Gå til innhold

Hvordan har folk råd til katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde 2 katter fram til i høst. Den ene ble påkjørt og den andre ble syk og avlivet. Totalt kostet de meg over 20.000 kr i dyrlegeutgifter (han ene hadde problemer med øynene sine i tillegg). Jeg hadde riktig nok ikke forsikring, hadde jeg hatt det hadde det blitt litt billigere, men ikke mye. Nå tør jeg ikke få katt før jeg har minst 50.000 kr på sparekontoen. For det her kan jo skje igjen, og forsikring dekker ikke alltid alt heller. 

Så, hvordan har folk råd? 

Anonymkode: 0165b...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 2 katter fram til i høst. Den ene ble påkjørt og den andre ble syk og avlivet. Totalt kostet de meg over 20.000 kr i dyrlegeutgifter (han ene hadde problemer med øynene sine i tillegg). Jeg hadde riktig nok ikke forsikring, hadde jeg hatt det hadde det blitt litt billigere, men ikke mye. Nå tør jeg ikke få katt før jeg har minst 50.000 kr på sparekontoen. For det her kan jo skje igjen, og forsikring dekker ikke alltid alt heller. 

Så, hvordan har folk råd? 

Anonymkode: 0165b...4ed

De fleste slipper dyrlegeregninger. Min har kun vært hos dyrlege for å steriliseres og få vaksine. Ellers koster maten litt, men slipper å kjøpe så ofte. 

Anonymkode: 66686...e7a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fleste slipper dyrlegeregninger. Min har kun vært hos dyrlege for å steriliseres og få vaksine. Ellers koster maten litt, men slipper å kjøpe så ofte. 

Anonymkode: 66686...e7a

Men det KAN jo skje er min erfaring. Og det er ikke alle som bare kan trylle fram 50.000 kr sånn uten videre. Jeg vet det er dyrt med dyrlege, men man MÅ jo så klart betale hvis det er behov for det. 

Pr mnd kostet ikke mine katter mye heller, max 500 kr. Tror ikke jeg tør å skaffe ny katt før jeg har masse penger på konto :( Kjipt at dyrleger tar så vilt mye betalt. 

Anonymkode: 0165b...4ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste slipper dyrlegeregninger. Min har kun vært hos dyrlege for å steriliseres og få vaksine. Ellers koster maten litt, men slipper å kjøpe så ofte. 

Anonymkode: 66686...e7a

Katter skal sjekkes hos veterinær en gang i året uansett. Tannstein skal fjernes f eks.

Anonymkode: f8f73...98c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal sjekkes hos veterinær en gang i året uansett. Tannstein skal fjernes f eks.

Anonymkode: f8f73...98c

Og de skal revaksineres.

Anonymkode: f8f73...98c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring redder min økonomi. Katta er en kranglefant. Men jeg springer ikke til dyrlege med alt . Noen sår renser jeg selv. Og er blitt flink til å se Ann dagsformen.  Han er vaksiner kastrert og chipa.  Og han får ikke lov å være ute på natta. ( da er det lettes å bli påkjørt) 

Anonymkode: 65730...368

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har en bufferkonto på mange tusen, det er ikke uvanlig. Og mange har jo råd til barn, de er jo ganske mange tusen dyrere, selv om lege er gratis, koster det meste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hunden forsikret, men har kostet oss titalls tusen for det. Forsikringen dekker ikke alt og man må fortsatt betale en god del selv. 

Katten er ikke forsikret, hun er sterilisert, chippet og vaksinert. Men er ellers frisk. Så da er det veterinær en gang i året, om hun ikke blir syk/skadet selvfølgelig.

Mange veterinærer tar delbetaling via et kreditt selskap, så det er jo en mulighet om man ikke har råd til en stor regning.

Anonymkode: f8c39...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de driter i katten etter en stund

Anonymkode: 3f568...6ff

Jada alle katteeiere er dyremisshandlere å det som er. 

Anonymkode: ddef3...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være våken når det kommer ril forsikring. Det kan være store forskjeller både på hva de dekker og pris. Jeg var heldig å hadde kun kastrering, chipping og årlige sjekker og vaksiner som utgift. Hadde katter som ikke var noen slosskjemper å som alltid kom inn om kvelden. Men veit at det ikke alltid er tilfellet for veldig mange

Anonymkode: ddef3...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råforer og bor ikke nær traffikkert vei, så kattene mine er friske og blir ikke utsatt for ulykker. Har 4 katter, 6 og 7 år gamle, null utgifter annet enn kastrering og mat. De er huskatter også, ikke noe rasekatter. Vet ikke om det har noe å si.

Anonymkode: 698bd...c66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en innekatt som får sjekk en gang i året og hvis der er noe spesielt. Jeg er så kynisk at jeg tenker at om det skulle skje henne noe som koster 20-30.000 i dyrlegeutgifter så skal hun få slippe og få sprøyta isteden. Ikke fordi hun ikke betyr noe for meg, jeg elsker katten min, men det er «bare» en katt. Hun kan ikke erstattes, men jeg setter betjening av boliglån og mat høyere. 

Anonymkode: abe6e...7bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er forsikret og blir vaksinert en gang i året. Kjøper 10 kg sekker med kvalitetfor  og det varer en god stund. Ellers er det noen få utgifter til ormekur og flått middel. Har en hund i tillegg, og setter av ca 1000 kr i månden til nevnte utgifter til begge to. Hadde det ikke vært for forsikring, så hadde han aldri fått gå ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 2 katter fram til i høst. Den ene ble påkjørt og den andre ble syk og avlivet. Totalt kostet de meg over 20.000 kr i dyrlegeutgifter (han ene hadde problemer med øynene sine i tillegg). Jeg hadde riktig nok ikke forsikring, hadde jeg hatt det hadde det blitt litt billigere, men ikke mye. Nå tør jeg ikke få katt før jeg har minst 50.000 kr på sparekontoen. For det her kan jo skje igjen, og forsikring dekker ikke alltid alt heller. 

Så, hvordan har folk råd? 

Anonymkode: 0165b...4ed

:klo:

Med den logikken ville ingen hatt barn før de hadde 500 000 i kontoen for «medisinske nødstilfeller» og et par mill på kontoen for «dersom barnet blir pleietrengende».

Svaret, Ts, er at folk flest er mer risikovillige enn deg. De gambler på at katten (og barnet) holder seg frisk. Og så griner de i media når det går galt. Selv om sannsynligheten for at det går galt med både katt og barn tilsier bufferkontoer galore.

Anonymkode: 9a680...df5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal sjekkes hos veterinær en gang i året uansett. Tannstein skal fjernes f eks.

Anonymkode: f8f73...98c

Hvordan går det for seg?  I narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi har normalt dyrehold og totalt 4 katter siden jeg ble voksen.

Alle er kastrert og chippet, 2000-3000 pr katt.

Vaksiner husker jeg ikke pris på, men det var ikke mange hundrelappene.

Den ene katten ble påkjørt og døde umiddelbart så rakk ikke få dyrlegeutgifter. Eneste besøk pga. skade de har hatt på rundt 20 leveår tilsammen var ett halebitt. Men antibiotika kostet det rundt 2000.

Så langt har de ikke vært dyre. Kommer det en plutselig utgift på 20.000 så skal vi klare det. Kredittkort eller noe i verste fall.

Anonymkode: 584e6...e50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som vaksinerer en gang i året, tenkte bare jeg skulle fortelle at det finnes null vitenskapelig basis for å gjøre det. Og nyrene til katten blir overbelastet om man forer med tørrfor og i tillegg vaksinerer så ofte.
Det finnes heller ikke noe vitenskapelig belegg for å vaksinere så ofte som hvert tredje år, som noen veterinærer heldigvis har begynt med. Testing for antistoffer indikerer derimot at èn vaksine varer hele kjæledyrets liv!
I USA vaksinerer de mye mere, så der har "overvaksinering" blitt et begrep fordi man lettere ser helseplagene som det forårsaker. Denne videoen handler om overvaksinering og grunnen til at det ble slik at man nå vaksinerer hvert år, den er ikke anti-vaksinering som tittelen kanskje kan få en til å tro. Og Dr. Becker er dyrlege.

 

Anonymkode: 698bd...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...