Gå til innhold

La hund få være hund. Grøss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og ser på Solplassen nå hvor Zelda, en blanding av labrador og golden, blir adoptert. Hun som driver Solplassen vil gjerne gi de et klesplagg siden familien sier de skal gå skiturer med henne, hvorpå matfar snur seg mot kamera med noe alla "vi skal vel la hund være hund, ikke klær".

Altså. Hunder av alle størrelser kan fryse, spesielt når du har dem med opp på fjellet.

Argh, ble så sur nå, en profesjonell som Marianne på Solplassen gir de klær spesifikt for deres formål, men det skal ikke de bruke da, de vet best.

Anonymkode: 24210...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Golden har lang pels og labrador kommer fra Labrador der de hoppet ut i iskaldt vann og hjalp fiskerne med å trekke inn garnene. Tror ikke denne blandingen fryser lett. Men det å la hund være hund er jo et dårlig argument ja.

Anonymkode: 2c767...9a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Golden har lang pels og labrador kommer fra Labrador der de hoppet ut i iskaldt vann og hjalp fiskerne med å trekke inn garnene. Tror ikke denne blandingen fryser lett. Men det å la hund være hund er jo et dårlig argument ja.

Anonymkode: 2c767...9a0

De er visst forresten ikke fra Labrador, men fra Newfoundland https://www.thelabradorsite.com/the-history-of-the-labrador-retriever/

Anonymkode: 2c767...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kle på en slik blanding for en vanlig familietur i fjellet blir som å skulle tvinge huskyer til å sove innendørs i over 20varmegrader på vinteren.

Jeg har vokst opp med diverse langhårete settere, og det nærmeste klær noen av de har vært er potesokker. Jeg oppholder meg uansett ikke utendørs lenger enn nødvendig i drittvær, særlig på vinteren, og de fleste raser fryser ikke så lenge de jobber. På jakt eller lengre fjellturer er naturligvis Jervenduk med i sekken.

Anonymkode: bb52e...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet er dårlig ja. Hunder kommer i forskjellige utgaver og tåler og takler kulde forskjellig. Men å kle på en slik type hund for skiturer er nok ikke helt nødvendig. Med tanke på at den familien har barn og, er det vel heller tvilsomt at de går turer i ekstremt mange minus. Potesokker ville vært mye viktigere. Til pauser derimot kan dekken eller Jervenduk være bra alternativ. 

På skiturer trekker veldig mange hunder. Og mange dekken vil hindre selen i å ligge korrekt og. 

Anonymkode: ef5bc...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kle på en slik blanding for en vanlig familietur i fjellet blir som å skulle tvinge huskyer til å sove innendørs i over 20varmegrader på vinteren.

Jeg har vokst opp med diverse langhårete settere, og det nærmeste klær noen av de har vært er potesokker. Jeg oppholder meg uansett ikke utendørs lenger enn nødvendig i drittvær, særlig på vinteren, og de fleste raser fryser ikke så lenge de jobber. På jakt eller lengre fjellturer er naturligvis Jervenduk med i sekken.

Anonymkode: bb52e...8e5

Min husky liker å ligge foran gassovnen 😅

Anonymkode: eaad8...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kle på en slik blanding for en vanlig familietur i fjellet blir som å skulle tvinge huskyer til å sove innendørs i over 20varmegrader på vinteren.

 

Anonymkode: bb52e...8e5

Min husky trivdes like godt inne som ute. Den ville faktisk heller være inne hvis det var surt og kaldt ute. Så bikkjer er forskjellige. 

Malamut derimot

Anonymkode: 32939...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sitter og ser på Solplassen nå hvor Zelda, en blanding av labrador og golden, blir adoptert. Hun som driver Solplassen vil gjerne gi de et klesplagg siden familien sier de skal gå skiturer med henne, hvorpå matfar snur seg mot kamera med noe alla "vi skal vel la hund være hund, ikke klær".

Altså. Hunder av alle størrelser kan fryse, spesielt når du har dem med opp på fjellet.

Argh, ble så sur nå, en profesjonell som Marianne på Solplassen gir de klær spesifikt for deres formål, men det skal ikke de bruke da, de vet best.

Anonymkode: 24210...bfc

Labradorer har ikke særlig behov for dekken på tur om vinteren, når de er i bevegelse. Ved lange pauser, når det er -10 og kaldere, ville jeg hatt på dekken om de er i ro. Men ofte er vår hund på utforskning selv når vi har pause.

På tur bruker han ikke dekken når det er -10. Det blir for varmt for han. Da er det bedre med potesokker, for han fryser oftere på beina enn på kroppen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...