Gå til innhold

3 åring blir kald på beina


Strawberrygirl

Anbefalte innlegg

3 åringen blir ganske kald på beina etter ø ha vært ute noen timer i barnehagen. Ute har hun på seg årets vintersko fra barnehagen, og ullsokker. Hva har dere på beina til deres bar ?

Noen som har tips til gode ullsokker? Strekker ikke selv, men kanskje på tide å begynne 😝

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke vintersko har hun? Er de for små? Hvis hun ikke har plass til et luftlag mellom tærne og skoa så blir hun fort kald... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cherrox hvis det er vått eller mye snø, vintersko hvis det er tørt. Tynne ullsokker innerst og tykke strikkasokker utenpå hvis det er kaldt. Pass også på at ungen er varm nok på resten av kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne kvalitetsforskjell. Vi kjøpte friends sine i fjor etter de fikk mye skryt av mine kollegaer, men vår ble både kald og våt i de. I år har han kavat som vi er veldig fornøyd med. Der har han ca 1 cm forran ved tærne, har på ullstrømpebukse og har raggsokker på utsiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullsokker fra Janus og Viking Gore Tex.

Jobbet i bhg i mange år, ingenting som slår overnevnte,

Anonymkode: aa94d...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Sushi skrev:

Cherrox hvis det er vått eller mye snø, vintersko hvis det er tørt. Tynne ullsokker innerst og tykke strikkasokker utenpå hvis det er kaldt. Pass også på at ungen er varm nok på resten av kroppen.

Min erfaring er at de blir kalde med Cherrox.

 

Anonymkode: aa94d...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at de blir kalde med Cherrox.

 

Anonymkode: aa94d...b6d

Det er nok litt lunere med vintersko, ja, men her vi bor er det slaps/regn mye av vinteren, og da er det likevel varmest med det som holder foten tørr :) Med mye klær ellers på kroppen + tjukke sokker i cherroxene så har det ikke vært noe problem her i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Finnmark å har tidligere sverget til Kouma (med ullfor og ekstra ullsåle), kjøpte i fjor Nordkapp (med ullfor og ekstra ullsåle) til minstemann. Tror ikke jeg har opplevd at noen av ungene har vært kald en gang.

kjøpte i år Nordkapp til begge to da den er høyere over rista enn kouma, og dermed passer barna mine bedre.

Stortsett bruker de hjemstrikket ullsokk rett på foten. Min erfaring er at kjøpsokker ofte blir klamt og deretter kaldt. 

Anonymkode: ccfab...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har viking goretex vintersko- årets. Hun har god plass i de- 1,5-2 cm. Har både janus, stormberg, o.l ullsokker. Hun har reima vinterdress og lue, og er god og varm på resten av kroppen. På sommer kan hun også bli litt sånn klam/kald på føttene. Men nå er hun kald så hun har sagt ifra til de som jobber i barnehagen. Heldigvis! Får ut å lete etter noen tykkere ullsokker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strawberrygirl skrev:

Vi har viking goretex vintersko- årets. Hun har god plass i de- 1,5-2 cm. Har både janus, stormberg, o.l ullsokker. Hun har reima vinterdress og lue, og er god og varm på resten av kroppen. På sommer kan hun også bli litt sånn klam/kald på føttene. Men nå er hun kald så hun har sagt ifra til de som jobber i barnehagen. Heldigvis! Får ut å lete etter noen tykkere ullsokker..

Har hun ull rett på foten?

Anonymkode: 31973...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun ull rett på foten?

Anonymkode: 31973...871

Ja, så jeg skjønner egentlig ingenting 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Finnmark å har tidligere sverget til Kouma (med ullfor og ekstra ullsåle), kjøpte i fjor Nordkapp (med ullfor og ekstra ullsåle) til minstemann. Tror ikke jeg har opplevd at noen av ungene har vært kald en gang.

kjøpte i år Nordkapp til begge to da den er høyere over rista enn kouma, og dermed passer barna mine bedre.

Stortsett bruker de hjemstrikket ullsokk rett på foten. Min erfaring er at kjøpsokker ofte blir klamt og deretter kaldt. 

Anonymkode: ccfab...db2

Ja, kanskje jeg får sette igang med å lære med å strikke! Er jo bare kjøpesokker vi har.. Har du noe spesielt garn å anbefale i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager mye skrivefeil i innleggene mine- går litt fort unna her 🙈

Endret av Strawberrygirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med to lag sokker? Da tenker jeg på tynne ullsokker uten for mye nylon/polyester iblandet, i hvertfall i den innerste. De slites fort... men er verdt det om hun slipper å bli kald. Nøstebarn har noen veldig gode som mine barn bruker. 

Jeg syns ofte tykke ullsokker rett på foten gjør meg klam, de blir for grovt strikket rett og slett. Liker best tynt mot huden og så variere ytterste sokken etter behov.

Og så hadde jeg sjekket innersålene i skoene. Er det plass til en ekstra såle i ull, legg i det. Bytt evt ut innersåla med ullsåle om det blir trangt med begge deler. Det går an å kjøpe ullfilt og klippe til egne såler om det er vanskelig å finne ren ull i riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kvist skrev:

Hva med to lag sokker? Da tenker jeg på tynne ullsokker uten for mye nylon/polyester iblandet, i hvertfall i den innerste. De slites fort... men er verdt det om hun slipper å bli kald. Nøstebarn har noen veldig gode som mine barn bruker. 

Jeg syns ofte tykke ullsokker rett på foten gjør meg klam, de blir for grovt strikket rett og slett. Liker best tynt mot huden og så variere ytterste sokken etter behov.

Og så hadde jeg sjekket innersålene i skoene. Er det plass til en ekstra såle i ull, legg i det. Bytt evt ut innersåla med ullsåle om det blir trangt med begge deler. Det går an å kjøpe ullfilt og klippe til egne såler om det er vanskelig å finne ren ull i riktig størrelse.

Takk for tips! Kan prøve med tynt innerst og tykkere utenpå. Når har vi som regel hatt en tykk. Bare lurer på hvordan det blir når det blir kaldere. Viking sine vintersko har vel ullsåle i- eller blander jeg med en annen jeg så på? Det kan uansett undersøkes. Hun har forholdsvis god plass, så er nok plass til en ullsåle til eventuelt 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke meningen å kuppe tråden: Men hvordan kjøpe sko som har plass til tykke ullsokker, men som samtidig ikke er for stor med bare tynne sokker dersom det ikke er så kaldt? Har klødd meg i hodet over denne problemstillinga lenge :P Har en treåring selv, og han klager over at skoene blir for trange hvis han har på tykke sokker. Når jeg måler sålen mot foten har han 1,3cm fra tåa til tuppen av sålen. Har jo hørt at det er veldig viktig at skoene ikke er for store også - what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bib_84 skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden: Men hvordan kjøpe sko som har plass til tykke ullsokker, men som samtidig ikke er for stor med bare tynne sokker dersom det ikke er så kaldt? Har klødd meg i hodet over denne problemstillinga lenge :P Har en treåring selv, og han klager over at skoene blir for trange hvis han har på tykke sokker. Når jeg måler sålen mot foten har han 1,3cm fra tåa til tuppen av sålen. Har jo hørt at det er veldig viktig at skoene ikke er for store også - what to do?

Passer skoene i bredde og i høyde over vrista? Det var det første jeg så på når jeg kjøpte årets vintersko. Vår toåring har str 25 i sine kavat støvler og der har han plass til to lag sokker. Samme størrelse har han i sine ponny overgangssko, hvord også to par sokker går nedi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg voksen da, men jeg blir kald av ull rett på huden. Kald og klam. Må ha et tynt lag bomull mellom, så tykke gode ullsokker. Verdt et forsøk, kanskje? :)

Anonymkode: d251d...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg voksen da, men jeg blir kald av ull rett på huden. Kald og klam. Må ha et tynt lag bomull mellom, så tykke gode ullsokker. Verdt et forsøk, kanskje? :)

Anonymkode: d251d...4c1

Det er verdt et forsøk ja 👍 man hører jo overalt at ull skal innerst, men er jo ikke sikkert det passer for alle! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...