Gå til innhold

Ble lovet jobb etter vikariat, men sjef har ombestemt seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden i et 100% vikariat som går ut i februar. Da har jeg jobbet her i 1 og et halvt år. For en stund tilbake fikk jeg beskjed om at jeg kunne, visst jeg ønsket, fortsette i stillingen etter at vikariatet har gått ut. På dette tidspunktet var jeg sykemeldt, men visste at sykdommen var forbigående så takket ja til det. for 4 måneder siden ble jeg veldig syk og måtte sykemelde meg, jeg er nå helt frisk og har akkurat kommet tilbake fra 4 måneders sykemelding. I dag fikk jeg beskjed fra sjefen om at jeg ikke lengre kunne fortsette etter vikariatet har gått ut fordi en annen ansatt hadde kommet med ønske om å jobbe mer, derfor får vedkommende den stillingen når jeg går ut... Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men jeg syntes bare at dette var veldig rart. Jeg ble jo spurt om jeg ville ha den stillingen, mens jeg var syk og sykemeldt, mens nå som jeg er tilbake er det plutselig noen andre som får denne stillingen. Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: d09c9...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke fikk det skriftlig at du skulle få fortsette, så har ikke sjefen gjort noe ulovlig. Var likevel usmakelig av sjefen å gi deg falske forhåpninger, skjønner at du blir skuffa og irritert

Anonymkode: 15b9d...7bb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste sjefer er lunkne til arbeidstakere som er mye sykmeldt.

Anonymkode: dada9...fee

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de fleste sjefer er lunkne til arbeidstakere som er mye sykmeldt.

Anonymkode: dada9...fee

 

Endret av Fiia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre lønne det seg ikke å være sykemeldt. Det er den brutale sannheten, selvom man såklart ikke kan forespeile eller kan  noe for man blir syk. Det er det som er kjipt med å være vikar. 

Hilsen ei som også er vikar

Endret av Cyndaquil
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de fleste sjefer er lunkne til arbeidstakere som er mye sykmeldt.

Anonymkode: dada9...fee

Ja, det kan jeg forstå.. men nå var dette første gang jeg var syk i denne jobben, og ikke har jeg vært mye syk i tidligere jobber heller.. Det var litt mer alvorlig enn f.eks en lungebetennelse (vil dog ikke utdype meg så veldig i frykt for å bli gjenkjent) 

Anonymkode: d09c9...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, det kan jeg forstå.. men nå var dette første gang jeg var syk i denne jobben, og ikke har jeg vært mye syk i tidligere jobber heller.. Det var litt mer alvorlig enn f.eks en lungebetennelse (vil dog ikke utdype meg så veldig i frykt for å bli gjenkjent) 

Anonymkode: d09c9...259

Innlegget mitt var ikke kritikk av folk som blir sykemeldt, men som Cyndaquil skriver, er det bare sånn at når man får et stempel som ustabil arbeidskraft om man har lange sykemeldingsperioder.

Anonymkode: dada9...fee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilla visst Cyndaquil litt mer enn det hun faktisk skrev, beklager det.

Anonymkode: dada9...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit Ts, dessverre er det slik det ofte er i arbeidslivet, sjefer skalter og valter som de vil med midlertidig ansatte. Selv opplevde jeg dette da jeg ble gravid i et vikariat, før graviditeten var det lovord og muntlig avtale om videre arbeid, da jeg uplanlagt ble gravid, forsvant plutselig dette i løse luften, det var ikke behov lengre og takk for meg. Jobbet hele graviditeten uten en dags fravær, men fikk ingenting igjen for noe som helst. Vikaren som ble satt inn for meg fikk fast stilling mens jeg var i permisjon. Arbeidslivet er ikke rettferdig, de som smisker mest/best med sjefen er de som får fordeler

Anonymkode: 615a6...d1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan hende du ikke ble ansatt fordi du hadde en lang sykemelding. Det gjøres dessverre mye som ikke er helt fint i arbeidslivet, og selv om man som andre påpeker ikke kan lastes for å bli syk, så stiller man dessverre ikke like sterkt med en stilling som ikke er fast. På den annen side er det ikke sikkert at arb. giver løy i dette tilfellet. Hvis det er en annen fast ansatt som ønsker å øke sin stilling, så er det mange som har fortrinnsrett i sine tariffavtaler. Det kan innebære at sjefen faktisk er pliktig til å øke den med fortrinnsrett sin stillingsprosent fremfor å ansette noen andre, eller kanskje som i ditt tilfelle, fornye en midlertidig kontrakt. 

Anonymkode: 27d9d...8c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På den annen side er det ikke sikkert at arb. giver løy i dette tilfellet. Hvis det er en annen fast ansatt som ønsker å øke sin stilling, så er det mange som har fortrinnsrett i sine tariffavtaler. Det kan innebære at sjefen faktisk er pliktig til å øke den med fortrinnsrett sin stillingsprosent fremfor å ansette noen andre, eller kanskje som i ditt tilfelle, fornye en midlertidig kontrakt. 

Anonymkode: 27d9d...8c9

Men sånt må sjefer sette seg inn i/ha oversikt over FØR de lover ansatte videre ansettelse. Har opplevd det også, ble lovet videre ansettelse, noen dager senere kom sjefen og sa at det var en annen internt som hadde søkt og vedkommende ville få jobben. Helt greit men ikke si til meg først at jeg har jobb videre! Utrolig uprofesjonelt

Anonymkode: 615a6...d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men sånt må sjefer sette seg inn i/ha oversikt over FØR de lover ansatte videre ansettelse. Har opplevd det også, ble lovet videre ansettelse, noen dager senere kom sjefen og sa at det var en annen internt som hadde søkt og vedkommende ville få jobben. Helt greit men ikke si til meg først at jeg har jobb videre! Utrolig uprofesjonelt

Anonymkode: 615a6...d1f

Ja, jeg skjønner det er frustrerende, jeg har jo også opplevd tilsvarende situasjoner selv. Men det er faktisk ikke alltid mulig å vite om en som har ansiennitet kommer til å søke å øke sin stilling eller ikke. Vedkommende har kanskje gitt tegn på at h*n ikke kommer til å ønsker mer jobb, men siden ombestemt seg. Og, gitt at det er dette som har skjedd og at fortrinnsrett er forankret i tariffavtale - så vil h*n da uansett gå foran. Når det er sagt så er jeg til en viss grad enig, i bedrifter med slike tariffavtaler bør man alltid tilby stilling/forlengelse av stilling med forbehold om at ingen av de faste ikke ønsker å øke sin egen stillingsprosent. Og sånt bør gjøres skriftlig. 

Anonymkode: 27d9d...8c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefer kan gjøre som de vil og det er kynisk. Jobber selv som ekstrahjelp og er blitt mer og mer utvisket fordi de ansetter bare flere. Fikk jobb i en annen butikk og der byttet de ut to andre til to nye, nok fordi sjefen ikke var fornøyd med dem. De hadde også midlertidige kontrakter derfor var det lettere å "dumpe" dem. 

Anonymkode: 4c2e4...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre skriver, arbeidslivet er kynisk. Min egen erfaring er å få oppsigelse mens jeg var sykemeldt, og jeg måtte true med rettssak for å få en sluttpakke. Fagforeningen sa jeg ikke kunne regne med å oppnå noe bedre selv hvis jeg hadde vunnet rettssaken.
Moral: Ikke stol på sjefen din, selv om vedkommende virker hyggelig og virker å like deg. Det kan forandre seg.

Anonymkode: 8bb46...d6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjedelig for deg, ts. Man kan jo ikke styre helsen sin og blir man ordentlig syk, så er det ikke annet å gjøre enn å sykemelde seg. Dessverre er dette, som mange skriver, svært vanlig. Var selv leder i en bedrift som ansatte folk i nulltimerskontrakter og byttet ut folk hele tiden. Vi hadde et par som var konstant syke og sykemeldte. De fikk ikke jobb videre, rett og slett fordi vi ikke kunne bruke de. De ble alltid syke når det kom en stressende periode. Veldig vanlig i butikkyrket. Mange unge mennesker som vil ha jobb og lett å bytte ut folk. Sånn er det dessverre blitt.

Anonymkode: 75be4...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan hende du ikke ble ansatt fordi du hadde en lang sykemelding. Det gjøres dessverre mye som ikke er helt fint i arbeidslivet, og selv om man som andre påpeker ikke kan lastes for å bli syk, så stiller man dessverre ikke like sterkt med en stilling som ikke er fast. På den annen side er det ikke sikkert at arb. giver løy i dette tilfellet. Hvis det er en annen fast ansatt som ønsker å øke sin stilling, så er det mange som har fortrinnsrett i sine tariffavtaler. Det kan innebære at sjefen faktisk er pliktig til å øke den med fortrinnsrett sin stillingsprosent fremfor å ansette noen andre, eller kanskje som i ditt tilfelle, fornye en midlertidig kontrakt. 

Anonymkode: 27d9d...8c9

Ja, det forstår jeg... men den andre ansatte er også i vikariat, og kom inn etter meg, derfor syntes jeg personlig det var litt urettferdig. Men sånn er det, skjønner jo at jeg ikke kan gjøre noe med dette så får nok bare svelge det og komme meg videre, hehe :) 

Anonymkode: d09c9...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig kjedelig for deg, ts. Man kan jo ikke styre helsen sin og blir man ordentlig syk, så er det ikke annet å gjøre enn å sykemelde seg. Dessverre er dette, som mange skriver, svært vanlig. Var selv leder i en bedrift som ansatte folk i nulltimerskontrakter og byttet ut folk hele tiden. Vi hadde et par som var konstant syke og sykemeldte. De fikk ikke jobb videre, rett og slett fordi vi ikke kunne bruke de. De ble alltid syke når det kom en stressende periode. Veldig vanlig i butikkyrket. Mange unge mennesker som vil ha jobb og lett å bytte ut folk. Sånn er det dessverre blitt.

Anonymkode: 75be4...b02

Da har dere ikke truffet på alle :) Det finnes også noen av oss arbeidstakere som går til sak hvis vi tar dere på det (selv har jeg bla. tatt en tidligere sjef på et lydopptak). Det var en viss fryd over å gjøre livet til tidligere sjef til et helvete. Han mistet jobben, og jeg har ikke engang begynt med min personlige vendetta ;). Den kommer i tillegg. 

Anonymkode: 27d9d...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke sånn at du har krav på fast etter 12 mnd?

Anonymkode: 13d42...89e

Nei, dette er vel etter 4 år(!) såvidt jeg vet

Anonymkode: 615a6...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 14.53, AnonymBruker skrev:

... men den andre ansatte er også i vikariat, og kom inn etter meg, derfor syntes jeg personlig det var litt urettferdig. Men sånn er det, skjønner jo at jeg ikke kan gjøre noe med dette så får nok bare svelge det og komme meg videre, hehe :) 

Anonymkode: d09c9...259

Akkurat som for meg, vikar som ble satt inn for meg under permisjon fikk fast stilling mens jeg var i permisjon. Følte meg veldig forbigått men det var jo ingenting jeg kunne ta de på. Det tok litt tid for meg å komme over dette, ble veldig skuffet og lei meg

Anonymkode: 615a6...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...