Gå til innhold

.


BerntHulken

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anbefaler deg å gå til fastlegen. Kanskje du trenger psykolog for dine tanker rundt mat og følelser og du burde også få en skikkelig kostplan av ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 67a73...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usunn mat kan være med på å opprettholde depresjon, nedstemthet, og slapphet, og en generell følelse av misnøye. Hva man tilfører kroppen har noe å si. Har du sjekket deg for vitamin og mineral-mangler i det siste? Det ville jeg gjort. 

Ellers så kjenner jeg meg igjen i dette å skulle trøste seg med mat, men det jeg har erfart det siste halve året der jeg har blitt flinkere til å ikke spise drittmat, men heller lager middag oftere er at når jeg nå koser meg med skikkelig middag (som er noe JEG liker) så er det mye bedre enn når jeg "koste" meg med boller og ferdigpizza, og nå kan det av og til hende at jeg går på butikken og tenker "Skal ikke bare ta en bigone da, jeg orker ikke lage noe", men så kommer jeg til at ... "hmm, det er jo ikke noe godt!". Jeg lager en del taco og minipizza, men jeg ser ikke på det som usunt, fordi jeg har alltid salat til og får mye god næring fra alle grønnsakene, og det er ikke som at ost og kyllingkjøttdeig er spesielt usunt f.eks. Så det går mye i det samme her, men med mye grønnsaker, og det er mye bedre enn å spise bolle og grandis mange ganger i uka. 

Prøv å ta enkle grep til å begynne med. Men vær bevisst på at et dårlig kosthold opprettholder et dårlig kosthold, og det jeg mener med det er at når man spiser drittmat så blir smaksløkene forstyrret, og vanlig mat smaker for bittert og "sunt", mens drittmat (som egentlig er veldig smakløst) blir behagelig. Når man spiser mye sukker får man lyst på mer sukker. Så grunnen til at du gjerne ikke setter pris på det som faktisk er smaksrik GOD mat, er nok fordi kroppen er påvirket av dritmaten. 

Som sagt, gjør små forandringer til å begynne med. Kanskje målet kan være å lage skikkelig god middag 1 dag i uka de første ukene, deretter 2 dager. Eller at du skal lage salat til ferdigpizzaen hver gang du har det. Jeg pleier å lage en stor salat når jeg kutter opp og så har jeg den i to dager. 

Anonymkode: 5aac0...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i den psykiske helsen. 

Det du kan gjøre for å forsøke sette igang et litt sunnere kosthold, er å droppe noen av de usunne greiene du kjøper. Du trenger ikke droppe alt på en gang, la oss si du for eks begynner med å droppe kjøpe pizza. 

Hva synes du om mat du lager selv? Smaker den godt eller er du kanskje ikke så god på matlaging? Noen ganger kan man miste matlysten om man er dårlig på å lage mat

Utenom det kan du jukse litt i begynnelsen ved å lage sunn mat, men ha på andre ting som smaker godt, men som kanskje er litt mindre sunt. For eks, dressing, ketchup, sprøstekt løk, chillisaus osv. 

Det dukker stadig opp mer kunnskap der man ser at kosthold kanskje er DEN viktigste faktor til hvor syk du blir og hvor lenge du kommer til å leve. Så, ja jeg tror om du fortsette den dietten der vil du korte ned livet ditt med en 10 år, kanskje mer. Men det er ikke for sent å endre vanene! Det gåpr den andre veien også, endrer du gradvis vaner nå vil du gjøre helsen din bedre på lang sikt

Anonymkode: cb4a2...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan gjøre som tar lite tid og energi er å få inn mere frukt. Spis en banan med lunsjen, press frisk appelsin med frokosten, ta med frukt på jobb, spis frukt når du får cravings. Det er noe av den beste maten du kan få i deg. Og press sitron og rør ut rå honning i vann og erstatt noe av red bullen med det, det er en utrolig god tørstedrikk.

Anonymkode: b200b...986

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å gå til fastlegen. Kanskje du trenger psykolog for dine tanker rundt mat og følelser og du burde også få en skikkelig kostplan av ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 67a73...92a

Ikke alle har rett på psykolog dekket av det offentlige. Sløvt kosthold kvalifiserer ikke. Folk med konkrete selvmordsplaner og kliniske spiseforstyrrelser står på venteliste i månedesvis for å komme til behandling. Dette er folk som trenger, og ikke «kanskje trenger», psykolog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å sjekke om det finnes en Frisklivssentral i din kommune? Det er et kommunalt tilbud, hvor de ofte avholder kostholdskurs. Dette kan være nyttig både for økt kunnskap, men også som hjelp til forpliktelse - da man setter seg realidtiske mål, lager planer, og det er flere deltakere på kurset gjerne som gjør at det blir mer forpliktende. Det er ikke alltid like lett å starte ting alene, og da er det fint med drahjelp :)

Anonymkode: 324fc...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bekymret, og lurer på hvordan du tar grep. Så vet du selv hva som gjør deg bekymret, og går i motsatt retning for å ta grep.

Konseptet kalles logikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Morpheus said:

Hvis du er bekymret, og lurer på hvordan du tar grep. Så vet du selv hva som gjør deg bekymret, og går i motsatt retning for å ta grep.

Konseptet kalles logikk. 

Det er det ts gjør, vedkommende ber om råd for å få det til best mulig.

Anonymkode: b200b...986

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Morpheus skrev:

Hvis du er bekymret, og lurer på hvordan du tar grep. Så vet du selv hva som gjør deg bekymret, og går i motsatt retning for å ta grep.

Konseptet kalles logikk. 

Min erfaring tilsier at når man sliter mye med tunge tanker og følelser, så vinner gjerne de tankene og følelsene over fornuften og logikken. Man kan gjerne være fornuftig selv om man sliter med depresjon for eksempel, noe som gjør at vedkommende ikke forstår hvorfor hen handler som hen gjør, når det motsatte helt klart er det mest logiske. Slik kan det gå i en ond sirkel, som fører til flere vonde tanker og følelser igjen. Det er derfor det ikke nytter å fortelle noen som sliter psykisk at de må «skjerpe seg», for det er gjerne det de forteller seg selv stadig vekk, men uten at de egentlig klarer å ta grep. Jeg tror TS er utmerket klar over hva som er logikken her, men for mange skal det mer til enn logikk for å gjøre den logikken om til handling. 

TS, du har ihvertfall tatt det første grepet ved å be om hjelp. Det syns jeg er godt gjort av deg! Så er mitt beste råd ganske likt som noen andre har skrevet her; sett små, realistiske mål. Noe som kan fungere for deg. Om du finner ut at du satte for stort mål i starten likevel, så sett et mindre et. Så virker det som at det her sitter i psyken på deg. Jeg syns frisklivssentralen hørtes ut som en god idé, dersom du har det kurstilbudet der du bor. Da kan du snakke litt om og rundt kostholdsproblemet ditt med kursdeltakerne. Greit å få noen gode råd, støtte, tanker, erfaringer og ikke minst motivasjon når du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostholdet er jo det som gjør deg deprimert. 

Du vil merke en enorm forskjell på humøret med riktig mat. Det i seg selv er en veldig bra motivator for å endre kostholdet. 

Sett opp en plan. Kjøp inn all mat for en uke av gangen. 

Personlig var jeg veldig deprimert og langtidssykemeldt før jeg tok grep og endret kostholdet. Kuttet ut både kjøtt og karbohydrater. Spiste mest grønnsaker og noe egg og fisk. Kutta ut alt av potetgull også. Det kom egentlig av seg selv etter bare noen dager med rent kosthold og hard trening. Kroppen cravet etter ren mat. 

Jeg spiser veldig sjeldent kjøtt men kan fint ryke på en BigMac i ny og ne. Men det daglige kostholdet er plantebasert og rent. Jeg merker så enormt forskjell på kropp og psyke om jeg sløver med kostholdet, så den lykkefølelsen en BicMac gir meg der og da er sjeldent verdt nedturen etterpå. 

Anonymkode: 2e9a0...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker når jeg leser HI, er at du tror at du må gå til det "ekstreme" andre veien når du skal ta grep. Når du lager noe annet enn pizza, så er det grønnsakssuppe, havregrøt eller fisk. Jeg tror veldig, veldig, veldig mange ville gått på en smell hvis de skulle leve på havregryn og grønnsakssuppe. Og sånn jeg leser HI, så har du heller ikke noe behov for å leve på slankekosthold. Jeg tenker at du må skaffe kunnskap / utvide hva du definerer som sunt (eller "bra nok").

Lag taco med karbonadedeig, bønner, masse grønnsaker og hjemmelaget guacamole. Lag hjemmelagde søtpotetfries og stek et godt kjøttstykke. Lag en god kyllingcurry (med currypaste og kokosmelk). Det er veldig mye som ikke er sunt nok for en fitnessblogger, men som er godt nok for oss vanlige dødelige, og uenderlig mye bedre enn det du spiser nå. Du må bare finne ut hvilken mat som både er greit sunt, og som du liker. Kanskje det hadde vært en ide med matkasse i en periode, for å få inspirasjon?

Ps. At jeg ikke nevner noe om psykisk helse og mat betyr absolutt ikke at jeg tror det er irrelevant. Men de svarene har du alt fått mange av.

Endret av kanelsnurr
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, men jeg kan ikke sitere dere alle sammen!:)

Jeg har også tenkt tanken på at kostholdet kan være deler av årsaken til dårlig humør og negative tanker. Det er også en grunn til at jeg vil endre kostholdet.

Idag spiste jeg en taco-wrap fra Big Bite, men grov lefse og med alt av grønnsaker og Cola Zero til drikke. Jeg hadde ordinær middag da jeg kom hjem; grønnsakssuppe med skiver med smør til og Farris Bris som drikke. Til lunsj på jobb ble det bare en banan. Bedre det enn Red Bull og wienerbrød.

Noe jeg ikke har nevnt er frokosten. Jeg klarer ALDRI å spise frokost tidlig på morran. Jeg blir kvalm av tanken, og jeg rekker heller aldri å spise.

Jeg bor alene og er singel, så synes det er dønn kjedelig å lage mat bare til meg selv. Bruke en halvtime/time på det, og være ferdig med maten på et kvarter er så kjedelig.

Tror ikke at jeg er så halvgæren til å lage mat selv, jeg syns bare det ikke er noe særlig å gjøre alene. Tidligere har jeg bakt egne brød, med mye grovt mel, som havre og bygg. Tenkte at jeg kanskje skulle prøve på det igjen.

Jeg må klare å droppe pizzaene og McDonalds-maten i ukedagene.

På jobben ser jeg lunsjboksene til kollegene, og de er alltid proppfulle av frukt og grønnsaker og grovt brød. Føler at alle andre er så sunne, og at det bare er meg som har problemer med kostholdet.

Jeg vet jo at 5 om dagen er en gylden regel, men hvilke andre matvarer bør man få i seg i løpet av en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tenger ikke spise frokost så lenge du får i deg nok kalorier resten av dagen. Du kan spise 1 gang om dagen dersom du klarer spise 2500 kalorier i et måltid. Spiller ingen rolle

Du kan jo lage større posjoner og sette dem i kjøleskap, da trengre du ikke lage middag hver dag. I helgene lager jeg varm mat til frokost og varmer det senere på dagen. Da har jeg lagd to måltid i ett. 

Om du spiser kjøtt og fisk, så er det ikke andre ting du trenger å spise enn forskjellige grønnsaker og brød. Så lenge du spiser nok er det lave sjanser for å få mangler. 

Du kan evt ta D-vitamin om vinteren, for nordmenn får ikke noe særlig sol

Anonymkode: cb4a2...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke noe annet å gjøre enn å bare GJØRE det. Bare legg om kostholdet. Kutt sukkerholdige produkter, og fast food. Erstatt dårlige måltider med gode matvarer. Ta deg tid til å lage hjemmelaget mat du faktisk liker, og lag mye så du kan spise rester dagen etterpå dersom du har dårlig tid, eller frys ned så du slipper å ty til take away i tidsklemma. Dropp sjokoladen, kjøp en yoghurt. Du kan fortsatt spise pizza og hamburger og baguetter, men du kan bytte til grov pizzabunn, hamburger uten en masse ost og dressing med grovt brød og grove baguetter med masse grønnsaker og kylling. Det er faktisk små ting som skal til. Eller vel, i ditt tilfelle vil det være ganske store omveltninger av kostholdet om du skal legge om hele - men tro meg, med en gang du kommer inn i det blir det en vane. Akkurat sånn som de usunne vanene du har nå.

Du må rett og slett ha viljestyrke. Vi er mange som GJERNE kunne tenkt oss å spise enkel take away til middag i hverdagen, eller har mer lyst på sjokolade enn havregrøt, men man vet jo at det ikke går an hver dag. Noen dager kan man belønne seg, spise usunne ting... èn sjokolade her og der vil ikke gi deg diabetes. Men vær klar over at mange ferdigprodukter du kjøper i butikkene, og så kalt halvfabrikat inneholder drastiske mengder sukker OG salt, en livsfarlig kombinasjon om man spiser masse sånne produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta multivitaminer og evt jerntabletter eller andre mineraltilskudd, så trenger du ikke å bekymre deg så fælt om du får dekket næringsbehovene. Ikke at det skal være en sovepute, men kan hjelpe på samvittigheten. 

Støtter forslaget om å tilføre frukt. 

Og at du ikke trenger å gå helt i motsatt retning av drittmat når du lager mat selv. Begynn i det små, og lag sunnere versjoner av kosemat. Er det kjedelig å lage til en person, lag store porsjoner og frys ned en dag du er motivert, så er det bare å varme opp de dagene du ikke gidder å lage. 

Subway og Bigbite er vel ikke det verste, og man kan også lage veldig sunne og gode sandwicher hjemme, prøv med avocado feks, dritsunt. Og det går raskt. 

Anonymkode: 90c3e...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du ikke spiser frokost, men så spiser du bare en banan til lunsj? Eventuelt et wienerbrød? Det er ganske lite mat for å holde deg i gang, og da regner jeg med at du får cravings på noe kjapt og usunt når du er ferdig på jobb? Det er mye lettere å holde seg til å spise sunt når man ikke går lenge sulten. En banan bør heller være et mellommåltid mellom lunsj og middag for å fylle opp litt. Ta med grovbrød med godt pålegg på jobb og spis det, og spis en banan eller annen frukt om du kjenner litt på sulten etterpå. Brød er jo veldig lett å få til, og putte i litt frukt og grønt i matpakka også. Eller lag en omelett og ha med på jobb, med brød og salat ved siden av. Prøv å planlegg måltidene dine utover uka, hva du vil ha til middag de forskjellige dagene og prøv å hold deg til det. Ja det er kjempe kjedelig å lage mat bare til seg selv, men du ser jo også selv hvor mye det påvirker humøret og psyken. Sett på musikk du liker, en podcast, radio eller noe annet du liker mens du holder på. Har selv sett på film mens jeg lager mat noen ganger:laugh:

Anonymkode: 2ac29...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ta multivitaminer og evt jerntabletter eller andre mineraltilskudd, så trenger du ikke å bekymre deg så fælt om du får dekket næringsbehovene. Ikke at det skal være en sovepute, men kan hjelpe på samvittigheten. 

Støtter forslaget om å tilføre frukt. 

Og at du ikke trenger å gå helt i motsatt retning av drittmat når du lager mat selv. Begynn i det små, og lag sunnere versjoner av kosemat. Er det kjedelig å lage til en person, lag store porsjoner og frys ned en dag du er motivert, så er det bare å varme opp de dagene du ikke gidder å lage. 

Subway og Bigbite er vel ikke det verste, og man kan også lage veldig sunne og gode sandwicher hjemme, prøv med avocado feks, dritsunt. Og det går raskt. 

Anonymkode: 90c3e...cb3

Det er farlig å få i seg for mye vitaminer, spesielt jern skal man aldri ta med mindre man har mangler- det kan ha like alvorlige konsekvenser som å ha for lite jern

Anonymkode: cb4a2...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag mat som frister, da. Kanskje vil det bli "gøy", ihvertfall føles meningsfylt, å lage mat. Det trenger ikke være sær mat. Helt vanlig mat som du liker, er bra nok. Balanse og variasjon er det viktigste. Dessuten er det lurt å ikke bekymre seg for mye, det sliter på psyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...