Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir jo ikke automatisk inkontinent av å føde! Og ja, det skal mye til for å få innvilget keisesnitt, det er ikke noe du kan forlange at du skal ha!

Anonymkode: acbd1...55b

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja man må føde vaginalt hvis man ikke av medisinske grunner må ta keisersnitt.

Anonymkode: 4185c...e78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Hadde du bodd i usa swr jeg ikke bort fra at du kunne forlangt det men ikke her. Her skal det medisinske årsaker til eller ekstrem fødselsangst før man får innvilget planlagt keisersnitt. Eller om forrige fødsel gav alvorlig angst eller traumer.

Men altså du blir ikke inkontinent av vaginal fødsel når alt går som det skal. Går an å få fysioterapi i etterkant og om man må trene opp lukkemuskelen igjen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke inkontinent av å føde vaginalt:fnise: 

Jeg tisset riktignok litt på meg etter fødselen. Men nå er jeg godt trent og normal igjen😊 Jeg hoppet på trampoline, og ble bedre og bedre..

Sex er heller ingen hindring. Alt handler bare om å få trent opp musklene😊

Å føde vaginalt har fått meg til å føle meg stolt og kvinnelig. Det er virkelig en bragd man kan være stolt av.

Anonymkode: a5216...8e6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Amanda87 skrev:

Må du få barn da? Når denne redslen er så stor mener jeg.

Har jo lyst på barn en gang, og forhåpentligvis har jeg ristet av meg skrekken innen den tid. 

Men en ting, moren min har trangt bekken, er ikke det arvelig? Jeg ble født vaginalt og det gikk delvis til helvete, og de to som kom etter meg ble tatt med ks pga bekkenet. Er det noe de tar hensyn til når jeg evt blir gravid? Kombinert med fødeangst kanskje?

Anonymkode: 36e49...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jo lyst på barn en gang, og forhåpentligvis har jeg ristet av meg skrekken innen den tid. 

Men en ting, moren min har trangt bekken, er ikke det arvelig? Jeg ble født vaginalt og det gikk delvis til helvete, og de to som kom etter meg ble tatt med ks pga bekkenet. Er det noe de tar hensyn til når jeg evt blir gravid? Kombinert med fødeangst kanskje?

Anonymkode: 36e49...1e6

Det kan du jo si fra om. Gjerne de kan måle det på et vis? Vet ikke hvordan. Men om du kan få påvist at du har for smalt bekken så vil jo det antakelig være en medisinsk grunn for ks? Noen erfarne her inne som vet?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blir ikke inkontinent av å føde vaginalt:fnise: 

Jeg tisset riktignok litt på meg etter fødselen. Men nå er jeg godt trent og normal igjen😊 Jeg hoppet på trampoline, og ble bedre og bedre..

Sex er heller ingen hindring. Alt handler bare om å få trent opp musklene😊

Å føde vaginalt har fått meg til å føle meg stolt og kvinnelig. Det er virkelig en bragd man kan være stolt av.

Anonymkode: a5216...8e6

Det er jo ikke en bragd. Man trenger jo ikke hjernekapasitet for å føde. Det er jo noe kroppen gjør. Tror du et dyr går rundt og er stolt over at barnet deres kom ut av fødselskanalen?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glød skrev:

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

Men om ts faktisk har for smalt bekken da... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Glød skrev:

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

Om du gidder å nevne disse fordelene og ulempene så skal jeg lytte, jeg. 

Anonymkode: 36e49...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men om ts faktisk har for smalt bekken da... 

Men da,er det jo en medisinsk grunn. 

Anonymkode: 63f49...2e1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Glød skrev:

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

Bare ulemper? Snakk med kusina mi som ble hjerneskadet under fødsel. Eller nei, snakk med tanta mi siden kusina mi ikke kan snakke selv. Jada, det er sjeldent med så alvorlige fødselsskader men det er omtrent ingenting som kan skje (med barnet) når man tar ks.

Jeg nektet å føde vaginalt, snakket med legen på sykehuset. Etter litt krangling ble jeg innvilget ks, men jeg er seriøs når jeg sier jeg hadde reist til Tyskland eller England der det finnes private sykehus som tar ks etter mors ønske, uten medisinsk indikasjon. Det koster selvsagt men for meg var det aldri en opsjon å føde vaginalt.

Anonymkode: 111c3...226

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de undersøker bekkenet ditt og finner ut at det er en risiko for deg og baby å føde vaginalt så vil du mest sansynlig få keisersnitt. Men om moren din hadde trangt bekken så er det absolutt ikke en fasit på at du har det. 

Å du blir ikke inkontonent av å føde, det kan skje i de mest ekstreme tilfellene, men legene er flinke å det skal mye til. 

Mer du flink til å trene muskulaturen så vil de fleste gå tilbake til normalen, ei venninne av meg er faktisk trangere enn før (å hun ble ikke sydd, veit noen kan få litt problemer av det hvis man blir sydd for trangt)

Anonymkode: 7f44e...2ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare om noe står i veien for vaginal fødsel at man får keisersnitt? Helt ærlig så vil jeg ikke rippe opp underlivet mitt og bli inkontinent, og om jeg skal ha barn så vil jeg faktisk ha keisersnitt. Men det får man da vel ikke velge om ingenting står i veien for å føde vaginalt, eller?

Anonymkode: 36e49...1e6

Jeg fikk ks uten store problemer.  

Det ble en kjempefin opplevelse og kan absolutt anbefales :)

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, Amanda87 skrev:

Må du få barn da? Når denne redslen er så stor mener jeg.

Føding er bare en veldig liten del av det å være foreldre. Selvfølgelig bør man få lov til å bli foreldre selv om man har fødselsangst 

Anonymkode: ded3e...5e9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Har jo lyst på barn en gang, og forhåpentligvis har jeg ristet av meg skrekken innen den tid. 

Men en ting, moren min har trangt bekken, er ikke det arvelig? Jeg ble født vaginalt og det gikk delvis til helvete, og de to som kom etter meg ble tatt med ks pga bekkenet. Er det noe de tar hensyn til når jeg evt blir gravid? Kombinert med fødeangst kanskje?

Anonymkode: 36e49...1e6

Du kan be legen om å få sjekket om du er for smal til å føde normalt. Jeg hadde samme bekymring og ble henvist til røntgen pga det.

Anonymkode: 6d467...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Glød skrev:

Du er laget for å føde vaginalt, og det er bare ulemper for både deg og babyen å ta keisersnitt med mindre det er en faktisk grunn til å utføre det.
Så nei, du ber ikke om keisersnitt bare fordi du per i dag er for umoden til å tenke på barnets beste.
Det er påvist masse helsefordeler med å bli født vaginalt, og masse ulemper med å bli født via keisersnitt.

Skjønner ikke hvorfor så mange er såpass «fiendtlig innstilt» til de som ikke vil føde vaginalt.

Er selv i slutten av 30-årene, barnløs, så har jo aldri født og vet ikke egentlig hva dette dreier seg om. Men VET at det er ikke sjans i he****** for at jeg noensinne skal føde et barn. Da jeg fortsatt vurderte å få barn, var dette et sterkt element, og hvis ikke jeg kunne bli lovet å få keisersnitt, ville jeg ikke ha barn. Ville heller ta abort hvis jeg ble gravid og ikke kunne få garantert keisersnitt.

Jada, jeg skjønner hva du rasjonelt sier at kvinnens kropp er laget for å føde og at kvinner siden tidenes morgen har tålt dette. Men likevel - selv om jeg ellers liker å tro at jeg er en ganske rasjonell person, er det ingen sjanse for å nå gjennom til meg med rasjonelle argumenter her. Ingen lovnad om keisersnitt - vel da var det ikke aktuelt å bli gravid. 

Njet, no way, glem det.

Og forståelse for dette synspunktet syns jeg dessverre mange kvinner mangler. 

Anonymkode: 8e9a3...8d8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Amanda87 skrev:

Må du få barn da? Når denne redslen er så stor mener jeg.

må folk som har gjort mye dumt og vært slemme få barn ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...