Gå til innhold

Hva misliker du når du er på besøk hos andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lyssetting! Er lyssky. Utrolig mange som ikke tenker at det er ubehagelig å sitte i hvit Flash belysning eller f.eks spotlight rett i øyet.

Nå er det ikke verre enn at jeg sier i fra. Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker i eget hjem. Skal man ikke prøve å gjøre det behagelig og koselig?

Finnes de som har jæskelig vonde stoler også, det blir slitsomt når man sitter over 5 timer ved bordet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Så mange barnefiendtlige som svarte i denne tråden, da. Hvis dere takker ja til å komme på besøk til noen med barn før barnas leggetid, må dere nesten forvente at barna er synlige, dvs. at de avbryter samtalen av og til og at de tar kontakt med dere. Barn er ikke dresserte, små aper. Jeg syns heller ikke det er helt uhørt om de spør om besøket vil holde den nyfødte babyen. Noe annet er selvsagt om barna roper, løper i sofaen og avbryter konstant, eller om verten ønsker at gjesten skal holde babyen hele kvelden. Men barna er en viktig og uunngåelig del av livet til de man besøker, så om man er venner, må man nesten prøve å forholde seg til dette, samme hvor mye man "hater" barn...

(Men altså, jeg husker godt den gangen jeg var invitert på besøk og hadde med meg min egen baby. Etter en urolig natt og formiddag sovnet babyen endelig, og jeg så fram til en time eller to i sofaen til venninnen min med kaffe og strikketøy, og så spør hun om ikke jeg ville ha babyen hennes en stund, og at det var så deilig å kunne ha ledige hender... Da kjente jeg at jeg virkelig ikke ville bruke den lille fritiden til å holde enda en baby. Men gjorde det selvsagt litt, unnskyldte meg så med at jeg måtte på do og så skyndtet jeg meg å ta fram strikketøyet når jeg kom tilbake.)

Det er snakk om mengde. Det er helt ok at barna synes og høres, og at de snakker til meg og foreldrene. Det som ikke er ok er når man plutselig må sitte barnevakt, eller ikke får snakket med vertinnen i det hele tatt omtrent for hun er så opptatt med å holde på med ungene. Når jeg blir invitert av folk med barn, forventer jeg at de skal ha tid til meg også, og at ungene deres ikke MÅ ha oppmerksomhet absolutt hele tiden. Om barna tar omtrent alt fokuset, synes jeg foreldrene skal la være å invitere til ungene har lagt seg. 

Anonymkode: 0352e...63c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye her, men angående barn og hunder så ser jeg ikke helt problemet. Er ikke overbegeistret for barn jeg heller, men drar jeg på besøk til en venninne med barn på dagtid/ettermiddag så er det jo en selvfølge at ungen er der. Man kan nesten ikke skru ungen av og putte den i et bur. Vil jeg ha en skikkelig venninneprat så drar jeg heller ditt på kvelden etter at ungen har lagt seg.

Drar jeg på besøk til en venninne med hund så vet jeg jo at hunden kommer til å være der. Vil jeg ikke ha den i fanget så klarer jeg å be den gå ned, om jeg så må be den om det 40 ganger 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Møkkete bad, særlig toalett, mangel på såpe eller dopapir. Var på fest en gang og var ikke toalettpapir fra vi kom. Ikke lås på do, altfor mye dyrehår overalt, jeg har selv katt, men støvsuger jevnlig. En gang var jeg på besøk hos et nytt bekjentskap og senga hennes var full av blodflekker. Jeg spurt hva det var, og hun sa «det er bare hunden som har løpetid :)» som om det var helt naturlig. Jeg var ikke i senga hennes men ille nok å se det. Grøss. 

Anonymkode: 34dba...b69

Der fikk jeg noe å tilføye. Har også en venn som vennegjengen ofte samler seg hos på fest, men ser ikke ut i måneskinn der inne. Tror faktisk badet aldri har vært rengjort. Det ligger lag med brun skit rundt og i vasken, doen er helt brun, gulvet er vått, skittent og fullt av hår. Som regel tomt for dopapir og såpe, så det har jeg med meg i veska 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal spise middag misliker jeg at belysningen er kjip. Jeg hater taklys som henger midt i rommet f eks, det gir en trist følelse. Det MÅ ikke være superlyst når man skal spise. Jeg vet det høres sært ut, men jeg har i hele mitt liv blitt veldig påvirket av belysning.

Anonymkode: adb45...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kinderegget skrev:

Lyssetting! Er lyssky. Utrolig mange som ikke tenker at det er ubehagelig å sitte i hvit Flash belysning eller f.eks spotlight rett i øyet.

Nå er det ikke verre enn at jeg sier i fra. Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker i eget hjem. Skal man ikke prøve å gjøre det behagelig og koselig?

Finnes de som har jæskelig vonde stoler også, det blir slitsomt når man sitter over 5 timer ved bordet.

Åå, en som tenker likt! Godt det finnes flere! Jeg mener at belysninge er mye viktigere enn fine møbler. Og kan heller ikke fordra vonde stoler ;) 

Anonymkode: adb45...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misliker og misliker...tja.... tar det som det faller seg jeg. Er jeg lite på besøk hos noen, så kommer det alltid en kaffekopp og to med noe å bite i. Samme gjelder middag.

Men kommer jeg ofte på besøk, så tar jeg det som det kommer. Er de slitne, så venter jeg bare, eller om de er syke, så gjør det meg ingenting. Alt kommer an på situasjonen. :klemmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har til en hver tid tilgjengelig drikke, og ikke vannglass ved siden av vinen. Opplever noen ganger at enkelte serverer vin, men tenker ikke så mye på de andre som ikke skal ha vin. Liker heller ikke når det er for små glass. Jeg er glad i å drikke til maten, og synes det er greit når en vannmugge står fremme, og ikke at verten må hente ny brus/vann når glasset er tomt. Ikke alltid så lett å forsyne seg selv om man sitter inneklemt. 

Jeg drikker kaffe, men merker ofte at mange ikke har annen varm drikke til de som ikke liker kaffe. Ikke krise, men kanskje litt dumt for de som ikke drikker dette. 

Alt for sterk mat. Og spesielt om det ikke serveres noe ved siden av, som f.eks rømme, til de av oss som ikke er så glad i det sterke. 

Om jeg ikke er invitert på mat, men likevel blir der noen timer, så synes jeg det er fint å bli tilbudt noe, selv om det ikke var planlagt. Trenger ikke være et herremåltid, men litt frukt, nøtter el. og kaffe/te er ok. 

De som serverer middagen nøyaktig tidspunktet de har invitert til (feks kl 18.00). Jeg kommer som regel nøyaktig, men tenker jo at det er normalt å komme inn, hilse osv og ikke stresse, og at maten blir servert bittelitt senere. Litt kleint om man kommer 10min for sent og alle er satt til bords og begynt. Det samme gjelder om middagen blir servert for sent, og ingenting er klart, ikke dekket bord en gang. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner og bekjente fra andre land, og en generell ting, særlig blant de som kommer utenfra Europa/vesten er hvordan de lesser på med mer mat når tallerkenen begynner å nærme seg halvtom. Det er ikke snakk om å være mett. Man blir tvangsforet i utallige runder til man omtrent ligger i kramper. Tar ikke et nei for et nei.  Masse forskjellig deilig mat fra alle verdenshjørner, ikke noe å si på det, og de gjør det jo bare for å vise at de setter pris på gjestene sine, men gjestenes fordøyelse reflekteres det ikke noe særlig over:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sirah skrev:

Jeg er enig i mye her, men angående barn og hunder så ser jeg ikke helt problemet. Er ikke overbegeistret for barn jeg heller, men drar jeg på besøk til en venninne med barn på dagtid/ettermiddag så er det jo en selvfølge at ungen er der. Man kan nesten ikke skru ungen av og putte den i et bur. Vil jeg ha en skikkelig venninneprat så drar jeg heller ditt på kvelden etter at ungen har lagt seg.

Drar jeg på besøk til en venninne med hund så vet jeg jo at hunden kommer til å være der. Vil jeg ikke ha den i fanget så klarer jeg å be den gå ned, om jeg så må be den om det 40 ganger 😂

Signerer. Hvis man har så problemer med at hund og barn er der, så får man heller la hver å komme på besøk tenker nå jeg. Eller kanskje spørre om dere kan møtes uten hund og barn.

Anonymkode: 8d295...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GT-R skrev:

Der fikk jeg noe å tilføye. Har også en venn som vennegjengen ofte samler seg hos på fest, men ser ikke ut i måneskinn der inne. Tror faktisk badet aldri har vært rengjort. Det ligger lag med brun skit rundt og i vasken, doen er helt brun, gulvet er vått, skittent og fullt av hår. Som regel tomt for dopapir og såpe, så det har jeg med meg i veska 🙈

Æsj, skjønner virkelig ikke at folk vil leve slik :kvalm:

Anonymkode: 8d295...589

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Vertskap som snakker en halvtime i telefonen når noen ringer mens jeg er der ! Da føler en seg brydd og veldig lite sett liksom. 

Elkers ser jeg flere klager på hunder som klenger seg på. Jeg har to selv,men takler heller ikke å få andres hunder som klegg på meg. Og de hører ikke når jeg snakker til dem ( hundene altså). Kjenner det kan koke litt da. Når jeg får besøk,så får hundene beskjed om å bli i hundesofaen. Da er det opp til gjester om de vil hilse på dem,og det er det mange som gjør. Nettopp fordi hundene ligger der fra besøket kommer og til de går. Om ikke gjester vil ha dem på fanget eller noe. Og ved overnatting da :-) hundene har det godt hos meg,men de er ikke sjefene i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kinderegget skrev:

Lyssetting! Er lyssky. Utrolig mange som ikke tenker at det er ubehagelig å sitte i hvit Flash belysning eller f.eks spotlight rett i øyet.

Nå er det ikke verre enn at jeg sier i fra. Jeg forstår ikke helt hvordan folk tenker i eget hjem. Skal man ikke prøve å gjøre det behagelig og koselig?

Finnes de som har jæskelig vonde stoler også, det blir slitsomt når man sitter over 5 timer ved bordet.

Jeg satt en nyttårsaften på trestol i 6-7 timer, spurte om å få en pute til å sitte på etter noen timer men hadde likevel vondt i rompa i flere dager etterpå.  Hater også for opplyste rom, er uintimt og slitsomt i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste jeg vet er egentlig bad som ikke er rengjort.. da jeg bodde i USA var jeg en helg på besøk hos venner som hadde teppe på badet. Type langhåret teppe. Teppe på dolokket, teppe foran doen, teppe foran vasken, teppe foran badekaret. Ser ikke helt for meg at de var typen til å vaske teppene på minst 60 graden en gang i uken. Badekaret var utrolig skittent og vasken var full av hår. Har også vært på besøk hos venner som har hatt stoff på selve doringen. :sjokkbla:

Anonymkode: a2780...b20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg blir invitert på fest og denne vennen har vært treig med å invitere folk (inviterer en dag før eller samme dag) så er det nesten ingen som kommer. Blir vi bare noen få stykker som drikker 

Liker ikke de som ikke er flinke til å varte opp gjestene sine. Som har det kaldt i boligen, skravler i mobil, tilbyr ingen ting, tar mat og spør ikke om du vil ha (var hjemme hos en kompis for noen år siden og han heiv en grandis i oven og spurte ikke om jeg ville ha en gang) begynner å dusje og stelle seg etter du har kommet, somler, lar gjestene vente lenge osv 

Hvis jeg skal se på film med en venninne og typen er hjemme, så klår de på hverandre, nusser, stryker, fniser osv. Da føler jeg meg skikkelig utilpass. Opplevde at en venninne og typen lå og spoonet i sofaen mens vi så på film. Lå å klinte. Var på nippet til å gå. Var like før de begynte å pule i sofaen 

Skittent bad. Det er så ekkelt! Flaut at gjester går inn på bade også er det så ekkelt der. Grøss :haar:

Gjester som ser på en fotballkamp eller noe, så er de kun fokusert på kampen. Jeg synes fotball er dørgende kjedelig og da er det lite vits å komme på besøk når jeg blir helt oversett :glare:

Anonymkode: 8d295...589

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Signerer. Hvis man har så problemer med at hund og barn er der, så får man heller la hver å komme på besøk tenker nå jeg. Eller kanskje spørre om dere kan møtes uten hund og barn.

Anonymkode: 8d295...589

Enig. Har min venninne hund og/eller barn så er de faktisk en del av pakka som følger med vennskapet. Det går fint ann å gjøre avtaler hvor det ikke er rom for barn/hund. Kanskje man får treffes litt skjeldnere, men man slipper det irritasjonsmomentet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- at det mangler håndsåpe og egen gjestehåndduk på badet

-at folk lar de ekle hundene og kattene sine være på kjøkkenbenken/kjøkkenbordet!!!! Æsj!!!! Vil heller ikke ha de ekle kattene oppi sofaen med meg

-hvis man er bedt på middag og maten er lagt ifra ferdig når man kommer til avtalt tid

-hvis de har invitert en annen venn som jeg ikke kjenner så godt, uten å spørre meg om det er greit. «Forresten linda kommer også bortom en tur straks!»

-å ikke bli tilbydd noe drikke eller noe å bite i

-når jeg er på besøk til folk som har husdyr og det er hår over alt! Fysj

-venner som har store barn (12år+) lar barna sitte i stua sammen med oss når vi har veninnekveld sånn at vi ikke kan prate om noen ting

-er frisør, og er så jævlig lei av å bli spurt om å klippe folk når vi skal komme på besøk. 

-at de bare sitter å følge med tv’en

Anonymkode: dd15b...c50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er lite morsomt når noen inviterer på mat og så viser det seg at de tenkte å spise lenge etter at vi har ankommet. 

Helt enig! Synes det er elt forferdelig! Man blir invitert på middag kl 15 og så kommer man litt sulten og så har de ikke begynt på maten enda.... såå vanskelig å holde en samtale og være på besøk når blodsukkeret er lavt!

Anonymkode: dd15b...c50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble bedt på grillmat kl 17 en gang. Vi dro rett fra jobb og kom frem kjempesultne kl 17:02. Når vi kommer kjørende ser vi venneparet vårt driver å planter noen busker i hagen og har på seg fullt hageutstyr. Etter vi hadde vært der i 20 minutt sier hun til han «kanskje vi skal begynne å finne fram grillen? Jeg tror den står innerst i kjellerboden. Den er ikke brukt på ei stund så den må nok skrubbes og spyles før bruk». Det ble ikke mat før kl 19:15! Da var jeg faktisk skikkelig forbanna. Vi holdt på å sulte ihjel! 

Anonymkode: dd15b...c50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invitasjoner til fest/middag eller liknende som egentlig er hjelp til eksempel flytting... Og når du kommer dit er det bare "siden dere først er her, kan vi jo pakke og kjøre et par flyttelass". 

Anonymkode: e9d1a...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...