Gå til innhold

Julebord. Må jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter sosialt. Jeg vet ikke hva jeg har og ikke har , om det er noen diagnose, men jeg sliter litt. Jeg liker best å være sammen med få mennesker på en gang.

Nå er det juebord med jobben. Jeg har meldt meg på , men jeg vil ikke egentlig. Føler jeg burde utfordre meg selv. Har gjort det de andre årene også, men ærlig talt har jeg ikke hatt det så gøy. I natt drømte jeg til og med en vond drøm om julebordet og jeg gruer meg. 

Jeg drar kun for at det er forventet av meg og fordi samboeren min også mener jeg burde dra. Jeg har grudd meg en mnd og er rett og slett sliten av gruingen. Hva er galt med meg. Jeg ønsker nesten at jeg blir syk så jeg slipper! 

Anonymkode: a44f3...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Hva med å bare være der en liten stund, å se hvordan det arter seg, blir det for mye for deg er det jo bare å dra hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper julebord med kommunen, bare droppa å svare på invitasjonen innen fristen. ingen som har spurt etter meg....

Anonymkode: b56fa...f5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke! 

Du trenger ingen annen grunn enn "at det passer ikke". 

Ikke gjør noe som du ikke vil, det er nok stress i hverdagen.

Anonymkode: 3facf...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv. Ha som mål å bli gjennom maten, og så ser du ann. Du får et godt måltid i allefall😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har meldt deg på synes jeg du bør dra. Du behøver jo ikke være der lenge om det blir helt ille. Hør med samboeren din om han kan hente deg på kvelden. Ellers forstår jeg deg veldig godt. Har selv meldt meg på julebord og gruer meg noe helt forferdelig, sliter med det samme som deg. 

Anonymkode: 652a7...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter sosialt. Jeg vet ikke hva jeg har og ikke har , om det er noen diagnose, men jeg sliter litt. Jeg liker best å være sammen med få mennesker på en gang.

Nå er det juebord med jobben. Jeg har meldt meg på , men jeg vil ikke egentlig. Føler jeg burde utfordre meg selv. Har gjort det de andre årene også, men ærlig talt har jeg ikke hatt det så gøy. I natt drømte jeg til og med en vond drøm om julebordet og jeg gruer meg. 

Jeg drar kun for at det er forventet av meg og fordi samboeren min også mener jeg burde dra. Jeg har grudd meg en mnd og er rett og slett sliten av gruingen. Hva er galt med meg. Jeg ønsker nesten at jeg blir syk så jeg slipper! 

Anonymkode: a44f3...0fa

Hei,

Jeg må innrømme at jeg er litt todelt i denne saken.

Årsaken til dette er at jeg fult og helt kan kjenne meg igjen i din situasjon, og jeg er faktisk i ganske så identisk situasjon selv.
Jeg har visstnok sosial angst (noe jeg nylig fikk vite) ettersom jeg startet å gå til psykolog. Og som faktisk Ingen rundt meg noen sinne kunne gjettet at jeg har. Jeg har også et julebord med jobben som jeg egentlig i første omgang avlyste glatt (i mitt eget hode vel og merke), men så tenkte jeg: Jeg bør faktisk utfordre meg, ellers vil bare denne angsten for det ukjente/sosiale bygge seg opp. Og jeg tok derfor og meldte meg på julebordet. Jeg angrer delvis, og har ekstremt negative tanker om hvordan dette juelbordet kommer til å gå for seg. Men jeg skal uansett gå på ren trass.

Så jeg er derfor litt todelt ettersom jeg er litt inhabil. På den ene siden tenker jeg: Du bør gå, du bør utfordre deg selv, og i verste tilfelle så går du bare hjem igjen? Da slipper du å sitte og tenke at du angrer på at du ikke gikk, eller at du trakk deg e.l.

På den andre siden tenker jeg: Hvis det har vært kjipt alle tidligere ganger, og du ikke får noe ut av å dra så bare si at du ikke har mulighet til å komme. Så enkelt som det. (men sikkert så vanskelig)

Det viktigste spørsmålet mitt for om du skal dra eller ikke er vel egentlig: Har du egentlig lyst? Men tenker at du ikke vil dra fordi du er redd? Hvis årsaken til at du ikke vil dra er redsel så syntes jeg faktisk du bør dra. Men hvis du faktisk ikke har lyst fordi du tenker at det blir kjedelig, lite givende, og heller vil gjøre noe annet så: Ikke dra.

 

Anonymkode: aa74b...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg må innrømme at jeg er litt todelt i denne saken.

Årsaken til dette er at jeg fult og helt kan kjenne meg igjen i din situasjon, og jeg er faktisk i ganske så identisk situasjon selv.
Jeg har visstnok sosial angst (noe jeg nylig fikk vite) ettersom jeg startet å gå til psykolog. Og som faktisk Ingen rundt meg noen sinne kunne gjettet at jeg har. Jeg har også et julebord med jobben som jeg egentlig i første omgang avlyste glatt (i mitt eget hode vel og merke), men så tenkte jeg: Jeg bør faktisk utfordre meg, ellers vil bare denne angsten for det ukjente/sosiale bygge seg opp. Og jeg tok derfor og meldte meg på julebordet. Jeg angrer delvis, og har ekstremt negative tanker om hvordan dette juelbordet kommer til å gå for seg. Men jeg skal uansett gå på ren trass.

Så jeg er derfor litt todelt ettersom jeg er litt inhabil. På den ene siden tenker jeg: Du bør gå, du bør utfordre deg selv, og i verste tilfelle så går du bare hjem igjen? Da slipper du å sitte og tenke at du angrer på at du ikke gikk, eller at du trakk deg e.l.

På den andre siden tenker jeg: Hvis det har vært kjipt alle tidligere ganger, og du ikke får noe ut av å dra så bare si at du ikke har mulighet til å komme. Så enkelt som det. (men sikkert så vanskelig)

Det viktigste spørsmålet mitt for om du skal dra eller ikke er vel egentlig: Har du egentlig lyst? Men tenker at du ikke vil dra fordi du er redd? Hvis årsaken til at du ikke vil dra er redsel så syntes jeg faktisk du bør dra. Men hvis du faktisk ikke har lyst fordi du tenker at det blir kjedelig, lite givende, og heller vil gjøre noe annet så: Ikke dra.

 

Anonymkode: aa74b...acc

Takk for et fint innlegg. Jeg har tenkt at jeg kan ha sosial angst selv, men passer liksom ikke inn i det jeg har lest om det. 

Jeg er redd for å havne utenfor  som jeg har gjort litt de andre gangene, eller ikke utenfor, men jeg har liksom ingen venner på jobb. Jeg snakker overfladisk med alle, men ikke noen jeg føler meg trygg på. Jeg føler meg litt ukomfprtabel. Redd for å ikke ha de riktige klærne , usikker på hvordan det skal foregå i år da vi skal ut å spise.( Skulle ønske jeg hadde noen å dra med og snakke med på forhånd. Hva skal du ha på deg, hva valgte du å spise Skulle vi velge treretters osv ) Dette er redsler. Opplever de seneste årene at jeg har mindre terskel for å stå i det ubehagelige. Spesielt med alkohol, da blir det noen ganger så vondt å stå i at jeg bare må vekk fra hele greia. ( Begynner å gråte, blir sint på meg selv for at jeg er så dum og lignende)

Samtidig har jeg ikke egentlig lyst, det er bare stress og jeg klarte ikke bli bedre kjent de andre årene så da blir jeg vel heller ikke det nå. Så mulig det er litt begge deler. Hverken lyst og redsler. Men jeg kan jo ikke bli helt asosial heller. 

Men kan  dette være  sosial angst? Eller er det bare vanlig å ha det litt slik? Jeg vet ingen kan si at det er det, men... Dette gjelder ikke bare julebord, men alle sosiale sammenkomster hvor ting er litt ukjente. Fester og lignende hater jeg emda samboer eller venner er der, fprdi det blir for mye og så blir jeg lei meg fordi jeg blir sittende alene. 

 

 

Anonymkode: a44f3...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for alle svar. 

Takk for et fint innlegg. Jeg har tenkt at jeg kan ha sosial angst selv, men passer liksom ikke inn i det jeg har lest om det. 

Jeg er redd for å havne utenfor  som jeg har gjort litt de andre gangene, eller ikke utenfor, men jeg har liksom ingen venner på jobb. Jeg snakker overfladisk med alle, men ikke noen jeg føler meg trygg på. Jeg føler meg litt ukomfprtabel. Redd for å ikke ha de riktige klærne , usikker på hvordan det skal foregå i år da vi skal ut å spise.( Skulle ønske jeg hadde noen å dra med og snakke med på forhånd. Hva skal du ha på deg, hva valgte du å spise Skulle vi velge treretters osv ) Dette er redsler. Opplever de seneste årene at jeg har mindre terskel for å stå i det ubehagelige. Spesielt med alkohol, da blir det noen ganger så vondt å stå i at jeg bare må vekk fra hele greia. ( Begynner å gråte, blir sint på meg selv for at jeg er så dum og lignende)

Samtidig har jeg ikke egentlig lyst, det er bare stress og jeg klarte ikke bli bedre kjent de andre årene så da blir jeg vel heller ikke det nå. Så mulig det er litt begge deler. Hverken lyst og redsler. Men jeg kan jo ikke bli helt asosial heller. 

Men kan  dette være  sosial angst? Eller er det bare vanlig å ha det litt slik? Jeg vet ingen kan si at det er det, men... Dette gjelder ikke bare julebord, men alle sosiale sammenkomster hvor ting er litt ukjente. Fester og lignende hater jeg emda samboer eller venner er der, fprdi det blir for mye og så blir jeg lei meg fordi jeg blir sittende alene. 

 

 

Anonymkode: a44f3...0fa

Det kan høres ut som det kanskje er sosial angst. Det finnes ulike grader av angst, så selv om det du har lest ikke stemmer helt, så kan det være det. Men om det er angst, så er det desverre bare en ting å gjøre, å det er å eksponere seg for det man synes er ubehagelig. Unngår du sosiale sammenhenger, så "forer" du angsten og gjør den verre. 
Men ta deg en time til lege, å forklar hvordan du opplever det, forklar hvilke situasjoner du sliter med, og hvordan du føler det i situasjonene, det er kun helsepersonell som kan sette en diagnose og eventuelt hjelpe deg videre om det er angst. 
Og tro meg, om det er angst, så er det en lettelse å få det diagnostisert, for da vet man hvorfor kroppen reagerer slik, og da kan man begynne jobbe med det. Vi er MANGE som har sosial angst og/eller andre angstlidelser. 

Prøv å innstill deg på at det blir positivt, kanskje du havner sammen med noen du har noe til felles med, og kan ha en hyggelig samtale med. Og om ikke annet, så kan du belønne deg med at du turte dra. Ha samboer i backup som kan hente deg når du føler for å dra hjem. Unnskyld deg med at du har en avtale tidlig dagen etter og dermed må hjem.  Du må ikke være der til julebordet slutter, du kan gå etter maten, du kan tilogmed gå før dessert om du trenger det :) 

Anonymkode: 2a62d...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at du ikke må. Jeg synes det er viktig at man utfordrer seg sosialt når man har problemer med dette, men jeg ser ærlig talt ikke hvorfor man skal utfordre seg når det gjelder noe man ikke synes er gøy. Du har jo gått på julebord med denne jobben flere ganger tidligere, og når du ikke får noe ut av det synes jeg du fint kan droppe dette arrangementet med god samvittighet. Det er ikke slik at man lar angsten blomstre bare fordi man velger å ikke gå på én årlig jobbfest som man ikke engang synes er gøy. 

Anonymkode: baf89...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråletårer

Du må ikke.  Jeg synes sånne til som julebord og lønninga pils er kjedelig og alt for mye mas. Føler meg ikke vel og lurer egentlig på hva jeg skal gjøre og prate om. Blir rett å slett ubekvem.  Men synes jeg ikke har angst for det . Kan tvinge meg igjennm det. Men kommet fram til at rett og slett.  Jeg liker det ikke . Det er ikke min ting. Livet mitt blir ikke miserabelt fordi jeg ikke går. Jeg er ikke den type.  Er nok sosial på jobb. Det er ingen som sier noe om det.  Vi nordmenn skal jo feste noe ille for å være normale  vist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...