Gå til innhold

Eiendomspronomener


Arabella

Anbefalte innlegg

Disse variantene leser jeg stadig vekk, både på KG og andre steder.

Min sin, du sin, din sin, hannes, han sin, huns, hun sin, vi sin, de sin

Korrekt:

Min - din - hans - hennes - dens/dets - vår - deres - deres.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

👏👏

Anonymkode: 2d1e8...7f2

Sarkastisk applaus med generøs pause mellom klappene? Ja? 

Anonymkode: 09acd...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 20 år siden kom Norsk referansegrammatikk, og i 2005 ble den terminologien (med noen få justeringer) innført i grunnskolen, 
Eiendomspronomen ble da ute, den gruppa hører i stedet til ordklassa determinativ (bestemmerord), undergruppa eiendomsord (possessiv).

Anonymkode: 1e476...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 20 år siden kom Norsk referansegrammatikk, og i 2005 ble den terminologien (med noen få justeringer) innført i grunnskolen, 
Eiendomspronomen ble da ute, den gruppa hører i stedet til ordklassa determinativ (bestemmerord), undergruppa eiendomsord (possessiv).

Anonymkode: 1e476...b82

De fremhevede ordene er nok mye lettere for elever i grunnskolen å forstå enn det (etter mitt syn) selvforklarende ordet eiendomspronomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at mange skriver "sin" etterpå er jo at det for mange dialekter er veldig vanlig å si, og mange tenker sikkert ikke over at det ikke er slik det skrives. 

Anonymkode: 46ccd...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13/11/2017 at 4:47 PM, AnonymBruker said:

For 20 år siden kom Norsk referansegrammatikk, og i 2005 ble den terminologien (med noen få justeringer) innført i grunnskolen, 
Eiendomspronomen ble da ute, den gruppa hører i stedet til ordklassa determinativ (bestemmerord), undergruppa eiendomsord (possessiv).

Anonymkode: 1e476...b82

Akkurat dette lærte jeg faktisk nylig, da jeg skulle undervise ordklasser (pronomen) til en klasse. På skolen lærte jeg eiendomspronomen og spørrepronomen, men stort sett faller alt i ordklassen determinativ nå. Forvirret? Ja, bittelitt.

Til HI: amen!

Anonymkode: 4f999...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 16.22, Arabella skrev:

Disse variantene leser jeg stadig vekk, både på KG og andre steder.

Min sin, du sin, din sin, hannes, han sin, huns, hun sin, vi sin, de sin

Korrekt:

Min - din - hans - hennes - dens/dets - vår - deres - deres.

 

images?q=tbn:ANd9GcR3qL20XBABY3KjyRc--4d

Anonymkode: d6c09...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette lærte jeg faktisk nylig, da jeg skulle undervise ordklasser (pronomen) til en klasse. På skolen lærte jeg eiendomspronomen og spørrepronomen, men stort sett faller alt i ordklassen determinativ nå. Forvirret? Ja, bittelitt.

Til HI: amen!

Anonymkode: 4f999...daf

Av og til lurer jeg på om forandringer blir gjort bare for forandringens skyld, ikke for å skape mer forståelse.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, AnonymBruker said:

På skolen lærte jeg eiendomspronomen og spørrepronomen, men stort sett faller alt i ordklassen determinativ nå. Forvirret? 

Ja, du er visst litt forvirra. Spørjepronomen er framleis spørjepronomen, til liks med den viktigaste pronomengruppa av alle: personlege pronomen. Utanom desse har me framleis resiproke pronomen (einannan/kvarandre) og det refleksive (seg). Ubunde (bm. ubestemt) pronomen finst det nå berre eitt av, og det berre i i bokmål: man.

Resten av dei ubundne pronomena er flytt til determinativ, undergruppe mengdeord (er der saman med artiklar og grunntal). Eigedomspronomen og peikande pronomen finn ein att som eigne grupper av determinativar. Til slutt utgjer eigen og sjølv ei fjerde gruppe i den ordklassa.
Endeleg har me det relative pronomenet som, det er nå flytt til den nye ordklassa subjunksjonar (tidlegare kalla underordnande konjunksjonar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på sidelinja... Det som irriterer meg grenseløst er de som sier hvem når de mener hvilken. F.eks. "Hvem bil har du?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Arabella said:

Av og til lurer jeg på om forandringer blir gjort bare for forandringens skyld, ikke for å skape mer forståelse.   

Noen ganger tror jeg det er tilfelle :Nikke:

3 hours ago, GauteS said:

Ja, du er visst litt forvirra. Spørjepronomen er framleis spørjepronomen, til liks med den viktigaste pronomengruppa av alle: personlege pronomen. Utanom desse har me framleis resiproke pronomen (einannan/kvarandre) og det refleksive (seg). Ubunde (bm. ubestemt) pronomen finst det nå berre eitt av, og det berre i i bokmål: man.

Resten av dei ubundne pronomena er flytt til determinativ, undergruppe mengdeord (er der saman med artiklar og grunntal). Eigedomspronomen og peikande pronomen finn ein att som eigne grupper av determinativar. Til slutt utgjer eigen og sjølv ei fjerde gruppe i den ordklassa.
Endeleg har me det relative pronomenet som, det er nå flytt til den nye ordklassa subjunksjonar (tidlegare kalla underordnande konjunksjonar).

Spørrepronomen er fortsatt en gruppe pronomen, fant jeg da jeg skulle lese meg opp på emnet, men det er kun hva og hvem som hører hjemme her. Hvilken, hvilke og hvilket hører hjemme i ordklassen determinativ, fordi det peker på substantivet. Hvor, hvordan og hvorfor viser seg å være adverb. Som sagt, dette lærte ikke jeg i min skolegang.

Resten av det du skriver vet jeg jo :)

Anonymkode: 4f999...daf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor, hvordan og hvorfor viser seg å være adverb. Som sagt, dette lærte ikke jeg i min skolegang.

Hvor, hvordan og hvor har alltid vore adverb. Har du lært noko anna, har du lært noko feil.

Anonymkode: 1e476...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Av og til lurer jeg på om forandringer blir gjort bare for forandringens skyld, ikke for å skape mer forståelse.   

Tja, eg minnest at då eg las Norsk referansegrammatikk for 20 år sidan, tykte eg at forfattarane argumenterte svært overtydande for dei endringane som var gjorde andsynes tradisjonell grammatikk. Mykje meir logisk. Men eg er rett nok ein amatør med bare kursorisk interesse for grammatikk.

Anonymkode: 1e476...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner to stykker som kommer fra Sørlandet en plass. Husker ikke helt eksakt hvor. Men de sier "han sin" osv. 

Ellers vet jeg at små barn kan si det. "Min sin!!" Men stakkars, det kommer seg etterhvert 😄

Anonymkode: 9b04e...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...