Gå til innhold

Trening/mosjon under graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til dere som er gravide:Hvor mye tid hver uke bruker dere å trene/mosjonere?

Jeg er nå snart 25 uker på vei.Trente lite og ingenting før jeg ble gravid,men vil prøve litt nå.Var mye kvalm fra uke 7 til 16,så da ble det lite trening.Nå i 2.trimester har jeg følt meg bedre,og prøvd å få trent 10 minutter daglig etter et treningsprogram for gravide.Men dette er kanskje litt lite?

Anonymkode: 561b1...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som er gravide:Hvor mye tid hver uke bruker dere å trene/mosjonere?

Jeg er nå snart 25 uker på vei.Trente lite og ingenting før jeg ble gravid,men vil prøve litt nå.Var mye kvalm fra uke 7 til 16,så da ble det lite trening.Nå i 2.trimester har jeg følt meg bedre,og prøvd å få trent 10 minutter daglig etter et treningsprogram for gravide.Men dette er kanskje litt lite?

Anonymkode: 561b1...3d1

For meg som er like langt på vei som deg og hatt kvalme like lenge så er det nok. Jeg har alltid trent mye og vært ekstremt aktiv så tenker jo det er lite selv og. Men har da hverdagssysler som matlaging, 20% jobb, klesvask og dyrehold. Så for meg holder det med 10 min om dagen. Har jeg overskudd så går jeg en tur 😊

Anonymkode: 35204...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 min er lite, ja. Anbefalingen fra myndighetene er 30 min moderat eller hardere mosjon 5 dager i uken.

Jeg trener 1-1,5 timer 5-6 dager i uken, og går tur minst en dag i tillegg. Det gjorde jeg før jeg ble gravid også, da. Du trenger overhodet ikke trene så mye, men litt mer enn du gjør bør du nok prøve på. Det trenger ikke være så voldsomt heller, en gåtur i raskt tempo, gjerne med litt bakker, er helt ok.

Anonymkode: ef4da...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 0 minutter på å mosjonere og trene da jeg er sengeliggende på grunn av kvalme og oppkast. Er i uke 20 og vært dårlig hele svangerskapet hittil. 10 minutter er ikke mye, men det er bedre enn ingenting så gjør så godt du kan☺

Anonymkode: 94f09...ddb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du klarer og orker :-) Det er fint å holde seg i aktivitet, men lytt til kroppen. Når du er utrent fra før har det ingen hensikt å hive seg i gang med et hardt treningsprogram. Gåturer med litt tempo er fint, svømming er også veldig bra når man begynner å bli tyngre. 

Man kan ha et godt svangerskap og fødsel uten at man har trent også, men som sagt er det bare bra for mor og barn å være i aktivitet innenfor de rammene du orker. 

Anonymkode: e5fda...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på ryggrad/rygg og bekkentrening, gå turer i tillegg, så blir det bra :) og ignorer "jeg trenger 5 ganger i uka"-folka. Gjør det du får til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Mnjah skrev:

Fokuser på ryggrad/rygg og bekkentrening, gå turer i tillegg, så blir det bra :) og ignorer "jeg trenger 5 ganger i uka"-folka. Gjør det du får til.

Trener bekken utenomrettslige p gjøre knipeøvelser,glemte å nevne det :) 

ts

Anonymkode: 561b1...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Trener bekken utenomrettslige p gjøre knipeøvelser,glemte å nevne det :) 

ts

Anonymkode: 561b1...3d1

Utenom, skulle det stå....

Anonymkode: 561b1...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Mnjah skrev:

Fokuser på ryggrad/rygg og bekkentrening, gå turer i tillegg, så blir det bra :) og ignorer "jeg trenger 5 ganger i uka"-folka. Gjør det du får til.

Hvorfor skal ts ignorere anbefalingene  fra myndighetene? Selvsagt kan ingen gjøre mer enn de klarer. Men forferdelig mange gjør veldig mye mindre enn de klarer. 

Anonymkode: ef4da...f2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal ts ignorere anbefalingene  fra myndighetene? Selvsagt kan ingen gjøre mer enn de klarer. Men forferdelig mange gjør veldig mye mindre enn de klarer. 

Anonymkode: ef4da...f2e

Fordi myndighetene anbefaler ikke trening 1,5 time hver dag - som du reklamerer for at du gjør lenger oppe. Ekspertene på området på f.eks. NIH mener ren trening ikke bør gjøres over 1 time, da dette ikke lenger vil ha en hensikt for kroppens utbytte. 

Myndighetenes anbefalinger er 30 min MOSJON hver dag (som dog kan diskuteres om i det hele tatt er nok). Ikke 1 time trening 5-6 ganger i uka pluss daglig tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du klarer ts,bedre med 10 minutter enn ingenting.Siden du ikke trente fast før du ble gravid er det uansett lurt å begynne rolig og ikke med noe hardkjør.Da vil du bare gå lei,eller enda verre: kanskje skade deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bedre enn ingenting, ja. Det ble mest trening i andre trimester, siden jeg i første trimester var veldig trøtt, og nå i tredje trimester er trøtt og sliten. Blir veldig andpusten fort, og helt utslitt etter arbeidsdagen. Blir ikke energisk eller kvikket opp av trening, bare helt utmattet så jeg må gå og sove, så jeg føler ikke at det har noen særlig oppbyggende effekt, snarere motsatt.  Fokuserer heller på å få nok hvile og søvn nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Mnjah said:

Fordi myndighetene anbefaler ikke trening 1,5 time hver dag - som du reklamerer for at du gjør lenger oppe. Ekspertene på området på f.eks. NIH mener ren trening ikke bør gjøres over 1 time, da dette ikke lenger vil ha en hensikt for kroppens utbytte. 

Myndighetenes anbefalinger er 30 min MOSJON hver dag (som dog kan diskuteres om i det hele tatt er nok). Ikke 1 time trening 5-6 ganger i uka pluss daglig tur.

Det du skrev var «ignorer jeg trener fem dager i uka» (Ikke «ignorer de som trener fem*1,5 timer i uken», som du nå sier.) 

Det er et dårlig råd å ignorere råd om trening fem gg i uken så du bør være litt mer presis mht hva du skriver når du gir rpd til andre. Myndighetene anbefaler 30 min daglig trim, ergo syv gg i uken. 

Hilsen annen gravid som trener to gg i uken, men mosjonerer daglig.

Anonymkode: db234...dbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på med det du orker, TS :) Jeg har en ganske aktiv jobb, så jeg anser det som tilstrekkelig mosjon foreløpig, da jeg får smerter i magen ved annen aktivitet. Følte meg bra her om dagen, og gikk en halvtimes tur i variert terreng. Da jeg var kommet halvveis følte jeg at magen skulle revne, og hadde skikkelige menssmerter. Så da dropper vi det med god samvittighet. Kroppen bestemmer hvor grensen går.

Anonymkode: b5696...3d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skrev var «ignorer jeg trener fem dager i uka» (Ikke «ignorer de som trener fem*1,5 timer i uken», som du nå sier.) 

Det er et dårlig råd å ignorere råd om trening fem gg i uken så du bør være litt mer presis mht hva du skriver når du gir rpd til andre. Myndighetene anbefaler 30 min daglig trim, ergo syv gg i uken. 

Hilsen annen gravid som trener to gg i uken, men mosjonerer daglig.

Anonymkode: db234...dbd

Ehh. 1 time, 1,5 time - spiller ingen rolle, du bare kverulerer...

Jeg skrev til TS at hun kunne ignorere KOMMENTARENE om 5 ganger trening i uka, fordi jeg vet hvor kjipt det er for gravide som prøver så godt de kan, og så har du de som skal proklamere at de trener hver eneste dag (kun fordi de er i form) og som om dét er fasit. Eneste rådet mitt var "gjør det du får til", og ignorer super-mammaene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mnjah skrev:

Fordi myndighetene anbefaler ikke trening 1,5 time hver dag - som du reklamerer for at du gjør lenger oppe. Ekspertene på området på f.eks. NIH mener ren trening ikke bør gjøres over 1 time, da dette ikke lenger vil ha en hensikt for kroppens utbytte. 

Myndighetenes anbefalinger er 30 min MOSJON hver dag (som dog kan diskuteres om i det hele tatt er nok). Ikke 1 time trening 5-6 ganger i uka pluss daglig tur.

Eh, nei, det har jeg da heller aldri skrevet at de gjør? I samme innlegget som du henviser til, skriver jeg nettopp det du også skriver: at myndighetene anbefaler 30 min MOSJON 5 dager i uken (ikke hver dag engang). 

Merkelig at du klarer lese at jeg trener 1,5  time hver dag (jeg skrev 1-1,5 time 6 dager i uken, ikke hver dag heller)... men du klarer ikke lese avsnittet under hvor jeg presiserer hva myndighetenes anbefalinger er, og at ts ikke trenger trene like mye som meg. Og at det kan holde med en tur som mosjon... Og jeg "rekamerer" ikke med noe, jeg har enkelt og greit svart på ts sitt spørsmål om hvor mye jeg trener i svangerskapet. Jangeloven lenge leve, her skal man ikke få lov å svare om man gjør mer enn snittet, nei... 

Så nei, ts skal ikke ignorere råd om 5 dager i uken. 

Anonymkode: ef4da...f2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Mnjah skrev:

Ehh. 1 time, 1,5 time - spiller ingen rolle, du bare kverulerer...

Jeg skrev til TS at hun kunne ignorere KOMMENTARENE om 5 ganger trening i uka, fordi jeg vet hvor kjipt det er for gravide som prøver så godt de kan, og så har du de som skal proklamere at de trener hver eneste dag (kun fordi de er i form) og som om dét er fasit. Eneste rådet mitt var "gjør det du får til", og ignorer super-mammaene . 

Enig med denne. Forskjell på den du siterer og ts er jo at ts ikke har trent før hun ble gravid som er en ganske viktig faktor her! 

Anonymkode: 35204...88d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med denne. Forskjell på den du siterer og ts er jo at ts ikke har trent før hun ble gravid som er en ganske viktig faktor her! 

Anonymkode: 35204...88d

Det krever ikke noe som helst treningsgrunnlag å gå en halvtimes tur fem dager i uken. Som er innenfor anbefalingene for mosjon. 

Anonymkode: ef4da...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det krever ikke noe som helst treningsgrunnlag å gå en halvtimes tur fem dager i uken. Som er innenfor anbefalingene for mosjon. 

Anonymkode: ef4da...f2e

Alle har forskjellige svangerskap! Beklager men jeg tar meg ikke en gåtur når jeg er så dårlig at jeg ikke er i stand til å lage min egen mat. Å ha deg som utgangspunkt blir feil for veldig mange.

Anonymkode: 35204...88d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har forskjellige svangerskap! Beklager men jeg tar meg ikke en gåtur når jeg er så dårlig at jeg ikke er i stand til å lage min egen mat. Å ha deg som utgangspunkt blir feil for veldig mange.

Anonymkode: 35204...88d

Nei, men om du gidder lese innleggene, sier jeg ingen kan gjøre mer enn de klarer. Så det er helt ok å ikke trene om man har så voldsom bekkenløsning at man knapt kan gå, men det er altså ikke ts sitt tilfelle. 

Om man er i ok form til å mosjonere, så bør man gjøre det, så tett opp til anbefalingene som mulig. Og om man er i ok form, så klarer man få en halvtimes tur fem ganger i uken selv om man har nada treningsgrunnlag fra før.

Anonymkode: ef4da...f2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...