Gå til innhold

Sur sjef for at jeg ber om fri..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jeg rett på å be om fri 3 dager i strekk når jeg bare er deltidsansatt (16 timer i uka), og sjefen setter alltid opp skift uken før, vi kan liksom få vite på en torsdag hvordan vi skal jobbe uken etter... så jeg ba om fri 3 dager i desember, for jeg skal til tannlege 2 timer unna jobben på en fredag, så det er vanskelig med tanken på at jeg tar buss... Lørdagen skal jeg i bursdag i samme by som tannlegen så vil da helst sove der og søndagen skal jeg i dåp i den byen også.. hun ble sur når jeg ba om fri men jeg sa ikke grunn til at jeg trengte fri. Hun tar ofte fri selv for å dra i bursdager osv.. 

Hun kommer heletiden å sier at ifølge arbeidsmiljøloven har ikke deltidsansatte lov å be om fri, vi må jobbe skiftene vi får beskjed om.. tidligere måtte jeg jobbe 30 timer på en uke når kontrakta sier 16 timer, men fikk høre etterpå av andre at hun ikke kunne tvinge meg til å jobbe så mye ekstra, og at når jeg overstiger 16 timer i uken må hun spørre meg om jeg kan jobbe mer en det og ikke bare sette meg opp som hun har gjort.. vet dere om noen skrifter fra lovdata som motsier det hun sier eller har hun rett?

Anonymkode: e34f5...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du jobber deltid skal du så langt det lar seg gjøre tatannlegebesøk o.l på tider du uansett har fri.

Men sjefen din må skjerpe seg. Turnusen skal være klar (og godkjennes av de ansatte) minst 14 dager før den skal gjelde.

Anonymkode: 2e57c...c93

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du jobber så lite synes jeg du bør prøve å legge private ærend til fridagene dine. Jeg jobber 100 prosent, men kan ikke bare komme å be om tre dager fri uten videre.

Jeg kan kanskje bytte vakter med en kollega (hvis jeg har helgevakt), spørre om å få ta ut feriedager, eller spørre om å omrokkere på fridager jeg har i forbindelse med turnus. Men det er helt opp til "kabalen" på jobb om jeg får ja eller nei på det. Sånn er det bare. 

Men dere kan kreve å få turnusen tidligere. Det er ikke lov å gi den så sent. Samtidig burde du sjekket ut dette for lenge siden - dåpen må du hvertfall ha visst om en stund. Da kunne du spurt om å ikke bli satt opp, og sagt at hvis du skal jobbe må du få vite det NÅ så du kan prøve å bytte etc. 

Anonymkode: 648a7...1b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du ikke er med i en forening? 

Timelistene må være klare senest 14 dager før. Om du leser kontrakten din, så ser du hvordan fri du har rett til. Om du ikke har kontrakt, så er det jo noen veldig galt? Alt skal stå i kontrakten din ang ferien din. Hvis ikke så meld deg inn i en forening, som omhandler ditt arbeidssted og få svar av dem :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, det burde være mulig å ta de timene når du uansett har fri.

Med det sagt, sjefen din gjør ikke jobben sin når hun setter opp listene så seint som hun gjør. Det burde være mulig for henne hvis du sier fra i tide å sette opp turnuslistene slik at du kan gjøre ærender, tannlegetimer etc. - jeg skjønner egentlig ikke at du må be om dri for å ta dette, det burde holde å be om ikke å bli satt opp på arbeid.

Det du egentlig ber om her, er å ikke bli satt opp på arbeid fredag, for da skal du til tannlegen. OK. Men så ber du om fri på helgedagene? Det skal være regelen at helga er fri. Hvordan ser arbeidskontrakten din ut mht. helgearbeid? Hva slags tillegg har du for å arbeide utenfor normal arbeidstid og på helgedager?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg rett på å be om fri 3 dager i strekk når jeg bare er deltidsansatt (16 timer i uka), og sjefen setter alltid opp skift uken før, vi kan liksom få vite på en torsdag hvordan vi skal jobbe uken etter... så jeg ba om fri 3 dager i desember, for jeg skal til tannlege 2 timer unna jobben på en fredag, så det er vanskelig med tanken på at jeg tar buss... Lørdagen skal jeg i bursdag i samme by som tannlegen så vil da helst sove der og søndagen skal jeg i dåp i den byen også.. hun ble sur når jeg ba om fri men jeg sa ikke grunn til at jeg trengte fri. Hun tar ofte fri selv for å dra i bursdager osv.. 

Hun kommer heletiden å sier at ifølge arbeidsmiljøloven har ikke deltidsansatte lov å be om fri, vi må jobbe skiftene vi får beskjed om.. tidligere måtte jeg jobbe 30 timer på en uke når kontrakta sier 16 timer, men fikk høre etterpå av andre at hun ikke kunne tvinge meg til å jobbe så mye ekstra, og at når jeg overstiger 16 timer i uken må hun spørre meg om jeg kan jobbe mer en det og ikke bare sette meg opp som hun har gjort.. vet dere om noen skrifter fra lovdata som motsier det hun sier eller har hun rett?

Anonymkode: e34f5...f1b

1. Hva står i arbeidskontrakten din om antalltimer, og hvordan er teksten utformet?

2. Hvor står det at du som deltidsansatt har rett på å be om fri i tre dager? 

Den uttalelsen din er noe av det merkeligste jeg har hørt.

Anonymkode: 09ecf...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær først som sist at sjefer rævkjører deg og krever mye og gir ingenting tilbake. Ikke gjør mer enn du må på jobb, for du blir ikke belønnet og får ingen tjenester tilbake. Du skal jobbe 30 timer i uka selv om kontrakten sier noe annet, men ikke faen om du skal få lov å ta fri. Det er arbeidslivet

Anonymkode: bf284...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Hva står i arbeidskontrakten din om antalltimer, og hvordan er teksten utformet?

2. Hvor står det at du som deltidsansatt har rett på å be om fri i tre dager? 

Den uttalelsen din er noe av det merkeligste jeg har hørt.

Anonymkode: 09ecf...70e

Alle har selvsagt rett til å be om fri, det står selvfølgelig ikke noe i arb. miljøloven om at man ikke kan gjøre det. Men det betyr selvsagt ikke at man alltid får fri. Uansett skal turnus utarbeides senest 14 dager i forveien for alle ansatte, så er det noe TS bør ta opp, så er det nettopp det, ikke hvorvidt hun får fri eller ikke. Fri utover ferie eller avspasering har man ikke uten videre rett til. 

Anonymkode: f2547...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke ha lest arbeidsmiljøloven.. 

Både heltidsansatte og deltidsansatte har rett på 25 virkedager ferie i året. 3 av ukene må tas ut når sommerferien avvikles. 

Det vil si at du har rettigheter til å søke deg fri når du vil fra jobb, men om det innvilges er opptil sjefen. Uansett så har du rett til 10 dager utenom sommer ferien. Dagene trenger ikke være usammenhengende.

Ellers er det riktig som flere over her sier at skiftplanen må varsles om mye tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen, uansett stillingsbrøk, som har rett på fri til bursdag og dåp. Man kan be om fri uten lønn, man kan be om å få ta ut ferie, man kan bytte vakter osv - men man har ikke rett på fri. Når du jobber så lite synes jeg du kunne fått tannlegetime på en dag du allerede har fri. Tannlege kan man planlegge lenge i forkant, og dersom du har ordentlig tannverk og det haster - kvalifiserer jo det til egenmelding. En vanlig ''årlig sjekk'' burde kunne legges til dine fridager. 

Det du har rett på, er å få turnusen 14 dager før den trer i kraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du jobber deltid skal du så langt det lar seg gjøre tatannlegebesøk o.l på tider du uansett har fri.

Men sjefen din må skjerpe seg. Turnusen skal være klar (og godkjennes av de ansatte) minst 14 dager før den skal gjelde.

Anonymkode: 2e57c...c93

 jeg er fast ansatt og har krav på vaktliste minst 6 uker før den trer i kraft. ts er deltid og da gjelder 14 dagers regelen.

Anonymkode: 0d417...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lær først som sist at sjefer rævkjører deg og krever mye og gir ingenting tilbake. Ikke gjør mer enn du må på jobb, for du blir ikke belønnet og får ingen tjenester tilbake. Du skal jobbe 30 timer i uka selv om kontrakten sier noe annet, men ikke faen om du skal få lov å ta fri. Det er arbeidslivet

Anonymkode: bf284...006

da har du hatt feil sjefer. dette stemmer overhode ikke når det gjelder min sjef jeg har nå eller den sjefen jeg hadde før. om du kun gjør det du absolutt MÅ på jobb og ingen insats utenom det er det kanskje ikke så rart du ikke blir belønnet på noe annet nivå enn den lønna du har krav på..

Anonymkode: 0d417...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, boblevann skrev:

Jeg har aldri hørt om noen, uansett stillingsbrøk, som har rett på fri til bursdag og dåp. Man kan be om fri uten lønn, man kan be om å få ta ut ferie, man kan bytte vakter osv - men man har ikke rett på fri. Når du jobber så lite synes jeg du kunne fått tannlegetime på en dag du allerede har fri. Tannlege kan man planlegge lenge i forkant, og dersom du har ordentlig tannverk og det haster - kvalifiserer jo det til egenmelding. En vanlig ''årlig sjekk'' burde kunne legges til dine fridager. 

Det du har rett på, er å få turnusen 14 dager før den trer i kraft. 

Det er jo ikke så lett å planlegge hverken regulært tannlegebesøk, dåp eller andre private gjøremål når man får vaktlista torsdag før uken den gjelder. Da sier det seg selv at man ikke kan bestille tannlegetimen lang tid i forveien. TS må gå opp sporet med tanke på ferieavvikling osv. slik at dette kommer på plass, sett i sammenheng med turnus, som skal være klar minst 14 dager før. 

Anonymkode: f2547...a70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett til å be om fri, men du har ikke rett til å få det... Du sier ikke hva slags bransje du jobber i, men hvis det er snakk om butikk er jo helgene i desember den absolutt travleste tiden. De fleste butikkansatte kan se langt etter fri i desember...

Anonymkode: 7a73f...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, draug 75 skrev:

Som de andre sier, det burde være mulig å ta de timene når du uansett har fri.

Med det sagt, sjefen din gjør ikke jobben sin når hun setter opp listene så seint som hun gjør. Det burde være mulig for henne hvis du sier fra i tide å sette opp turnuslistene slik at du kan gjøre ærender, tannlegetimer etc. - jeg skjønner egentlig ikke at du må be om dri for å ta dette, det burde holde å be om ikke å bli satt opp på arbeid.

Det du egentlig ber om her, er å ikke bli satt opp på arbeid fredag, for da skal du til tannlegen. OK. Men så ber du om fri på helgedagene? Det skal være regelen at helga er fri. Hvordan ser arbeidskontrakten din ut mht. helgearbeid? Hva slags tillegg har du for å arbeide utenfor normal arbeidstid og på helgedager?

Det er vel mer riktig som du sier ja, at jeg ber om å ikke bli satt opp :-) Det er efentlig min fri helg (jobber annenhver lørdag), men hun kan plutselig sette meg opp flere lørdager på rad men har i kontrakten at jeg har fast 2 dager i uken og annenhver lørdag.. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...