Gå til innhold

Hvordan tørre å kjøpe leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 2,5 millioner kroner jeg kan bruke på leilighet. Tjener ca 550K i året. Synes det er sykt skummelt og vanskelig å finne en leilighet jeg vil by på. Og de jeg vil ha er  enten hakket for dyre (og) eller går masse over takst. Er redd for å kjøpe katta i sekken, for å ikke klare å betjene lånet, å angre på kjøpet osv osv osv 😩Har ikke så mange som kan hjelpe meg og er ikke noe flink med lån og bank og alt det fører med seg, mye innvikla greier. 

Skal kjøpe i Oslo og helst innenfor ring 3. 

Kanskje noen har noen gode råd eller beroligende ord👹

Anonymkode: e2f77...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 2,5 millioner kroner jeg kan bruke på leilighet. Tjener ca 550K i året. Synes det er sykt skummelt og vanskelig å finne en leilighet jeg vil by på. Og de jeg vil ha er  enten hakket for dyre (og) eller går masse over takst. Er redd for å kjøpe katta i sekken, for å ikke klare å betjene lånet, å angre på kjøpet osv osv osv 😩Har ikke så mange som kan hjelpe meg og er ikke noe flink med lån og bank og alt det fører med seg, mye innvikla greier. 

Skal kjøpe i Oslo og helst innenfor ring 3. 

Kanskje noen har noen gode råd eller beroligende ord👹

Anonymkode: e2f77...54e

Det ER skummelt å legge millioner av lånte penger på bordet for å kjøpe en bolig du bare har sett på i noen minutter. Det at du faktisk forstår at det er en stor risiko ved å kjøpe bolig gjør det langt bedre rustet enn de fleste andre til å ikke kjøpe katta i sekken :)

Bank er den enkle delen. Forhandle om renta. Ikke gi deg før du er nede på 2%.

"Takst" bare et tall megleren har funnet på. Så over eller under takst skal du ikke bekymre deg så mye for. Det du skal bekymre deg for er å gjøre et godt kjøp / Ikke betale overpris.

Den sikreste måten å gjøre det på er å sette seg godt inn i prisnivået for området og boligtypen/størrelsen du er på jakt etter.

Så må du ikke kjøpe katta i sekken.

Det betyr at du må sjekke potensielt dyre ting grundig. Bad, vannskader, elektrisk anlegg osv. Det høres komplisert ut, men det skal ikke så mye til for å bli flinkere enn 90% av de andre boligkjøperne på dette.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takst er ikke et tall en megler har funnet på, men noe som blir satt gjennom en takstmann. Da gjøres en mer eller mindre grundig vurdering av leiligheten, beliggenhet osv. Prisantydning er et tall megler har funnet på

Anonymkode: f1775...cdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takst er ikke et tall en megler har funnet på, men noe som blir satt gjennom en takstmann. Da gjøres en mer eller mindre grundig vurdering av leiligheten, beliggenhet osv. Prisantydning er et tall megler har funnet på

Anonymkode: f1775...cdb

Hehe ja, du kan jo gjerne tro at takstmannen er en uavhengig fagperson så mye du bare vil. I realiteten er han ikke det. Takstmannen setter mer eller mindre den taksten megler/selger ønsker. Han er jo avhengig av at meglerfirmaet skal fortsette å velge ham, noe de selvsagt ikke vil gjøre dersom han setter en takst de er misfornøyde med. 

(Jeg har forøvrig selv vært med på å sette takst både opp og ned på eiendommer der jeg var selger. Det er bare en kjapp telefon fra megler til takstmann, så får man ny takst med den prisen man ønsker seg).

Anonymkode: 2c1a6...6c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takst er ikke et tall en megler har funnet på, men noe som blir satt gjennom en takstmann. Da gjøres en mer eller mindre grundig vurdering av leiligheten, beliggenhet osv. Prisantydning er et tall megler har funnet på

Anonymkode: f1775...cdb

Vel.. Takstmann er et 3-ukers kveldskurs, og megleren bestemmer hvem han skal bruke som takstmann. Får han ikke den taksten han vil ha så finner han en annen takstmann. Så.. Takst er et tall en venn av megleren har funnet på. Prisantydning er et tall megleren har funnet på.

Dessuten har jo de fleste meglere uansett sluttet å bruke takstmann nå, så det eneste tallet du har å forholde deg til er prisantydning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva slags type leilighet du er ute etter - En liten bygård eller et større BRL.

Det er to ting man bør tenke på - Ting som kan være katta i sekken inne i leiligheten som f.eks. bad, dårlig elektrisk osv, og ting som kan være katta i sekken relatert til driften av selve borettslaget/sameiet, som går på tilstanden på bygget og fellesarealet. Begge deler er like viktig å tenke over. Hvis hele bygget er falleferdig og krever omfattende rehabilitering så hjelper det lite at alt er i orden inne i selve leiligheten. 

Ser man at pussen faller av fasaden, takrenner henger og slenger og det ser ut som det ikke er noe oppegående styre som tar ansvar for felles vedlikehold utvendig så bør det gå et varsel om at driften ikke fungerer ordentlig og at det kan komme plutselige store overraskelser.

 

Men jeg tror noe av det tryggeste du kan gjøre er å kjøpe leilighet i et litt større etablert og veldrevet borettslag eller sameie hvor vedlikeholdet er bra og det er et oppegående styre. Kjøp i sånn passe moderne, plasstøpte blokker fra ikke tidligere enn 1960-1970, og ikke sånne gamle bygårder i teglstein fra tidlig 1900-tallet. (men det finnes selvfølgelig unntak)

 

Gjør litt grundig research. Sjekk at det ikke foreligger noen planer om veldig store rehabiliteringsprosjekter som vil koste veldig mye innen kort tid, og ta isåfall høyde for dette. Er det f.eks. umoderne fasade, eldre tak, slitte gamle oppganger osv, så vet man at dette er noe som på sikt må taes og at det vil komme en kostnad på dette i form av økte felleskostnader.

 

Ha alltid en økonomisk buffer. Prøv å låne mest mulig, og behold mest mulig av egenkapitalen selv, så har man en sikkerhet i bakhånd dersom noe skulle skje.

Anonymkode: a7ccf...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hypotetisk sett, tenk deg en leilighet i Oslo idag for 2,5 millioner. Den synker i verdi med 0,5-1% i måneden nå, og i et halvt år fremover(hypotetisk spekulasjon). Det gir altså et prisavslag for deg på 12,5k-25k i måneden. 

Da kan du med god samvittighet leie til minimum 12,5k i måneden og samtidig se an utviklingen frem til du føler deg klar til kjøpt. Samtidig som du vil spare penger. Boliglånforskriften løper minst ut i sommeren 2018, så du trenger ikke frykte noen endringer der som gir voldsom uventet prisvekst. Renteeffekten er nesten tatt ut, og lav lønnsøkning gjør at boliglånforskriften sannsynligvis vil virke dempende på prisene en god stund til. 

Til selve kjøpet ser innlegget over meg godt ut. Gjør grundig research på arbeid som er gjort på leiligheten, spesielt på rør og diverse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krev dokumentasjon på at bad er gjort av fagfolk. Det må du kreve. Også på eks varmekabler i gulv. Skru på dusjen og se hvor vannet renner. Kontakt styret /bbl og hør om det er planlagt utbedringer/rehabilitering i nærmeste fremtid. Spør om isolasjon. Få gjerne nabo til å skru opp radio/ tv. Spør om hva strømutgifter ligger på både sommer og vinter. Høye regninger gir deg en indikasjon. Hold hånden på lukket vinduer, eller en tent fyrstikk. Kan gi deg tegn på lekasje.

Anonymkode: d864c...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen!  Har dere noen linker til hvordan sjekke prisnvået på samme type leiligheter og ikke kun i samme området? https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk/Boligprisstatistikk-for-Oslo/(area)/4-3 - bruker denne her, men går kun på området. 

Hvordan sjekke det elektriske, fukt osv utenom å lese prospekt? Og hva når megler ikke kan svare på spørsmåla dine? Hvem går man til da? De sier jo bare "TG2 er kun på pga alder", "står alltid det med fukt i prospekt", "nei er ikke lytt tror jeg, jeg har ikke hørt  noe" osv osv. 

Og det med takst - takk! Har prøvd å forklare dette til andre  (den ene tingen jeg forstår😅), men går ikke helt inn. Men jeg forstår meg ikke helt på det opplegget der(ok, dette ble selvmotsigende). Hvordan megler kan sette en pris på boligen - da blir det jo kun utfra skjønn og det estetiske, og markedspris? Synes det er så høl i huet! Derfor jeg ikke har turt å by enda heller, fordi jeg synes mange leiligheter går altfor høyt. Men men. 

 

Anonymkode: e2f77...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var en veldig nyttig tråd, jeg skal kanskje kjøpe om 1 års tid (ser ann prisfallet). 

Jeg kan i alle fall gi deg litt tips på sentrale områder i Oslo: I bydel Gamle Oslo er det billigere å kjøpe på Etterstad og Vålrenga, enn Grønland, og spesielt Tøyen. Men både Vålrenga og Etterstad har 37-bussen, og det er null problem å tusle fra Vålrenga til Tøyen på 10 min. Områdene er også roligere. Så der ville jeg definitivt tittet hvis Gamle Oslo er aktuelt. 

Ellers kan en leilghet i 1. etasje ikke være så ille hvis den vender inn mot bakgård, eller er høy 1. etasje hvor soverom er i bakgård. De er gjerne taksert lavere.

Videre: Se på planløsning, ikke interiør. Har ieiligheten klønete planløsning (f. eks mye kvm på gang, eller stort soverom i liten leilighet) er det vanskelig å gjøre noe med det, men en knæsj farge på kjøkkenet kan man alltids endre. 

Hadde du hatt enda litt mer å kjøpe for ville jeg sett etter 1-2roms med separat kjøkken hvor du kan flytte kjøkkenet inn i stua. Da hever man verdien mye på leiligheten. Men det blir nok ikke aktuelt med 2,5 å kjøpe for.

Anonymkode: 6c8c8...0a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lytthet må du nesten ta med naboer, gjerne litt før/etter visningen. Når jeg så meg rundt etter en leilighet så pleide jeg å ta noen spaserturer i nabolaget for å se hvor bråkete eller stille det var i miljøet rundt på en hverdag, om kvelden, i helgen osv.

Stereotyper stemmer ofte, så sammensetningen av naboene har også noe å si. Boligen kan gjerne være litt lytt dersom naboene viser hensyn til hverandre og er normalt rolige og vennligstilte. I motsatt fall så hjelper det ikke om boligen er superisolert om naboene driter i hverandre 24/7.

Tegn på at naboer ikke bryr seg om hverandre, er at de legger søppel i oppgangen, ingen vil snakke med deg om du prøver å slå av en prat med en hyggelig tone, stor andel av utleieleiligheter. At det bor få/ingen veletablerte barnefamilier der er også en indikasjon på at nærmiljøet ikke ses på som et særlig godt oppvekstmiljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen!  Har dere noen linker til hvordan sjekke prisnvået på samme type leiligheter og ikke kun i samme området? https://krogsveen.no/Boligprisstatistikk/Boligprisstatistikk-for-Oslo/(area)/4-3 - bruker denne her, men går kun på området. 

Hvordan sjekke det elektriske, fukt osv utenom å lese prospekt? Og hva når megler ikke kan svare på spørsmåla dine? Hvem går man til da? De sier jo bare "TG2 er kun på pga alder", "står alltid det med fukt i prospekt", "nei er ikke lytt tror jeg, jeg har ikke hørt  noe" osv osv. 

Og det med takst - takk! Har prøvd å forklare dette til andre  (den ene tingen jeg forstår😅), men går ikke helt inn. Men jeg forstår meg ikke helt på det opplegget der(ok, dette ble selvmotsigende). Hvordan megler kan sette en pris på boligen - da blir det jo kun utfra skjønn og det estetiske, og markedspris? Synes det er så høl i huet! Derfor jeg ikke har turt å by enda heller, fordi jeg synes mange leiligheter går altfor høyt. Men men. 

 

Anonymkode: e2f77...54e

Dessverre er det svært lav transparenes på boligpriser i Norge. Det du må gjøre er å gå igjennom finn-annonser for boliger tilsvarende den du har tenkt å kjøpe og ringe meglerne for å finne ut hva de ble solgt for.. masse jobb fordi meglerne tviholder på salgsprisene sine.

I motsatt til deg og meg har meglerne tilgang til prisstatistikker som sier hva tilsvarende leiligheter i området ble solgt for tidligere, og de vil sette prisen sånn ca i forhold til det. Så setter de opp eller ned noen hundre tusen kroner enten for å vinne oppdraget (høy prisantydning er større sjanse for å få salgsoppdraget) eller ned for å få mange på visning, og kunne skryte til fremtidige kunder over å ha solgt x hundre tusen over prisantydning. Dermed kan samme leilighet få en prisantydning +/- 20% helt avhengig av megleren sin agenda. 

Dermed kan du kan du både kjøpe en leilighet 10% over prisantydning og gjøre et kupp, eller 10 % under prisantydning og fortsatt betale overpris.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått tilbud om 2,5mill i lån, men har du faktisk råd til å betjene et så stort lån mtp. månedlige avdrag? Det er også en ting å tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leilighetens beliggenhet er også viktig. Liker du området? Hvordan er utsikten fra leiligheten? Ser du rett inn i veggen på naboblokka eller er det fin utsikt? 

Hvis du venter noen måneder tror jeg du får mer for pengene., da får du også spart opp mer egenkapital. 

Anonymkode: b3eb1...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du finner en leilighet som du synes er perfekt for deg, og som du har råd til, kan du jo prøve å legge inn et bud som ligger en del under prisantydning. Mange boligselgere vil nok avslå et lavt bud, men noen kan være i en situasjon som gjør at de må selge. 

Anonymkode: b3eb1...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet et år til. Markedet skal ytterligere 10-15 % ned. 

Anonymkode: 997a7...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...