Gå til innhold

Å vokse opp i et hjem hvor nakenhet er ok.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har vokst opp med at det er helt ok å gå naken? Så du din mor og far naken og det var ok? Hos oss var vi mange på badet og brydde oss ikke om kroppen, skiftet og dusjet mens andre var på samme bad. Synes nå mange skyr det å være naken.

Anonymkode: 5d102...ea2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjorde jeg. Har inntrykk av at kroppen i dag er et evig prosjekt og det er først når man har fått den slik den "skal" være at man kan vise den fram. Men ikke i private settinger, da må det på instagram. Jeg så mye kropp da jeg vokste opp, i alle former, fasonger og aldre. Tror det er sunnere enn å bare se kropper som er resultater av kirurgi, photoshop, bulimi, i ubehagelige situasjoner hvor magen trekkes inn og man vrir seg hit og dit for å se sexy ut.

Anonymkode: b1ec0...f14

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett andre familiemedlemmer nakne, og de har heller aldri sett meg naken siden jeg var gammel nok til å bade på egenhånd. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og syntes egentlig alle familier burde ha det sånn, slik at kropp ikke blir så fryktelig seksualisert. 

Anonymkode: 3eee3...2b8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og syntes egentlig alle familier burde ha det sånn, slik at kropp ikke blir så fryktelig seksualisert. 

Anonymkode: 3eee3...2b8

Greia er jo at hva man er vokst opp med i høy grad videreføres. 

Anonymkode: 30f2b...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sett foreldrene mine nakne. Aldri. Og som voksen dame på 35, så har jeg et veldig sunt forhold til egen kropp. Selv om jeg gikk glipp av å se tisselurene til foreldrene mine;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere var aldri på svømmehall eller noe sånt.

4 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Har aldri sett foreldrene mine nakne. Aldri. Og som voksen dame på 35, så har jeg et veldig sunt forhold til egen kropp. Selv om jeg gikk glipp av å se tisselurene til foreldrene mine;)

 

Anonymkode: a1ff7...594

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, hos oss gikk vi rundt nakne rett som det var. Låste heller ikke mens vi dusjet (utenom i puberteten) eller tisset osv. 

Har også hatt en del turer i svømmehall, vært på nudiststrand, i nudistleir og det som er :P 

Har et veldig avslappet forhold til både egen og andres kropper.

Anonymkode: 16ced...c83

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hårstrikk79 skrev:

Har aldri sett foreldrene mine nakne. Aldri. Og som voksen dame på 35, så har jeg et veldig sunt forhold til egen kropp. Selv om jeg gikk glipp av å se tisselurene til foreldrene mine;)

Poenget her er at i og med at du har fått det forholdet til kropp og nakenhet som du har fått så er din første tanke rundt nakenhet, "kjønn" og garantert, "sex". Selv om det ikke burde være det. Nakenhet er ikke seksuelt. Sex er seksuelt. Det er ingen av de som vokste opp med nakenhet som noe normalt som tenker på sine foreldres kjønn når de tenker på nakenhet. Derimot gjør du det. Det, mener jeg, er å ha et anspent forhold til nakenhet.

Anonymkode: 3195b...8aa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så mamma på badet til jeg var rundt 7-8 år, men aldri pappa. Selv går vi støtt og stadig inn på badet til hverandre og ungene mine kunne ikke brydd seg. De er fra 7-11 år gamle. Men kjenner jeg dem rett blir det snart flaut for eldste. Men det er jo også en fase :) Hverken meg eller faren har modellkropper, men sunne og friske kropper med både hengepupper og cellullitter. 

Anonymkode: 4e3ae...5bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gruselgrafs skrev:

Har aldri sett andre familiemedlemmer nakne, og de har heller aldri sett meg naken siden jeg var gammel nok til å bade på egenhånd. Føler ikke at jeg har gått glipp av noe.

Samme her :) Føler fremdeles ikke at nakenhet er noe "hysj hysj". Nakenhet er naturlig. Men jeg og min familie har vår private grense for å si det mildt. Vi gikk ikke rundt nakne liksom..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gikk ofte naken, men ikke far. Og samme er nå, hos oss. Jeg har to døtre på 6 og 2,5. Jeg dusjer sammen med den eldre jenta og går naken, men mannen min sluttet å dusje med henne da hun var ca 3 år. Nå dusjer han sammen med den yngste, men tror snart tar det slutt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he dette var egentlig interessant! Jeg vokste opp i et hjem der det ikke var noen nakenhet. Husker jeg fikk litt sjokk da jeg var 10 og pappa måtte skifte foran meg en gang - litt sånn i full fart. Husker jeg synes det var flaut. 

Men SELV så har jeg er veldig åpent forhold til kropp i mitt hjem. Både jeg og mannen min og barna skifter og dusjer f. Eks i samme rom. Og jeg tror det er kjempesunt! Selv husker jeg jeg slet lenge med kropp og nakenhet. Det gjør ikke mine barn og det er jeg glad for. 

 

Anonymkode: 2f240...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er forholdet til nakenhet veldig avslappet. Med to gutter i hus på 12 og 15. De ser både meg og min mann nakne på vei til og fra badet. De har eget bad og 12 åringen er litt sjenert om dagen, mens 15 åringen bryr seg katta om mamma dukker opp. 

Vi er selv naturister og hadde med barna når de var mindre men ikke lenger nå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er vokst opp med at nakenhet var naturlig. Men jeg går ikke naken foran barn eller andre for det. Jeg liker privatlivet og går ikke rundt naken. 

Anonymkode: 986af...4a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så min mor naken i blant, men aldri far. Og det synes jeg er helt greit. Hvorfor skal man på død og liv flashe sin nakne kropp foran ungene? At jeg sjelden så mine foreldres nakne kropper, har ikke påvirket meg i hverken den ene eller den andre retningen. Jeg har et helt greit forhold til kropp generelt. Nakne kropper så jeg andre steder uansett.. På skolen og i fellesdusjer osv. Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener det er så viktig at barna ser foreldrene nakne?? Nakne mennesker får de alltids se på et eller annet tidspunkt likevel, og mine foreldres nakne kropper er vel det siste jeg har hatt ønske om å se. Jeg er glad de ikke tilhørte den gruppen frigjorte foreldre, som valset nakne rundt i tide og utide. Noe så pinlig. Vi mennesker har faktisk en medfødt blyghet og intimgrense ovenfor nakenhet, som utvikles tidlig i barneårene. Det er en mening i at vi har denne egenskapen.

Anonymkode: 17fe3...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det som hos mange andre, kun mamma, men hun var fryktelig sjenert over kroppen sin. Så aldri pappa naken. Litt glad for det, synes det var litt skremmende og flaut. Ingen har gjort meg noe, men følte det sånn. Flaut.

Endret av tussi680
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med at foreldrene mine skiftet, dusjet osv foran oss barna, og gjør det samme hjemme med mine barn.

Dere som sier dere aldri har sett foreldrene deres nakne - har dere aldri vært i svømmehall e.l med foreldrene deres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide aldri å se foreldrene mine naken! Men jo jeg var i svømmehall med min mor hvertfall. Da så jeg henne naken. Men det var så sjeldent. Husker ingenting av det. Men skulle ønske mine forleldre lærte oss at nakenhet er ikke bindet til sex. 

Anonymkode: fae7c...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et slikt hjem. Er ikke naturister eller nudister, men å gå naken fra sengen eller dusjen og at barna ser oss nakne i blant er null stress. Jeg tror barna har godt av det. Jeg tror dessverre at altfor mange drar sjenanse og skamfullhet inn i det voksne liv. Kropp er naturlig uansett hvordan man ser ut, men det skal ikke påtvinges. Hadde ikke tatt med barna til en nudiststrand hvis de følte det var flaut. Det har jeg forøvrig ingen behov for selv heller. 

Anonymkode: f362f...e52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...