Gå til innhold

Main Coon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen av dere erfaringer med Main Coon og kan fortelle litt generelt om rasen, eventuelle helseproblemer eller lignende?

Anonymkode: a5cff...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan veldig lite om katter, men jeg kan informere om hvordan det skrives: Maine Coon.

Etter den amerikanske delstaten Maine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er utsatt for hjerteproblemer, ei venninne av meg må regelmessig innom dyrlegen for å sjekke hjerte. Gamlekatten hennes hadde bare dødd helt uten videre, å det har skjedd flere. Noen utvikler problem med hjertet og må medisineres, men det er viktig å finne det tidlig

Anonymkode: c77ec...baf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADOPTER !! Gå til dyrebeskyttelsen og redd en katt liv. Ikke støtt opp under oppdrett av Maine Coon som har masse helseproblemer, takket være ræva oppdrettere og kunder som Ts 

Anonymkode: 8a5de...1d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ADOPTER !! Gå til dyrebeskyttelsen og redd en katt liv. Ikke støtt opp under oppdrett av Maine Coon som har masse helseproblemer, takket være ræva oppdrettere og kunder som Ts 

Anonymkode: 8a5de...1d1

Du trenger å roe deg ned adskillige hakk.

Jeg har allerede en katt som er blitt forlatt av useriøse katteeiere. Det forhindrer ikke at jeg kan stille spørsmål om Maine Coon, eller er det forbudt?

Anonymkode: a5cff...69b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ADOPTER !! Gå til dyrebeskyttelsen og redd en katt liv. Ikke støtt opp under oppdrett av Maine Coon som har masse helseproblemer, takket være ræva oppdrettere og kunder som Ts 

Anonymkode: 8a5de...1d1

Men i alle dager. Folk må da få lov til å stille spørsmål uten at noen skal kommeed dyremisshandler våset sitt her inne eller??? Gå å ta pillen din! 

Anonymkode: c77ec...baf

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Main coon er en fantastisk rase! De har et herlig temprament, nesten litt «hundeaktige». En super familiekatt. 

Desverre er rasen disponert for Hjerteproblemer, tannproblemer, HD og immunsykdommer. 

Det er viktig at du kjøper fra en seriøs oppdretter med registrerte dyr. Da vil også foreldredyrene være hd-røntget og du har det beste utgangspunktet for å få en frisk katt. Ikke kjøp en «billig» fra FINN uten papirer. Finn en renomert oppdretter og vent heller i kø på et kull. 

 

Endret av Perle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise
19 timer siden, Perle skrev:

Main coon er en fantastisk rase! De har et herlig temprament, nesten litt «hundeanyige». En duper familiekatt. 

Desverre er rasen disponert for Hjerteproblemer, tannproblemer, HD og immunsykdommer. 

Det er vikyig at du kjøper fra en seriøs oppdretter med registrerte dyr. Da vil også foreldredyrene bære hd-røntget og du har det beste utgangspunktet for å få en frisk katt. Ikke kjøp en «billig» fra FINN uten papirer. Finn og oppdretter og vent heller i kø på et kull. 

 

Har du Maine Coon? Jeg så en på finn i dag til 10.000 kr. Ufattelig skjønn! Men med alle sykdommene du nevner så vet jeg ikke som jeg tør å ta sjansen.. Sibirkatten jeg hadde (som er en litt mindre versjon av MC) ble lam og døde av UVI. Og det er kjedelig å bruke så mye penger på en katt og risikere om det samme skjer igjen.. og evt måtte bruke masse penger på dyrlege og sjekk av hjerteproblemer etc. 

Hvordan sikre seg at man velger en frisk katt? Min hadde stamtavle, men det hjalp jo ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste avlslinjene av Maine Coon i norge har mange helseproblemer. Vet om flere som har hatt og de har levd maks 5 år. Hadde en miks selv, hun fikk store helseproblemer etter 2 år. Hjerteproblemer der også. Vil anbefale å finne en oppdretter i Sverige eller Danmark (evt andre plasser) de har noe friskere linjer der. Jeg skal ikke påstå at alle er like her, men jeg kjenner kun til 1 Maine Coon som er over 5 år, og den er i helt ok form, men kjenner ikke til om denne har hjerteproblemer. Det å velge en frisk katt er å spørre ut oppdretter. Få de til å fremvise helseattest på at linjen er frisk i form av et stamtre, og dokumentasjon på veterinærsjekker. Stamtavle sier ingenting ellers, helseattest derimot.. Gjerne også spør hvilken veterinær de har brukt til godkjenningen. En seriøs oppdretter oppgir gjerne navn på veterinær og godtar at du "graver" litt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skaff deg rasekatt er mitt tips. Jeg har en Maine Coon og han er en usosial grinebiter med hoftefeil og stadig "nyrestein". Han er veldig pen da og jeg er jo glad i han. Men katter født i en familie (der det er mest mennesker og ikke mest katter, som hos oppdrettere) blir ofte mer sosiale og trivelige katter. Grøftemiks-katta mi har aldri vært syk og er hypersosial😊

Edit: min M.C er veldig sosial i den forstand at han sover i senga med meg og alltid befinner seg i samme rom men han er ikke sånn som vil ligge i armkroken. Dessuten kommer han overens med alle andre dyr som hunder og andre katter selv om han er redd alle nye mennesker. 

Endret av Piis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde katten du så papirene i orden? Til den prisen så burte den, og også helsepapirer. Anbefaler også at du undersøker litt, og tar kontakt med seriøs oppdretter.

Og til deg som skriker om adopsjon: skrik heller mot uansvarlige katteiere som ikke gidder å bruke penger og tid på chip, kasterasjon,vaksiner og forsikring fordi det "bare" er en katt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JeSuisLouise
3 minutter siden, Kontormus skrev:

Hadde katten du så papirene i orden? Til den prisen så burte den, og også helsepapirer. Anbefaler også at du undersøker litt, og tar kontakt med seriøs oppdretter.

Og til deg som skriker om adopsjon: skrik heller mot uansvarlige katteiere som ikke gidder å bruke penger og tid på chip, kasterasjon,vaksiner og forsikring fordi det "bare" er en katt!

Ikke jeg som er TS men velger å dele linken til den katten jeg så på finn. Står veldig lite informasjon i annonsen egentlig, kjenner jeg blir litt skeptisk. Selv om katten var helt fantastisk søt! Så man bør egentlig etterspørre papirer på andre katter de har når man kontakter oppdrettere? Er ikke så dreven på dette med katteoppdrett. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107790919 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Maine Coon hanne på 3 år. Han har perioder der han er sosial og andre perioder der vi nesten ikke ser han. Han prater masse. Typisk Maine Coon å lage lyd med strupen. Maine Coon har kroppspråk som hund og vår pus går hvertfall veldig godt overens med hunden vår. Men andre rasekatter/huskatter missforstår kroppsspråket til Maine Coon og kan bli veldig provosert av det. Vår pus var skikkelig klomsete når vi først begynte å slippe han ut. Han bare løp bort til nabokattene fordi han trodde det var normalt, mens alle kattene i nabolaget var helt i sjokk i starten fordi de ikke skjønte hvilket vesen det der kunne være. Et typisk syn var å se at han lå å så på at andre katter sloss. Maine Coon hermer lett etter andre dyr så det gikk seg til etterhvert.

Jeg har faktisk ikke satt meg inn i helseproblemene rasen ofte sliter med, men jeg har hørt om at de lett kan få tannproblemer. Vi er uansett til dyrlege årlig og da sjekkes han, ingenting galt enda!

Anonymkode: 895b1...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt ei som har tre stykker av den rasen. 

De er alle tre ganske sære, liker ikke å ligge på fanget akkurat. De er bedagelige, gidder ikke sloss, stikke av eller finne på ugagn. De er ganske stille bortsett fra når de er sultne på mer enn tørrfôr. Disse er vant til å få fisk osv en gang om dagen, noe de elsker og da begynner de å mase ganske høyt rundt middagstider.  Jeg liker personligheten deres ganske godt egentlig. Skulle jeg hatt en katt så hadde jeg absolutt gått for denne rasen. Jeg digger utseendet og størrelsen deres også da

De tre kattene jeg kjenner har ingen hjerteproblemer eller andre sykdommer, men nå er den ene av dem ganske ung (2 år tror jeg) så det kan hende den kan utvikle noe tidlig. De to andre er godt oppi årene (tror de er 9 og 11 år) nå så om de blir syke så er det nesten en naturlig ting på dette tidspunktet. 

Anonymkode: 1a6c1...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JeSuisLouise skrev:

Ikke jeg som er TS men velger å dele linken til den katten jeg så på finn. Står veldig lite informasjon i annonsen egentlig, kjenner jeg blir litt skeptisk. Selv om katten var helt fantastisk søt! Så man bør egentlig etterspørre papirer på andre katter de har når man kontakter oppdrettere? Er ikke så dreven på dette med katteoppdrett. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107790919 

Annonsen så ok ut. Den andre katterasen de er oppdretter av er veldig liten i Norge, og har ikke vært godkjent mer enn et år, eller to. Dvs. at hvis denne driver med snusk hadde de raskt fått dårlig rykte (noe jeg tviler på at de har). At kattens navn begynner på R kan tyde på at de har hatt noen kull tidligere.

Men google stamnavnet. Og jeg vil tro at de i det minste har stamtavle, men det er helt ok og spørre etter den, samt attest på at foreldrene er hcm-testet. Blandt raser som det selges mange av, er det vanlig med forskjellige priser for kosekatter (som leveres kasterert fordi oppdretter beskytter linjene sine, samt forsikre seg om at katten ikke brukes til uvettig avl) "feilfrie" utstillingskatter og katter som skal brukes i avl. Sistnevnte er vel dyrest tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest JeSuisLouise
Akkurat nå, Kontormus skrev:

Annonsen så ok ut. Den andre katterasen de er oppdretter av er veldig liten i Norge, og har ikke vært godkjent mer enn et år, eller to. Dvs. at hvis denne driver med snusk hadde de raskt fått dårlig rykte (noe jeg tviler på at de har). At kattens navn begynner på R kan tyde på at de har hatt noen kull tidligere.

Men google stamnavnet. Og jeg vil tro at de i det minste har stamtavle, men det er helt ok og spørre etter den, samt attest på at foreldrene er hcm-testet. Blandt raser som det selges mange av, er det vanlig med forskjellige priser for kosekatter (som leveres kasterert fordi oppdretter beskytter linjene sine, samt forsikre seg om at katten ikke brukes til uvettig avl) "feilfrie" utstillingskatter og katter som skal brukes i avl. Sistnevnte er vel dyrest tror jeg.

Takk for utfyllende svar :) Er fortsatt i tenkeboksen angående ny katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitoko er et reelt oppdrett av Maine Coon. Har ikke erfaring med kattene derfra, men det er legit :) 

Jeg har hatt flere katter av denne rasen, og har en nå. Det man skal være nøye på er linjene hos oppdretter, og på at alle papirene er i orden. Det er MYE snusk på finn.no, og de færreste oppdrettere jeg kjenner legger noensinne ut annonser der. Yndlingsoppdretterne mine har lange ventelister på sine kull, og de er nøye med å finne rett katt til rett familie/person. Heldigvis! Bruk Facebook-sidene (Maine Coon norway er en fin side å melde seg inn i hvis du er interessert), nettsidene til oppdretterne osv. Send dem gjerne mail, det blir alle seriøse oppdrettere glade for. Og ikke ta det personlig om noen ikke vil selge deg katt etter første mail (eller ti); det er noen som er megasære - sånn er det i kattemiljøet. Og mange krever at du kommer på besøk først så de får møte deg - det hadde jeg krevd selv også.

Det man skal være veldig skeptisk til at de som er veldig på at "papirene på kattungen blir ettersendt". Overraskende mange brenner seg på lovnader om at papirene på kattunger ettersendes (på voksne katter har man enten papirer eller så har man det ikke; verre er det faktisk ikke)- særlig de som kjøper på finn.no - før de i ettertid forstår at det de har kjøpt ikke er en Maine Coon og at oppdrettet ikke er et godkjent oppdrett. Sjekk alltid ut oppdrettet først. Konkurranser, hvilke linjer de avler på, hvor de holder til osv. hvis du vil være sikker på at du gjør et godt kjøp + får det du betaler for. Dra også på besøk for å se hvordan oppdrettet ser ut. INGEN seriøs oppdretter vil nekte deg besøk.

Min har nylig fått diagnostisert forstadiet til FORL. Trakk 5 eller 6 tenner for ikke så lenge siden. Selv om vi har forsikring (noe alle BØR ha) måtte jeg ut med 6 000. I tillegg kom oppfølging hos veterinær, medisiner osv. Kattene skal ha kvalitetsfôr, de skal følges opp med vaksiner og annet hos veterinær, de skal ha utstyr og alt de trenger, så det kan fort bli dyrt. Tror jeg har brukt rundt 25 000 hittil i år på mine to katter (en MCO, den andre en annen rase)..

Som rase er Maine Coon dessverre ofte utsatt for medfødt hjertefeil. Det er også tilfellet for andre større skogkatt-raser. Dette av den enkle grunn at enkelte har avlet på kilo (dvs. ønske om store katter) uten å ofre indre organer en tanke. Dette er konsekvensene av idioter som kun vil ha "stor katt på 10 kilo" - kattens hjerte er like stort om den veier 4 eller 14 kilo. Det sier seg selv at store katter i langt større grad får hjerteproblemer, og det er dessverre ganske vanlig. Min forrige Maine Coon døde av akutt hjertestans (ikke spesielt stor katt, men likevel), og det har man ingen garantier mot. Man bør imidlertid være veldig forsiktig med å ønske seg katt på 10 kilo ++. I tillegg kan de få forkalkninger, skader i skjelett ellers, og mange av de store kattene utvikler hofteproblemer. Dette er både smertefullt for kattene og dyrt for eieren.

På den positive siden er de fleste Maine Coon svært sosiale. Min følger meg rundt, er med å legger inn klesvasken, er med når jeg lager mat, sover gjerne i senga sammen med meg, piler bort til inngangsdøra når det ringer på for å hilse - skal være med på absolutt alt. Du blir ikke ensom med en Maine Coon som kamerat, for å si det sånn - er ikke sikkert du noensinne får dusje i fred igjen om du skaffer deg en.. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er det opprettet register slik at en kan se stamtavlene til registrerte katter. På NNR sine sider. Dette er vel for spesielt interessert, men for de som vurdere å kjøpe rasekatt er det greit å vite hvor man kan hente informasjon 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Jeg har ei og hun er helt fantastisk, det samme er de andre MCO'ene jeg har hilst på. Skal du kjøpe en pass på at det er fra seriøs oppdretter med alle papirene i orden (+at katten har fått vaksiner, er chippet og at foreldrene er testet og funnet fri for arvelige sykdommer). Anbefaler deg også å bruke orijen dyremat og å forsikre katten.

MCO er utrolig sosiale og liker å være med menneskene sine. Går godt overens med andre dyr og mennesker. De er litt som en blanding av hund og katt. Selvstendige som katten, men lynnet til hunden (minus den delen at hunder ofte ikke liker alle mennesker/dyr med en gang de møtes og at hundene kan være mye mer sinte). Hun møter oss i døren hver gang vi kommer hjem, får vi besøk av fremmede løper hun for å hilse, snakker mye, freser ikke eller noe aggressivt og er egentlig helt fantastiske vesener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...