Gå til innhold

Tips til beste familiehund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Majott skrev:

Schæfere er ikke familiehunder, de er brukshunder. Jeg har også hatt schæfere, og de var mer krevende enn det du beskriver her.

Mine var familiehunder ja, men de var også tjenestehunder. Og jeg tror ikke de ville ha trivdes med så lite trening som det å være bare familiehund innebærer.

 

 

Alle (5stk) de schæferne vi har hatt har hadde ett godt liv. De var med å spille fotball, sykle, til og med hoppe på trampoline.

Jeg trur det er mer hva du gjør det til. Vakthund og lekekamerat i ett for oss iallefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står mellom Newfoundlandshund og border collie for oss nå 😊

 

Anonymkode: fea34...759

Border collie kan dere bli uheldige med altså. Det er stor forskjell på collie og border collie. Border collie blir fortsatt i største deler avlet for å bli gjetere. 

Anonymkode: 7e185...ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Border collie kan dere bli uheldige med altså. Det er stor forskjell på collie og border collie. Border collie blir fortsatt i største deler avlet for å bli gjetere. 

Anonymkode: 7e185...ed1

Enig. Border collier krever myyyye arbeid! Da må man være dedikert hundeeier til fingerspissene. Den rasen er ganske krevende. Finned andre collietyper som er lettere å ha enn BC.

Anonymkode: 27639...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The ceiling lamp

Boxer er fantastiske familiehunder. De er glade, barnslige, lekne, lojale, har god luktesans, er elegante, lærevillige og intelligente. Slik jeg kjenner de er de hærlige "sofahunder" inne og full av energi når det skjer noe. Noe av det beste er at de er så glade og morsomme. Man kjeder seg ikke med en boxer :hoppendeglad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Flatcoated retriever? Vi er førstegangseiere og har småbarn. Går som en drøm:) oppdretterne var opptatt av å avle opp hunder med rolig lynne, da Flaten kan være kjent som svært energisk hele tiden. Krever mosjon ja, men med to voksne som trives på tur passer det fint:)

Anonymkode: 03b10...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, EvaLena said:

Alle (5stk) de schæferne vi har hatt har hadde ett godt liv. De var med å spille fotball, sykle, til og med hoppe på trampoline.

Jeg trur det er mer hva du gjør det til. Vakthund og lekekamerat i ett for oss iallefall.

Det har du rett i :) Jeg har også hatt gode schæfere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det står mellom Newfoundlandshund og border collie for oss nå 😊

 

Anonymkode: fea34...759

Newfoundlandshund sikler VELDIG mye. Det blir sikleflekker på gulv, klær og vegger. Tror Berner Sennen er et bedre valg sånn sett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Mellom- eller kongepuddel. En del pelsstell, men det går veldig greit om man jobber med det fra den er liten. Holdes den kortklipt så slipper man mye børsting og sånn. 

Anonymkode: 6b0e6...765

Enig! puddel er en helt fantastisk familiehund, ofte en misforstått hunderase. 

Har vokst opp med det, og har i dag en puddel selv. Sosial, leken hele livet, den mest intelligente hunderasen etter border colli, lærer veldig fort, kjent for å være en veldig god familiehund,  lite sykdommer, røyter ikke. Eneste minus er at den krever en del pelsstell, men man kan gjøre mye artig med det å 😊

Anonymkode: fb348...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk Springer Spaniel! 

Mellomstor energisk hund som kan være med på alt, og som også gjerne slapper av på sofaen. De er enkle å trene (selv om de kan ha jaktinstinkt), og mer loyal hund finner du neppe :)

Endret av doria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, doria said:

Engelsk Springer Spaniel! 

Mellomstor energisk hund som kan være med på alt, og som også gjerne slapper av på sofaen. De er enkle å trene (selv om de kan ha jaktinstinkt), og mer loyal hund finner du neppe :)

Jo, de aller fleste hunder er veldig lojale mot eier. Det handler mest om forhold mellom eier og hund, ikke om rase. Om hund og eier har et godt forhold, blir hunden veldig knyttet til eier, og dermed også veldig lojal og hengiven.

Noen raser er mer selvstendige, og har en tendens til å ta egne avgjørelser på endel ting, men de er ikke nødvendigvis mindre lojale mot eier av den grunn. Det hører til raseegenskaper, som vi har avlet fram.

Selv har jeg Labrador og Cane Corso. Veldig ulike når det gjelder egenskaper, instinkter og væremåte. Jeg vil si at begge er veldig lojale mot meg, og ingen av dem er mer lojal enn den andre. Og jeg kan ikke se for meg at noen hund kan være mer lojal enn de er. Og sånn er det vel med deg og din hund også, doria. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Majott skrev:

Jo, de aller fleste hunder er veldig lojale mot eier. Det handler mest om forhold mellom eier og hund, ikke om rase. Om hund og eier har et godt forhold, blir hunden veldig knyttet til eier, og dermed også veldig lojal og hengiven.

Noen raser er mer selvstendige, og har en tendens til å ta egne avgjørelser på endel ting, men de er ikke nødvendigvis mindre lojale mot eier av den grunn. Det hører til raseegenskaper, som vi har avlet fram.

Selv har jeg Labrador og Cane Corso. Veldig ulike når det gjelder egenskaper, instinkter og væremåte. Jeg vil si at begge er veldig lojale mot meg, og ingen av dem er mer lojal enn den andre. Og jeg kan ikke se for meg at noen hund kan være mer lojal enn de er. Og sånn er det vel med deg og din hund også, doria. 

 

Ja, du har rett. Jeg mente det ikke så bokstavlig, men formulerte meg litt teit. Det jeg egentlig burde ha sagt er at det er en rase som vanligvis er veldig avhengig av eier (følger deg gjerne som en skygge), og som går langt for å prøve å tilfredsstille.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Eurasier? De er avlet frem for å være familiehunder. Mellomstore til store, har et medium aktivitetsnivå (det vil si, de blir gjerne med på lange turer, men har det helt fint med rolige dager også),de er tolerante og svært familiekjære. De har flott pels og utseende generelt, intelligente er de også. De fleste bjeffer minimalt. 

Har også erfaring med finsk lapphund. De er også veldig flotte, men kan etter min mening være litt mer bjeffete og lettere å provosere enn Eurasiere. Så er de jo litt mindre igjen.

Anonymkode: d40e7...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.11.2017 den 14.30, AnonymBruker skrev:

Hva med Eurasier? De er avlet frem for å være familiehunder. Mellomstore til store, har et medium aktivitetsnivå (det vil si, de blir gjerne med på lange turer, men har det helt fint med rolige dager også),de er tolerante og svært familiekjære. De har flott pels og utseende generelt, intelligente er de også. De fleste bjeffer minimalt. 

Har også erfaring med finsk lapphund. De er også veldig flotte, men kan etter min mening være litt mer bjeffete og lettere å provosere enn Eurasiere. Så er de jo litt mindre igjen.

Anonymkode: d40e7...688

Har nå vært i kontakt med en oppdretter på en type hund vi har bestemt oss for. Ikke de du nevner, men velger å være anonym på hvilke type hund for å ikke bli gjenkjent.

Skal samarbeide med denne oppdretteren og bli godt kjent. De planlegger parring i januar så blir det hund i mars på oss 😊

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎11‎.‎2017 den 12.56, AnonymBruker skrev:

Har nå vært i kontakt med en oppdretter på en type hund vi har bestemt oss for. Ikke de du nevner, men velger å være anonym på hvilke type hund for å ikke bli gjenkjent.

Skal samarbeide med denne oppdretteren og bli godt kjent. De planlegger parring i januar så blir det hund i mars på oss 😊

Anonymkode: fea34...759

Hvorfor så hemmelig?:klo: Du er anonym i tillegg, herregud så paranoid.

Anonymkode: 55cf4...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor så hemmelig?:klo: Du er anonym i tillegg, herregud så paranoid.

Anonymkode: 55cf4...d5c

Hehe, ja så la meg være det da. Skal jeg klage på at du er nysgjerrig?😉

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hehe, ja så la meg være det da. Skal jeg klage på at du er nysgjerrig?😉

Anonymkode: fea34...759

Vel, ikke akkurat verdens undergang,  men pussig å ikke kunne si hvilken rase ja.  Enig med Ab over. 

Anonymkode: dbb02...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 19.11.2017 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Har nå vært i kontakt med en oppdretter på en type hund vi har bestemt oss for. Ikke de du nevner, men velger å være anonym på hvilke type hund for å ikke bli gjenkjent.

Skal samarbeide med denne oppdretteren og bli godt kjent. De planlegger parring i januar så blir det hund i mars på oss 😊

Anonymkode: fea34...759

Det er jo litt artig for oss som har deltatt i tråden å vite hva du bestemte deg for. Du er jo i utgangspunktet anonym.

Jeg har selv en rase med veldig få individ, og jeg er ikke redd for å beskrive hvordan det er å ha en hund av den rasen i hus. Om oppdretter/andre av slekta til min hund er her på forumet, så har de nok fått med seg alt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Enig. Border collier krever myyyye arbeid! Da må man være dedikert hundeeier til fingerspissene. Den rasen er ganske krevende. Finned andre collietyper som er lettere å ha enn BC.

Anonymkode: 27639...c0e

For noe tull, det må man ikke. Jeg hadde ikke mye peiling på hunder når jeg overtok min bc-valp fra nabogården. Begge foreldre gjeterhunder som sprang etter sau hele dagen. Jeg skulle ikke ha noe gjeterbikkje, holdt den unna sau og lærte den opp til å være rolig og vipps; en trygg og go sofagris som elsker å gå spor men driter i sau 😊

Anonymkode: f9643...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...