Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er jo ikke en bragd. Man trenger jo ikke hjernekapasitet for å føde. Det er jo noe kroppen gjør. Tror du et dyr går rundt og er stolt over at barnet deres kom ut av fødselskanalen?

Vel, det krever sitt av kropp og psyke å føde vaginalt:) Det er utrolig mange som ikke tør å føde vaginalt, mens andre tar utfordringen med godt mot. Det er en styrke.

Tipper du ser ned på småbarnsmødre, da de heller valgte å få barn framfor å vie hele livet sitt på topp karriere.. :fnise:

Anonymkode: a5216...8e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det krever sitt av kropp og psyke å føde vaginalt:) Det er utrolig mange som ikke tør å føde vaginalt, mens andre tar utfordringen med godt mot. Det er en styrke.

Tipper du ser ned på småbarnsmødre, da de heller valgte å få barn framfor å vie hele livet sitt på topp karriere.. :fnise:

Anonymkode: a5216...8e6

Er mange som er livredde men som må gjøre det likevel. Kan jo forstå at det FØLES som en bragd. Det kommer sikkert jeg også til å føle men egentlig så er det jo ikke det. En fødsel er jo noe kroppen gjør som man egentlig ikke kan styre. Ser ikke ned på noen. Jeg venter barn selv. 

Men jeg ser heller ikke ned på de som har så stor fødselsangst at de søker om keisersnitt heller. De som føder vaginalt er ikke bedre  eller flinkere.

Endret av Maleficenta
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du gidder å nevne disse fordelene og ulempene så skal jeg lytte, jeg. 

Anonymkode: 36e49...1e6

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/okt-risiko-for-komplikasjoner-ved-keisersnitt/

https://forskning.no/bakterier-medisinske-metoder-menneskekroppen-svangerskap/2013/08/keisersnitt-babyer-mangler-viktige

http://tidsskriftet.no/2009/06/leder/keisersnitt-til-nytte-eller-skade

Dette er bare noen få eksempler. 

Jeg er evig takknemlig på vegne av alle fødende kvinner at muligheten for keisersnitt finnes for de det er nødvendig for. Men "orker ikke smerten", "redd for å få rar mus" osv er ikke argumenter jeg har overbærenhet med. Det er ikke bare kvinnen den avgjørelsen går utover. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glød skrev:

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel/okt-risiko-for-komplikasjoner-ved-keisersnitt/

https://forskning.no/bakterier-medisinske-metoder-menneskekroppen-svangerskap/2013/08/keisersnitt-babyer-mangler-viktige

http://tidsskriftet.no/2009/06/leder/keisersnitt-til-nytte-eller-skade

Dette er bare noen få eksempler. 

Jeg er evig takknemlig på vegne av alle fødende kvinner at muligheten for keisersnitt finnes for de det er nødvendig for. Men "orker ikke smerten", "redd for å få rar mus" osv er ikke argumenter jeg har overbærenhet med. Det er ikke bare kvinnen den avgjørelsen går utover. 

Redd for å få rar mus? Det er vel heller skader man er redd for. Hvorfor skal de med fødselsangst anklages for å være redde for bagateller? Angst tas på alvor av helsepersonell. Hvotfor er kvinner så jævlige mot hverandre?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er mange som er livredde men som må gjøre det likevel. Kan jo forstå at det FØLES som en bragd. Det kommer sikkert jeg også til å føle men egentlig så er det jo ikke det. En fødsel er jo noe kroppen gjør som man egentlig ikke kan styre. Ser ikke ned på noen. Jeg venter barn selv. 

Men jeg ser heller ikke ned på de som har så stor fødselsangst at de søker om keisersnitt heller. De som føder vaginalt er ikke bedre  eller flinkere.

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

Kroppen kan være helt som den skal, selv om man må ha keisersnitt. 

Guri, du sier ikke at kun ekte kvinner kan føde også eller? Siden du sier at kroppen din er bedre enn kroppene til andre kvinner fordi de ikke revna? 

Anonymkode: 63f49...2e1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

Åja så du mener du er bedre enn dem da? Og ser ned på drm fordi de ikke klarte det du klarte?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Åja så du mener du er bedre enn dem da? Og ser ned på drm fordi de ikke klarte det du klarte?

Er det ikke litt autistisk å putte ord i andres munn? :P

Anonymkode: a5216...8e6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glød skrev:

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

Jeg måtte ta hastesnitt. Etterpå er du dårlig og støl,kan ikke løfte,ikke ditt ikke datt...Ekstra ueheldig er du hvis du i tillegg får infeksjon etterpå ( det fikk jeg) og da går det evigheter før du føler deg bra igjen. Dette skjer jo mest ved akutte snitt,men kan også skje ved planlagt. Jeg hadde aldri ville valgt keisersnitt når jeg nå vet hva som kan skje. Må være fantastisk å føde barnet naturlig og få det rett oppå magen etterpå. Og i tillegg være i relativt god form.Jeg var kjempelei meg for å ikke oppleve det😔

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt autistisk å putte ord i andres munn? :P

Anonymkode: a5216...8e6

Det er slik det fremstår det du skrev. 

Nei, det er ikke autistisk. Dårlug hersketeknikk og vit er om at du ikke vet hva autisme er. 

Anonymkode: 63f49...2e1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ekstra stolt, da jeg kjenner mange som ikke har lyktes å føde på normal måte. Jeg tenker da at kroppen min er som den skal, og fungerer uten å ha blitt skadet😊 Jeg ser på meg selv som fødedyktig, og i stand til å sette barn til verden uten særlig inngripen. Det er veldig bra.

Anonymkode: a5216...8e6

Håper ikke,for din del,at du ikke sier det der høyt. Spesielt ikke blandt de mange du kjenner som "ikke lyktes" i å føde normalt.Rart å bli ekstra stolt på andres " ulykke". Mange har jo tatt keisersnitt pga medisinske grunner og de har også født normalt. Har de da bare en halvveis fødedyktig kropp?

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ks pga fødselsangst :)  Jeg er høy og med brede hofter. Min mor og bestemor med lik kropp fødte kjempe lett, store barn (unger på 5 kilo) Så jeg hadde sikkert også født lett. Det er ikke akkurat det fysiske det går på. 

Jeg er veldig fornøyd med mitt valg og hadde en super opplevelse :) og jeg gir totalt blanke i hva andre måtte mene om hvordan mitt barn kom til verden :)

Jeg skjønner ikke at folk gidder å mene så mye om hvordan andre velger å få barn.. Har folk for lite å finne på? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan informere om risikoene og ulempene med keisersnitt? 

Anonymkode: 7bd94...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Jeg var livredd å føde vaginalt , men det første barnet ble keisersnitt pga seteleie. Det var jæææævlig!!!! Det andre barnet ble født vaginalt UTEN hjelpemidler siden det gikk ganske raskt og var fantastisk! Kunne gå med en gang etter fødsel , dro hjem etter 2 dager. Ved keisersnittet klarte jeg ikke å gå på do i 3 dager, måtte ha hjelp å stå opp fra senga, amme etc i par uker.

 

ja til vaginalt fødsel ! 

Anonymkode: 9e50c...c13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kan informere om risikoene og ulempene med keisersnitt? 

Anonymkode: 7bd94...5b7

Keisersnitt er en stor operasjon - du kan få infeksjoner.. du kan få sammenvokst organer - jeg slet veldig med å holde igjen hvis jeg skulle på do.... fordi de flytter jo på organer før de tar barnet ut.. du kan ikke bære i 8 uker og ikke trene på lenge. Det kan også gi følger for barnet pga ikke født normalt - noe med lungene ... 

Anonymkode: 9e50c...c13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var livredd å føde vaginalt , men det første barnet ble keisersnitt pga seteleie. Det var jæææævlig!!!! Det andre barnet ble født vaginalt UTEN hjelpemidler siden det gikk ganske raskt og var fantastisk! Kunne gå med en gang etter fødsel , dro hjem etter 2 dager. Ved keisersnittet klarte jeg ikke å gå på do i 3 dager, måtte ha hjelp å stå opp fra senga, amme etc i par uker.

 

ja til vaginalt fødsel ! 

Anonymkode: 9e50c...c13

Ok, jeg var oppe samme dagen etter ks og gikk rundt. Hadde ikke mye smerter. 

Det hadde derimot mange av de andre jentene på fødeavdelingen med revnende underliv ;)

Du må ha hatt uflaks med snittet ditt

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Men om ts faktisk har for smalt bekken da... 

Min mor hadde to keisersnitt grunnet dårlige rier og problemer med å føde vaginalt. Noe som kan være arvelig. Jeg bekymret meg mye for dette. Men jeg hadde styrtfødsel på rett over en time, med supereffektive rier og kun to press og kid ute....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hør på skremselspropagandaen her. Du blir mest sannsynlig ikke tvunget til å føde vaginalt om du absolutt på død og liv ikke vil. Men du bør forberede deg på en kamp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maleficenta skrev:

Det kan du jo si fra om. Gjerne de kan måle det på et vis? Vet ikke hvordan. Men om du kan få påvist at du har for smalt bekken så vil jo det antakelig være en medisinsk grunn for ks? Noen erfarne her inne som vet?

Vet ikke hvor nøyaktig de kan måle bekken, men vet at de er ganske unøyaktig når de måler størrelse på babyen på slutten. De bommet med nesten 500 gram på min baby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo lyst på barn en gang, og forhåpentligvis har jeg ristet av meg skrekken innen den tid. 

Men en ting, moren min har trangt bekken, er ikke det arvelig? Jeg ble født vaginalt og det gikk delvis til helvete, og de to som kom etter meg ble tatt med ks pga bekkenet. Er det noe de tar hensyn til når jeg evt blir gravid? Kombinert med fødeangst kanskje?

Anonymkode: 36e49...1e6

Det kan være arvelig, og om de skal måle det gjøres det ved røntgen har jeg fortstått. Om du får ks varierer nok fra sykehus til sykehus, og lege til lege. Fødselsangt kan jobbes med, og de vil gjerne at man gjør det før det sendes søknad til lege. Jeg måtte ihvertfall det denne gangen, etter en vanskelig fødsel sit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...