Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Fødsel er ikke en operasjon. Vacuum, tang etc., har ingen ting med en operasjon å gjøre. Dette er hjelpemidler som kan bli i brukt ved en vaginal fødsel. Jeg trodde dette var innlysende, men hvis du velger å tro noe annet, Googel it, eller spør fagpersonell. 

Anonymkode: 08c59...0ec

Det er ikke BARE operasjoner som det skal gis informasjon om. Alle typer behandlinger eller foretakelser som gjøres er det normalt å informere om. Man legger f.eks ikke inn kateter eller gir medisiner til pasienter uten å informere om hva som skal skje eller hva de får. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke BARE operasjoner som det skal gis informasjon om. Alle typer behandlinger eller foretakelser som gjøres er det normalt å informere om. Man legger f.eks ikke inn kateter eller gir medisiner til pasienter uten å informere om hva som skal skje eller hva de får. 

Jeg tror likevel du skjønner forskjell på vaginal fødsel og ks, som er en operasjon. Det er dette det diskuteres om. Jeg har heller ikke sagt noe om informasjonsflyten rundt vaginal fødsel. Jeg vet også at man blir informert om kateter etc. Men igjen,  kateter er ikke selve operasjonen. Det går under forberedelser. Vi snakker om selve inngrepet (Det er heller Ikke knyttet stor risiko ved å sette inn kateter f.eks. Just saying). 

Anonymkode: 08c59...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror likevel du skjønner forskjell på vaginal fødsel og ks, som er en operasjon. Det er dette det diskuteres om. Jeg har heller ikke sagt noe om informasjonsflyten rundt vaginal fødsel. Jeg vet også at man blir informert om kateter etc. Men igjen,  kateter er ikke selve operasjonen. Det går under forberedelser. Vi snakker om selve inngrepet (Det er heller Ikke knyttet stor risiko ved å sette inn kateter f.eks. Just saying). 

Anonymkode: 08c59...0ec

Selvsagt er det forskjell. Likevel er det ingen grunn til å kun gi info om keisersnitt. Iallefall til førstegangsfødende. De vet ikke hva de går til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Snakk om å fraskrive seg alt ansvar for kunnskap til å ivareta egen helse. 

Klart man kan lese selv også men om helsepersonell gir god og grundig informasjon om vaginal fødsel så kan det faktisk hjelpe for å unngå eller forebygge fødselsangst. Dermed færre keisersnitt. Vinn. Vinn. Man kan dessuten være uheldig å lese mye dritt om fødsel som bare skremmer ennå mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Klart man kan lese selv også men om helsepersonell gir god og grundig informasjon om vaginal fødsel så kan det faktisk hjelpe for å unngå eller forebygge fødselsangst. Dermed færre keisersnitt. Vinn. Vinn. Man kan dessuten være uheldig å lese mye dritt om fødsel som bare skremmer ennå mer.

Jeg er helt enig, men min oppfatning fra eget svangerskap et at jeg fikk denne informasjonen enda jeg kunne en god del fra før. Å sutre over at man ikke har fått vite noe om vanlige komplikasjoner etter vaginal fødsel som blødning og ruptur synes jeg er totalt fraskrivelse av ansvar for egen helse. Hvem hopper i fallskjerm uten å ha gjort forundersøkelser og tatt kurs først? Men å bli gravid kaster man seg ut i, uten å sørge for å få dekket spørsmål man måtte ha. 

Informasjonen er der tilgjengelig for alle, men man må faktisk ta litt ansvar selv også. Som å spørre jordmoren sin. 

Når jeg leser mange av disse trådene her om hvor lite innsikt mange synes å ha om egen kropp, reproduksjon og helse så blir jeg bare meg og mer overbevist om at det burde vært sertifiseringskurs før man fikk bli gravid og få barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Mnjah skrev:

Hjelpemidler får du fra hjelpemiddelsentralen... det er gratis.

Hva skulle dere med fødselsangst ha gjort dersom keisersnitt ikke ble tilbudt dere? Latt være å få barn? Er spesielt å sette seg i en situasjon man vet man har ekstrem angst for.

Kan bare snakke for meg selv. 

Ja jeg hadde latt vær å få barn. 

Synes det er synd hvis forløsningsmetode hadde hindret meg og min mann å få et barn. Vi er ressurssterke personer med masse å tilby et barn. Som jordmor sa til meg, å få barn er så uendelig mye mer enn fødsel. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Jeg er helt enig, men min oppfatning fra eget svangerskap et at jeg fikk denne informasjonen enda jeg kunne en god del fra før. Å sutre over at man ikke har fått vite noe om vanlige komplikasjoner etter vaginal fødsel som blødning og ruptur synes jeg er totalt fraskrivelse av ansvar for egen helse. Hvem hopper i fallskjerm uten å ha gjort forundersøkelser og tatt kurs først? Men å bli gravid kaster man seg ut i, uten å sørge for å få dekket spørsmål man måtte ha. 

Informasjonen er der tilgjengelig for alle, men man må faktisk ta litt ansvar selv også. Som å spørre jordmoren sin. 

Når jeg leser mange av disse trådene her om hvor lite innsikt mange synes å ha om egen kropp, reproduksjon og helse så blir jeg bare meg og mer overbevist om at det burde vært sertifiseringskurs før man fikk bli gravid og få barn. 

Skjønner ikke hvorgor du mener det er ansvarsfraskrivelse. Det er mye skremselspropaganda ute og går. Om man leser selv så er det faktisk da man finner alle skrekkhistoriene. Det er liksom noe med å bli beroliget/betrygget av de som skal hjelpe med fødselen.

Fødseldkvinner skal jo ivaretas på sykehuset på lik linje med andre pasienter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Maleficenta skrev:

Selvsagt er det forskjell. Likevel er det ingen grunn til å kun gi info om keisersnitt. Iallefall til førstegangsfødende. De vet ikke hva de går til

Det kan gjerne være mere informasjon til de som skal føde vaginalt om mulig risiko knyttet til dette. 

Anonymkode: 08c59...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Puny skrev:

tilbys og tilbys, det koster penger og man må være tidlig ute, min lege og jm nevnte for øvrig aldri slike kurs med et ord...

Nei, men du kan spørre jordmor om alt du lurer på om fødsel på kontroll. Helt gratis ;) 

Anonymkode: 71beb...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Skjønner ikke hvorgor du mener det er ansvarsfraskrivelse. Det er mye skremselspropaganda ute og går. Om man leser selv så er det faktisk da man finner alle skrekkhistoriene. Det er liksom noe med å bli beroliget/betrygget av de som skal hjelpe med fødselen.

Fødseldkvinner skal jo ivaretas på sykehuset på lik linje med andre pasienter

Man trenger da ikke oppsøke forum for lærdom. Det finnes flust av informative artikler og nettsider skrevet av helsepersonell. 

Anonymkode: 71beb...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke gratis. Koster rundt 1000 kr for noen timer

Her får vi innkallelse til fødselsforberende samtale (gruppe) hvor alt slikt blir tatt opp - helt gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men du kan spørre jordmor om alt du lurer på om fødsel på kontroll. Helt gratis ;) 

Anonymkode: 71beb...4cd

Det er ikke i det hele tatt det samme som et fødselsforberedende kurs. Jeg ante ikke hva jeg skulle spørre om en gang, man vet ikke hva man ikke vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Puny skrev:

Det er ikke i det hele tatt det samme som et fødselsforberedende kurs. Jeg ante ikke hva jeg skulle spørre om en gang, man vet ikke hva man ikke vet. 

Men hva var det du ikke visste om fødsel da? Jeg lærte overhodet ingenting nytt på kurs som jeg ikke hadde lest om i en helt vanlig artikkel alla fødsel A-Å. Sånn sett kunne jeg spart de pengene. 

Anonymkode: 71beb...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Maleficenta skrev:

Det får de jo ikke om sykehuset frasier seg alt ansvar

Jo. Det er ikke sykehuset som bestemmer vedr erstatningen. 

Anonymkode: 9b8bb...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger da ikke oppsøke forum for lærdom. Det finnes flust av informative artikler og nettsider skrevet av helsepersonell. 

Anonymkode: 71beb...4cd

Ja men hvor mye skal man lese da? Man kan jo lese til det koker oppi topplokket

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Maleficenta skrev:

Ja men hvor mye skal man lese da? Man kan jo lese til det koker oppi topplokket

Hvor mye man vil lese kommer vel an på informasjonsbehovet? Skjønner ikke helt problemstillingen. Mener dere at helsepersonell skal informere dere om absolutt alt som har med fødsel å gjøre? Det hadde blitt en del timers forelesninger. Kan man niks nada om fødsel kan man feks Google ordet fødsel, bare der kommer en del fine artikler og nettsider opp (kortfattede). Derifra kan man søke seg videre om det er spesielle ting man ønsker vite mer om. 

Anonymkode: 71beb...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye man vil lese kommer vel an på informasjonsbehovet? Skjønner ikke helt problemstillingen. Mener dere at helsepersonell skal informere dere om absolutt alt som har med fødsel å gjøre? Det hadde blitt en del timers forelesninger. Kan man niks nada om fødsel kan man feks Google ordet fødsel, bare der kommer en del fine artikler og nettsider opp (kortfattede). Derifra kan man søke seg videre om det er spesielle ting man ønsker vite mer om. 

Anonymkode: 71beb...4cd

De kunne vel begynt med å gi NOE informasjon. Alt jeg fikk var "Gruer du deg til fødselen?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 21.11, Miss.Wildfox skrev:

Snakk om å fraskrive seg alt ansvar for kunnskap til å ivareta egen helse. 

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye man vil lese kommer vel an på informasjonsbehovet? Skjønner ikke helt problemstillingen. Mener dere at helsepersonell skal informere dere om absolutt alt som har med fødsel å gjøre? Det hadde blitt en del timers forelesninger. Kan man niks nada om fødsel kan man feks Google ordet fødsel, bare der kommer en del fine artikler og nettsider opp (kortfattede). Derifra kan man søke seg videre om det er spesielle ting man ønsker vite mer om. 

Anonymkode: 71beb...4cd

Hvorfor skal de ikke informere om det på lik linje med alle andre ting som skjer på et sykehus som pasienter ønsker å få informasjon om? Er ikke fødende kvinner like mye verdt som andre pasienter? Aldri i mitt liv hørt om noen som nekter pasienter informasjon om noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...