Gå til innhold

AB rhesus-


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i uke 17 av mitt første svangerskap og fikk nettopp vite under time hos jordmor at jeg har blodtype AB rhesus negativ. Før jeg rakk å spørre noe mer sa jordmor at det ikke har noe å si og at barnet vil få enten min blodtype eller sin fars. Det var ikke snakk om at far skulle ta noen blodprøve for å undersøke om han er rhesus negativ eller positiv.

Nå har jeg selvsagt googlet dette, og jeg leser at kroppen min kan bygge antistoffer mot barnet mitt sin blodtype dersom barnet er rhesus positiv, men at det sjeldent skaper noe problem i første svangerskap. Derimot kan det føre til sykdom hos barnet jeg blir gravid med neste gang.

Hørte ingenting om at dette krevde videre oppfølging. Bør jeg ta kontakt med jordmor eller evt. lege for å utrede dette videre, eller var det riktig av jordmor å ta så lett på det?

Anonymkode: 0472b...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er førstefødte, så er det som regel ingen fare. Men vet at RH neg. mødre pleier å få profylakse ved nestemann. 

Kan hende du får det nærmere fødsel også. 

Anonymkode: 66784...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er Rh- tar du en blodprøve som avslører fosterets blodtype. Om han/hun er Rh+ får du en sprøyte for å unngå at du danner antitoffer. Dette er i uke 28 eller noe mener jeg å huske. Du får en ny sprøyte rett etter fødsel. Når man er gravid for første gang er det lite trolig at man danner antistoffer. 

Anonymkode: 11404...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er førstefødte, så er det som regel ingen fare. Men vet at RH neg. mødre pleier å få profylakse ved nestemann. 

Kan hende du får det nærmere fødsel også. 

Anonymkode: 66784...145

Men det kan være en liten risiko? Hvordan vet leger og jordmødre når det er fare for barnets helse? Slik jeg har forstått det vil ikke mor få noen som helst symptomer. Åh, synes det er skummelt nok bare å være gravid og så kommer dette i tillegg. 🙁

Anonymkode: 0472b...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er Rh- tar du en blodprøve som avslører fosterets blodtype. Om han/hun er Rh+ får du en sprøyte for å unngå at du danner antitoffer. Dette er i uke 28 eller noe mener jeg å huske. Du får en ny sprøyte rett etter fødsel. Når man er gravid for første gang er det lite trolig at man danner antistoffer. 

Anonymkode: 11404...1f2

Hvordan kan en blodprøve avsløre barnets blodtype? Tenker du at de tar en blodprøve av barnet mitt mens det fremdeles ligger i magen? Hvordan fungerer det og medfører det noen ekstra risiko for barnet? Beklager alle spørsmålene! 

Anonymkode: 0472b...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har svart feil her. Jeg er rhesus negativ selv, og gravid - så her er det som skjer:

i uke 24 tas en blodprøve av deg for å sjekke barnets blodtype. Barnets blod kan sees på en vanlig blodprøve av deg - ingen risiko her. Dette er ny teknologi, var vanskeligere før. Er barnet rhesus negativ behøver du ikke gjøre noen ting. Er barnet rhesus positiv, (da er det fra far) så tas en profylakse ("vaksine") i uke 28. Samtidig ser de etter antistoffer i blodet ditt, for å se om du allerede har utviklet antistoffer mot barnet.

når ungen kommer ut, sjekker de blodtypen og antistoffer via morkaka. Blir Rhesus neg. bekreftet igjen, så får du en ny profylakse innen 3 dager etter fødsel.

dette er kun for at du ikke skal danne antistoffer mot rhesus positiv når blodet deres blandes. Dette for at du ikke skal få problemer når du vil ha barn senere, da det kan føre til at kroppen din støter ut alle rhesus positiv-foster (dermed blandes blodet deres igjen, og du får mer antistoffer). 

 

Anonymkode: fda85...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan være en liten risiko? Hvordan vet leger og jordmødre når det er fare for barnets helse? Slik jeg har forstått det vil ikke mor få noen som helst symptomer. Åh, synes det er skummelt nok bare å være gravid og så kommer dette i tillegg. 🙁

Anonymkode: 0472b...a65

Så synd at du ikke fikk noen god informasjon hos jordmor. Det er ingenting å bekymre seg for, det er ingen fare for barnets helse. Dersom du har antistoffer mot Rhpos, så hadde du ikke kommet så langt i graviditeten. Bare pust og senk skuldrene :) rutinene på dette er gode, ingenting er skummelt før eventuelt nestemann. Og det blir det ikke da heller, pga vaksinene mot antistoffene.

Anonymkode: fda85...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg spammer tråden! Men sykehuset skal følge opp videre, så dersom jordmor ikke tar en blodprøve i uke 24, så skal det tas hos legen. Legen sender resultatene til sykehuset, og så kaller sykehuset deg inn for vaksine i uke 28.

Anonymkode: fda85...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme blodtype. Det ble tatt blodprøver ukentlig mot slutten av svangerskapet for å sjekke eventuelle antistoffer. Ingen antistoffer ble oppdaget. Barnet vårt arvet sin fars blodtype (positiv) og jeg fikk en sprøyte i låret rett etter fødsel med tanke på eventuelle fremtidige barn. 

Ikke bekymre deg, i dag er ikke dette e problem slik det var i "gamle" dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme som deg. Ber deg i tillegg være obs senere, dersom du skulle bli gravid igjen og miste fosteret - da bør du få vaksine igjen for å unngå at det dannes antistoffer i neste svangerskap 😊 

 

Anonymkode: fa2eb...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er i uke 17 av mitt første svangerskap og fikk nettopp vite under time hos jordmor at jeg har blodtype AB rhesus negativ. Før jeg rakk å spørre noe mer sa jordmor at det ikke har noe å si og at barnet vil få enten min blodtype eller sin fars. Det var ikke snakk om at far skulle ta noen blodprøve for å undersøke om han er rhesus negativ eller positiv.

Nå har jeg selvsagt googlet dette, og jeg leser at kroppen min kan bygge antistoffer mot barnet mitt sin blodtype dersom barnet er rhesus positiv, men at det sjeldent skaper noe problem i første svangerskap. Derimot kan det føre til sykdom hos barnet jeg blir gravid med neste gang.

Hørte ingenting om at dette krevde videre oppfølging. Bør jeg ta kontakt med jordmor eller evt. lege for å utrede dette videre, eller var det riktig av jordmor å ta så lett på det?

Anonymkode: 0472b...a65

Å være Rh minus er du ikke alene om, det er noe helsevesenet har lang og god erfaring med. Så pust med magen og stol på jordmor. Det er ingen som får noen voldsom oppfølging og utredning av denne blodtypen. 

Men det som er viktig å legge til er om du har hatt en abort eller på annen måte at dette ikke er din første graviditet så må du gi beskjed om dette, fordi ting da stiller seg annerledes. 

Anonymkode: e9b9e...dff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en blodprøve avsløre barnets blodtype? Tenker du at de tar en blodprøve av barnet mitt mens det fremdeles ligger i magen? Hvordan fungerer det og medfører det noen ekstra risiko for barnet? Beklager alle spørsmålene! 

Anonymkode: 0472b...a65

De tar blodprøve av barnet når det er født.  Så hvis baby er rhesus pluss vil du få en sprøyte som gjør at kroppen din ikke skal danne antistoffer ved neste svangerskap.  Hvis baby er rhesus minus så gjøres ingenting.   Jeg er og rhesus minus og har født 3 barn.  Alle var rhesus minus.  Dette har helspersonell god greie på så det trenger du ikke bekymre deg over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen! Setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare meg som ikke har vært igjennom dette før, og som har litt lett for å engste meg :P

Da forstår jeg at det normalt ikke gjøres noe så tidlig i første svangerskap, og siden alt har gått så bra frem til nå, kan jeg nok ta det litt med ro. Jeg har heller ikke tidligere vært gravid (så vidt jeg vet), og man må vel kanskje et lite stykke ut i svangerskapet før fosteret begynner å produsere blod? Har aldri tidligere fått en positiv graviditetstest, så jeg (håper og) tror ikke jeg kan ha bygget opp antistoffer tidligere.

Jeg får ta til meg tipset om å senke skuldrene, og heller spørre ut jordmoren min ved neste kontroll i uke 20.

Takk igjen, dere!

Anonymkode: 0472b...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, alle sammen! Setter stor pris på at dere tok dere tid til å svare meg som ikke har vært igjennom dette før, og som har litt lett for å engste meg :P

Da forstår jeg at det normalt ikke gjøres noe så tidlig i første svangerskap, og siden alt har gått så bra frem til nå, kan jeg nok ta det litt med ro. Jeg har heller ikke tidligere vært gravid (så vidt jeg vet), og man må vel kanskje et lite stykke ut i svangerskapet før fosteret begynner å produsere blod? Har aldri tidligere fått en positiv graviditetstest, så jeg (håper og) tror ikke jeg kan ha bygget opp antistoffer tidligere.

Jeg får ta til meg tipset om å senke skuldrene, og heller spørre ut jordmoren min ved neste kontroll i uke 20.

Takk igjen, dere!

Anonymkode: 0472b...a65

Leser også på NHI.no at de ser etter antistoffer i blodet i blodprøvene som tas mellom uke 12 og 16, så da er det jo mulig at det allerede er bekreftet at jeg ikke har antistoffer og at jordmor derfor ikke var så opptatt av dette.

Anonymkode: 0472b...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 16.11.2017 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan en blodprøve avsløre barnets blodtype? Tenker du at de tar en blodprøve av barnet mitt mens det fremdeles ligger i magen? Hvordan fungerer det og medfører det noen ekstra risiko for barnet? Beklager alle spørsmålene! 

Anonymkode: 0472b...a65

Det der er tøys. Man tar ikke blodprøve av barnet i magen. De tar heller ingen blodprøve av far, men det gjorde de før i tiden. Med min første for 17 år siden så tok de blodprøve av far og snakket litt rundt dette med antistoffer. Med de siste barna mine så trodde jeg dette skulle bli tema for en snakk, men det var ingen som mente det var noe å bry seg om og at alt ville ordne seg. Jeg fikk rhesussprøyte etter nr 1 og nr 2 etter barnet var født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
23 timer siden, Ella1 skrev:

Jeg har samme blodtype. Det ble tatt blodprøver ukentlig mot slutten av svangerskapet for å sjekke eventuelle antistoffer. Ingen antistoffer ble oppdaget. Barnet vårt arvet sin fars blodtype (positiv) og jeg fikk en sprøyte i låret rett etter fødsel med tanke på eventuelle fremtidige barn. 

Ikke bekymre deg, i dag er ikke dette e problem slik det var i "gamle" dager.

Jeg er også rh minus og fikk pluss barn, men blodprøve ukentlig var det ikke her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Det der er tøys. Man tar ikke blodprøve av barnet i magen. De tar heller ingen blodprøve av far, men det gjorde de før i tiden. Med min første for 17 år siden så tok de blodprøve av far og snakket litt rundt dette med antistoffer. Med de siste barna mine så trodde jeg dette skulle bli tema for en snakk, men det var ingen som mente det var noe å bry seg om og at alt ville ordne seg. Jeg fikk rhesussprøyte etter nr 1 og nr 2 etter barnet var født. 

Jo man tar en blodprøve av mor der man isolerer fosterceller og bestemmer mors blodtype. Dette gjøres i uke 24 ca. Er baby rh pos får man sprøyte i svangerskapet i tillegg til innen 72 timer etter fødsel. Dette er forøvrig helt nytt, vi begynte med dette i fjor eller forfjor

Anonymkode: ec3db...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo man tar en blodprøve av mor der man isolerer fosterceller og bestemmer mors blodtype. Dette gjøres i uke 24 ca. Er baby rh pos får man sprøyte i svangerskapet i tillegg til innen 72 timer etter fødsel. Dette er forøvrig helt nytt, vi begynte med dette i fjor eller forfjor

Anonymkode: ec3db...a62

Bestemmer barnets blodtype mente jeg

Anonymkode: ec3db...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser også på NHI.no at de ser etter antistoffer i blodet i blodprøvene som tas mellom uke 12 og 16, så da er det jo mulig at det allerede er bekreftet at jeg ikke har antistoffer og at jordmor derfor ikke var så opptatt av dette.

Anonymkode: 0472b...a65

Nei, det skal stå i papirene dine om det er tilfelle. Det skal stå RH- i egne blodprøvepapirer fra sykehuset, det er dit det sendes inn for testing. Er for tidlig å avdekke på det tidspunktet du nevner, og der er sykehuset som gjør det.

Anonymkode: fda85...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...