Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svangerskap i seg selv øker sannsynligheten for å bli inkontinent, så hvis det er en stor frykt for deg, bør du droppe å få barn. 

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte ta hastesnitt. Etterpå er du dårlig og støl,kan ikke løfte,ikke ditt ikke datt...Ekstra ueheldig er du hvis du i tillegg får infeksjon etterpå ( det fikk jeg) og da går det evigheter før du føler deg bra igjen. Dette skjer jo mest ved akutte snitt,men kan også skje ved planlagt. Jeg hadde aldri ville valgt keisersnitt når jeg nå vet hva som kan skje. Må være fantastisk å føde barnet naturlig og få det rett oppå magen etterpå. Og i tillegg være i relativt god form.Jeg var kjempelei meg for å ikke oppleve det😔

Anonymkode: 4185c...e78

Du har nok vært veldig uheldig. Min første ble også tatt med hastesnitt sent på kvelden. Morgenen etterpå var jeg ute av sengen. Søndagen var jeg klar for hjemreise. Alle blir ikke så dårlige, og det er absolutt ingen selvfølge at du blir i kjempe form etter en vaginal fødsel eller. Jeg var i bedre form etter mitt snitt, enn både kollegaen min og venninnen min etter deres vaginale fødsler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

Ojsann. Dette er en hån mot alle de kvinnene som dør i fødsel hver eneste dag. Jeg har tatt hastekeisersnitt selv. Det er ikke et spørsmål om "ikke å lykkes", det er er spørsmål om liv og død.

Neste gang kan det være deg. Kanskje greit å jobbe litt med egne holdninger. Dette fremstår som lite empatisk og svært umodent. 

Anonymkode: 9b8bb...349

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde KS og slet med urinlekkasjer i noen mnd etterpå. Det er tungt for bekkenmuskulaturen å gå gravid, så de fleste må trene den etterpå uansett vaginalt eller KS. 

I tillegg så slet jeg med store smerter etter KS, hadde store problemer med å snu meg i senga de to første ukene. Å løfte babyen min var uaktuelt den første uken. 

Om jeg skulle fått flere barn så ville jeg ha født vaginalt. Man kommer seg mye fortere. Jeg måtte ha KS pga preeklampsi. 

Anonymkode: 06aae...337

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kan informere om risikoene og ulempene med keisersnitt? 

Anonymkode: 7bd94...5b7

Keisersnitt er en stor operasjon, så man kan bli veldig dårlig etterpå, men noen klarer seg også veldig fint. Risikoer er jo feks brokk, sammenvoksninger og ikke minst heng og infesksjonsfare i såret. Ulempene ee at man ikke skal bære tungt, får ikke trent skikkelig på en stund, jeg ble anbefalt å ikke jogge på 8 mnder. Barnet har større fare for å utvikle barneastma. Også får du ett arr rett under trusekanten

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt autistisk å putte ord i andres munn? :P

Anonymkode: a5216...8e6

Nei, det er ikke er typisk autistisk trekk. Man tar, tvert imot, det som blir sagt/skrevet veldig bokstavelig.

Det er veldig synd at folk skriver slikt om autisme da det er mye stigma rundt det å være på skalaen fra før.

Anonymkode: b4add...a63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Maleficenta skrev:

Det kan du jo si fra om. Gjerne de kan måle det på et vis? Vet ikke hvordan. Men om du kan få påvist at du har for smalt bekken så vil jo det antakelig være en medisinsk grunn for ks? Noen erfarne her inne som vet?

De tar røntgen av bekkenet og kan på den måten anslå størrelsen på det og om det vil være plass til en baby :) OBS: hoftebredde er en gammel myte og sier ingenting om bekkenstørrelse :) 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få keisersnitt. Om det så hadde vært fritt valg hadde jo de fleste valgt vaginal fødsel uansett. De som nekter vaginal fødsel ender jo med å ikke bli gravide/ta abort dersom noen tvinger dem til vaginal fødsel. Hvordan gagner det noen som helst? Det er ikke så sinnsykt mye sunnere for barna å bli født vaginalt. Studiene tyder på at barn tatt ved KS KAN ha en NOE større sjangse for å få astma, allergi osv og KAN noen ganger få en NOE navere IQ. Men her inne høres det jo ut som om KS-barn blir dødssyke, inkompetente brødhoder. Og ærlig talt: dere som sier at man er umoden som ikke ønsker å føde.... Man kan da være fantastiske mødre selv om man ikke ønsker å føde vaginalt! Det blir like dumt som å si at de som ikke kan få dem naturlig, ikke fortjener barn fordi kroppene deres ikke vil det. 

Og til alle de som snakker om at tiden etter KS er grusom hvor de ikke kan løfte, ikke kan gå, har smerter osv. Men det er veldig ensidig svartmaling. Jeg var sengeliggende av smerter etter en normal vaginal fødsel. Hadde så ufattelig vondt i rygg og bekken atte hjelp. Knasket paralgin forte som om de var drops. Å gå på do var et kapittel for seg selv, tårene rant og jeg slet med å puste grunnet smerter, spesielt ved avføring. Slik hadde jeg det i mange uker etter fødselen. Og det var som sagt en NORMAL fødsel med en liten grad 2 rift. Jeg vet om mange som meg som har hatt store smerter etter normale vaginale fødsler, men de blir ikke snakket om. Fordi det er ''normalt''. Og det er greit det, men ikke kom her å si at det at man spretter rett opp etter vaginal fødsel og er pleiepasient etter keisersnitt er standard for alle. Flere (blant annet) her i tråden har hatt veldig fine keisersnitt hvor de har vært i storform etterpå. Mange har også store vansker etter vaginale fødsler, selv om disse blir kategorisert som normale. 

Anonymkode: a9bf2...398

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få keisersnitt. Om det så hadde vært fritt valg hadde jo de fleste valgt vaginal fødsel uansett. De som nekter vaginal fødsel ender jo med å ikke bli gravide/ta abort dersom noen tvinger dem til vaginal fødsel. Hvordan gagner det noen som helst?

Og ærlig talt: dere som sier at man er umoden som ikke ønsker å føde.... Man kan da være fantastiske mødre selv om man ikke ønsker å føde vaginalt! Det blir like dumt som å si at de som ikke kan få dem naturlig, ikke fortjener barn fordi kroppene deres ikke vil det.

Og det er greit det, men ikke kom her å si at det at man spretter rett opp etter vaginal fødsel og er pleiepasient etter keisersnitt er standard for alle.

Anonymkode: a9bf2...398

1) Flere hadde nok valgt keisersnitt i frykt for "herpa underliv", uten å forstå eller sette seg godt nok inn i ulempene ved snitt. Det krever vel større ressurser av sykehus også. 

2) Man er umoden hvis man pusher på  keisersnitt av årsaker nevnt i hovedinnlegget, når ditt valg faktisk kan påvirke barnet ditt. For meg er det nesten samme kategori som de som ikke vil amme for å unngå hengepupper... Reell fødselsangst er noe annet. Og selvsagt er det langt fra det samme som ufrivillig barnløshet, her-re-gud.

3) Selvsagt må man diskutere ut i fra statistikk og gjennomsnitt, i denne type diskusjoner er personlige erfaringer ganske verdiløse. Det vil være mange mennesker med mange ulike erfaringer rundt omkring, det skjønner "alle" og burde ikke være nødvendig å presisere til stadighet - og det endrer ikke at keisersnitt innebærer en større risiko, og det vil generelt sett ta lenger tid før man er i like god form som før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må føde vaginalt dersom ingenting er i veien for det. Det er nå en gang sånn man blir født, og sånn kroppen vår er laget for å få ut barn. Men altså, fødselen er bare en liten brøkdel av det hele. Det er etterpå at jobben begynner. Så om du absolutt ikke vil føde, men vil ha barn, er det vel mulig å se på adopsjon?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sillyline skrev:

Ja, man må føde vaginalt dersom ingenting er i veien for det. Det er nå en gang sånn man blir født, og sånn kroppen vår er laget for å få ut barn. Men altså, fødselen er bare en liten brøkdel av det hele. Det er etterpå at jobben begynner. Så om du absolutt ikke vil føde, men vil ha barn, er det vel mulig å se på adopsjon?

For noe tull! De aller aller fleste som hardt insisterer på ks får det. Du må igjennom samtaler og de prøver å presse deg, men at man blir tvunget til å føde vaginalt hvis man absolutt, på død og liv,  ikke vil har jeg aldri hørt om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Puny skrev:

For noe tull! De aller aller fleste som hardt insisterer på ks får det. Du må igjennom samtaler og de prøver å presse deg, men at man blir tvunget til å føde vaginalt hvis man absolutt, på død og liv,  ikke vil har jeg aldri hørt om. 

Det vil jeg absolutt regne som at noe er "i veien". Psykisk helse teller like mye som fysisk helse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke inkontinent av å føde vaginalt:fnise: 

Jeg tisset riktignok litt på meg etter fødselen. Men nå er jeg godt trent og normal igjen😊 Jeg hoppet på trampoline, og ble bedre og bedre..

Sex er heller ingen hindring. Alt handler bare om å få trent opp musklene😊

Å føde vaginalt har fått meg til å føle meg stolt og kvinnelig. Det er virkelig en bragd man kan være stolt av.

Anonymkode: a5216...8e6

Det siste der kunne du ha spart deg for...Ikke alle som ender opp med keisersnitt gjør dt fordi det er så ønskelig.

Anonymkode: 05342...877

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt autistisk å putte ord i andres munn? :P

Anonymkode: a5216...8e6

Morsomt hvordan denne diagnosen sprer seg som ild i tørt gress her inne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Puny skrev:

For noe tull! De aller aller fleste som hardt insisterer på ks får det. Du må igjennom samtaler og de prøver å presse deg, men at man blir tvunget til å føde vaginalt hvis man absolutt, på død og liv,  ikke vil har jeg aldri hørt om. 

Men hvis fødselsangsten er grunnet i at man ikke vil bli "ødelagt" nedentil,noe som er normalt å være en periode,blir man sett på som "too posh to push" av legene. Men det er vel en medisinsk grunn det også.Man kan forresten bli like slapp i bekkenmuskulaturen av keisersnitt,og det kreves like mye knipeøvelser i mange tilfeller. Det er generelt tungt og forandrende for underlivet å være gravid.

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis fødselsangsten er grunnet i at man ikke vil bli "ødelagt" nedentil,noe som er normalt å være en periode,blir man sett på som "too posh to push" av legene. Men det er vel en medisinsk grunn det også.Man kan forresten bli like slapp i bekkenmuskulaturen av keisersnitt,og det kreves like mye knipeøvelser i mange tilfeller. Det er generelt tungt og forandrende for underlivet å være gravid.

Anonymkode: 4185c...e78

Da sier man selvsagt ikke det. Hvis man er helt fast bestemt på å føde vaginalt. 

Du trenger ikke overbevise meg om vaginal fødsel, det har jeg vært igjennom og skal sikkert gjøre det igjen, jeg har ikke fødselsangst. Jeg syntes bare det burde være valgfritt hvilken forløsningsmetode man ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sillyline skrev:

Det vil jeg absolutt regne som at noe er "i veien". Psykisk helse teller like mye som fysisk helse.

Kall det hva du vil, poenget mitt er at hvis man absolutt har bestemt seg for at man ikke under noen omstendighet vil føde vaginalt, så slipper man. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Puny skrev:

Kall det hva du vil, poenget mitt er at hvis man absolutt har bestemt seg for at man ikke under noen omstendighet vil føde vaginalt, så slipper man. 

Ja man gjør jo faktisk det.

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

I usa og div andre land kan msn velge. Jeg skjønner at det ikke er valgfritt for det er rn betydelig kostnad for staten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Man blir jo ikke automatisk inkontinent av å føde! Og ja, det skal mye til for å få innvilget keisesnitt, det er ikke noe du kan forlange at du skal ha!

Anonymkode: acbd1...55b

I Oslo er sykehusene ganske liberale når det gjelder keisersnitt; ingen som ikke vil føde vaginalt skal måtte gjøre det, har jeg hørt. Synes selv det er å gå for langt, en KS-fødsel koster samfunnet/sykehuset mye mer enn en vaginal fødsel og helsegevinsten er størst ved vaginal fødsel.

Om man må ta KS, bør man være klar over at det er forbundet med endel risiko både for gjeldende fødsel og fremtidige svangerskap. Man får tross alt et arr i livmoren.

Når det gjelder inkontinens, er det ikke et problem for alle, det er et håndterbart problem for de fleste som får det, og man er ikke garantert å gå fri selv ved KS da det delvis er hormonelt (tynnere slimhinner). 

Anonymkode: 3a4e4...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Puny skrev:

Da sier man selvsagt ikke det. Hvis man er helt fast bestemt på å føde vaginalt. 

Du trenger ikke overbevise meg om vaginal fødsel, det har jeg vært igjennom og skal sikkert gjøre det igjen, jeg har ikke fødselsangst. Jeg syntes bare det burde være valgfritt hvilken forløsningsmetode man ønsker. 

Ja jeg har jo aldri hatt vaginal fødsel,men ville hatt det. Jeg hadde jo akutt keisersnitt med påfølgende infeksjon. Det er vel derfor jeg ville anbefale vaginal fødsel,når jeg vet hvor mye tull som kan følge med keisersnitt.Men det med too posh to push,leste jeg faktisk på en presentasjon som var lagt ut på nettet. En forelesning for noen leger,huske bare ikke hvor jeg fant det. Men jeg er for så vidt enig i at folk som absolutt ikke vil skal slippe. Alt det vil jeg si går inn under medisinsk grunn. For du er jo redd for noe,enten under fødsel eller hvordan det blir etterpå.

Anonymkode: 4185c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...