Gå til innhold

Forebygge forstoppelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter så veldig med forstoppelse/hard mage nå.. Er i 15.uke bare.  Første trimester hadde jeg ikke dette problemet.

Er det noe som kan forebygge? Trening hjelper ikke det grann. 

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

duphalac! Ellers, spis linfrø, svisker, fiber etc. Jeg ville kjøpt med meg avføringpiller på føden bare for å være helt sikker. Da stoppet det totalt opp for meg. På barsel var det ikke akkurat magevennlig mat heller...

Anonymkode: a903f...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter så veldig med forstoppelse/hard mage nå.. Er i 15.uke bare.  Første trimester hadde jeg ikke dette problemet.

Er det noe som kan forebygge? Trening hjelper ikke det grann. 

Anonymkode: ece48...1a9

Hadde forstoppelse rundt den tiden selv, men rundt uke 22 så gikk det seg til igjen, så er ikke garantert om du får det hele veien selv om du merker det nå tidlig.

For min del så bare spiste jeg mer mat av alle slag, forstoppelsen kunne være utslag på all oppkasten hos meg. Har alltid fått i gang magen med sjokolademelk eller litt kaffe.

Anonymkode: d7bda...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk mye vann, spis linfrø og svisker.

Anonymkode: 608ed...cfb

Will do! Må til innkjøp av svisker i morgen da.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

duphalac! Ellers, spis linfrø, svisker, fiber etc. Jeg ville kjøpt med meg avføringpiller på føden bare for å være helt sikker. Da stoppet det totalt opp for meg. På barsel var det ikke akkurat magevennlig mat heller...

Anonymkode: a903f...12a

Kan man bruke duphalac over lengre tid da? Jeg vil jo ikke ødelegge tarmfunksjonene mine heller.. Eller bli avhengig. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde forstoppelse rundt den tiden selv, men rundt uke 22 så gikk det seg til igjen, så er ikke garantert om du får det hele veien selv om du merker det nå tidlig.

For min del så bare spiste jeg mer mat av alle slag, forstoppelsen kunne være utslag på all oppkasten hos meg. Har alltid fått i gang magen med sjokolademelk eller litt kaffe.

Anonymkode: d7bda...0a4

Har vurdert å drikke melk. Jeg er mild laktoseintolerant... så har vurdert om jeg bare skal starte dagen med et glass melk :ler: Selv om jeg ikke kan fordra smaken. Bare for å få i gang systemet. Sjokolademelk bør gjøre susen da.

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning har vist at 6 svisker to ganger daglig fungerer bedre enn avføringsmiddel. Jeg ville ventet i det lengste med å ty til denslags medikamenter, spesielt om det er noe som skal tas over lang tid.

Drikk masse. Virkelig masse. Spis mer fiber, og igjen: da må du drikke masse, ellers har det motsatt effekt. 

Linfrøene virker best om du lar dem ligge i bløt over natten. 

Anonymkode: 50200...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Kan man bruke duphalac over lengre tid da? Jeg vil jo ikke ødelegge tarmfunksjonene mine heller.. Eller bli avhengig. 

 

Anonymkode: ece48...1a9

Ja, Duraphalac er ikke farlig å bruke over lengre tid, det er derfor den er så genial, for man kan jo ikke gå på lakserende piller over lengre tid.

https://www.felleskatalogen.no/medisin/duphalac-bgp-products-548179

Jeg måtte bruke den lenge etter fødsel også, husk at tarmene dine skyves tett sammen, det tar tid å komme tilbake igjen...

Anonymkode: a903f...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 21, slitt med forstoppelse siden uke 15. Slet i forrige svangerskap også. Bruker laktulose en gang om dagen, men glemmer det litt da. Men hjelper de dagene jeg tar. Prøvd å drikke mengder, spise fiberrikt og linfrø. Intet hjelper meg. 

Anonymkode: 0aed1...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi skal visst være nyttig også. Jeg spiste masse kiwi, linfrø i biola, kokosolje  og lignende i den perioden der. Dessverre sluttet jeg før fødsel, og etter fødsel fikk jeg skikkelige problemer. Neste gang skal jeg ha duphalac eller lactulose tilgjengelig til de dagene jeg ikke får i meg "riktig" mat. 

Men jeg tror du gjør lurt i å fokusere på å først og fremst ordne det via kosten. Duphalac/lactulose kan gi magevondt, gjør vondt verre hvis man ikke drikker nok vann, og det er fort gjort å glemme. Gode vaner i kostholdet gir bedre forutsetninger. Men alltids greit å ha det liggende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Da skal jeg kjøpe svisker, melk og linfrø på vei hjem i dag å prøver ut det først hvertfall. Se hvordan det fungerer før jeg prøver noe mer. 

Synes jeg drikker masse, men prøver å ikke drikke så mye på kvelden, for jeg våkner så mye om natta og må tisse. 

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det fort hvis jeg har glemt drikkeflaske på jobb et par dager, sånn at jeg drikker mindre enn vanlig. Og hvis jeg i tillegg beveger meg lite. Og så drikker jeg et glass skummet kulturmelk hver dag, det holder også magen i gang. I en av de andre graviditetene måtte jeg bruke lactulose en del og det hjalp (men jeg syns smaken var grusom, men den som het betalac med plommesmak var bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter så veldig med forstoppelse/hard mage nå.. Er i 15.uke bare.  Første trimester hadde jeg ikke dette problemet.

Er det noe som kan forebygge? Trening hjelper ikke det grann. 

Anonymkode: ece48...1a9

Rikelig med drikke/vann og en til to kiwier for dagen. Ingenting har høyere tetthet av fiber enn kiwi i tillegg er den rik på vitamin c. 

Klarer du ikke kiwi, så er annen frukt og grønsaker i tillegg til solsikkekjerner som knaskemat gode kilder til fiber. Fober får tarmen til å jobbe. 

Anonymkode: e98a7...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke for alle tipsene. Det tok litt tid før det funket men nå har jeg vært på do to dager på rad! Befriende :ler:

Jeg har spist en del svisker, tar en shot med linfrø som har ligget i vann en stund og et glass melk hver dag, og det ser ut til å ha ordnet opp i systemet her :) 

Linfrøene har jeg ikke tatt hver dag da, men når jeg husker det. Smaker ikke så digg. 

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Linfrø og fiberrik mat.

2. Nok vann!

3. Evt laktulose e.l for å hjelpe på systemet.

Ville ikke drukket melk hvis du er laktoseintolerant, det er ikke noe godt for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare mild laktoseintolerant. Spiser yoghurt, rømme og creme fraiche og sånt uten problemer. Det er bare ren melk og risengrynsgrøt jeg reagerer noe særlig på. 

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrø i yoghurt smaker ikke så verst, eller i havregrøt. Men husk å ikke spise mer enn 1-2 spiseskjeer om dagen, det kan være farlig. 

Anonymkode: 197a7...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er bare mild laktoseintolerant. Spiser yoghurt, rømme og creme fraiche og sånt uten problemer. Det er bare ren melk og risengrynsgrøt jeg reagerer noe særlig på. 

Anonymkode: ece48...1a9

Det hørtes mer ut som melkeproteinallergi...

Anonymkode: a903f...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes mer ut som melkeproteinallergi...

Anonymkode: a903f...12a

Hmmm... :klo:  Kanskje jeg skal sjekke det opp.. 

Anonymkode: ece48...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... :klo:  Kanskje jeg skal sjekke det opp.. 

Anonymkode: ece48...1a9

ville gjort det, da reagerer man ofte mer på blant annet varmebehandlede melkeprodukter som risgrøt, latte etc....

Anonymkode: a903f...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...