Gå til innhold

Hvordan takle skammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er greia; jeg er rett og slett redd for å kjøre bil. Jeg har tatt lappen med manuelt gir, men jeg har bare kjørt automatgir siden jeg tok den for snart 13 år siden! Det er bare de aller siste årene jeg har kjørt jevnlig, men jeg har aldri hatt egen bil.

Jeg er redd for manuell girbil generelt, med automatgir er jeg fremdeles redd for å ut på motorveien og å kjøre på glatta. For noen år siden kjørte jeg på bløt snø, jeg kjørte for raskt i en sving og skled til siden. Instinktene mine var helt feil, og jeg bråbremset! Og snudde 180 grader. Herregud, så flau jeg ble... Og skamfull.

Hendelsen har ikke gjort at jeg har sluttet å kjøre generelt, men glatta vegrer jeg meg for. Jeg har unngått det siden.

Jeg vil si under ideelle forhold (automatgir og tørre/isfrie veier) så jeg er en god nok sjåfør. Jeg følger alle regler, og kjører etter fartsgrenser, holder avstand til biler foran og tar ingen sjanser ellers.

Når jeg ser jenter på 18-20 år som nettopp har tatt lappen og kjører overalt, føler jeg meg så uendelig tragisk og patetisk. At jeg; en mann på over 30 sliter med bilkjøring er faktisk helt sinnsykt ydmykende.

Dette har gått så langt i tankene mine, at jeg faktisk anser det som en soleklar dealbreaker i et forhold og at jeg aldri vil kunne få dame. Det er bare skammelig. Men jeg klarer heller ikke ta timer hos kjørelærer for oppfriskning..

Anonymkode: cc6a3...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ts, dette virker med psykologiske enn evnebaserte grunner til dine problemer. Oppsøk gjerne noen du kan snakke med. Kanskje dette er noe du kan løse sammen med en profesjonell rådgiver?

Anonymkode: 54e4a...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli god i kjøring og en trygg sjåfør, må du kjøre masse! mengdetrening. Bli kjent med bilen, bli kjent med veiene og hvordan bilen oppfører seg på forskjellige fører. 

Men før du er der, ville jeg nok snakket med en psykolog. 

Anonymkode: e96d7...554

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du ikke nok svar i den forrige tråden du lagde? Søk hjelp hos psykolog. Ingen her inne kan hjelpe deg.

Anonymkode: e0f46...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eldste trikset for å bli kvitt skammen er å finne noen å skylde på. Du er mann, så det funker kanskje ikke så godt i ditt tilfelle. ;) Hvis du ikke har en eller annen diagnose.

Det er mange menn som ikke har lappen. Spesielt i høyere akademiske kretser som professorer. Gode på faget sitt, men tekniske ting styrer de unna. Dame og familie får de likevel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre, oppsøk psykolog! Du kan få hjelp med det du sliter med, og gjennom masse trening, med hjelp av metoder til å håndtere angst/usikkerhet under kjøring, så blir det sakte men sikkert bedre! 

Prøv å legg bort skammen. Alle har noen områder hvor de blir irrasjonelle og som de har vanskeligheter med å takle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt EN dårlig opplevelse?

Mange mennesker har flere dårlige opplevelser enn det på vinterføret. Har en bilmekaniker til far som har kjørt mye og han har hatt mange opplevelser der han mister kontroll på kjøretøyet. Har en onkel som også er mekaniker og som kræsjet i en parkert bil

Sorry, men det er risikoen du tar når du kjører. 

At menn skal tøffe seg og si de aldri har kræsjet betyr ikke at det er sant..

Anonymkode: 6bcbc...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta noen kjøretimer igjen hos en skole nå i vinter. Kjør med en venn eller familiemedlem, og start å kjør mer. Ingen er god nok sjåfør når det må være veldig spesifikke forhold til for at man skal være trygg, siden vær og føre endrer seg og du ikke vil takle nytt føre. 

Anonymkode: 75623...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres forferdelig ut. Dette må du ta tak i. Kjøp et bilspill til Playstation eller PC. F. Eks et som heter Dirt. Dette er en fantastisk realistisk og god simulator. Her kan du blant annet trene på glatt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2017 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Her er greia; jeg er rett og slett redd for å kjøre bil. Jeg har tatt lappen med manuelt gir, men jeg har bare kjørt automatgir siden jeg tok den for snart 13 år siden! Det er bare de aller siste årene jeg har kjørt jevnlig, men jeg har aldri hatt egen bil.

Jeg er redd for manuell girbil generelt, med automatgir er jeg fremdeles redd for å ut på motorveien og å kjøre på glatta. For noen år siden kjørte jeg på bløt snø, jeg kjørte for raskt i en sving og skled til siden. Instinktene mine var helt feil, og jeg bråbremset! Og snudde 180 grader. Herregud, så flau jeg ble... Og skamfull.

Hendelsen har ikke gjort at jeg har sluttet å kjøre generelt, men glatta vegrer jeg meg for. Jeg har unngått det siden.

Jeg vil si under ideelle forhold (automatgir og tørre/isfrie veier) så jeg er en god nok sjåfør. Jeg følger alle regler, og kjører etter fartsgrenser, holder avstand til biler foran og tar ingen sjanser ellers.

Når jeg ser jenter på 18-20 år som nettopp har tatt lappen og kjører overalt, føler jeg meg så uendelig tragisk og patetisk. At jeg; en mann på over 30 sliter med bilkjøring er faktisk helt sinnsykt ydmykende.

Dette har gått så langt i tankene mine, at jeg faktisk anser det som en soleklar dealbreaker i et forhold og at jeg aldri vil kunne få dame. Det er bare skammelig. Men jeg klarer heller ikke ta timer hos kjørelærer for oppfriskning..

Anonymkode: cc6a3...c82

Flytt til byen, der er det der er det kjempe vanlig å ikke ha førerkort i det heletatt :)

Anonymkode: 24146...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar opp problemet ditt her og da har du kanskje gått over en grense... Bryt nye grenser og snakk med en trafikk skole eller ta med et familemedlem. Send meg en privat mld så kan jeg gjerne bli med deg om du bor ca 70km syd/øst for Oslo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...