Gå til innhold

Kattunge for første gang, spm


Ketsjup

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal kjøpe meg kattunge for første gang, men har aldri hatt katt før. Lurer derfor på et par ting:)

Jeg bor i en leilighet på 70kvm, med hovedsoverom, gjesterom, bad og åpen kjøkken/stue/gang. Burde katten ha hele leiligheten tilgjengelig når den er alene hjemme eller kun et rom (gjesterom eller bad)? Hvor bør jeg plassere dokassen? Er det nødvendig med mer enn en? Jeg tenker også å ta ut noen dager ferie etter at jeg får kattungen, tenker jeg riktig her eller er det unødvendig?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg fri og la dere bli kjent med hverandre. :)  Det er en liten baby du får. Jeg ville hatt doen, maten og katten på badet når du ikke er hjemme. Do og mat langt fra hverandre. God liggeplass. Toalettsetet må være lukket og alt farlig tatt bort. Do-kasser må ryddes så det alltid ser rent og pent ut der, ellers kan pusen gjøre fra seg andre steder. Ville kanskje hatt to kasser hvis du blir lenge borte etter hvert. 

Anonymkode: c94d2...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare hatt en dokasse å katten har hatt tilgang til hele huset. Mat og vann på kjøkkenet å dokassen i gangen. Har du varmekabler på badet er det en særs dårlig ide å la kassen stå der 😅

Anonymkode: ba511...3f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Skjønner en liten kattunge hvor doen Er, selv om den skulle befinne seg i et annet rom? Problemet med badet er at det er veeeldig lite. Ergo, begrenset hvor lang avstand det kan bli mellom do og mat😛 Derfor tenkte jeg kanskje gjesterommet? Men vet ikke om det er dumt at det står en stor seng der?

 

Da tar jeg nok ut en ukes ferie, så vi kan bli kjent 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tilgang til nesten alt, for kattene våre. Vi har ikke boden åpen, så de slepper ikke inn dit. Og de finner på for mye tull på badet, så der får de bare lov til å være når vi er med de :)

Husk å ikke ha toalett ved maten. Kan være greit å ha to kasser.

Tror ikke du trenger noen dager fri, men det er jo koselig, så why not :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt katten i åpen stue/kjøkken/gang og plassert dokassen i gangen og mat på kjøkkenet. De trenger å ha et stort område å bevege seg på, og greit med litt avstand mellom do og mat. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at jo større plass å boltre seg på jo bedre😊 Det jeg er redd for er om den vil kunne komme til skade? Spise på kaktusene, klore på møbler osv. Når den er alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ketsjup skrev:

Jeg er enig i at jo større plass å boltre seg på jo bedre😊 Det jeg er redd for er om den vil kunne komme til skade? Spise på kaktusene, klore på møbler osv. Når den er alene.

Kloremøbel er tingen. Litt småkloring på møbler vil det nok være. Om det er innekatt kan du trimme klørne :) Spise på kaktuser gjør den bare en gang isåfall :P Men er kanskje en fordel å sette kaktusen på øverste hylle. Du får jo et lite barn i huset, så det må babysikres :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problem med at kattungen ikke finner doen. De lærer det veldig fort hvis de er renslige når man får dem :) 

Anonymkode: ba511...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kattungen har brukt do der den kommer fra har aldri det vært noe problem. Jeg har bare sluppet dem ut av buret hjemme, og latt dem utforske, og innen kort tid løftet dem over til doen og satt dem der. Det har stort sett vært nok. Kattunger på12 uker er som regel såpass selvstendige at de greier seg alene også, men jeg har alltid hatt minst en voksen katt også, så de aldri blir helt alene. 

Anonymkode: 956d7...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:)

Da satser jeg på at det går greit å ha kattungen på stue/kjøkken/gang når den er alene. Skal hilse på en pus hos oppdretter på søndag som allerede er renslig, så det blir spennende😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ketsjup skrev:

Takk for alle svar:)

Da satser jeg på at det går greit å ha kattungen på stue/kjøkken/gang når den er alene. Skal hilse på en pus hos oppdretter på søndag som allerede er renslig, så det blir spennende😀

Det går nok helt fint :) bare sikre området så den ikke kan henge seg i persiennetråder, gnage på ledninger (om nødvendig teip dem til gulvet med sånn blank bred teip), ha nok trygge leker som kattungen kan drive med istedet for alt annet.

Anonymkode: ba511...3f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Ketsjup skrev:

Takk for alle svar:)

Da satser jeg på at det går greit å ha kattungen på stue/kjøkken/gang når den er alene. Skal hilse på en pus hos oppdretter på søndag som allerede er renslig, så det blir spennende😀

Så  du skal ha rasekatt?

Anonymkode: 7fc34...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må regne med at ting kan gå i stykker hvis den skal gå alene i alle rom. Ta bort verdifulle ting som betyr mye for deg. De klatrer kanskje i gardinene og hopper opp og balanserer alle steder hvor de kan komme til, skal inn mellom blomsterpotter og vindu. Mye kan skje for en liten katt både alene og når du er der. Det er din jobb å være forutseende. :) 

Anonymkode: c94d2...bdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ha rasekatt☺

Jeg har egentlig ingenting verdifull - bortsett fra sofaen😅 Har kjøpt en klorestolpe, så det går helt sikkert fint. Så får jeg heller se ting litt an når jeg får pus i hus. Skal selvølgelig kjøpe inn leker som den kan aktivisere seg med når jeg er borte😊

Endret av Ketsjup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må regne med at ting kan gå i stykker hvis den skal gå alene i alle rom. Ta bort verdifulle ting som betyr mye for deg. De klatrer kanskje i gardinene og hopper opp og balanserer alle steder hvor de kan komme til, skal inn mellom blomsterpotter og vindu. Mye kan skje for en liten katt både alene og når du er der. Det er din jobb å være forutseende. :) 

Anonymkode: c94d2...bdc

:Nikke:

Det du nevner her år vel egentlig i kategorien "dette vil kattungen komme til å prøve seg på".

Regne med klatring i buksebein og gardiner i en periode :) Regn med utforsking av alle muligheter høyt og lavt. Lukk dolokket, ta høyde for at en blomsterpotte kan havne på gulvet. Kos deg og pus(t) med magen :)

Anonymkode: 9a1ce...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, Ketsjup skrev:

Ja, jeg skal ha rasekatt☺

Åååh, hva slags rase da?

Nå prøver jeg ikke å skremme deg, men avhengig av rase kan det være viktig at de er testet for enkelte genetiske sykdommer da det dessverre er en del grums der ute. Moren min kjøpte en Maine Coon av en oppdretter. Hadde visstnok godt rykte og alt dette, men hun testet ikke kattene sine da hun ikke syntes det var "nødvendig". Mammas katt levde dessverre ikke mange årene da den genetiske sykdommen ga den nyresvikt.

I etterpåklokskapens navn har hun siden kun kjøpt katt av oppdrettere som tester dyrene sine. Jeg gjorde det samme da jeg kjøpte katten min. Hun er abyssiner. Sprø som knekkebrød, men god som gull :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter alltid med å ha kattunger på badet, der er det varmere, og vi kan bli bedre kjent. Siste kattungen jeg fikk kom gjennom dyrebeskyttelsen, og var (er) kraftig traumatisert, livredd mennesker. Vi brukte veldig lang tid på å bli kjent, og det tok flere måneder før han ikke lenger hadde badet som "hovedbase". Han fikk tilgang på et og et nytt rom, og nå noen PR senere har har tilgang på stuer, ganger, og kjøkken. Han får tidvis komme inn på mitt soverom, men de andre soverommene holdes kattefrie, for gjester med allergi. 

Jeg har og hatt katter som er født og har levd i hus med mennesker, og selv om det er langt fra så ekstremt som med eksemplet over, så starter jeg der og med ett rom. Det er mye å venne seg til, alt er nytt og skummelt, og det fungerer greit med ett rom i gangen. Angående kassen så starter jeg med den i samme rom, sjekkes og tømmes daglig, og holdes unna maten. 

Absolutt greit å ha et par fridag hvis du har mulighet til det, det er som sagt mye bytt og skummelt for en liten pus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stengte vår nye kattemor og hennes 4 uker gamle kattunge på tv rommet om natta de første ukene. På dagen fikk de kjøkken og stue pluss rom i andre etasje. De har én kattedo på deling og 3 skåler med mat og vannskåler i samme rom. Dette funket veldig bra i mange uker. Nå har de hele huset å gå på.

Anonymkode: c6037...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Emmelise skrev:

Åååh, hva slags rase da?

Nå prøver jeg ikke å skremme deg, men avhengig av rase kan det være viktig at de er testet for enkelte genetiske sykdommer da det dessverre er en del grums der ute. Moren min kjøpte en Maine Coon av en oppdretter. Hadde visstnok godt rykte og alt dette, men hun testet ikke kattene sine da hun ikke syntes det var "nødvendig". Mammas katt levde dessverre ikke mange årene da den genetiske sykdommen ga den nyresvikt.

I etterpåklokskapens navn har hun siden kun kjøpt katt av oppdrettere som tester dyrene sine. Jeg gjorde det samme da jeg kjøpte katten min. Hun er abyssiner. Sprø som knekkebrød, men god som gull :)

På søndag skal jeg hilse på en selkirk rex☺

Null stress, jeg setter stor pris på tips! Dette er også noe jeg har tenkt å spørre oppdretter om. Har forstått det slik at mange raser er utsatt for spesielt HCM. Og det er selvsagt viktig for meg at foreldrene er testet mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...