Gå til innhold

Jeg sliter med halsen når jeg spiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste ukene har jeg fått problemer i halsen hver gang jeg spiser og drikker, hver gang etter jeg har spist og drukket så er det som jeg er overfylt med mat fra magen og helt opp til halsen. Jeg hoster som pokker samtidig som jeg blir kvalm, og etter en liten stund blir det litt oppkast om man kan kalde det det, men blir litt oppgulp på omtrent en halv munn som ikke kommer fra magen men fra halsen, all maten eller drikken kommer ikke ned til magen men stopper opp i halsen. 

Litt dårlig skrevet kanskje men har noen det på samme måte? Bestiller meg nok snart en tur til legen om jeg ikke finner ut av hva det kommer av

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Refluks. 

Du bør unngå alt som er utpreget salt, surt og søtt, unngå alt med kullsyre i, unngå sur mat (tomat, paprika og en solid mengde frukt), alkohol, koffein og fet mat. Spis nøytralt, ofte, lite av gangen og oppsøk lege om dette ikke relativt raskt virker lindrende. 

Refluks er noe «alle» får. Det skyldes i 99 av 100 tilfeller stress. I den siste 1 av 100 skyldes det feil på lukkemuskel eller andre magerelaterte mekanismer. 

Du kan forsøke syrenøytraliserende reseptfritt. Men det funker altså bedre å endre diett.

Anonymkode: 01080...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva du mener, jeg har det også sånn. Og det er ikke refluks, for det har jeg også. Dette er som om det er "fullt" i spiserøret. Jeg kan få det av all slags mat, veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Refluks. 

Du bør unngå alt som er utpreget salt, surt og søtt, unngå alt med kullsyre i, unngå sur mat (tomat, paprika og en solid mengde frukt), alkohol, koffein og fet mat. Spis nøytralt, ofte, lite av gangen og oppsøk lege om dette ikke relativt raskt virker lindrende. 

Refluks er noe «alle» får. Det skyldes i 99 av 100 tilfeller stress. I den siste 1 av 100 skyldes det feil på lukkemuskel eller andre magerelaterte mekanismer. 

Du kan forsøke syrenøytraliserende reseptfritt. Men det funker altså bedre å endre diett.

Anonymkode: 01080...fc9

Takk for svar. Jeg kan si at jeg har levd utrolig usunt de siste månedene og spiser mye fedrigmat, pizza, burger, kebab osv. Spiser også en del potetgull og cola, spiser aldri salat osv da jeg ikke liker det. Er også endel overvektig men ellers i veldig god form iforhold til vekten jeg har. Leste om refluks etter du skrev det og det er stor sannsynlighet at det kan være det det er, men har bare hosteproblemene, kvalme og gulpingen, ikke vondt noen steder ellers. 

Skal prøve å legge om kosten, men det kan bli vanskelig for meg

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

jeg skjønner hva du mener, jeg har det også sånn. Og det er ikke refluks, for det har jeg også. Dette er som om det er "fullt" i spiserøret. Jeg kan få det av all slags mat, veldig ubehagelig.

Har du snakket med lege om det? Det høres akkuratt ut som det jeg også har, har ikke noen av de andre symtomene som refluks har, men jeg kan kanskje ha en mild type refluks?

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med at jeg av og til får en følelse av at maten presser opp mot spiserøret, får halsbrann og hoster. Dette kommer visst av en betennelse jeg har i overgang mellom spiserør og magesekk. Det er ikke noe de vil gjøre med enda, så jeg må bare passe på det jeg spiser og overleve når jeg får en omgang med ubehageligheter. Det som hjelper på meg er tyggis og melk (ikke sammen, yuck).

men du burde til legen med det. De vil nok henvise deg til gastroskopi da det er eneste måten å sjekke hva som skjer nedi der på.

Anonymkode: 979b3...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med at jeg av og til får en følelse av at maten presser opp mot spiserøret, får halsbrann og hoster. Dette kommer visst av en betennelse jeg har i overgang mellom spiserør og magesekk. Det er ikke noe de vil gjøre med enda, så jeg må bare passe på det jeg spiser og overleve når jeg får en omgang med ubehageligheter. Det som hjelper på meg er tyggis og melk (ikke sammen, yuck).

men du burde til legen med det. De vil nok henvise deg til gastroskopi da det er eneste måten å sjekke hva som skjer nedi der på.

Anonymkode: 979b3...86f

Hva er gastroskopi da?

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være refluks ja. Og refluks kan årsake betennelse, så gå til legen om det ikke blir bedre av kosholdsendring/mindre stress.

Kan også være magesår. Eller noe annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gastroskopi da?

Anonymkode: 3fc1a...079

De ser ned i halsen din med et kamera. Ubehagelig, men ikke vondt eller noe. Er over på få minutt :) 

Anonymkode: 979b3...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Kan være refluks ja. Og refluks kan årsake betennelse, så gå til legen om det ikke blir bedre av kosholdsendring/mindre stress.

Kan også være magesår. Eller noe annet.

 

 

Kan det bli alvorlige helsemessige skader om jeg ikke legger om kostholdet eller drar til legen og bare lever med de problemene jeg har?

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ser ned i halsen din med et kamera. Ubehagelig, men ikke vondt eller noe. Er over på få minutt :) 

Anonymkode: 979b3...86f

Da kommer jeg nok til å spy tror jeg

Anonymkode: 3fc1a...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan like gjerne være achalasi eller divertikler, eller annen striktur/stenose som hindrer fri passasje mellom spiserøret og magesekken.

Dette må tilsees av lege, ikke av kg.

Anonymkode: 78dd3...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det bli alvorlige helsemessige skader om jeg ikke legger om kostholdet eller drar til legen og bare lever med de problemene jeg har?

Anonymkode: 3fc1a...079

Google it. :P

Men gå til legen, det er best. For er det refluks så bør det behandles ja. Gjentagende syreoppstøt kan føre til ulike former for forandring i spiserør/luftrør.

 

Kan jo være noe annet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde det på samme måte, og jeg har reflux. Medisin hjalp både på ubehaget og på matlysten. Før jeg begynte på medisinene var jeg sulten hele tiden. Det roet seg av medisinene, og jeg gikk faktisk ned 10 kilo de første månedene. Har fått de på igjen nå, for jeg hadde jo ikke jobbet med matproblematikken. 

Pri 1 bør være å gå til legen for å få slutt på oppstøtene/ubehaget. HVIS du er motivert til å gjøre noe med vekten, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med frisklivssentralen i din kommune etterpå. Her fokuserer de på livstilsendring med sunn fornuft. 

Uansett hva du velger å gjøre, ønsker jeg deg lykke til 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kommer jeg nok til å spy tror jeg

Anonymkode: 3fc1a...079

Neida :) du må faste før de gjør dette, så det eneste som evt kommer ut av munnen din er spytt. Du kan også få beroligende. 

Anonymkode: 979b3...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On ‎07‎.‎11‎.‎2017 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

Har du snakket med lege om det? Det høres akkuratt ut som det jeg også har, har ikke noen av de andre symtomene som refluks har, men jeg kan kanskje ha en mild type refluks?

Anonymkode: 3fc1a...079

Ja, skal på gastroskopi snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...