Gå til innhold

Husky som Kjæledyr!


HelenHHS

Anbefalte innlegg

Hei der!

Jeg har lenge hatt lyst på en husky som min andre hund, Jeg har hatt en Tibetansk Spaniel før men måtte gi den til foreldrene mine for de var blitt så glad i han. og jeg ville ikke ta han vekk fra de små brødrene mine for de har blitt så knytta til han også. Han er snart 3 nå og heter Simon, jeg går foresten ennå turene med han. :) Jeg elsker turer og er ofte på hytta med familien min og går veldig lange turer der, Jeg har mye fritid utenom jobb. Og har levd blant hunder hele livet. Jeg er 21 år og vil veldig gjerne ha en følgesvenn. Jeg vet husky-rasen er en utfordring å oppdra, og røyter en del (Men det er jo bare å støvsuge, så ikke noe problem) men alle så langt har prøvd å få meg til å ta andre raser sånn som for eksempel Pomeranian eller Tibetansk Spaniel for det har jeg hatt før. Og de er flotte raser men jeg vil ha en litt større en som kan gå fjellturer og sånt med meg.. Hva synes dere? Bør jeg velge en annen rase eller bør jeg gå for huskyen og har dere noen tips på hva jeg så fall må se etter hvis jeg får meg en husky, noen tips på trening eller videre, bør jeg har en hunn eller en hann? osv.. Takk for hjelpen!

La med et bilde av Simon <3 

12140641_1512050765782036_8385226011790526162_n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å "låne" en husky eller en lignende rase. Det vil gi deg et bilde på hvordan det er å ha en stor hund, og om det passer til hverdagen din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er såpass ung må du tenke over hvor du er noen år frem i tid, tenker du å få barn f.eks? Studere? 

Anonymkode: df855...58e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En husky trenger å løpe ordentlig noen dager i uka. Trekk, kickbike, sykkel... vanlige turer, selv om de er lange, vil ikke være nok. Er det en livsstil du ser for deg du kan gjøre flere dager i uka i 12-15 år? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tabris skrev:

En husky trenger å løpe ordentlig noen dager i uka. Trekk, kickbike, sykkel... vanlige turer, selv om de er lange, vil ikke være nok. Er det en livsstil du ser for deg du kan gjøre flere dager i uka i 12-15 år? 

Men igjen så har i hvert fall ikke jeg hatt noen rase som ikke har trengt å løpe fra seg mange dager i uka, ikke bare huskyen. Mulig det bare er meg og fordi jeg legger opp til det selv, men jeg mener i hvert fall at omtrent alle hunder trenger å få trave og galoppere flere ganger i uka ettersom hunder er skapt for langdistanse i relativt høyt tempo. Kanskje med unntak av tibber og andre hunder med mindre optimal fysikk, korte bein. :) 

Ts, du sier ingen ting om hvorfor du ønsker deg akkurat husky. Jeg vil ikke si de er så vanskelig å oppdra, men som alle polarraser har de heftig jaktinstinkt og det gjør at de ofte ikke kan gå løs. Det er derfor jeg ikke valgte husky igjen. Det er veldig mange raser som du vil ha like stor glede av på tur, så ha et åpent sinn og kos deg med research før du snevrer inn, det anbefaler jeg.

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Tabris said:

En husky trenger å løpe ordentlig noen dager i uka. Trekk, kickbike, sykkel... vanlige turer, selv om de er lange, vil ikke være nok. Er det en livsstil du ser for deg du kan gjøre flere dager i uka i 12-15 år? 

Alle hunder trenger å løpe, helst daglig. Det er ikke unikt med huskier det. 

Anonymkode: 98d32...a86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle hunder trenger å løpe, helst daglig. Det er ikke unikt med huskier det. 

Anonymkode: 98d32...a86

Alle hunder trenger og fortjener det. Men en Husky må ha mer mosjon enn mange andre raser. Og alle må ha mental trening (mange får ikke det og det skaper stress) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskier trenger nok mye mer løping enn mange andre hunderaser, det er jo bare å tenke litt på hva de er avlet opp for. Jeg leide hos noen som skaffet seg husky og jeg fulgte den fra valp til ung voksen, eieren måtte hjerteskjærende nok gi den fra seg da hun ikke klarte å gi den nok aktivitet. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man skal ha husky kan man ikke ha jobb eller noe, man må bare reke rundt i skogen? Hva skal man leve av da? 

Anonymkode: df245...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Så hvis man skal ha husky kan man ikke ha jobb eller noe, man må bare reke rundt i skogen? Hva skal man leve av da? 

Anonymkode: df245...acf

Det er ikke en menneskerettighet å ha hund.

Anonymkode: 4f9d8...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en menneskerettighet å ha hund.

Anonymkode: 4f9d8...b2a

Nei det kan så være, men man trenger likevel å forsørge seg på en eller annen måte. Hvis det kun er arbeidslsøse og NAV-ere som kan ha hund så er jo det synd. Mange som er uføre har jo ikke energien til å reke rundt i skogen hele dagen. Til og med jeg har ikke det, som er frisk. 

Anonymkode: df245...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes da maaange andre raser som blir en god følgesvenn men som ikke krever like mye mosjon som en husky gjør. Føler at mange skaffer seg husky nå til dags fordi det har blitt en "trendhund", ikke bra!

Endret av Anonym2467
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En huskey er også en ekstremt flokkorientert rase. Den trives ikke alene. Enten så bør eier være tilstedet hele tiden eller så trenger den en flokk. 

Å dra fra en understimulert  huskey i en leilighet er mishandling. Det kommer til å bli mishandling av naboeenes ører også, da den vil ule. 

Skaff deg en selskapsrase. De vil kunne gå milevis på tur med deg de også, men de går ikke av hengslene av å være «sofapute» i dagevis heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som eier av en polarhund selv, synes jeg dere som har svart her stort sett overdriver utfordringene ved å ha en slik rase ut over alle dimensjoner.

Ja, de trenger mosjon. Ja, de er flokkorienterte. Og ja, de røyter - temmelig mye. Men at de trenger så hysterisk mye mer mosjon enn en hvilken som helst annen hund er sterkt overdrevet. En times «hovedtur» daglig, pluss et par kortere turer, vil slett ikke være mishandling av en husky. Bruk gjerne sykkel eller kickbike i barmarksesongen og spark eller ski på vinteren, men man trenger ikke gjøre det hver eneste dag. Kombiner helst med ulike «hjerneleker» i tillegg. På denne tiden av året gjør vi mye hjernetrening innendørs. På sommeren har man større muligheter til å gjøre slike ting ute, også. 

Bruker man dessuten helgene til lengre turer i skog eller fjell ligger alt til rette for at man har en lykkelig husky. 

Anonymkode: efd35...a62

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan så være, men man trenger likevel å forsørge seg på en eller annen måte. Hvis det kun er arbeidslsøse og NAV-ere som kan ha hund så er jo det synd. Mange som er uføre har jo ikke energien til å reke rundt i skogen hele dagen. Til og med jeg har ikke det, som er frisk. 

Anonymkode: df245...acf

Hele dagen. Ja hunden trenger tur, helst en lengre tur og to kortere. En husky er dessuten en "utendørs" hund. Da må man bo slik til at man kan ha løpestreng eller helst egen hundegård. De trives også i flokk så man skal helst ha fler enn en.

Men man kan fint jobbe å ha hund, men har man en husky må man  ALLTID sette av minst 2 timer i skogen eller annen aktivitet hver dag etter jobb. 

 

Anonymkode: fc5c8...f2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2017 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Som eier av en polarhund selv, synes jeg dere som har svart her stort sett overdriver utfordringene ved å ha en slik rase ut over alle dimensjoner.

Ja, de trenger mosjon. Ja, de er flokkorienterte. Og ja, de røyter - temmelig mye. Men at de trenger så hysterisk mye mer mosjon enn en hvilken som helst annen hund er sterkt overdrevet. En times «hovedtur» daglig, pluss et par kortere turer, vil slett ikke være mishandling av en husky. Bruk gjerne sykkel eller kickbike i barmarksesongen og spark eller ski på vinteren, men man trenger ikke gjøre det hver eneste dag. Kombiner helst med ulike «hjerneleker» i tillegg. På denne tiden av året gjør vi mye hjernetrening innendørs. På sommeren har man større muligheter til å gjøre slike ting ute, også. 

Bruker man dessuten helgene til lengre turer i skog eller fjell ligger alt til rette for at man har en lykkelig husky. 

Anonymkode: efd35...a62

så enkelt er det:) Navere?? Hvorfor må folk dra det så langt? Du kan ha et normalt liv. Har ikke husky men min får det samme som en Husky:)Om man må ha flere enn en vet jeg ingenting om. Min erfaring er at de fleste raser kan være alene hjemme. De bare må tilvennes og går i "dvale" de timene du er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...