Gå til innhold

Hvordan opplevde du å være en del av trafikken rett etter at du fikk lappen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring om 3 uker og lurer på hvordan dere opplevde å kjøre selvstendig i trafikken rett etter å ha fått lappen? Var det noen spesielle situasjoner der du følte deg utrygg? Mestret du de fleste situasjoner i trafikken? Selv om jeg føler meg trygg på det meste av kjøringen med lærer, så tenker jeg at det blir overgang å kaste seg ut i trafikken helt selvstendig. Jeg er i slutten av 20-årene (kvinne), og det at jeg ikke er 18 år lenger tror jeg har litt å si i forhold til risikotenkning. Jeg tenker kanskje enda mer på risiko og sikkerhet enn jeg ville gjort som 18-åring. Hadde vært interessant å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: c9e35...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok lappen som 18-åring, ♂, ug det bar en frigjørende åpenbaring endelig å kunne kjøre bil. Litt etter klisjeen så var det ikke mye risikotenkning hos meg, men jeg fikk heller ikke anledning til å kjøpe bil. Kunne låne foreldres bil av og til. Det gikk veldig bra. Når jeg først kjøpte egen bil - en 30 år gammel Volvo - kjørte jeg tusenvis av kilometer på kort tid. Det gikk veldig bra det også. Aldri kjørt mye i by, men en del i Russland pga jobb. Der er det full bananas, men folk kjører mer oppmerksomme, mindre sløve pga det. Det meste går bra bare man er oppmerksom selv.

Anonymkode: 90963...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det som helt grusomt. Var 18, gutt, bevisst på at nå satt jeg med alt ansvaret.

Hva om jeg feilvurderte noe, overså noe, misforstod noe, kom utfor trafikale situasjoner jeg ikke hadde erfaringer med, hva om jeg forårsaket uhell, ulykker, var til hinder og irritasjon for andre fordi det var ting jeg ikke forstod eller klarte å tolke like kjapt som de rundt meg osv osv.

Nå har jeg jobbet som trafikklærer i 16 år :fnise:

Anonymkode: defa6...f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ha trua på deg selv, at du har kontroll og vet hva du gjør. 

Jeg syns det gikk veldig fint å kjøre alene etterpå, merka ikke stor forskjell faktisk. Men så kjørte jeg veldig selvstendig før jeg fikk lappen, altså visste hva jeg sku gjøre i forskjellige situasjoner. 

Men vet at det kan være litt ekkelt/rart for andre å kjøre alene i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg stolt, fri og litt viktig. Viktig som i "her er jeg", at jeg fikk en plass i trafikken og at jeg hadde et ansvar. Kan ikke huske at jeg følte meg utrygg, passet veldig på hva jeg drev med. Det var en deilig følelse å sette seg i bilen og kjøre hvor man ville, helt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg utrygg på alt. Hater å kjøre bil, men må. 

Anonymkode: 40c6c...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit, men jeg hadde kjørt bil siden jeg var 13-14 år, så var veldig vant til det :) 

Anonymkode: 9428e...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble 26 før jeg fikk tatt lappen, og er som deg. Tenker mye over risiko. Har ikke hatt lappen kjempelenge enda, fikk den i september. 

Det går veldig fint å ha alt ansvaret selv. Det var veldig rart i starten, hadde en følelse av at jeg gjorde noe som ikke var lov. Hadde jo øvelseskjørt i 10 år å var så bevisst på st noen måtte være med 😂 Men den følelsen går fort over. 

Anonymkode: 38da4...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 19 da jeg kjørt opp og var ganske nervøs i begynnelsen. Husker jeg kjørte omveier for å unngå å svinge til venstre ... :fnise: Tror det kommer veldig an på hvor mye du har kjørt før. Hvis du selv føler deg utrygg, er det kanskje ikke så lurt å legge ut på langkjøring med en gang.  Det har også stor betydning hvordan trafikkbildet er siden overgangen fra bygd til bykjøring kan være stor.

Anonymkode: 9c1a3...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje ha nevnt at jeg syklet 3-9000km/år som ungdom. Så det å lese trafikkbildet, det kunne jeg. Dagens ungdommer er kanskje ikke så vant med å forflytte seg i trafikken for egen maskin?

Anonymkode: 90963...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skikkelig paranoid. Trodde alle andre sjåfører var ute etter meg og så rart på meg. Det gikk over ganske fort, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte meg ukvalifisert, fordi jeg hadde en veldig kort opplæring. Men det gikk veldig fint, fordi jeg var svært forsiktig. Det går sannsynligvis over når du har kjørt noen ganger uten ledsager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns enkelte situasjoner ble stress, som rygging og parkering på steder med mye folk, spesielt om det var mange som så på. Og jeg syns det var(og er) utrolig ubehagelig å kjøre riksveien alene når trailere kommer i full fart og legger seg i rumpa på meg og blinker med lysene helt til jeg kjører til siden og slipper de forbi. Det var det verste. Fikk lappen da jeg var 30

Anonymkode: 5c040...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste som var kjedelig første dagen, var at man ikke hadde noen som satt ved din side som du kunne prate med.

Hatt lappen i 3 år og elsker å kjøre bil, alene og med andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første turen alene var rar fordi det ikke satt noen ved siden av meg som jeg kunne konferere med eller som kunne stanse meg hvis jeg skulle finne på noe som ikke var bra. Samtidig måtte jeg bare minne meg selv om at jeg verken hadde fått kjøre opp eller fått lappen hvis kjøreskolelæreren eller sensoren fra Biltilsynet (eller begge) hadde ment at det var uforsvarlig å slippe meg ut i trafikken på egenhånd i en bil. Da jeg husket det, gikk det fint. Jeg var forsiktig og jeg følte på ansvaret, noe jeg fremdeles gjør og mener er viktig å ha i bakhodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gikk ganske greit. Til å begynne med pleide jeg helst å kjøre på kjente veier som jeg følte meg trygg på, og unngikk  å kjøre på kompliserte steder som inne i sentrum, mye rundkjøringer i tett rush osv.

Så husker jeg at det varierte veldig om jeg hadde en god eller dårlig dag bak rattet. Det vil si at noen dager følte jeg at jeg hadde veldig god kontroll og gled inn i trafikken som en erfaren trafikant, mens andre ganger kunne jeg føle meg uoppmerksom, nervøs og engstelig der jeg fikk et litt tåkete hode, akkurat som jeg skulle ha vært våken i 24 timer.

Anonymkode: e94dc...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...