Gå til innhold

Få hund i graviditeten eller en stund etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 15.11.2017 den 1.48, AnonymBruker skrev:

Hva anbefales? 

Tenker at om vi får det mens jeg er gravid så kan hunden være dotrent før baby kommer. Kommer hunden etter baby så ser jeg for meg mer stress med å få den trent på å gå på do kun utendørs.

Hunden vi har planer om er en eurasier. Det er også slik at dette da blir samboers store hobby og det er hundeskole rett ved oss. Vi planlegger allerede å melde oss på første valpekurs og deretter diverse kurs som.det passer oss.

For eller i mot?

Anonymkode: 0c960...138

Planlegger du også det faktum at du kan få et barn med allergi og dermed ikke kan ha hund? Hvordan tenker du å lufte hund og barnevogn? 

Å få dyr og barn samtidig er og en risikosport med hensyn til barnets sikkerhet i forhold til dyret og sjalusi fra dyret. Det hele virker temmelig overfladisk og lite gjennomtenkt slik du fremstiller det.

Anonymkode: c561d...c49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vent! 

Her hadde vi hund i mange år før vi fikk barn og selv om jeg elsker hunden av hele mitt hjerte så går det ikke en dag uten at jeg tenker at den pokkers bikkja burde vært omplassert ! 

Det ER krevende med hund og små barn. Bikkja vil ut mens du sitter og ammer, bikkja bjeffer og vekker en baby du endelig har fått til å sove, bikkja maser og du har ikke tid fordi du er opptatt med babyen...osv. osv. 

For min del er jeg der at jeg ALDRI skal ha hund igjen, selv om jeg tidligere har betegnet meg selv som hundegal og mitt største ønske var å ha mange hunder. Jeg regner med at jeg kanskjekommer til å endre mening igjen når barna blir større, men akkurat nå bør jeg smårar av bikkjemas mens jeg sitter i sofaen med melkespreng og puppen ute. 

Anonymkode: 56216...d04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegger du også det faktum at du kan få et barn med allergi og dermed ikke kan ha hund? Hvordan tenker du å lufte hund og barnevogn? 

Å få dyr og barn samtidig er og en risikosport med hensyn til barnets sikkerhet i forhold til dyret og sjalusi fra dyret. Det hele virker temmelig overfladisk og lite gjennomtenkt slik du fremstiller det.

Anonymkode: c561d...c49

Det kan man jo ikke vite uansett. Fåtallet tar vel allergitest av samtlige i familien før de skaffer seg hund eller andre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Det kan man jo ikke vite uansett. Fåtallet tar vel allergitest av samtlige i familien før de skaffer seg hund eller andre dyr.

Nei, men de fleste utsetter barna for dyr slik at de oppdager om barnet reagerer før de skaffer seg dyr... 

Anonymkode: bf9d9...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de fleste utsetter barna for dyr slik at de oppdager om barnet reagerer før de skaffer seg dyr... 

Anonymkode: bf9d9...42a

Man kan fortsatt ikke være sikker på om de reagerer på det dyret man anskaffer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville venta. Valp er MYE jobb. Baby er MYE jobb. Å være gravid kan potensielt gjøre deg utslitt, syk og ute av stand til å følge opp en hund som trenger mental og fysisk trening hver dag. Det er mange faser av hundens liv som må følges ekstra opp (sosialiseringsfase, fryktfase etc), og veldig mye mer enn bare å trene hunden tli å ikke tisse inne (selv om det i seg selv kan være slitsomt når du må ut med hunden flere ganger i timen).

barnet får også mye mer glede av hunden når det ikke er bittelite.

Hilsen hundeeier med eurasier

Anonymkode: 4efb1...e9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nerine_ skrev:

Man kan fortsatt ikke være sikker på om de reagerer på det dyret man anskaffer seg. 

Ingenting er sikkert her i livet, men å planlegge, reflektere og å være forutseende er aldri dumt. 

Anonymkode: c561d...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv eurasier, men ikke barn. Vær obs på at siden rasen er litt reservert, så har de ikke alltid den lengste lunta. Og det blir ofte eldre når de blir over 2-4 år og blir mer voknse. Ser mange med unghunder som ikke føler standarden stemmer, fordi de har ekstremt aktive hunder som elsker alt og alle. Men for veldig mange endrer det seg etterhvert. De elsker familien sin da, og veldig mange finner seg i hva som helst fra barna, men de kan også reagere ganske krasst på ting mange andre hunder ville godtatt. Jeg har blant annet sett mange eurasiere bli redd for hunder eller barn etter en enkel kjip opplevelse som andre hunder ofte tåler. De jeg har møtt generaliserer altså litt lett virker det som, for de er smarte hunder som lærer superfort på godt og vondt. Det snakkes om at de overdramatiserer, men da tror jeg man menneskeliggjør hundene litt mye, det er nok heller at de har endel stress og dermed kan bli veldig usikker på småting med mindre de føler at de virkelig må. Jeg elsker virkelig rasen og hunden min, men de kan være krevende hunder, De er store og voldsomme både som ungunder og hvis de opplever noe ubehagelig. Jeg ville blant annet ikke belaget meg på å kunne slippe ut hunden for å tisse, jeg kjenner få eurasiere som går ut hvis ikke eier blir med. De er også ofte veldig renslige, vår tisser aldri i hagen, det er jo endel av hjemmet mener han. 

Anonymkode: e5779...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent. Tenk om ungen feks er allergisk? Før man skaffer dyr i hus bør man sikre seg mot evt allergi hos alle parter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nerine_ skrev:

Det kan man jo ikke vite uansett. Fåtallet tar vel allergitest av samtlige i familien før de skaffer seg hund eller andre dyr.

Det er derfor man så absolutt burde allergiteste seg. Allergi test barnet før man evt skaffer seg hund eller katt så slipper man å måtte gi vekk dyret sitt senere fordi man finner ut at barna ikke tåler det. Vet man feks at man skal ha flere barn etter det første.. ikke skaff dyr. Test alle barn og familie medlemmer før man skaffer seg et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er derfor man så absolutt burde allergiteste seg. Allergi test barnet før man evt skaffer seg hund eller katt så slipper man å måtte gi vekk dyret sitt senere fordi man finner ut at barna ikke tåler det. Vet man feks at man skal ha flere barn etter det første.. ikke skaff dyr. Test alle barn og familie medlemmer før man skaffer seg et dyr.

Mange som har en potensiell mulighet til å utvikle allergi får det aldri i det hele tatt. Hadde alle praktisert dette, hadde det nok vært få familier som kunne hatt dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.11.2017 den 4.22, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei, nei. Vent til ungen er i hvert fall året. 

Anonymkode: 09307...848

Dette! Faktisk ville jeg ventet enda lenger, til barnet er minst 3-4 år. 

Anonymkode: 93d21...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2017 at 4:21 AM, AnonymBruker said:

Og det vet vi at vi får til. Forskjellen er den dreveren jeg har erfaring med fra tidligere som kan løpe 1 mil og fortsatt ikke være sliten.

Anonymkode: 0c960...138

ALLE hunder skal ha MASSE mosjon hver bidige dag! "Korte turer" ? BS!

Anonymkode: 3d982...11f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, hvorfor spør du egentlig om råd når du bare ignorerer alle svarene du får?

Og har du hatt Eurasier tidligere? Greit, de krever kanskje ikke 10 timer løping om dagen, men det betyr ikke at de ikke krever mosjon. De er ikke levende sofaputer. Min Eurasier var for øvrig litt av en håndfull som valp og unghund.. En av instruktørene i hundeklubben min sa at hun ville hatt BC-valp fremfor Eurasiervalp, fordi en BC er mye mer "willing to please" sammenlignet med en typisk Eurasier. Syns det er litt dumt at rasen blir framstilt som en superenkel hund som passer for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter. Da ser dere om dere kan ga tid til overs. Evt kan dere passe en hund dn liten stund og vurdere. Da har dere også mulighet til å se om baby kan ha allergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hund en måned før jeg visste om graviditeten. Valpen var ca 8 mnd da baby kom. Det gikk absolutt supert! MEN fikk en ny valp for noen år siden, som visste seg å være mye mer krevende, eksentrisk og evig umoden. Hadde vært kjempe krise med baby. 

Poenget mitt er at man kan ikke være sikker på hva man får på forhånd(gjelder forsåvidt babyer også), og så mange hunder må omplasseres fordi eier ikke strekker til når barna er små. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye jobb med valp det første året. Jeg hadde helt ærlig glemt hvor mye jobb det faktisk er siden det er så lenge siden jeg har hatt valp, men jeg passet en valp for litt siden og jeg hadde aldri med vilje kombinert det med spedbarn. No way! 

Anonymkode: 65904...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å få trassaldern til valpen samtidig som ungen for kollik da :daane:  

Anonymkode: 65904...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha ventet selv. Jeg tenker at det kan gå fint, men dere vet ikke hvordan den første tida med babyen vil bli, eller med valpen for den saks skyld. Jeg tror ikke det er et umulig prosjekt altså, siden dere er hundevante og virkelig ønsker det. Vi har valp som vil være ett år når babyen kommer. Den er usedvanlig rolig og grei, mye enklere enn tidligere valper jeg har hatt, men der har vi bare hatt flaks. Det er tøft nå, fordi jeg har mye plager i svangerskapet, men vi angrer ikke på hunden. Jeg er imidlertid veldig glad for at jeg fikk brukt mye tid på den i begynnelsen før jeg ble gravid og dårlig, gå valpekurs, sosialisering osv. Med formen jeg har i dag, hadde jeg rett og slett ikke klart alt det. God tid til valpen er jo essensielt for å få en trygg og grei voksen hund. Men mye av dette kan antagelig mannen ta seg av hvis du skulle være uheldig å bli dårlig senere i svangerskapet? Det høres også bra ut om han kan ha den med på jobb, jeg tror ikke det er en god idé å være mye alene med valp og baby i permisjonen. Det viktigste er nok å tenke grundig over om dere orker to så store prosjekter, valp og baby, samtidig. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...