Gå til innhold

Tips til beste familiehund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tenkt på å skaffe oss hund neste år, jeg har erfaring med flere type hunder, men lurer på tips til beste familiehund. Jeg ønsker ikke små hunder, heller mellomstor til stor hund. Heller litt pels enn kort og stritt.

Vi har da en ettåring, bor på landet med skog og jorder rundt alle kanter. Vi har begge store biler så ingen problemer med plass der heller. Vi er glade i å være ute uansett vær, fint hvis hunden kan være med på skiturer uten å bli stressa av det. 

Hundene jeg har erfaring med fra tidligere er drever, rottweiler, dobberman, blandingshund/fuglehund. 

Har så klart noen tanker selv om hvilke hunder jeg liker, ikke fra hva jeg har erfaring med, men andre typer. Lurer likevel på noen tips 😊

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Golden retriever 💜 

Evt collie. Har selv eid collie, å hvis du er obs på hvem du kjøper fra så vil du ha en fantastisk hund! De er allsidige. Kan være skikkelig soffahunder eller være med på flere timer lang tur. De har mye pels å må gjerne børstes noen ganger i uka avhengig av røyking, men Gud så gode hunder 💜

Anonymkode: 7e185...ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaringer med golden retriever som litt vanskelige hunder jeg da, så den bli det nok ikke 😊

Kikker en del på collie faktisk, men hørt at de løper etter alt som er - det kan jo bli slitsomt - biler, barn som sykler etc. 

Kikker litt på Newfoundlandshund nå, de er jo svææære igjen da 😅

Vanskelig altså. Grunnen til at jeg sjekker ut så tidlig og er jo for å bli helt sikker på å finne riktig hund, ikke bare en som ser søt ut 😜

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en spaniel av noe slag? Det er jo hunder med et herlig lynne. 

Anonymkode: 416e5...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaringer med golden retriever som litt vanskelige hunder jeg da, så den bli det nok ikke 😊

Kikker en del på collie faktisk, men hørt at de løper etter alt som er - det kan jo bli slitsomt - biler, barn som sykler etc. 

Kikker litt på Newfoundlandshund nå, de er jo svææære igjen da 😅

Vanskelig altså. Grunnen til at jeg sjekker ut så tidlig og er jo for å bli helt sikker på å finne riktig hund, ikke bare en som ser søt ut 😜

Anonymkode: fea34...759

Vår collie gjorde aldri det. Men der var oppdretter av den typen som avlet familiehund, og ikke på de hundene med sterkt gjeterinstinkt :) han vi hadde var bedagelig, var enkel å trene, barn var han helt fantastisk med. 

Anonymkode: 7e185...ed1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår collie gjorde aldri det. Men der var oppdretter av den typen som avlet familiehund, og ikke på de hundene med sterkt gjeterinstinkt :) han vi hadde var bedagelig, var enkel å trene, barn var han helt fantastisk med. 

Anonymkode: 7e185...ed1

Hvis jeg finner oppdretter som har det slik så er jo det et høyt ønske 😁

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg finner oppdretter som har det slik så er jo det et høyt ønske 😁

Anonymkode: fea34...759

Du må bare bruke masse tid på research. Snakk med alle oppdrettere å hils på hundene de har. Oppdretteren vi brukte husker jeg ikke navnet på, ellers skulle du fått det. Bare vær obs på at uansett hvilken collie dere evt skulle endt opp med må dere være obs på at de kan ha litt større behov for hjernetrim enn andre hunder. Men de kan lett aktiviseres med aktiviseringsleker og godbitsøk i hagen :P 

Anonymkode: 7e185...ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt schæfer, cocker spaniel, cane corso og labrador.

Og jeg vil helt klart anbefale labrador etter hva du beskriver!

De er stort sett enkle og greie, men de krever en god oppdragelse. For de er veldig sjarmerende, og lette å skjemme bort. Men har du en god labrador, så har du en hund du kan ta med på alt, og du slipper å tenke så mye over det. Jeg har hatt flere hunder som ikke kunne tas med på alt, så for meg var det en lettelse å ha en labrador! Det å kunne ta med en hund på alt, uten bekymring, er faktisk det beste med en labrador. 

En labrador er sosial, og det trenger dere som en småbarnsfamilie at en hund skal være. Den er lærevillig, og tar til seg ting veldig lett. Den går fint med barn, men bør skjermes om den er sliten (og det gjelder for alle hunder)

Den bjeffer ikke mye, og kan derfor fint være ute en stund alene. 

Den er allsidig, så den blir glad for hva du enn gjør for den. 

Men den trenger mye trening og tur. 

Jeg har to hunder, en Cane Corso og en Labrador. Og jeg vil si at labradoren krever sin tid mye mer enn corsoen gjør. Så han må ha tur og trening, det er bare sånn det er. 

Men om dere er villige til å bruke tid på hund mens dere enda er i småbarnstida, så er labrador et veldig godt valg!

Gleden med å ha en labrador er mer enn jeg forventet da jeg fikk  min. (For jeg hadde ikke så store forventninger til det) Han var jo søt i valpetida, men han festet seg mer i hjertet mitt jo eldre han ble. Han var en så utrolig god hund på alle måter. Så jeg ble helt betatt av han! 

Og han er fortsatt den gode hunden, og jeg er fortsatt helt betatt av han! Så jeg håper at han ikke er så uvanlig, og at det går an å få flere slike som han etterhvert.

Jeg er også like glad i Cane Corsoen  min, men hun er ikke for familiefolk, kun for spesielt interesserte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler schæfer. Mine barn har vokst opp med schæfere og de har kun vært familiehunder. På fritid trente vi spor sammen med barna. De gikk løs uten gjerde på ett boligfelt. Snille og hengivne hele tiden.

Vi gikk en tur daglig, ellers var de stort sett ute og lekte med både barn og voksne, eller de lå på terrassen og koste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom- eller kongepuddel. En del pelsstell, men det går veldig greit om man jobber med det fra den er liten. Holdes den kortklipt så slipper man mye børsting og sånn. 

Anonymkode: 6b0e6...765

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har erfaringer med golden retriever som litt vanskelige hunder jeg da, så den bli det nok ikke 😊

Kikker en del på collie faktisk, men hørt at de løper etter alt som er - det kan jo bli slitsomt - biler, barn som sykler etc. 

Kikker litt på Newfoundlandshund nå, de er jo svææære igjen da 😅

Vanskelig altså. Grunnen til at jeg sjekker ut så tidlig og er jo for å bli helt sikker på å finne riktig hund, ikke bare en som ser søt ut 😜

Anonymkode: fea34...759

Border collie har jeg vokst opp med. Herlige hunder. Vi hadde to. Den ene lever enda, 14 år gammel. Herlige, nydelige bikkjer. 

De løper ikke etter alt og alle om du er flink med å oppdra og holde den i aktivitet osv

Etter jeg har kjøpt meg hus, vil jeg ha meg bikkje. Og det blir collie, uten tvil.

De kan være skikkelige sofagriser, men også ekstremt aktive. Men de tåler ikke så mye kulde. Tror ti minus var grensen om jeg ikke husker feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha en stor hund så er irsk ulvehund en perfekt familiehund. Rolige, barnevennlige hunder. De er svære, men spiser deg ikke ut av huset. Vi betaler ikke noe særlig mer i fôr nå enn når vi hadde en mindre hund. Ikke mye pelsstell, børster en gang i uken. Er til tider lat, men elsker samtidig å gå turer. Enkel å ha med å gjøre. De liker ikke varme så godt, de er flinke til å finne skygge ute. Men kulde er ikke noe problem. 

Anonymkode: 59de5...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, EvaLena said:

Jeg anbefaler schæfer. Mine barn har vokst opp med schæfere og de har kun vært familiehunder. På fritid trente vi spor sammen med barna. De gikk løs uten gjerde på ett boligfelt. Snille og hengivne hele tiden.

Vi gikk en tur daglig, ellers var de stort sett ute og lekte med både barn og voksne, eller de lå på terrassen og koste seg.

Schæfere er ikke familiehunder, de er brukshunder. Jeg har også hatt schæfere, og de var mer krevende enn det du beskriver her.

Mine var familiehunder ja, men de var også tjenestehunder. Og jeg tror ikke de ville ha trivdes med så lite trening som det å være bare familiehund innebærer.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minlillesky skrev:

Border collie har jeg vokst opp med. Herlige hunder. Vi hadde to. Den ene lever enda, 14 år gammel. Herlige, nydelige bikkjer. 

De løper ikke etter alt og alle om du er flink med å oppdra og holde den i aktivitet osv

Etter jeg har kjøpt meg hus, vil jeg ha meg bikkje. Og det blir collie, uten tvil.

De kan være skikkelige sofagriser, men også ekstremt aktive. Men de tåler ikke så mye kulde. Tror ti minus var grensen om jeg ikke husker feil.

10 minus er grensa mi og pga astma 😅

Anonymkode: fea34...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil ha en stor hund så er irsk ulvehund en perfekt familiehund. Rolige, barnevennlige hunder. De er svære, men spiser deg ikke ut av huset. Vi betaler ikke noe særlig mer i fôr nå enn når vi hadde en mindre hund. Ikke mye pelsstell, børster en gang i uken. Er til tider lat, men elsker samtidig å gå turer. Enkel å ha med å gjøre. De liker ikke varme så godt, de er flinke til å finne skygge ute. Men kulde er ikke noe problem. 

Anonymkode: 59de5...47f

Vet de er fine hunder, men samboer nekter en så stor hund 😜 har en slik en i familien min nemlig. 

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har en Berner sennen, hun er iallefall en helt fantastisk familiehund med et utrolig godt gemytt. Hun er rolig inne i huset, veldig omgjengelig og veldig god og tålmodig mot barn. 

Bjeffer lite, hun varsler hvis det kommer biler hun ikke kjenner til. Bilen vår, likedan venners biler og søppelbilen er hun vant til så da bjeffer hun ikke. 

Hun liker lange turer, men det går også greit med korte turer hvis vi en dag ikke har tid til langtur. Hun er med på skiturer, båtturer, fjellturer og teltturer (dog litt mørkredd, så hun sover klin inntil meg på telttur. Spooner med berneren liksom😄). Hun er litt finværshund da, så er det storm og regn så vil hun helst ikke ut. Tidenes selskapsblære! 

Jeg synes ikke det er så innmari mye pelsstell på henne. Børster henne regelmessig og dusjer henne innimellom. 

Hun er virkelig en herlig god hund. Veldig lett å få til, tar ting kjapt. Ble tidlig husren. Har hele tiden hatt god helse, ikke noe sykdommer eller problemer med hofter og ledd. 

Så, jeg kan anbefale Berner sennen av hele mitt hjerte! 

Endret av skruf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mellom Newfoundlandshund og border collie for oss nå 😊

 

Anonymkode: fea34...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står mellom Newfoundlandshund og border collie for oss nå 😊

 

Anonymkode: fea34...759

Styr for all del unna border collie!!

Anonymkode: d0744...c77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...