Gå til innhold

Depositum hos SiO, de beholder rentene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fikk beskjed fra SiO når jeg flyttet ut at de beholder rentene og at dette står i kontrakten. Er dette virkelig lov? At utleier beholder rentene til pengene de har hatt på depositumskonto? Jeg har ingen anelse rundt juss og slik, men er det noen her som kanskje vet noe om det?
På forhånd tusen takk :)

Anonymkode: 2d131...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleieloven § 11-2: "Uten hinder av § 3-5 tredje ledd kan det avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.".

= helt lovlig.

Anonymkode: 86322...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Husleieloven § 11-2: "Uten hinder av § 3-5 tredje ledd kan det avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.".

= helt lovlig.

Anonymkode: 86322...bd7

Jeg syntes det er litt rart siden de har så enormt mange uleieboliger i Oslo så blir jo en del folk faktisk tvunget til å velge dem enten de vil eller ikke (siden private tilbud ikke ville vært nok uten dem) så de må jo tjene veldig mye penger på dette.

Anonymkode: 2d131...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg syntes det er litt rart siden de har så enormt mange uleieboliger i Oslo så blir jo en del folk faktisk tvunget til å velge dem enten de vil eller ikke (siden private tilbud ikke ville vært nok uten dem) så de må jo tjene veldig mye penger på dette.

Anonymkode: 2d131...55d

Kanskje det, men lovlig er det likevel. 

Anonymkode: 86322...bd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, AnonymBruker said:

Kanskje det, men lovlig er det likevel. 

Anonymkode: 86322...bd7

Ok, takk for hjelpen :)

Anonymkode: 2d131...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er uansett ikke mange kronene for deg. Men ja, de tjener nok godt på det. 

Anonymkode: 92cce...cbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg fikk beskjed fra SiO når jeg flyttet ut at de beholder rentene og at dette står i kontrakten. Er dette virkelig lov? At utleier beholder rentene til pengene de har hatt på depositumskonto? Jeg har ingen anelse rundt juss og slik, men er det noen her som kanskje vet noe om det?
På forhånd tusen takk :)

Anonymkode: 2d131...55d

Du må finne husleiekontrakten din og se hva du der har samtykket til da du signerte kontrakten. 

Ellers er det en fordel å lese seg opp på husleieloven når man sksl leie. 

Hvor mange rentekroner er det her snakk om? 

Anonymkode: cd4f7...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg husker gjelder det spesielle regler for studentsamskipnader, blant annet at de har lov til å beholde rentene og at depositumet ikke skal inn på en separat konto for hver bolig.

Anonymkode: eadae...916

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Såvidt jeg husker gjelder det spesielle regler for studentsamskipnader, blant annet at de har lov til å beholde rentene og at depositumet ikke skal inn på en separat konto for hver bolig.

Anonymkode: eadae...916

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Såvidt jeg husker gjelder det spesielle regler for studentsamskipnader, blant annet at de har lov til å beholde rentene og at depositumet ikke skal inn på en separat konto for hver bolig.

Anonymkode: eadae...916

Ja, det ble jo linket til husleieloven § 11-2 lenger oppe.

Anonymkode: 86322...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at de er unntatt vanlige regler på det området. Jeg synest det er helt greitt.

Studentskipnader er vel en av de få aktørene innen boligmarkedet som ikke har som mål å tjene seg rike på utleigeboligene. De er der for studentene. Jeg er veldig fornøyd med studentskipnaden her. Billig leie, alt er så ryddig og greitt. Får sms hver gang de eventuelt må låse seg inn på rommet for sjekk og når det er noe annet, forsinket giro etc. Vi fikk akkurat ny komfyr på kjøkkenet, selv om den gamle fungerte enda (var dog litt gammel). Er det noe som må fikses, så legger vi inn feilmelding på boligtorget. Sist gang jeg la inn feilmelding var fordi jeg ikke fikk til å skifte lysrøret i taket. Dagen etter hadde vaktmesteren fikset det, og han bare fikset ny lampe med lysrør og alt siden den gamle tydeligvis var litt vanskelig :) Topp service, for å ikke snakke om at det er verdens hyggligste vaktmester!

Så at de får de få rentekronene det er snakk om kjenner jeg er mer enn greitt. Det kommer studentene som bor i slike boliger til gode en gang :)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, missmcbeal skrev:

Ja, det stemmer at de er unntatt vanlige regler på det området. Jeg synest det er helt greitt.

Studentskipnader er vel en av de få aktørene innen boligmarkedet som ikke har som mål å tjene seg rike på utleigeboligene. De er der for studentene. Jeg er veldig fornøyd med studentskipnaden her. Billig leie, alt er så ryddig og greitt. Får sms hver gang de eventuelt må låse seg inn på rommet for sjekk og når det er noe annet, forsinket giro etc. Vi fikk akkurat ny komfyr på kjøkkenet, selv om den gamle fungerte enda (var dog litt gammel). Er det noe som må fikses, så legger vi inn feilmelding på boligtorget. Sist gang jeg la inn feilmelding var fordi jeg ikke fikk til å skifte lysrøret i taket. Dagen etter hadde vaktmesteren fikset det, og han bare fikset ny lampe med lysrør og alt siden den gamle tydeligvis var litt vanskelig :) Topp service, for å ikke snakke om at det er verdens hyggligste vaktmester!

Så at de får de få rentekronene det er snakk om kjenner jeg er mer enn greitt. Det kommer studentene som bor i slike boliger til gode en gang :)

 

Jeg er enig. Jeg synes egentlig man er litt smålig når man er en av de som er så heldig som sitter med studentbolig og videre problematiserer at de få kronene som kommer ut av renter går i favør til samskipnaden. 

Anonymkode: 62eb1...fb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig. Jeg synes egentlig man er litt smålig når man er en av de som er så heldig som sitter med studentbolig og videre problematiserer at de få kronene som kommer ut av renter går i favør til samskipnaden. 

Anonymkode: 62eb1...fb8

Jepp. I tillegg så ville det vært mye ekstra arbeid om de skulle ha opprettet en depositumskonto for hver og en. Alterantiv, skal de sitte for hver enkelt student å rekne hvor mye renterkroner de har til overs på f.eks. de 3 årene de har bodd i en studentbolig, i tillegg hva slags rentesats skal de gå utifra når renten endrer seg? De færreste bor veldig lenge i studentbolig også, noen hopper av studiet tidlig og flytter ut etter 3-6 mnd. Skal studentskipnaden bruke tiden på å sitte og rekne ut hvor mange øre vedkommende skal ha i renter fra depositumet? :fnise: 

Må være mye bedre at studentskipnaden konsentrerer seg om å bruke tid og energi på viktigere ting som kommer studentene til gode :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde de ikke beholdt rentene så hadde sikkert husleien vært høyre.

Anonymkode: cd419...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, missmcbeal skrev:

Jepp. I tillegg så ville det vært mye ekstra arbeid om de skulle ha opprettet en depositumskonto for hver og en. Alterantiv, skal de sitte for hver enkelt student å rekne hvor mye renterkroner de har til overs på f.eks. de 3 årene de har bodd i en studentbolig, i tillegg hva slags rentesats skal de gå utifra når renten endrer seg? De færreste bor veldig lenge i studentbolig også, noen hopper av studiet tidlig og flytter ut etter 3-6 mnd. Skal studentskipnaden bruke tiden på å sitte og rekne ut hvor mange øre vedkommende skal ha i renter fra depositumet? :fnise: 

Må være mye bedre at studentskipnaden konsentrerer seg om å bruke tid og energi på viktigere ting som kommer studentene til gode :)

 

Har du aldri hørt om renteberegningskalkulatorer? Det tar ikke mange sekundene å finne svar,på rente.

Anonymkode: cd4f7...5f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, missmcbeal said:

Ja, det stemmer at de er unntatt vanlige regler på det området. Jeg synest det er helt greitt.

Studentskipnader er vel en av de få aktørene innen boligmarkedet som ikke har som mål å tjene seg rike på utleigeboligene. De er der for studentene. Jeg er veldig fornøyd med studentskipnaden her. Billig leie, alt er så ryddig og greitt. Får sms hver gang de eventuelt må låse seg inn på rommet for sjekk og når det er noe annet, forsinket giro etc. Vi fikk akkurat ny komfyr på kjøkkenet, selv om den gamle fungerte enda (var dog litt gammel). Er det noe som må fikses, så legger vi inn feilmelding på boligtorget. Sist gang jeg la inn feilmelding var fordi jeg ikke fikk til å skifte lysrøret i taket. Dagen etter hadde vaktmesteren fikset det, og han bare fikset ny lampe med lysrør og alt siden den gamle tydeligvis var litt vanskelig :) Topp service, for å ikke snakke om at det er verdens hyggligste vaktmester!

Så at de får de få rentekronene det er snakk om kjenner jeg er mer enn greitt. Det kommer studentene som bor i slike boliger til gode en gang :)

 

Kan jeg spørre hvilken by dette er i? (Jeg bodde hos SiA i Kristiansand og sitter igjen med akkurat samme tankene som deg, skulle tro det var jeg som hadde skrevet innlegget ditt:fnise:

Anonymkode: 54f9d...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet i en studentsamskipnad, og jeg ble veldig overrasket over hvor lite smarte (politisk korrekt måte å si dumme på) studenter er. Leser dere virkelig ikke kontraktene deres? I SiO sin kontrakt står det under punktet "depositum": 
"Renter av depositumet tilfaller utleier jf husleieloven § 11- 2, 4. ledd"

Var selv i lignende diskusjoner støtt og stadig med beboere. Det var jo ikke grense på hvor dum og slem jeg var som skulle stjele rentene deres, for de hadde jo loven på sin side! :ironi:

Anonymkode: 105fc...b37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvilken by dette er i? (Jeg bodde hos SiA i Kristiansand og sitter igjen med akkurat samme tankene som deg, skulle tro det var jeg som hadde skrevet innlegget ditt:fnise:

Anonymkode: 54f9d...337

Det er ikke SiA, men det er en mindre studentskipnad sammenlignet med SiO og SiB :)  Da har du nok også hatt en god studentskipnad :) Vil jo tro de fleste prøver på det, men kan tenke meg at det er vanskeligere å kvalitetssikre organisasjonen dess større enn den er og mindre kontroll en har over avdelingene. Uansett så har vel alle studentskipnader den samme visjonen, at de er en organisasjon for studentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...