Gå til innhold

Intervju, hvordan fortelle sjef i nåværende jobb?


lille_fiol

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er i et lite dilemma nå.

Han jobber innenfor IT bransjen i et lite selskap, han var i et intervju hos et stort selskap tidligere som skal ha flere intervjurunder, de sa at de skulle kontakte han nå til uken hvis han var med i neste runde. På slutten av intervjuet sa de at de skulle kontakte referanser. Det som jeg sa til han og som stresset han var at det er viktig at han gir sin nåværende sjef beskjed om dette slik at sjefen hans ikke får en uventet tlf. om at en av hans ansatte søker andre jobber.

Kjæresten min er fornøyd i sin nåværende jobb, men vi er unge og han ønsker å prøve seg en annen plass og innen andre områder i feltet sitt for å få best mulig erfaring. Slik at om han ikke får en jobb så vil han fortsette i den nåværende jobben sin.

Jeg spurte han om tlf.nr til firmaet hans stod på referanselisten, men det gjorde det ikke...Men tar jo 2sek å finne nr til sjefen hans på google.

Spørsmålet mitt er:

Hva er smartest å gjør i denne situasjonen?

Bør han ringe sjefen sin snarest mulig? Pleier man å gi beskjed til nåværende sjefer om intervjuet selvom man ikke hvet om man får jobben? Er det ok å kontakte eventuell ny arbeidsgiver (kontaktperson) for å spørre om de kan være diskre rundt referansene slik at han får mulighet til å prate med sjefen sin før de tar kontakt?

Håper på seriøse svar og egne erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går ann å spørre en kollega også. De jobber han stort sett mest med og kjenner han best i jobbsituasjon. 

Anonymkode: 79cc6...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går ann å spørre en kollega også. De jobber han stort sett mest med og kjenner han best i jobbsituasjon. 

Anonymkode: 79cc6...843

De er som et brorskap på den jobben, så tror nok de andre vil få nyss om det rimelig kjapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forventes normalt ikke at man oppgir nåværende sjef som referanse. Om man er får jobben, vil referansesjekk kunne ha ødelagt muligheter der man er, og i tillegg så vil sjefen komme i en interessekonflikt og ikke være objektiv/uavhengig - om sjefen er fornøyd, er han tjent med å gi son ansatte slett omtale for å beholde ham, men om sjefen vil bli kvitt ham, er han tjent med å rose ham. Hva skal rekrutterer tro på?

Det normale er referanser fra tidligere jobber, eller tidligere kolleger eller tidligere sjefer ved nåværende arbeidsplass. Og sist; at ikke referanser sjekkes før helt mot slutten når det bare er et par kandidater igjen. Dette for å unngå å «bruke opp» en kandidats referanser; om man er med i flere løp og rekruttereren sjekker alle feks 10 kandidaters referanser på et tidlig tidspunkt, vil referanser bli lei av å bli oppringt (og kanskje også betvile sitt eget gode inntrykk om man får den 10. telefonen på få måneder som viser at vedkommende ikke får ny jobb). 

Det er i alle fall slik profesjonelle rekrutterere opererer. Vil altså fraråde å oppgi dagens sjef som referanse, med henvisning til det jeg skrev innledningsvis. 

Anonymkode: e2071...9b3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forventes normalt ikke at man oppgir nåværende sjef som referanse. Om man er får jobben, vil referansesjekk kunne ha ødelagt muligheter der man er, og i tillegg så vil sjefen komme i en interessekonflikt og ikke være objektiv/uavhengig - om sjefen er fornøyd, er han tjent med å gi son ansatte slett omtale for å beholde ham, men om sjefen vil bli kvitt ham, er han tjent med å rose ham. Hva skal rekrutterer tro på?

Det normale er referanser fra tidligere jobber, eller tidligere kolleger eller tidligere sjefer ved nåværende arbeidsplass. Og sist; at ikke referanser sjekkes før helt mot slutten når det bare er et par kandidater igjen. Dette for å unngå å «bruke opp» en kandidats referanser; om man er med i flere løp og rekruttereren sjekker alle feks 10 kandidaters referanser på et tidlig tidspunkt, vil referanser bli lei av å bli oppringt (og kanskje også betvile sitt eget gode inntrykk om man får den 10. telefonen på få måneder som viser at vedkommende ikke får ny jobb). 

Det er i alle fall slik profesjonelle rekrutterere opererer. Vil altså fraråde å oppgi dagens sjef som referanse, med henvisning til det jeg skrev innledningsvis. 

Anonymkode: e2071...9b3

Takk for utfyllende svar! Du høres ut som en som har peiling, jobber du innen rekruttering selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min har dessverre kun hatt 2 jobber da utenom bacheloren og hans jobb nå som er relatert til det han driver på med..

På den ene jobben var sjefen forferdelig og hun hatet ham...så tror ikke han vil bruke hun som referanse, så da får det bare bli den deltidjobben han hadde da han var 17-18 år , holder det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar aldri kontakt med referanser man ikke har oppgitt selv. Så sjefen hans vil ikke få en oppringning med mindre han har oppgitt sjefen som referanse. Noe jeg aldri ville funnet på å gjøre. 

Første gang jeg søkte jobb, som nyutdannet, brukte jeg veileder fra universitetet, samt treneren min i en organisasjon jeg har hatt verv i og deltatt i i mange år som referanse. 

Andre gang jeg søkte jobb, brukte jeg veileder fra uni, samt min nærmeste kollega fra jobben. Kollegaen min fikk streng beskjed om å holde godt kjeft, og det gjorde han også. De jeg søkte hos hadde alle full forståelse for at jeg ikke brukte nåværende sjef som referanse. Det er helt normalt å ikke gjøre det. 

Nå har jeg søkt jobb igjen, og ikke brukt en eneste person i bedriften jeg nå jobber i som referanse, grunnet at jeg ikke har noen jeg her stoler på vil holde kjeft til sjefen. Jeg spurte der jeg søkte om det var greit at jeg brukte forrige sjef og nærmeste kollega som referanser, og det var helt ok for dem. 

Jeg ville absolutt ikke brukt nåværende sjef som referanse, med mindre de jeg søkte hos spesifiserte at det var et krav fra dem. Men det har jeg aldri opplevd at noen har gjort. 

Husk det går an å bruke andre enn sjefer og kolleger. Man kan bruke hvem som helst som kan gå god for deg som person. Som trenere,  ledere i organisasjoner man har hatt verv, til og med slekt og venner (gjerne noen som har litt høye stillinger selv, som kan si noe om karakteren din). 

Anonymkode: d5584...c1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her, så jeg skal nøye meg med å si at han må gi beskjed til de han faktisk har oppgitt som referanse, om noen -enten det er sjefen eller andre som er satt opp, for det er lite heldig at referanseperson får en uforberedt oppringning. Om han ikke har satt opp referanser i det hele tatt, så bør han snarest kontakt sjefen eller en kollega han stoler på, og dermed videreformidle dennes kontaktinformasjon til det nye firmaet. Hvis han ikke har oppgitt noen fra før og heller ikke forsøker å få noen til å stille som referanse nå, så risikerer han som du skriver at de bare ringer første og beste referanse i firmaet, som like gjerne kan være sjefen. Og det gir et lite heldig bilde å ikke oppgi referanser, så for å fremstå profesjonell er det bedre å være i forkant. 

Anonymkode: 85278...073

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 22.47, lille_fiol skrev:

Kjæresten min er i et lite dilemma nå.

Han jobber innenfor IT bransjen i et lite selskap, han var i et intervju hos et stort selskap tidligere som skal ha flere intervjurunder, de sa at de skulle kontakte han nå til uken hvis han var med i neste runde. På slutten av intervjuet sa de at de skulle kontakte referanser. Det som jeg sa til han og som stresset han var at det er viktig at han gir sin nåværende sjef beskjed om dette slik at sjefen hans ikke får en uventet tlf. om at en av hans ansatte søker andre jobber.

Kjæresten min er fornøyd i sin nåværende jobb, men vi er unge og han ønsker å prøve seg en annen plass og innen andre områder i feltet sitt for å få best mulig erfaring. Slik at om han ikke får en jobb så vil han fortsette i den nåværende jobben sin.

Jeg spurte han om tlf.nr til firmaet hans stod på referanselisten, men det gjorde det ikke...Men tar jo 2sek å finne nr til sjefen hans på google.

Spørsmålet mitt er:

Hva er smartest å gjør i denne situasjonen?

Bør han ringe sjefen sin snarest mulig? Pleier man å gi beskjed til nåværende sjefer om intervjuet selvom man ikke hvet om man får jobben? Er det ok å kontakte eventuell ny arbeidsgiver (kontaktperson) for å spørre om de kan være diskre rundt referansene slik at han får mulighet til å prate med sjefen sin før de tar kontakt?

Håper på seriøse svar og egne erfaringer!

Nei, det er helt vanlig å IKKE oppgi nåværende sjef som referanse.

Anonymkode: d1c8f...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjæresten din ikke har satt opp sjefen sin som referanse kommer de ikke til å ringe ham/henne. De skal kun ringe de som de har fått oppgitt, og derfor bør kjæresten din varsle disse på forhånd om at de kan komme til å få en telefon i nær fremtid.

Anonymkode: 666d6...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.11.2017 at 11:04 PM, lille_fiol said:

Samboeren min har dessverre kun hatt 2 jobber da utenom bacheloren og hans jobb nå som er relatert til det han driver på med..

På den ene jobben var sjefen forferdelig og hun hatet ham...så tror ikke han vil bruke hun som referanse, så da får det bare bli den deltidjobben han hadde da han var 17-18 år , holder det?

 

Jeg hadde en sjef som hatet meg, og han svartmala meg til andre mulige arbeidsgivere selvom han ville bli kvitt meg.

Bruk sjefen eller noen der han jobber nå om han ønsker jobben.

Anonymkode: 869c4...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, mittnavnergjest said:

Jeg fikk flott, relevant jobb rett etter studiene. Dette var imidlertid et vikariat, så måtte se meg om etter noe nytt etter en stund. Var ganske uerfaren i "voksen-jobb-søkings-prosessen", så da de jeg søkte hos etterspurte referanser med en gang, oppgav jeg disse, inkludert nåværende jobb. Det innebar at jeg måtte si fra til min daværende sjef at jeg så meg om etter noe annet, selv om jeg hadde gode utsikter for videre fast jobb der. 

Lærdom: jeg fikk ikke engang intervju på det nye stedet. Så fra nå av oppgir jeg ikke nåværende referanser før stillingen er så og si i boks. Og jeg har oppdaget at arbeidsgivere respekterer det. Så mitt tips er å rett og slett si at å oppgi referanse fra nåværende arbeidsforhold ikke er aktuelt før senere. På en pen måte da, samtidig som man gir tidligere. 

det er det som anbefales, selv på alle de dårlige jobbkursene via nav,

Anonymkode: 869c4...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 22.47, lille_fiol skrev:

Kjæresten min er i et lite dilemma nå.

Han jobber innenfor IT bransjen i et lite selskap, han var i et intervju hos et stort selskap tidligere som skal ha flere intervjurunder, de sa at de skulle kontakte han nå til uken hvis han var med i neste runde. På slutten av intervjuet sa de at de skulle kontakte referanser. Det som jeg sa til han og som stresset han var at det er viktig at han gir sin nåværende sjef beskjed om dette slik at sjefen hans ikke får en uventet tlf. om at en av hans ansatte søker andre jobber.

Kjæresten min er fornøyd i sin nåværende jobb, men vi er unge og han ønsker å prøve seg en annen plass og innen andre områder i feltet sitt for å få best mulig erfaring. Slik at om han ikke får en jobb så vil han fortsette i den nåværende jobben sin.

Jeg spurte han om tlf.nr til firmaet hans stod på referanselisten, men det gjorde det ikke...Men tar jo 2sek å finne nr til sjefen hans på google.

Spørsmålet mitt er:

Hva er smartest å gjør i denne situasjonen?

Bør han ringe sjefen sin snarest mulig? Pleier man å gi beskjed til nåværende sjefer om intervjuet selvom man ikke hvet om man får jobben? Er det ok å kontakte eventuell ny arbeidsgiver (kontaktperson) for å spørre om de kan være diskre rundt referansene slik at han får mulighet til å prate med sjefen sin før de tar kontakt?

Håper på seriøse svar og egne erfaringer!

Man havner fort i en lei skvisj der man faller mellom to stoler som arbeidstaker pga dette med referansesjekk.

I USA bllir det mer vanlig at firmaer har en "no reference policy" der de ikke gir ut referanser annet enn at de kan bekrefte arbeidsforhold, lengde og stilling. Arbeidsgiver risikerer å bli saksøkt om de gir ut subjekive meninger i referansesamtalen om en person som ødelegger personens mulighet for å få jobb. 

I tillegg kan arbeidsgiver være taktisk å gi en dårlig referanse for å holde på den ansatte.

 

 

Anonymkode: d095e...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2017 at 11:02 PM, lille_fiol said:

Takk for utfyllende svar! Du høres ut som en som har peiling, jobber du innen rekruttering selv?

Nei, men jeg kunne gjort det æ- har formidlet endel jobber gjennom kontakter. Men jeg har både vært kontaktet av mange rekrutterer og headhuntere (har 20 års jobberfaring siden master) og har brukt rekrutterignsselskaper selv, og diskuter med dem hvordan de jobber. Det finnes endel cowboyer/uproffe aktører der ute, spesielt til jobber som det finnes mange av og som typisk rekrutterer unge mennesker (IT, salg etc), men en proff rekrutterer vil ha den policyen jeg skisserer over.

Anonymkode: e2071...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i samme posisjon nå, og det er vanskelig. Jeg søker aktivt stillinger, men har ikke sagt noe til sjefen. Dersom jeg faktisk ikke får en ny jobb så er jeg avhengig av prosjektene jeg får her, og jeg er redd de vil forsvinne/synke dersom hun vet jeg er på utkikk etter en annen jobb (og jeg er avhengig av kundene for en ok inntekt). Jeg tror heller ikke hun vil miste meg og er veldig usikker på hva hun ville sagt til en annen arbeidsgiver, til tross for at jeg er flink i jobben min og vi ellers har et godt forhold.

Dette er min første 'ordentlige' jobb etter endte studier, og den eneste relevante for det jeg søker. 

Dersom jeg blir spurt av en arbeidsgiver tror jeg bare jeg må si det som det er.

Anonymkode: 02cbb...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig høflighet å spørre de personene man oppgir som referanse om de er villige til å være referanse for deg. Det er i tillegg lurt at de får litt tid til å forberede seg på hva de skal si.

Anonymkode: f15a6...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...