Gå til innhold

Få hund i graviditeten eller en stund etter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva anbefales? 

Tenker at om vi får det mens jeg er gravid så kan hunden være dotrent før baby kommer. Kommer hunden etter baby så ser jeg for meg mer stress med å få den trent på å gå på do kun utendørs.

Hunden vi har planer om er en eurasier. Det er også slik at dette da blir samboers store hobby og det er hundeskole rett ved oss. Vi planlegger allerede å melde oss på første valpekurs og deretter diverse kurs som.det passer oss.

For eller i mot?

Anonymkode: 0c960...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, nei, nei, nei. Vent til ungen er i hvert fall året. 

Anonymkode: 09307...848

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent. Du ønsker ikke å ha en hund på langt under året og baby samtidig...

Anonymkode: 316a0...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE skaff deg hund mens du er gravid. Du aner ikke hvordan hverdagen blir med baby i hus. Vent til dere har erfart dette før dere drar enda en baby inn i familien. Vær sikker på at dere har tid og overskudd til en hund, så det ikke går ut over dyret.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville verken skaffet meg hund mens jeg var gravid, eller mens det var en bitteliten baby i hus. 

Selv om hunden er dotrent, er det slitsomt å kombinere hund som må ut på tur, med baby. Og du risikerer "søskensjalusi", og å måtte beskytte baby og hund mot hverandre. 

Å skaffe seg hund som gravid er overhodet ikke lurt, om ikke mannen din kan ta seg 100% av den. Du vet ikke hvor mye plager du får, alt fra voldsom kvalme og utmattelse, til bekkenløsning som gjør at du knapt klarer bevege deg selv med krykker. Det å gå tur med en valp som ikke er flink til å gå i bånd ennå, er langt ifra barebare når du er høygravid. Og har du lyst på alt det ekstra husarbeidet når du er så stor at du sliter med å få på deg sokkene? 

Du vet heller ikke om barnet blir allergisk mot hunder. 

Så jeg ville fått barn først, og ventet et par år, til verste styret med baby var over, og du hadde fått "utsatt" babyen for andre hunder og sett at barnet ikke er allergisk. 

Anonymkode: bf9d9...42a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til ungen er året. Dere aner ikke om det blir en unge med kolikk å det som er. Se for deg å måtte gå med en unge på armen hele natta, å så må bikkja ut, å så blir bikkja dårlig på dagen når far ikke er hjemme, da må du pakke inn ungen før du kan gå ut med bikkja (med mindre dere er så heldige at dere kan slippe den rett ut i en inngjerdet hage.

det å få hund og baby samtidig er galskap! 

Anonymkode: dc8ea...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk hund før barn. Jeg elsker hunden vår. Men det er travle dager med barn og hund. Tenk nøye gjennom det. 

Anonymkode: 894f8...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte valp i sommer, barnet i huset var da fylt 2. Oppdaget en mnd etter at jeg er gravid. Vært mye plager i svangerskapet, så har ikke tatt så stor del i hundens liv enda. Prøver så godt jeg kan da. Tror det skal gå bra med valp på nesten året når ny baby kommer, men vet jo ikke. Akkurat nå er utfordringen å finne noen som kan ta seg av hunden når jeg skal føde (forrige fødsel ble langdryg og innlagt en uke i ettertid). Det er hektiske dager med valp og 2-åring også, så blir nok ekstremt hektisk når det blir ny baby i hus. Heldigvis har mannen min en type jobb der det er mulig å ha med seg hunden, det hadde vi ikke klart oss uten tror jeg ikke. 

Å ha en valp på under et halvt år når baby kommer i hus høres ut som å ta seg vann over hodet synes jeg. Og vent til barnet er minst 10 mnd. Da er ting litt mer stabilt.

Anonymkode: 97c09...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville verken skaffet meg hund mens jeg var gravid, eller mens det var en bitteliten baby i hus. 

Selv om hunden er dotrent, er det slitsomt å kombinere hund som må ut på tur, med baby. Og du risikerer "søskensjalusi", og å måtte beskytte baby og hund mot hverandre. 

Å skaffe seg hund som gravid er overhodet ikke lurt, om ikke mannen din kan ta seg 100% av den. Du vet ikke hvor mye plager du får, alt fra voldsom kvalme og utmattelse, til bekkenløsning som gjør at du knapt klarer bevege deg selv med krykker. Det å gå tur med en valp som ikke er flink til å gå i bånd ennå, er langt ifra barebare når du er høygravid. Og har du lyst på alt det ekstra husarbeidet når du er så stor at du sliter med å få på deg sokkene? 

Du vet heller ikke om barnet blir allergisk mot hunder. 

Så jeg ville fått barn først, og ventet et par år, til verste styret med baby var over, og du hadde fått "utsatt" babyen for andre hunder og sett at barnet ikke er allergisk. 

Anonymkode: bf9d9...42a

De fleste i nær familie har hund så barnet vil bli nær hunder fra dag en uansett.

Jeg har andre dyr som krever stell hver dag også. Har hørt tusen ganger å jeg bør jo kvitte meg med disse nå som jeg er gravid eller før barnet kommer. Jeg ser ingen grunn til det akkurat.

Kvalmen min er forbi 😊

Anonymkode: 0c960...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til ungen er året. Dere aner ikke om det blir en unge med kolikk å det som er. Se for deg å måtte gå med en unge på armen hele natta, å så må bikkja ut, å så blir bikkja dårlig på dagen når far ikke er hjemme, da må du pakke inn ungen før du kan gå ut med bikkja (med mindre dere er så heldige at dere kan slippe den rett ut i en inngjerdet hage.

det å få hund og baby samtidig er galskap! 

Anonymkode: dc8ea...351

Jeg er jo ikke alene om dette. Vi er to og han kan fint ha med seg hunden på jobb hver dag utenat den sitter i bilen hele dagen av den grunn.

Anonymkode: 0c960...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til ungen er året. Dere aner ikke om det blir en unge med kolikk å det som er. Se for deg å måtte gå med en unge på armen hele natta, å så må bikkja ut, å så blir bikkja dårlig på dagen når far ikke er hjemme, da må du pakke inn ungen før du kan gå ut med bikkja (med mindre dere er så heldige at dere kan slippe den rett ut i en inngjerdet hage.

det å få hund og baby samtidig er galskap! 

Anonymkode: dc8ea...351

Jo vi har svær hage med gjerder samt hundegård på gården her allerede 😊 

Anonymkode: 0c960...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste i nær familie har hund så barnet vil bli nær hunder fra dag en uansett.

Jeg har andre dyr som krever stell hver dag også. Har hørt tusen ganger å jeg bør jo kvitte meg med disse nå som jeg er gravid eller før barnet kommer. Jeg ser ingen grunn til det akkurat.

Kvalmen min er forbi 😊

Anonymkode: 0c960...138

Det er helt greit at barnet er nær hunder fra dag 1. Men det er stor forskjell på å være på besøk/ha besøk med hund, og det å ha hunden i hus omtrent 24/7. Når du er på besøk, kan du også bare gå igjen om det viser seg at hunden er aggressiv mot barnet. Om det viser seg at du har skaffet deg en hund som er sint mot barn, derimot, er det et langt større problem for deg... 

Hunder krever langt mer enn kaniner, marsvin, og andre smådyr. Jeg ser heller ingen grunn til å kvitte seg med et hamster, eller en hund når man nå først har en, men jeg ville aldri i livet skaffet meg et dyr som krever så mye som en hund. 

Du skal ha kapasitet til å gi hunden et godt liv også, og når du ikke har barn fra før, så aner du ikke hvor tøft det kan vise seg å bli. Hva gjør du med hunden om det blir for tøft?

Anonymkode: bf9d9...42a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er helt greit at barnet er nær hunder fra dag 1. Men det er stor forskjell på å være på besøk/ha besøk med hund, og det å ha hunden i hus omtrent 24/7. Når du er på besøk, kan du også bare gå igjen om det viser seg at hunden er aggressiv mot barnet. Om det viser seg at du har skaffet deg en hund som er sint mot barn, derimot, er det et langt større problem for deg... 

Hunder krever langt mer enn kaniner, marsvin, og andre smådyr. Jeg ser heller ingen grunn til å kvitte seg med et hamster, eller en hund når man nå først har en, men jeg ville aldri i livet skaffet meg et dyr som krever så mye som en hund. 

Du skal ha kapasitet til å gi hunden et godt liv også, og når du ikke har barn fra før, så aner du ikke hvor tøft det kan vise seg å bli. Hva gjør du med hunden om det blir for tøft?

Anonymkode: bf9d9...42a

Har du lest på type hund det er snakk om? 

Har ikke sagt jeg har smådyr heller, bor på gård 😉

Anonymkode: 0c960...138

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man står i det selv om livet blir tøft for det går seg alltid til 😊

Anonymkode: 0c960...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk hund når jeg var 3 måneder på vei... Er kjempeglad i hunden, men angrer som bare pokker! Ikke lenge etter vi fikk han fikk jeg bekkenløsning fra hel... kunne nesten ikke gå uten krykker. Har fått babyen nå, og sliter ennå med plager, noe som gjør at hunden ikke får så mye turer jeg skulle ønske. Den får heller ikke mye så oppmerksomhet som før, da baby krever sitt med amming og byssing, og jeg ikke sover noe særlig mye. 

Anonymkode: 81365...ca9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg endrer svarer mitt. Dere er dyrevante. Og vet hva dere går til. Det er jo en livsstil. Jeg er veldig usikker på om jeg ville ha skaffet valp før eller etter fødsel i deres tilfelle. Kanskje før? 

Anonymkode: 894f8...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hatt barn, men hund.

Og det kan jeg fortelle deg at hundehvalpen, den krever deg minst 100% hvis du skal få skikk på den. Hvis du da har en baby som krever deg 100%, da begynner det å bli litt mange prosenter. Skaffer du hunden først, og så får du baby når hunden er fulltrent så er det mulig. Det er mulig å fulltrene hunden på rundt ett år men da må du gå skikkelig inn for det. Hvis du skaffer hunden etter babyen, så får du drøye til ungen er så stor at h*n har vett til å omgås hunden på en ordentlig måte og også gir deg tid til å ta deg av hunden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For både baby og hundens skyld; vent!! Det er beintøft med baby og hund samtidig. Kjenner absolutt ingen som vil anbefale det, samme hvor hundegale dem er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med å ha hund, men basert på min erfaring med å bli mamma vile jeg ventet til barnet var rundt ett år. Vi er jo alle forskjellige, men samboeren min og jeg hadde iallfall mer enn nok med baby den første tiden - å skulle hatt ett familiemedlem til å bli kjent med, som i tillegg mest sannsynlig har helt andre behov enn baby og mor, ville vært uoverkommelig for oss.

Er det uaktuelt å vente ville jeg valgt å få hunden før babyen, men spørsmålet er om dere får nok tid til å dresere den før ungen kommer? At dere er dyrevante og bor på gård er en stor fordel da, kanskje kan dere også få avlastning fra hundevant famile dersom det skulle bli for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...