Gå til innhold

Hvordan har folk råd til katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Mystix skrev:

Hvordan går det for seg?  I narkose?

Regner med det, har aldri spurt. Leverer katten på morgenen og henter den om ettermiddagen. De må jo bedøve den på et vis.

Anonymkode: f8f73...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to vanlige huskatter og tenker at om de noen ganger blir så syke/skadet at det koster meg 20.000 å reparere skadene, så blir de avlivet. Til nå har det vært overkommelige ting som rensing av sårskader og ellers vanlige driftskostnader som mat, kattesand og vaksinering. Det går jo noen kroner, men det var jeg forberedt på da vi fikk dem. De fleste katter går gjennom livet uten store kostnader, og jeg har tatt riskioen ved å ikke ha forsikring til tre tusen kroner året som man uansett må betale store egenandeler på.

Anonymkode: 7aac7...8ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd, men tar meg råd :rolleyes: har også hatt over 20 000 i dyrlegeutgifter og har ikke hatt katten to år en gang så ganske dyr månedspris på dyret så langt :fnise: men har forsikring nå da.

Anonymkode: 17e27...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke råd, men tar meg råd :rolleyes: har også hatt over 20 000 i dyrlegeutgifter og har ikke hatt katten to år en gang så ganske dyr månedspris på dyret så langt :fnise: men har forsikring nå da.

Anonymkode: 17e27...8d3

Det koster ikke 20k for å fikse en katt om det skulle skje noe. I alle fall ikke en vanlig huskatt. Er kattene deres emaljert med gull og edelstener? 

Anonymkode: fd7cc...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke 20k for å fikse en katt om det skulle skje noe. I alle fall ikke en vanlig huskatt. Er kattene deres emaljert med gull og edelstener? 

Anonymkode: fd7cc...8bd

Selvfølgelig kan det det. 

Slosskamp med påfølgende skader, rifter med betennelse, tannstein osv.. 

Anonymkode: fc938...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to huskatter har kostet meg vaksine, adopsjonsgebyr, mat/leker/utstyr, en sofa og en saccosekk, og ca 10 000,- i dyrelege på den ene i høst. Ikke noe stort problem, bare leve litt mer sparsommelig for å dekke inn dyrelegen, og droppe klær til seg selv og fancy mat en stund. 

Anonymkode: b9a78...f91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan det det. 

Slosskamp med påfølgende skader, rifter med betennelse, tannstein osv.. 

Anonymkode: fc938...e0c

Sist gang pus måtte  til lege bitt skade så kom det på 3000 med narkose rens og antibiotika og smertestilende.  Ikke all verden det. Når han måtte fjerne en tann 6000 kroner men betalte da bare 1700 inkludert smertestilende og antibiotika. Forsikring er veldig greit å ha. Koster meg 150 i mnd. ( altså ca en brud potetgull og små godt  som kan fint klare meg uten)  ikke all verden det. Og er så glad i pelsdotten og trenger en puseterapien han gir meg 

Anonymkode: 65730...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja 50-100kr i måneden er jo veldig dyrt..

Anonymkode: fd7cc...8bd

Da lurer jeg på hva du gir katta av mat... Og blir den syk, lar du den sjøldaue i stedet for å dra til veterinær? 

Anonymkode: ae8b8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke 20k for å fikse en katt om det skulle skje noe. I alle fall ikke en vanlig huskatt. Er kattene deres emaljert med gull og edelstener? 

Anonymkode: fd7cc...8bd

Det er ingen prisforskjell hos veterinæren på huskatter versus rasekatter! Blir katten påkjørt med påfølgende bruddskader for eksempel så går 20 000 fort... 

Anonymkode: ae8b8...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mystix skrev:

Hvordan går det for seg?  I narkose?

Ja, de blir lagt i narkose :) Det blir også tatt røntgen, sånn at man får en anelse om hvordan det står til med røttene til tennene (sjekker for FORL) 

Anonymkode: ae8b8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regner med det, har aldri spurt. Leverer katten på morgenen og henter den om ettermiddagen. De må jo bedøve den på et vis.

Anonymkode: f8f73...98c

Hos oss opplyser vi eierne om risikoen ved narkose, og eier må signere skjema med tillatelse til å legge dyret i narkose... Merkelig at ikke din veterinær har opplyst om at katten faktisk får narkose... 

Anonymkode: ae8b8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bufferkonto til min på 30.000 kr, i tilleg til forsikring.

Hittil har jeg sikkert brukt 83.000 på 7 år i vetrinærregninger. Da har han hatt problemer med betente analkjertler, TR i 3 tenner, klort seg selv i øyet, og så har han hatt noen anfall jeg har kjørt en del tester på, og selvfølgelig vaksiner hvert år og tannrens de siste årene. Føler ikke at det er så ille. Det har jo ikke kommet alt på en gang.

Skal mye til at han bruker hele lønna i tillegg til bufferen, men skulle det være nødvendig så er det jo bare en liten periode. Det setter meg ikke ut så mye at jeg ikke henter meg inn igjen i løpet av året :).

Anonymkode: d51e4...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det koster ikke 20k for å fikse en katt om det skulle skje noe. I alle fall ikke en vanlig huskatt. Er kattene deres emaljert med gull og edelstener? 

Anonymkode: fd7cc...8bd

I så fall har jeg blitt lurt for jeg betalte det i alle fall :fnise: Det er en vanlig huskatt, men jeg tror ikke det er forskjellig pris akkurat for dyrlegehandling basert på hvilken rase katten er.

Anonymkode: 17e27...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uflaks kalles det. Mine katter kostet minimalt, ble 15 og 16 år. Vanlig huskatter. Eneste utgiften var sterilisering/kastrering, vaksine og en tannrens da den ene var veldig gammel.. Katt er vel en av de «billigste» dyra en kan ha om en ikke velger en av de rasekattene som er mest belastet med arvelige sykdommer som feks Sphynx. Men klart alle kan jo være Max uheldig.. 

Har derimot betalt i dyre dommer på hestene jeg hadde, det var dyrt.. Har også hatt noen hunder dom trengte store operasjoner, men kan være lurt med forsikring, selv om det er mye som ikke dekkes..

Anonymkode: 7b567...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bufferkonto til min på 30.000 kr, i tilleg til forsikring.

Hittil har jeg sikkert brukt 83.000 på 7 år i vetrinærregninger. Da har han hatt problemer med betente analkjertler, TR i 3 tenner, klort seg selv i øyet, og så har han hatt noen anfall jeg har kjørt en del tester på, og selvfølgelig vaksiner hvert år og tannrens de siste årene. Føler ikke at det er så ille. Det har jo ikke kommet alt på en gang.

Skal mye til at han bruker hele lønna i tillegg til bufferen, men skulle det være nødvendig så er det jo bare en liten periode. Det setter meg ikke ut så mye at jeg ikke henter meg inn igjen i løpet av året :).

Anonymkode: d51e4...515

83.000 på en katt :hakeslepp: Shit det er mye penger ass! Men godt å se at du tar godt vare på katten din, er nok mange som dropper dyrlege fordi de ikke tar seg råd.. 

Jeg har nå en kredittkortgjeld på 11.000 kr pga min katt som døde. Inkl undersøkelser/ultralyd/blodprøver/avlivning/kremering. Siden jeg skal på ferie snart så hadde jeg ingen buffer til dyrlegeutgiftene heller, så de neste månedene blir vanskelige. Prioriterer så klart ikke reising/shopping etc når jeg kommer hjem fra ferie. 

En annen ting som jeg syns er dumt er at dyrlege er så sykt dyrt. Husker da min katt fikk bittskade, det var 6000 kr det.. 

Anonymkode: 0165b...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

83.000 på en katt :hakeslepp: Shit det er mye penger ass! Men godt å se at du tar godt vare på katten din, er nok mange som dropper dyrlege fordi de ikke tar seg råd.. 

Jeg har nå en kredittkortgjeld på 11.000 kr pga min katt som døde. Inkl undersøkelser/ultralyd/blodprøver/avlivning/kremering. Siden jeg skal på ferie snart så hadde jeg ingen buffer til dyrlegeutgiftene heller, så de neste månedene blir vanskelige. Prioriterer så klart ikke reising/shopping etc når jeg kommer hjem fra ferie. 

En annen ting som jeg syns er dumt er at dyrlege er så sykt dyrt. Husker da min katt fikk bittskade, det var 6000 kr det.. 

Anonymkode: 0165b...4ed

Tenk på at veterinærer ikke får en krone i statsstøtte. Hadde det vært sånn for fastlegen din, så hadde det vært dyrt å gå til en vanlig lege også. En veterinær har gjerne et meget høyt studielån, og de tjener ikke så himla bra heller. Hos oss tjener veterinærene litt over 400 000... Det koster store summer å åpne en klinikk, med utstyr for hundretusenvis... Så hvordan det skal kunne bli billigere skjønner ikke jeg... 6000 for bittskade, da måtte du kanskje inn i helga, når det er vakttillegg? Ellers ville en sånn skade gjerne kommet på et par tusen hos oss, vi har ikke åpent på natt/helg (bortsett fra noen timer lørdag, da har vi vanlige priser). Jeg er assistent selv, men jeg ser jo hva som kommer inn, og vet litt om kostnadene, og ser at mine sjefer neppe blir rike noen gang... 

Anonymkode: ae8b8...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på at veterinærer ikke får en krone i statsstøtte. Hadde det vært sånn for fastlegen din, så hadde det vært dyrt å gå til en vanlig lege også. En veterinær har gjerne et meget høyt studielån, og de tjener ikke så himla bra heller. Hos oss tjener veterinærene litt over 400 000... Det koster store summer å åpne en klinikk, med utstyr for hundretusenvis... Så hvordan det skal kunne bli billigere skjønner ikke jeg... 6000 for bittskade, da måtte du kanskje inn i helga, når det er vakttillegg? Ellers ville en sånn skade gjerne kommet på et par tusen hos oss, vi har ikke åpent på natt/helg (bortsett fra noen timer lørdag, da har vi vanlige priser). Jeg er assistent selv, men jeg ser jo hva som kommer inn, og vet litt om kostnadene, og ser at mine sjefer neppe blir rike noen gang... 

Anonymkode: ae8b8...ec4

Klinikken jeg brukte, Evidensia, er vel en av de dyreste i hele Oslo. Men var nærmest i forhold til der jeg bodde. Og jeg var innom en hverdag. Så 6000 kr bare for en bittskade :( 

Er jo nesten sånn at man må være rik for å kunne ha dyr. 

Anonymkode: 0165b...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Til TS: Jeg har forsikring på mine katter i Agria, føler meg veldig godt sikret med det.

Anonymkode: 528fa...44e

Hva betaler du pr mnd på den forsikringen? 

Anonymkode: 0165b...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klinikken jeg brukte, Evidensia, er vel en av de dyreste i hele Oslo. Men var nærmest i forhold til der jeg bodde. Og jeg var innom en hverdag. Så 6000 kr bare for en bittskade :( 

Er jo nesten sånn at man må være rik for å kunne ha dyr. 

Anonymkode: 0165b...4ed

Kan nok spare mye penger på å reise litt lenger. Sinsen dyreklinikk for eksempel. Jeg bruker klinikken der jeg jobber til alle "vanlige" ting. Men skulle en katt bli så syk at den må legges inn så må den på dyrehospitalet som har vakt døgnet rundt. Hjertescanning tar jeg også der, siden de har utstyr og kardiolog. Det er store prisforskjeller, så det lønner seg å sjekke litt...

Anonymkode: ae8b8...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...