Gå til innhold

Hvem betaler for maten på julaften? Storfamilien kommer...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Overrasket skrev:

Målt i kroner og øre, koster det egentlig SÅÅÅ forferdelig mye, da? Jeg personlig hadde ikke brydd meg om pengene for mat. Kjenner jeg nordmenn rett er det alkoholen, ikke maten, som koster, og da hadde jeg ganske enkelt bedt folk ta med drikkevarer. Herunder hadde jeg spesifisert på en vennlig måte at "ta med drikkevarer" omfatter også de dyre tingene som akevitt/cognac for de som MÅ ha det til jul (slik at du ikke ender opp med fullt av billig øl og tomt barskap).

Vel, ja, det koster faktisk en god del hundrelapper, for ikke å si tusenlapper, i ren mat. 

Vi har aldri alkohol i julen, det går kun i mineralvann. Og det er maten som er det definitivt dyreste. Både middag, dessert, og så kaker om kvelden? Tro meg, pengene flyr. 

Anonymkode: 00a9b...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Overrasket skrev:

Målt i kroner og øre, koster det egentlig SÅÅÅ forferdelig mye, da? Jeg personlig hadde ikke brydd meg om pengene for mat. Kjenner jeg nordmenn rett er det alkoholen, ikke maten, som koster, og da hadde jeg ganske enkelt bedt folk ta med drikkevarer. Herunder hadde jeg spesifisert på en vennlig måte at "ta med drikkevarer" omfatter også de dyre tingene som akevitt/cognac for de som MÅ ha det til jul (slik at du ikke ender opp med fullt av billig øl og tomt barskap).

Julemat er dyrt jo! Mulig svineribbe er rimelig, men pinnekjøtt er dyrt. 

I tillegg så skal man ha tilbehør, dessert og noe snacks utover kvelden.

alkohol tror jeg er det som drar i vei minst økonomisk hos en småbarnsfamilie på julaften. 

Anonymkode: aa765...393

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg klarer ikke skjønne hvorfor maten skal være så forferdelig dyr. En middag til 8 voksne koster ikke så utrolig mye. Jeg tror det økonomiske bare er en stråmann for det virkelige problemet: Ønske om å feire alene/folk på gjestelisten som man ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Jeg klarer ikke skjønne hvorfor maten skal være så forferdelig dyr. En middag til 8 voksne koster ikke så utrolig mye. Jeg tror det økonomiske bare er en stråmann for det virkelige problemet: Ønske om å feire alene/folk på gjestelisten som man ikke liker.

Klart at mat ikke MÅ være dyrt, men siden det er julemiddag det er snakk om, blir det nok en annen sak. TS vil vel ikke stille med en utspedd posesuppe :) I tillegg er det mer tidkrevende å lage til flere. Dessuten er det kanskje tradisjoner å ta hensyn til, ulike folk liker ulike ting (som de er vant til å få) osv. Når det er sagt, synes jeg jo det er en selvfølge å spørre om man skal ta med noe når man blir invitert. Det må være lov til å be gjestene om å ta med seg noe selv også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg klarer ikke skjønne hvorfor maten skal være så forferdelig dyr. En middag til 8 voksne koster ikke så utrolig mye. Jeg tror det økonomiske bare er en stråmann for det virkelige problemet: Ønske om å feire alene/folk på gjestelisten som man ikke liker.

Vel, da får du gå i butikken og regne på det... Kiloprisen på pinnekjøtt ligger på over 300 kr, mer om man vil ha kvalitet på kjøttet, og ikke bare bein og fett. Så kan du tenke på at mesteparten av vekten i pinnekjøttet er i bein, som man ikke spiser, så man må ha ganske mange kg av det når man skal fø på mange. 

Så kommer tilbehør itl middagen og dessert i tillegg, og som sagt kaker, konfekt, og alt annet man spiser på julaften. 

Om man ikke har pinnekjøtt, men f.eks. svineribbe, har man gjerne tilbehør som julepølse, medisterkaker, rødkål, surkål, osv osv osv, og selv om prisen på selve ribben er langt lavere enn pinnekjøtt pr kg, så blir det peng av det også (og også der går mye rett i bosset, siden mange ikke liker å spise bein og fett..)

Ts skriver det er storfamilien, med svigerforeldre og mannens søsken m familier, altså høres det ut som det er over 12 stk der. JO, det er dyrt... 

Anonymkode: 00a9b...d31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her i år. Så jeg har vært så "frekk" og sagt "du, kan ikke du ta med den knallgode kaka vi hadde i bursdagen til..." sa sånn til en i alle familiene, så nå er deler av tilbehøret til middagen og kaker dekket av de :) 

Anonymkode: f14a8...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg klarer ikke skjønne hvorfor maten skal være så forferdelig dyr. En middag til 8 voksne koster ikke så utrolig mye. Jeg tror det økonomiske bare er en stråmann for det virkelige problemet: Ønske om å feire alene/folk på gjestelisten som man ikke liker.

Jeg tok meg den frihet å google litt for deg. 

Det "normale" er å beregne 500 g pinnekjøtt pr pers. Om man kjøper til 300 kr/kg, er det altså 150 kr i bare pinnekjøtt pr pers. Om ts skal ha 12 til bords, blir det altså 1800 kr bare i pinnekjøtt alene. Så kommer alt tilbehøret, desserten, kakene, osv osv. 

Anonymkode: 00a9b...d31

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ferier med hele familien (søsken, partnere, barn, foreldre, besteforeldre) så deler vi på det. Vi bytter på hvor vi er og vi deler på maten. Noen tar med drikkervarer, noen med dessert osv. Synes det fungerer veldig bra. 

Når vi er med svigers så står de for alt, men det er fordi de ikke vil ta i mot hjelp. Tror svigermor tok det som en stor fornærmelse når jeg spurte et år om jeg skulle bidra med noe. 

Så jeg mener det er helt greit å spørre om de kan bidra med noe. 

Anonymkode: a119a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere. Da tenker jeg vi gjør det, så blir stemningen litt bedre for min del også. Jeg vil jo egentlig bare feire jul med min lille familie, skape egne tradisjoner...og så får jeg hele storfamilien inn døra annethvert år🙄 Mannen til den ene klarer jeg ikke, han er en egoistisk, selvsentrert, høylytt bezzerwissersosiopat. Men må jo bare godta det. Kan i det minste få han til å betale litt da😬

Anonymkode: d628e...8f5

Du virker veldig usympatisk. Og med den siste uttalelsen; Kan i det minste få han til å betale litt da. -så mistet du all sympati fra min side. 

Anonymkode: 3435e...649

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
18 minutes ago, ti10 said:

Klart at mat ikke MÅ være dyrt, men siden det er julemiddag det er snakk om, blir det nok en annen sak. TS vil vel ikke stille med en utspedd posesuppe :) I tillegg er det mer tidkrevende å lage til flere. Dessuten er det kanskje tradisjoner å ta hensyn til, ulike folk liker ulike ting (som de er vant til å få) osv. Når det er sagt, synes jeg jo det er en selvfølge å spørre om man skal ta med noe når man blir invitert. Det må være lov til å be gjestene om å ta med seg noe selv også..

 

16 minutes ago, AnonymBruker said:

Vel, da får du gå i butikken og regne på det... Kiloprisen på pinnekjøtt ligger på over 300 kr, mer om man vil ha kvalitet på kjøttet, og ikke bare bein og fett. Så kan du tenke på at mesteparten av vekten i pinnekjøttet er i bein, som man ikke spiser, så man må ha ganske mange kg av det når man skal fø på mange. 

Så kommer tilbehør itl middagen og dessert i tillegg, og som sagt kaker, konfekt, og alt annet man spiser på julaften. 

Om man ikke har pinnekjøtt, men f.eks. svineribbe, har man gjerne tilbehør som julepølse, medisterkaker, rødkål, surkål, osv osv osv, og selv om prisen på selve ribben er langt lavere enn pinnekjøtt pr kg, så blir det peng av det også (og også der går mye rett i bosset, siden mange ikke liker å spise bein og fett..)

Ts skriver det er storfamilien, med svigerforeldre og mannens søsken m familier, altså høres det ut som det er over 12 stk der. JO, det er dyrt... 

Anonymkode: 00a9b...d31

 

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tok meg den frihet å google litt for deg. 

Det "normale" er å beregne 500 g pinnekjøtt pr pers. Om man kjøper til 300 kr/kg, er det altså 150 kr i bare pinnekjøtt pr pers. Om ts skal ha 12 til bords, blir det altså 1800 kr bare i pinnekjøtt alene. Så kommer alt tilbehøret, desserten, kakene, osv osv. 

Anonymkode: 00a9b...d31

Jeg er fullstendig klar over pris og mengde pinnekjøtt pr. person. 150 kr. per hode i pinnekjøtt per voksen (trolig mindre for barn) er det jeg hadde sett for meg også. Så moser man litt kålrot og koker litt surkål og lager litt kake og kanskje har litt ekstra god kaffe. Så da sier jeg igjen, jeg klarer ikke skjønne at prisen må middagen er det store problemet her – det er utrolig hva man kan få til å lage problem av. 

Til den som sier at kanskje man må lage forskjellige ting fordi forskjellige gjester har diverse preferanser, vel DET er jo ganske greit. Da forteller man bare hva menyen i år blir, og påpeker at den som ønsker noe annet er velkommen til å ordne det. Det er ingen gjest som har rett til å diktere menyen.

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

 

 

Jeg er fullstendig klar over pris og mengde pinnekjøtt pr. person. 150 kr. per hode i pinnekjøtt per voksen (trolig mindre for barn) er det jeg hadde sett for meg også. Så moser man litt kålrot og koker litt surkål og lager litt kake og kanskje har litt ekstra god kaffe. Så da sier jeg igjen, jeg klarer ikke skjønne at prisen må middagen er det store problemet her.

Hvorfor blir det diskutert budsjett for pinnekjøttmiddag tro? Så vidt jeg kan se så har ikke ts skrevet noe sted at de skal spise det på julaften. :klo:

Anonymkode: 3435e...649

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da fint få godt pinnekjøtt til under 300 kr kiloen.

Anonymkode: c7183...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bidrar alle med maten. Moren min kommer med 3 kilo pinnekjøtt en uke før jul (nok til dem pluss litt til), svigerfar kommer med vossakorv og poteter, svigersøster lager multekrem og har med på julaften, noen har alltid med en kilo julekaffe på dagen og noen kommer alltid tidlig for å hjelpe til med å dekke bord eller skrelle kålrabi eller passe unger.

Det gjør at dagen er hyggelig for alle, vi får tid å dra på kirkegården på formiddagen og i det store og det hele blir det rett og slett en fin og rolig dag.

(Til gaveåpningen starter, da er det ofte fullt kaos :fnis:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sagt at dere vil være alene på julaften, uten å få besøk av hele storfamilien. Og det skal de respektere :) Håper dere får en god jul, og en fin feiring!

Anonymkode: ee4bf...250

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er greit, du spør om. Iallefall om de ikke har selskaper selv hvor også dere er bedt.

Tror mange ikke tenker over hva det koster med jul. De som reiser hjem til fam eks. De tar eks annenhver jul hjem til foreldre/sviger

Skal du eks ha pinnekjøtt så koster det mye. 

Anonymkode: 52cf8...85d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvorfor blir det diskutert budsjett for pinnekjøttmiddag tro? Så vidt jeg kan se så har ikke ts skrevet noe sted at de skal spise det på julaften. :klo:

Anonymkode: 3435e...649

Fordi noen prøver å bevise hvor forferdelig dyr en julemiddag er, og i tillegg gjør den feilen at de antar at jeg ikke har underliggende informasjon før jeg uttaler meg. Denne tråden handler egentlig om et sosialt, ikke et økonomisk hovedproblem (mener jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, Overrasket skrev:

Målt i kroner og øre, koster det egentlig SÅÅÅ forferdelig mye, da? Jeg personlig hadde ikke brydd meg om pengene for mat. Kjenner jeg nordmenn rett er det alkoholen, ikke maten, som koster, og da hadde jeg ganske enkelt bedt folk ta med drikkevarer. Herunder hadde jeg spesifisert på en vennlig måte at "ta med drikkevarer" omfatter også de dyre tingene som akevitt/cognac for de som MÅ ha det til jul (slik at du ikke ender opp med fullt av billig øl og tomt barskap).

Hva? Hva beregner du i kostnad eks pinnekjøtt til 8 personer? 

Vi selv har aldri alkohol, men mat koster. 

 

Anonymkode: 52cf8...85d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Overrasket skrev:

 

 

Jeg er fullstendig klar over pris og mengde pinnekjøtt pr. person. 150 kr. per hode i pinnekjøtt per voksen (trolig mindre for barn) er det jeg hadde sett for meg også. Så moser man litt kålrot og koker litt surkål og lager litt kake og kanskje har litt ekstra god kaffe. Så da sier jeg igjen, jeg klarer ikke skjønne at prisen må middagen er det store problemet her – det er utrolig hva man kan få til å lage problem av. 

Til den som sier at kanskje man må lage forskjellige ting fordi forskjellige gjester har diverse preferanser, vel DET er jo ganske greit. Da forteller man bare hva menyen i år blir, og påpeker at den som ønsker noe annet er velkommen til å ordne det. Det er ingen gjest som har rett til å diktere menyen.

Med tilbehør, dessert, kaker og alt, kommet det fort opp i over 3 000 kr. Det er kanskje ikke mye penger for deg, men for andre er det gjerne det. Og ikke minst et irritasjonsmoment om man hvert år er den som må betale for alle ande.

Anonymkode: 00a9b...d31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg oppfatter det, er det dere som har julaften fordi dere ønsker å være hjemme. Synes det er tafatt av deg å si at de "bare kommer" og de er ikke invitert. Selvfølgelig er de invitert. Dette er jo kjernefamilien din mann vokste opp i, og det er vel så selvsagt for dem å feire jul sammen at de ikke har kommet på å stille spørsmål ved det. Er det slik at det egentlig er naturlig for dem at foreldrene har julaften, men annethvert år kommer de til dere fordi dere signaliserer at dere ønsker det slik?

Jeg synes du er sær, og bør ta kostnaden uten å syte.

En helt annen sak er det at tiden tydeligvis er overmoden for å ta en samtale om hvordan slekta ønsker å ordne dette med julaften. Det kan jo være at hans søsken også innerst inne ønsker å være hjemme, men føler seg forpliktet til å komme til dere? Eller at de helst vile at dere alle sammen skulle komme til hans foreldre?

Anonymkode: 4b683...c00

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Overrasket skrev:

Fordi noen prøver å bevise hvor forferdelig dyr en julemiddag er, og i tillegg gjør den feilen at de antar at jeg ikke har underliggende informasjon før jeg uttaler meg. Denne tråden handler egentlig om et sosialt, ikke et økonomisk hovedproblem (mener jeg). 

Kanskje ta ikke har god råd i utgangspunktet. Ellers hadde ikke tråden eksistert kanskje.. Eller at det er ikke dyrt så det velter lasset, men oppigjennom åra har det kostet tid og penger hun føler hun ikke får igjen på andre måter. 

Anonymkode: 7c455...77c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...