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Coolaid said:

Det er offentlig både på finn appen og nettsiden. Dersom du klikker på profil til vedkommende så kan alle se det. Skal man få det bort må man slette profilen sin. 

Unnskyld at jeg fremdeles ikke forstår dette, det kommer nok av at jeg har handlet så lite på Finn. 
Profil, som du skriver om, hvor kommer den inn i bildet? Om Ole Olsen fra Bergen ringer og vil kjøpe en mobil av meg, hvordan kan jeg undersøke om han er en kjøper som er å stole på? Om han i stedet tar kontakt via Finn-systemet, vil det da automatisk opprettes eller oppdateres en profil på ham slik at en kan se om han er rapportert for uavhentet pakke, f. eks.?
Hvis han har operert som selger tidligere, så vil ha jo ha profil, men jeg snakker altså om noen som vil kjøpe!

Anonymkode: 36708...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...