Gå til innhold

Backpacking som 26-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere av veninne mine dro på backpacking rett etter videregående. Jeg derimot, startet med studier og jobb. Jeg har reist endel i ferier, men det var med trillekoffert og luksushoteller, så har liten formening om hvordan det er å være på backpacking.

Kommer til å være 26 år når jeg er ferdigutdannet, og leker litt med tanken på å ta noen frimåneder, kanskje til og med et halvt år, på backpacking. Neste kapittel blir jo hus og barn, så føler det er nå eller aldri.

 

Spørsmålet mitt er, vil noen reagere på at jeg drar på backpacking i en alder av 26 år? Føler de fleste backpackere er 19-20? Har du dratt på backpacking i voksen alder? Hvor dro du, hvor lenge og hvilke erfaringer fikk du? :) 

 

Tror kanskje den største forskjellen på å dra i voksen alder og rett etter videregående er krav om bedre standard. Mine veninner lå på hosteller og sovesal, jeg ønsker noe mer standard enn dette :P ikke luksushoteller selvfølgelig, men iallefall eget rom, rent og pent :) noen tips? :) 

Anonymkode: b0fbe...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra--dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra-dra!

Kos deg! Og hils alle de andre backpackerne mellom 17 og 70 (80!!) fra meg. Vi sees!

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: 452fa...b2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GØR DET!!!!

Tok min backpackingrunde nr 2 nå i våres som 25åring, og synes de fleste jeg møtte på var eldre enn 19. kanskje fordi jeg dro i april. 

Anonymkode: 77c51...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør-amerika er det en klar fordel å være litt eldre, ellers var sri lanka, kenya og cuba bra (men ikke typiske backpackerland). 

Typiske stedene der 19-åringene drar er Bali (australias svar på Rhodos/Granka), Thailand etc, så ville kanskje unngått de værste partysonene der om det ikke er det du er ute etter. 

Anonymkode: 77c51...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reis!! Har du mulighet så vil du aldri angre :) jeg var 26 da jeg reiste i mange måneder med kjæresten på 29. Storkoste oss! Hadde som oftest dobbeltrom, men på hosteller eller ganske billige steder. Kommer an på budsjettet ditt da. Men vil anbefale å bo på dorms om du reiser alene, da blir du kjent med andre.

Anonymkode: 8f63c...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Men vil anbefale å bo på dorms om du reiser alene, da blir du kjent med andre.

Anonymkode: 8f63c...e86

Enig ang dette! Føles også MYE tryggere :) ( Finnes også skikkelig fine dorms om du er ute etter det!) 

Anonymkode: 77c51...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på mange backpackerturer, er 39 og backpacker ennå. Man blir da ikke for gammel for slikt. På backpackerhostels har de ofte greie rom som passer når man ikke er 19 lenger (altså ikke sovesal). Her er det også lett å bli kjent med andre, gjestene er i alle aldre.

Anonymkode: 8abbb...61e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backpackere fins i alle aldre, så det skal du ikke tenke så nøye på :)

26 er da heller ingen alder, kjør på! Du kommer ikke til å angre :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Det er da til og med pensjonister som backpacker, og masse gamle hippier. Jeg var 30 på sist tur der jeg dro gjennom 6 land. Reis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til fordi jeg så du var opptatt av akkurat det: Standar koster, du ser mindre på reisen, du får ikke reist alle steder, du drar mindre på impuls og møter færre folk. Hvis du ikke planlegger at du skal sitte på rommet og i hotellrestauranten mye så ville jeg heller slappa av litt selv og funnet koselige hostel og familiehostel (som også noen ganger har enerom hvis det er det du vil ha, godt innimellom det). Vent heller med "standar" til du blir over 40-50 og ryggen din trenger det. Jeg lover deg du får det mye, mye morsommere og spennende.

Er det ikke nå du er ung og vil ut å reise sier du? Men du vil reise som en rik bestemor? 

Det er ikke guidebøkene, eller lommeboka som sitter på de mest spennende opplevelsene (kremt..heller det motsatte bortsett fra museer og slikt) -det er folk!!! Tør du være med folk, tør du være "just another brick in the wall" som vi alle er, ja da vil du få respekt, opplevelser for livet og mange nye venner. Ikke la det bli sånn at du går å tusler for deg sjøl og spiser alene fordi du ikke tilfeldigvis møtte på noen som var interessert i å henge med deg på hotellet hvor det stort sett er barnefamilier og godt voksne, en her og der som deg i annenhver by. Jeg skjønner i alle fall meg ikke på den tankegangen når det finnes 100 nye venner på hostellet i forhold...!!

Anonymkode: 452fa...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 49 da jeg startet på turen min. Reiste 50 uker og 3 dager med sekk på ryggen. Var i Sørøst Asia, besøkte 8 land på turen. Du kommer til å møte folk i alle aldre. Ikke noe å bekymre seg for å reise alene, det er opp til deg selv hvor sosial du vil være. 

Angrer ikke et sekund på at jeg reiste. Har et inntrykk av at "alle" vil gjøre det, men ingen tør/har råd/tid etc. Jeg sa opp jobben og leide ut leiligheten. Så var det bare å sette seg på flyet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra! Jeg var 25 år da jeg drog på backpacking i 3 mnd. Null stress. Eneste landet jeg følte meg litt gammel i var i Australia, da veldig mange briter på 18 år drar på gap year der, for å ha working holiday osv. Der virka det som at en del syntes jeg var litt gammel som var 25 år..:klaske: Ellers var jeg i Thailand, Vietnam, Kambodsja og Kina, der var det litt av alt. Thailand har gjerne litt yngre backpackere. I Kina var folk litt eldre og litt mer erfarne. I Afrika og Sør-Amerika er gjerne backpackerne litt eldre enn i Sørøst Asia.

Det kommer også an på hvilke steder du oppsøker. Dersom du drar til de største festeplassene, vil nok alderen være litt lavere. Men 26 er jo ingen alder, du er jo enda ung! Men ja, jeg er enig med deg. Man har gjerne litt høyere krav til standard når man blir litt eldre. Mange hostels har og egne rom osv, som kan være helt fine. Dersom du reiser alene kan det derimot være greit å bo på dorm/sovesal, for å treffe nye folk. Jeg vekslet litt mellom begge deler. Jeg vil anbefale deg å sjekke ut Hostelworld, der har de guesthouses og hostels, med både sovesaler og private soverom med delt bad eller med privat bad. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville heller brukt pengene på boligkjøp enn backpacking. Jeg har prioritert bolig, og reiser heller på kortere ferieturer hvert år. Jeg har vært i over 40 land (er 35 nå), så det er ikke som om man er nødt til å besøke alle landene i verden i en engang, Det går an å ta en uke her og en uke der, i stedet for å blåse et stort beløp når man er i den fasen av livet hvor man gjerne skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: 8335b...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/14/2017 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

Jeg for min del ville heller brukt pengene på boligkjøp enn backpacking. Jeg har prioritert bolig, og reiser heller på kortere ferieturer hvert år. Jeg har vært i over 40 land (er 35 nå), så det er ikke som om man er nødt til å besøke alle landene i verden i en engang, Det går an å ta en uke her og en uke der, i stedet for å blåse et stort beløp når man er i den fasen av livet hvor man gjerne skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: 8335b...f9c

Folk er jo forskjellige og har ulike prioriteringer. Det er og litt forskjell på å være 26 og å være 35.. Og det er og langt i fra det samme å reise i flere måneder sammenhengende og å ta seg en uke her og en uke der. Man får en helt annen følelse av å være bort fra alt hjemme dersom man reiser i lengre enn en mnd.,f.eks.

Jeg prioriterte å dra på backpacking som 25-åring nettopp fordi jeg visste at senere ville det nok være andre prioriteringer. Så jeg sier; Go for it! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, aglaea skrev:

Folk er jo forskjellige og har ulike prioriteringer. Det er og litt forskjell på å være 26 og å være 35.. Og det er og langt i fra det samme å reise i flere måneder sammenhengende og å ta seg en uke her og en uke der. Man får en helt annen følelse av å være bort fra alt hjemme dersom man reiser i lengre enn en mnd.,f.eks.

Jeg prioriterte å dra på backpacking som 25-åring nettopp fordi jeg visste at senere ville det nok være andre prioriteringer. Så jeg sier; Go for it! :Nikke:

Ja, jeg er 35 NÅ, ja, men da jeg var 26 kjøpte jeg min første leilighet ;) Så da jeg var 26 prioriterte jeg selv å kjøpe bolig, i stedet for å reise for alle pengene, og så komme tilbake og ikke ha noe EK igjen å kjøpe bolig for... 

Anonymkode: 8335b...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg er 35 NÅ, ja, men da jeg var 26 kjøpte jeg min første leilighet ;) Så da jeg var 26 prioriterte jeg selv å kjøpe bolig, i stedet for å reise for alle pengene, og så komme tilbake og ikke ha noe EK igjen å kjøpe bolig for... 

Anonymkode: 8335b...f9c

Ja, det var jeg og. Men man bruker ikke nødvendigvis opp all EK man har spart fordi man reiser et par mnd på backpacking. Et par uker på charter i Sør-Europa kan være ganske dyrt det også. Sørøst Asia er utrolig billig f.eks.

Og hvem har sagt at man er nødt til å kjøpe leilighet som 26-åring? Jaja, uansett, noen ønsker å bruke penger på det, andre ønsker å reise eller oppleve andre ting. Det er opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, aglaea skrev:

Ja, det var jeg og. Men man bruker ikke nødvendigvis opp all EK man har spart fordi man reiser et par mnd på backpacking. Et par uker på charter i Sør-Europa kan være ganske dyrt det også. Sørøst Asia er utrolig billig f.eks.

Og hvem har sagt at man er nødt til å kjøpe leilighet som 26-åring? Jaja, uansett, noen ønsker å bruke penger på det, andre ønsker å reise eller oppleve andre ting. Det er opp til hver enkelt.

Fordelen med å kjøpe først, er at man evt. kan leie den ut hvis man backpacker litt senere i livet :) Det kan være en uvurderling inntektskilde med tanke på en langreise som for mange kan vise seg å bli dyrere enn antatt. Jeg kan hvertfall ikke forstå de som velger reise først, altså nytelse, fremfor en investering for livet. Man kan alltids reise litt senere hvis man planlegger litt. Og da med en bolig å leie ut hvis man ønsker/trenger det. 

Anonymkode: 1e9ab...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Man blir aldri for gammel til å reise! Uansett om det er en helg eller et friår. Har du muligheten, så reis - reis - reis!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...