Gå til innhold

Nyttårsforsett: Jeg skal bli vegetarianer, men... (les hele innlegget)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har gått og gnagd på meg en stund nå, og titt å ofte så blir det sterkere i form av at jeg kan tilberede kjøtt til meg selv, og egentlig føle meg grusom og småkvalm. Jeg ser for meg det dyret jeg spiser gå gjennom en grusom død, eller en død generelt uten og egentlig måtte dø. Og at resten av "flokken" som står for tur vet hva som kommer når de står selv og vitner til dette. 

Jeg føler meg forferdelig når jeg spiser kjøtt, jeg ønsker ikke å spise kjøtt lenger, jeg ønsker ikke at dyr skal måtte dø for at jeg skal bli mett, jeg vil at dyr skal leve. 

Jeg vet ikke så mye om det det vegetarianske kjøkken, men ønsker nå fremover å kutte ned på kjøttet og få mer info og oppskrifter på vegetarianske retter. Jeg har bare et lite problem, eller kanskje et stort problem, jeg er en kresen person.

Jeg er oppvokst med forelder som ikke likte noe særlig av noen ting og er derfor selv blitt kresen på det meste av grønnsaker. Jeg skal prøve å like mer av det jeg ikke liker, og dette er hele listen på hva jeg ikke liker og ikke er oppvokst med å spise (ja, mye av dette har jeg faktisk prøvd å smake på flere ganger):

  • Sopp
  • Spinat (kan ha litt i smoothie)
  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Alle slags bønner
  • Paprika
  • All slags salatblader
  • Vannkastanjer
  • Spirer
  • Kål/kålrabi
  • Vårløk/gressløk
  • Aubergine
  • Asparges
  • Løk (må være finkuttet) 
  • Selleri (må være finkuttet)

Dette er vel hva jeg ikke greier å få i meg, men jeg skal prøve å lære meg å like noe av dette. Er det håp for meg å klare å være en vegetarianer uten å like disse tingene? Jeg er ganske seriøs i forhold til det å bli vegetarianer, det er ikke noe jeg bare har funnet på, men noe som har ligget lenge å spiret hos meg.

Ønsker kun seriøse svar, tips å råd - ikke negative kommentarer på at jeg er en baby, eller pirkete person på det jeg ikke liker. 

 

Anonymkode: 8f24d...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null stress. Linser og soyagranulat/andre soyaprodukter dekker greit proteinbehovet, finner sinnsykt med utvalg i frysedisken. Husk at de fleste bønner også kan moses, og da er de ikke så "bønnete" i smaken lenger  :) Jeg lager en killer taco"kjøttdeig" med moste bønner, chilibønner og tacokrydder som foretrekkes av kjøttisene jeg kjenner! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ekstremt kresen bror, og vet at han ikke er særlig flink til å smake på ting. Han smaker bittelitt en gang, liker det ikke og prøver det så aldri igjen. Nå vet jeg ikke om du også er sånn, men om du er det så kan du kanskje prøve deg frem litt med forskjellig tilberedning, sauser og krydder til grønnsakene du ikke liker. Jeg synes i hvert fall det gir stor forskjell i smak. F.eks lage blomkålpuré eller soppstuing og se om du klarer å spise det? Mange smaker man kan vende seg til også. 

Ellers er det nok ikke krise om du ikke kan spise disse tingene, det er jo uansett viktig å balansere kosten og få i seg variert. Pass på vitaminnivåene osv. så går det nok bra. 

Anonymkode: 9a4e6...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om noen forum på nett lignende denne som er for vegetarianere? :) 

TS

Anonymkode: 8f24d...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har gått og gnagd på meg en stund nå, og titt å ofte så blir det sterkere i form av at jeg kan tilberede kjøtt til meg selv, og egentlig føle meg grusom og småkvalm. Jeg ser for meg det dyret jeg spiser gå gjennom en grusom død, eller en død generelt uten og egentlig måtte dø. Og at resten av "flokken" som står for tur vet hva som kommer når de står selv og vitner til dette. 

Jeg føler meg forferdelig når jeg spiser kjøtt, jeg ønsker ikke å spise kjøtt lenger, jeg ønsker ikke at dyr skal måtte dø for at jeg skal bli mett, jeg vil at dyr skal leve. 

Jeg vet ikke så mye om det det vegetarianske kjøkken, men ønsker nå fremover å kutte ned på kjøttet og få mer info og oppskrifter på vegetarianske retter. Jeg har bare et lite problem, eller kanskje et stort problem, jeg er en kresen person.

Jeg er oppvokst med forelder som ikke likte noe særlig av noen ting og er derfor selv blitt kresen på det meste av grønnsaker. Jeg skal prøve å like mer av det jeg ikke liker, og dette er hele listen på hva jeg ikke liker og ikke er oppvokst med å spise (ja, mye av dette har jeg faktisk prøvd å smake på flere ganger):

  • Sopp
  • Spinat (kan ha litt i smoothie)
  • Brokkoli
  • Blomkål
  • Alle slags bønner
  • Paprika
  • All slags salatblader
  • Vannkastanjer
  • Spirer
  • Kål/kålrabi
  • Vårløk/gressløk
  • Aubergine
  • Asparges
  • Løk (må være finkuttet) 
  • Selleri (må være finkuttet)

Dette er vel hva jeg ikke greier å få i meg, men jeg skal prøve å lære meg å like noe av dette. Er det håp for meg å klare å være en vegetarianer uten å like disse tingene? Jeg er ganske seriøs i forhold til det å bli vegetarianer, det er ikke noe jeg bare har funnet på, men noe som har ligget lenge å spiret hos meg.

Ønsker kun seriøse svar, tips å råd - ikke negative kommentarer på at jeg er en baby, eller pirkete person på det jeg ikke liker. 

 

Anonymkode: 8f24d...4a1

Hvis du gjør det for dyreveldferd er nok veganimse veien å gå. For meieriprodukter innholder også død og lidelse for dyr. Melkekua blir tvangsinseminert sånn at hun blir gravid,så blir hun fratatt sin kalv rett etter fødsel sånn at menneskene skal få melka(er kalven hannkavl blir den slaket rundt 6-8 måender og havner i kjøttdisken),etter 2 måneder blir hun gjort gravid på nytt,og dette foregår frem til hun kolapser rundt 4-5 års alder og blir sendt rett til slakt.Så med andre ord meieriindustrien og kjøttindustrien går hånd i hånd. 

Og så har du eggindustrien. Hannkyllinger gjør ingen nytte så de blir kvernet opp levende samme dag som de lever.

Anonymkode: c9f61...ab1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en mellomting kan du kutte ut storfe, svin og kylling, og heller spise viltkjøtt, villfisk og får som beiter utendørs. 

Anonymkode: 013ca...d2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du gjør det for dyreveldferd er nok veganimse veien å gå. For meieriprodukter innholder også død og lidelse for dyr. Melkekua blir tvangsinseminert sånn at hun blir gravid,så blir hun fratatt sin kalv rett etter fødsel sånn at menneskene skal få melka(er kalven hannkavl blir den slaket rundt 6-8 måender og havner i kjøttdisken),etter 2 måneder blir hun gjort gravid på nytt,og dette foregår frem til hun kolapser rundt 4-5 års alder og blir sendt rett til slakt.Så med andre ord meieriindustrien og kjøttindustrien går hånd i hånd. 

Og så har du eggindustrien. Hannkyllinger gjør ingen nytte så de blir kvernet opp levende samme dag som de lever.

Anonymkode: c9f61...ab1

Har faktisk ikke tenkt på det slik før, men du sier jo noe. Ja det ligger mye dyrevelferd i begrunnelsen til hvorfor jeg vil bli vegetarianer, og ikke det at jeg ikke tåler kjøtt. Jeg er helt fersk i dette og vet ikke så mye, men har i dag kjøpt inn litt produkter fra Hälsans kök (Grilede fileter og ala kjøttdeig), syntes de grillede filetene var veldig gode!

Anonymkode: 8f24d...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som en mellomting kan du kutte ut storfe, svin og kylling, og heller spise viltkjøtt, villfisk og får som beiter utendørs. 

Anonymkode: 013ca...d2a

Ønsker ikke og spise noe som helst kjøtt, dyr som beiter utendørs blir jo like mye drept som dyr på gården.

Anonymkode: 8f24d...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker ikke og spise noe som helst kjøtt, dyr som beiter utendørs blir jo like mye drept som dyr på gården.

Anonymkode: 8f24d...4a1

Dette! Du virker virkelig å ha hodet på rett plass og jeg anbefaler deg virkelig å lese deg opp på veganisme. Jeg hoppet rett over vegetarianer stadiet da jeg forsto hvordan ting hang sammen. Og det er faktisk mange veganere som sier at meieriindustrien faktisk innholder mye mere lidelse enn kjøttindustrien. Når de sendes til slakt slipper de i hvert fall å ha det vondt lengere. 

Anonymkode: c9f61...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er pga dyrevelferd så bør du lese deg opp både på eggindustrien og melkeindustrien. Men det er veldig vanlig å ta det gradvis. Noen går via vegetarianer, andre pescetarianer. Vi har alle vår vei å gå. 

Kostholdsmessig går det nok helt fint. Mye av det på listen er ting man klarer seg fint uten. Bønner er gode proteinkilder, men det finnes flere av de. Så gå for nyttårsforsettet ditt. 

Anonymkode: 8e0a5...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et steg om gangen. Du trenger ikke gjøre helomvendig på en dag

Linser, kikerter, peanøttsmøt og ost har bra med protein. 

Spis alt annet av grønnsaker og frukt enn det du ikke liker

Nøtter er gjerne næringsrike og kommer også som pålegg. 

Frø (solsikkekjerner, gresskarkjernefrø osv) har bra med næring i seg. Gjerne google hva du kan lage av dem. 

Hvordan har du spist bønner egentlig? Det er stor forskjell på for eks kidneybønnesuppe, kidneybønneburger og tacokrydrede kidneybønner. 

Anonymkode: 277c8...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ikke uvanlig at en del av de som kutter ut animalsk produkter begynner å like ting de ikke like før de la om kostholdet. Smaksløkene endrer seg og man må tenke nytt når det kommer til matlagning,så man tilbereder de matvarene man ikke liker på en helt ny måte :)

Anonymkode: c9f61...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...