Gå til innhold

PCOS og vektnedgang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har PCOS, bmi på litt over 32 og går på 3x850mg metformin daglig.. Jeg sliter veldig med å gå ned i vekt selv om jeg har gjort gode endringer i kostholdet mitt. 

På  en dag spiser jeg slik: en skive klokken 9 (ofte med banan på), en skive klokken halv 12 og en frukt (eple, banan, appelsin..), spiser en frukt rundt 14.30, middag rundt 17.00 der vi prøver å inkludere grønt,  evt litt frukt eller 1 knekkebrød til kveldsmat... Er kostholdet mitt helt på trynet?? Er der noe annet jeg kan gjøre for å få ned vekten? Prøver også å få trent er par ganger i uken :)

Kom gjerne med tips til hva jeg kan gjøre mer for dette er håpløst.. Håpet er å få letrozol nå i slutten av november, men da må jeg nok mer ned i vekt.. 

Anonymkode: 7e942...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan kutte ned på frukt siden den gjør at blodsukkeret ditt stiger mye, og det ser ut som du spiser frukt til alle måltid foruten middag. Jeg hadde heller spist to knekkebrød med smørost og paprika i stedet for en skive + en frukt. Alternativt kan du spise en skive med f.eks leverpostei + en gulrot (i stedet for frukt). 

Kort fortalt: prøv å unngå blodsukkerstigning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kropper er forskjellige så du må prøve å finne ut hva som fungerer for deg. Hvis det ikke fungerer sånn som det er nå ville jeg gjort noen forandringer. Ser ut som om det er mye karbohydrater, kan være en ide å slå over på mer protein baserte måltider, feks egg & grønt til frokost, salat m/ kylling eller tunfisk til lunsj og mer fisk & grønnsaker til middag. Hvis du må ha karbohydrater prøv å holde deg til feks brun ris & søtpotet. Frukt & nøtter til mellom måltid, bør ikke være noe problem med litt frukt bare det ikke er til hvert måltid. Forsøk det noen uker og se hvordan det går.  Sliter med Endometriose selv og har kuttet ut gluten & melkeprodukter i en periode for å se om det har noen effekt. Mange av diett tipsene for endo er ganske like de for pcos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pcos, og det eneste som har fungert hos meg er lavkarbo. Karbohydrater er noe av det verste kroppen får i seg når en har pcos.

Anonymkode: bf2fd...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...