Gå til innhold

3 åring blir kald på beina


Strawberrygirl

Anbefalte innlegg

5 timer siden, bib_84 skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden: Men hvordan kjøpe sko som har plass til tykke ullsokker, men som samtidig ikke er for stor med bare tynne sokker dersom det ikke er så kaldt? Har klødd meg i hodet over denne problemstillinga lenge :P Har en treåring selv, og han klager over at skoene blir for trange hvis han har på tykke sokker. Når jeg måler sålen mot foten har han 1,3cm fra tåa til tuppen av sålen. Har jo hørt at det er veldig viktig at skoene ikke er for store også - what to do?

Jeg har lest at vintersko og støvler skal ha 1,5-2cm fra storetåa til enden av sålen. I tillegg må de være brede nok ja. Så kanskje sønnen deres har for små/trange sko? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Minlillelykke skrev:

Passer skoene i bredde og i høyde over vrista? Det var det første jeg så på når jeg kjøpte årets vintersko. Vår toåring har str 25 i sine kavat støvler og der har han plass til to lag sokker. Samme størrelse har han i sine ponny overgangssko, hvord også to par sokker går nedi

Og de bruker dere også med bare ett par tynne sokker uten at de blir for store? Og hvordan sjekker man om de er passe over rista? Synes dette med sko er vanskelig jeg altså! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

Jeg har lest at vintersko og støvler skal ha 1,5-2cm fra storetåa til enden av sålen. I tillegg må de være brede nok ja. Så kanskje sønnen deres har for små/trange sko? 

Ja, kanskje det. Jeg mener å huske det var 1,3 cm iallfall, men nå ble jeg usikker på hvilket par jeg målte, han har nemlig to like par i to ulike str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Strawberrygirl skrev:

3 åringen blir ganske kald på beina etter ø ha vært ute noen timer i barnehagen. Ute har hun på seg årets vintersko fra barnehagen, og ullsokker. Hva har dere på beina til deres bar ?

Noen som har tips til gode ullsokker? Strekker ikke selv, men kanskje på tide å begynne 😝

Svette, klamme føtter blir lettere kalde enn føtter som blir vasket daglig. Det gjelder både barn og voksne. Blir sokkene for trange enten i lengderetning eller i bredden, så er de helle rikke særlig varme. 

Vi har tynne ullsokker innerst, hjemmestrikkede sokker utenpå og yttersko. Fungerer greit på alle seks føttene til tre små barnehagebarn. 

Anonymkode: a6dd2...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold har gode, litt tykke ullsokker :) Fås i alle fall på G-sport, og der har de ullsåler i bare størrelser også. Også ville jeg, som flere har nevnt, sjekket at skoene er store nok slik at det er plass til litt luft inni der. 

Anonymkode: 8728b...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, bib_84 skrev:

Og de bruker dere også med bare ett par tynne sokker uten at de blir for store? Og hvordan sjekker man om de er passe over rista? Synes dette med sko er vanskelig jeg altså! :P

Med bare tynne sokker blir de nok litt store, men da bruker vi overgangsskoene isteden. Da er det gjerne for varmt for støvler. Jeg fikk knall god hjelp på en lokal skobutikk. Men min erfaring er at viking er litt smalere over vrista enn feks kavat. Men har både store og brede føtter. Prøv en lokal skobutikk, jeg har ikke så god erfaring mes feks eurosko eller shoeday. Så her bruker vi kun denne ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er kaldt og rimelig tørt vær, har vi ofte sverget til Nesnalobben med ullsokker i http://nesnalobben.no/butikk/barnestorrelser/

Ellers har de klart seg fint med div typer litt høye vintersko fra sorel, viking, Gulliver, kouma m ullsokker i. Jeg tror faktisk ikke at noen av de tre yngste har opplevd å fryse på bena. Jeg synes det virker som ar det er viktigere med sko som er litt brede i tuppen, slik at tærne har plass til å røre seg, enn at de er veldig påkostet. Etter fem barn ha jeg opplevd vintesko kjøpt på butikk ala Nille en gang på 90 tallet til  199 kroner, som var bedre enn sko som kostet 799 året etterpå, nettopp pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Strawberrygirl skrev:

Ja, kanskje jeg får sette igang med å lære med å strikke! Er jo bare kjøpesokker vi har.. Har du noe spesielt garn å anbefale i såfall?

Er jo en del julemarkeder rundt omkring i disse tider, kanskje du finner ullsokker der? Hadde sikkert vært greit å prøve før du lærer deg å strikke 🙂

Bruker selv et finsk sokkegarn, men det pga slitestyrke. Ellers så har jeg sokker i Dale og Sandnes sokkegarn. 

Anonymkode: ccfab...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Minlillelykke skrev:

Passer skoene i bredde og i høyde over vrista? Det var det første jeg så på når jeg kjøpte årets vintersko. Vår toåring har str 25 i sine kavat støvler og der har han plass til to lag sokker. Samme størrelse har han i sine ponny overgangssko, hvord også to par sokker går nedi

Hvordan sjekker man om de passer over rista? Jeg ser på skoene vi har til jenta vår, og de strammes litt over rista med borrelås. Kanskje noen i barnehagen rett og slett strammer denne for hardt og at det blir dårligere blodsirkulasjon? Kan ta det opp med barnehagen 😊 de hadde forøvrig kjent inne i skoen i dag, og da var sålen veldig kald! Er dette normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo en del julemarkeder rundt omkring i disse tider, kanskje du finner ullsokker der? Hadde sikkert vært greit å prøve før du lærer deg å strikke 🙂

Bruker selv et finsk sokkegarn, men det pga slitestyrke. Ellers så har jeg sokker i Dale og Sandnes sokkegarn. 

Anonymkode: ccfab...db2

Haha ja, jeg har vært å kjøpt en del nye sokker i dag, i påvente av at det skal bli noe hjemmestrikka 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Strawberrygirl skrev:

Hvordan sjekker man om de passer over rista? Jeg ser på skoene vi har til jenta vår, og de strammes litt over rista med borrelås. Kanskje noen i barnehagen rett og slett strammer denne for hardt og at det blir dårligere blodsirkulasjon? Kan ta det opp med barnehagen 😊 de hadde forøvrig kjent inne i skoen i dag, og da var sålen veldig kald! Er dette normalt?

Jeg fikk hjelp i en god skobutikk, så egentlig aner jeg ikke. Men de må jo ha gjort noe rett, vår er aldri kald på bena. Hva med å ta med barn og sko til en skikkelig god skobutikk og be om råd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter
På 13.11.2017 den 21.41, Strawberrygirl skrev:

3 åringen blir ganske kald på beina etter ø ha vært ute noen timer i barnehagen. Ute har hun på seg årets vintersko fra barnehagen, og ullsokker. Hva har dere på beina til deres bar ?

Noen som har tips til gode ullsokker? Strekker ikke selv, men kanskje på tide å begynne 😝

Er det sånne antiskliknotter under ullsokkane? Dei er laga av plast og gjer sitt til at borna vert kalde på foten. Berre eit tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleggssåler av ull er forresten en bra ting, men da er det greit å prøve sko med såler i før en kjøper dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For smal fot, eller for lav over vrist har vært eneste grunn til at vi har hatt kalde føtter på barn.

Kjøpte nye sko i annet merke, som var riktigere for barnets fot, og var kvitt kulde-problemet med en gang.

Anonymkode: a55ca...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at sokkene har en god andel ull? Jeg ser en del sokker selges som ullsokker, men har veldig mye syntetisk i seg, og vil dermed varme mindre. 

Barna mine bruker bare ett lag ullsokker, men sånne litt tykke med ullfrotte-såle. Husker ikke merket på vinterskoene, men det er sånne med gummi i hele nedre del og ullinnlegg inni. Opplevde aldri at de ble kalde i disse forrige vinter, selv i mange minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv sverger til sokker med ullfrotté! Har nå brukt LaMote/Pierre Robert sine Outdoor sokker man kjøper feks på Kiwi. Er superfornøyd og relativt varm selv med støvler.

 

https://www.magasinet.no/dovrefjell-classic-ullsokk-barn-str-31-35?gclid=EAIaIQobChMI986F6tvB1wIVDGcbCh2CdQ1dEAQYByABEgJVufD_BwE

Disse ser gode ut☺

Anonymkode: c3245...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett på de gode sokker og ullsokker utenpå, mine hadde det. Og få tak i gode  vinterstøvletter. Jeg hadde cherrox før, ble svett og klam av de, men modern jobbet jo på fabrikken så var kun cherrox hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎11‎.‎2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Viking Gore Tex, desidert tørre varme ben.

Anonymkode: aa94d...b6d

Det er akkurat det, skjønner du, at barn har forskjellige føtter, og dermed passer i forskjellige sko.

Så selv om Viking Gore Tex passet perfekt for ditt barn, og aldri var kaldt, mens andre sverget til Ecco fordi de hadde erfaring med at de var best, så passet ingen av disse perfekt til mine barn.

Vi endte med Superfit og Elefanten fordi det passet mine best. Men det betyr ikke at Ecco eller Viking er dårlige sko!

Anonymkode: a55ca...d7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2017 den 9.14, AnonymBruker skrev:

Viking Gore Tex, desidert tørre varme ben.

Anonymkode: aa94d...b6d

Dette er veldig individuelt. Vår hadde rt kald på foten i disse, fordi de ville vært for lave over vristen. Sko etter fot er viktig. Men viking er nok gode sko, om man har rett fot😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...