Gå til innhold

Kan noen forklare? (Ingendikkedarer genser)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Strikker min første ingendikkedarergenser. Første gang jeg strikker med raglanøkninger og skjønner det ikke helt. Det er også så mange forskjellige videoer på nett.. 

kan noen forklare dette litt bedre? 

«Raglanøkninger strikkes på hver side av en merkemaske slik: strikk merke-m r, løft tråden med venstre pinne forfra og strikk denne vridd r, strikk r til merke-m, løft opp tråden mellom maskene med venstre pinne fra baksiden av tråden, strikk denne r. »

skal jeg øke forfra og bakfra annenhver gang eller har noen en enkel forklaring på dette?😊

Anonymkode: fc837...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du løfter opp tråden fra forsiden eller baksiden har noe å si for hvilken vei masken legger seg, mao. kommer det an på hvilken side av merkemasken du befinner deg.

Er problemet at du ikke skjønner hvordan du skal gjøre det eller lurer du på hvorfor du skal gjøre det? Jeg husker jeg lærte den type økninger av en video fra pickles for en del år siden, vil tro den fortsatt ligger ute på sidene deres. Det er altså den lille tråden mellom to masker du skal løfte opp og lage en maske av, enten ved å løfte den opp fra forsiden av arbeidet eller fra baksiden, og så strikke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg vet hvordan jeg gjør det, men lurer på hvordan jeg vet om jeg skal ta fra foran eller baksiden? Er et annenhver merke-m hver gang eller hvordan vet jeg det? 

Anonymkode: fc837...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Før merkemasken - bakfra

Etter merkemasken - forfra

Måten disse maskene løftes på og strikkes, gjør at de legger seg mot høyre eller venstre.

Jeg bruker å lage tullete "huskeregler", så for den første ville det f.eks. blitt F(ør)B(ak) = FB = Facebook. For den andre ville det blitt E(tter)F)or = EF = Europeiske felleskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, skal det økes før og etter hver merkemaske (jeg har 4 merkemasker) 

hvordan vet jeg hvem av merkemaskene jeg skal øke forfra/bakfra først (og etter)?

Anonymkode: fc837...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Ja, det skal økes rett før og rett etter merkemasken:

Altså - strikk til første merkemaske (merkemasken er fortsatt på venstre pinne) og gjør økningen (plukk opp tråden bakfra). Strikk så merkemasken, og øk (plukk opp tråden forfra) igjen før du så fortsetter frem til neste merkemaske. 
Dette skal du gjøre ved hver merkemaske. Det vil si at du får åtte masker mer for hver omgang hvor du øker. 

Jeg vil anta at du skal strikke en omgang mellom hver økerunde hvor du ikke øker - men jeg har ikke oppskriften her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...