Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken her er ikke hvor mye mat dere ordner til et selskap. Saken er at det egentlig ikke er nok mat til en ekstra.

Løs saken derfra. Maten er allerede laget og gjestene er invitert. Det er jo ikke ts sin skyld da??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså... om det dukker opp folk her hos oss i middagstiden, så kan min sønn på 10 år fort finne på å spørre dem om de vil ha middag, selv om de f.eks bare skal innom for å levere noe eller lignende. Om de da takker ja, selv om det ikke er klarert med oss foreldre og vi ikke har beregnet middag til mer enn oss 4 i familien, så finner vi på noe. Enten at vi sper på med noe annet slik at det blir nok til alle, eller at vi voksne spiser mindre og omså tar oss en brødskive i tillegg. Så ja, det var frekt av deg. Du hadde lov til å bli irritert og si i fra til din venninne etterpå, når ingen andre var til stede. Men du kunne godt latt som ingenting og gitt henne mat sammen med dere andre.

Anonymkode: 8070d...98e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere oppførte dere merkelige, alle tre.

1. Jeg ville aldri tatt med meg en ekstra gjest til et selskap jeg var invitert i uten evt å avklare det på forhånd.

2. Jeg ville aldri blitt med som noen i et middagsselskap jeg ikke var invitert i om jeg ikke visste at det ikke var avklart på forhånd.

3. Jeg ville aldri ha avvist en ubuden ekstragjest på den måten du gjorde. Jeg ville heller ha dekket til en ekstra og gjort det beste ut av det, fordi det hadde vært viktig for meg at alle hadde en hyggelig kveld, og fordi jeg ikke vil være en smålig og uhøflig person.

4. Den frekke venninnen ville jeg muligens tatt et par ord med under fire øyne, og sagt at jeg ville satt pris på om hun kunne avklare med meg i god tid neste gang hun ville ta med en ekstra person, sånn at jeg slapp å bekymre meg for om alle gjestene fikk nok mat.

Så klønete og lite voksent som du håndtere dette, ts, ble det jo bare kleint for alle. Men dere er kanskje veldig unge?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rufino skrev:

Lurer på hvor mange som kommer neste gang TS inviterer til middagsselskap jeg....

Ser for meg en ny KG tråd da alla dette "Jeg inviterte 7 på middagsselskap, men bare 2 kom. Er det ikke frekt?"

Ingen av vennene hennes delte av sin mat til den ubudne gjesten. Hvorfor tror du at vennene hennes ikke vil komme neste gang da? 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært en god vertinne hadde du ønsket henne velkommen og dekket på til en ekstra uten å lage dårlig stemning.

En god vertinne sørger for å ha nok mat. Har du nok til 7 har du også nok til 8, kanskje 9.

Alle gjestene vil huske denne kvelden. Og de vil ikke huske at en person var "frekk" nok til å komme uinvitert, men måten du som vertinne valgte å reagere på den uinviterte gjesten.

Du dreit deg loddrett ut, og igrunn burde du skamme deg. Såklart var de "enige" med deg, hva annet skulle de si? De var høflige mot deg som vertinne, og sa seg enig i at den uinviterte gjesten var frekk. Men jeg setter en 1000-lapp på at de sikkert snakket seg imellom da de kom hjem, om hvilken smålig vertinne du faktisk var.

Personlig ville jeg nok aldri kommet uten invitasjon. Men hadde jeg vært kveldens vertinne ville det aldri falle meg inn å reagere slik du gjorde. Alle er velkommen ved mitt bord, invitert eller uinvitert. Her var det snakk om ett menneske. Hadde skjønt det om det var 5, men selv da skulle du sagt fra på en ordentlig og høflig måte.

Du burde lese deg opp på skikk og bruk. 

Jeg gremmes over at folk kan være så utrolig smålige, gjerrige, lite inkluderende og totalt blottet for både folkeskikk og anstendighet.

Du burde skamme deg.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike saker har alltid flere sider. Jeg hadde vurdert alt avhengig av hvem de andre er, om de er de næreste vennene eller om noen av de er nyere. Og spesielt da hvem denne ekstra personen var og årsaken til at h#n var med. Spesielt siden det ikke er vanlig å invitere seg selv med på middagsselskap. Så spørs det og hva som var årsak til at denne venninna valgte å ta med seg personen.

Dersom ekstra gjesten var noen jeg overhode ikke ønsket å ha til stede ut fra de nevne alternativene, ville jeg bedt å få snakke med gjesten som bragte vedkommende med seg og bedt de begge om å gå. Uansett grunn venninne hadde for å ta med vedkommende. Mitt hus = min avgjørelse. 

Dersom ekstra gjest var der pga at venninne ikke klarte å si nei (konfliktsky) til ekstra gjest ville jeg også vist begge døren.

Hvis ekstra gjest derimot er der fordi min venninne syns h#n burde få en hyggelig kveld pga evt mangel på venner eller har hatt noen triste opplevelser, da kunne jeg kanskje akseptere og dekke på et ekstra fat på bordet. 

Jeg syns uansett at venninnen burde ha kontaktet ts først og lagt fram hvorfor hun ville ta med seg ekstra gjest og spørre om det var greit. Da kunne ts tatt et valg på forhånd og ikke få dette rett i ansiktet. 

Selvfølgelig kan ting skje, og venninna burde hvertfall bedt ts komme ut og forklart hvorfor hun hadde med en ekstra gjest da slik at det ikke ble foran hele selskapet.

Men. Å snakke om at gjesten skulle sitte og evt få rester etter at de andre var ferdig med å spise, det syns jeg var så drøyt at om jeg hadde vært den ekstra gjesten så ville jeg gått og aldri sett meg tilbake. Den slags holdninger hører ikke hjemme i 2017 uansett hvor uventet gjesten var. 

Min konklusjon er at dere begge dreit dere ut, og du dreit deg ut litt mer enn venninnen din med din holdning som fikk meg til å tenke i retning av apartheid... 

Neste gang får du presistere reglene for alle evt gjester slik at du slipper å måtte ta slike valg igjen.

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså... om det dukker opp folk her hos oss i middagstiden, så kan min sønn på 10 år fort finne på å spørre dem om de vil ha middag, selv om de f.eks bare skal innom for å levere noe eller lignende. Om de da takker ja, selv om det ikke er klarert med oss foreldre og vi ikke har beregnet middag til mer enn oss 4 i familien, så finner vi på noe. Enten at vi sper på med noe annet slik at det blir nok til alle, eller at vi voksne spiser mindre og omså tar oss en brødskive i tillegg. Så ja, det var frekt av deg. Du hadde lov til å bli irritert og si i fra til din venninne etterpå, når ingen andre var til stede. Men du kunne godt latt som ingenting og gitt henne mat sammen med dere andre.

Anonymkode: 8070d...98e

Dette er en annen sak 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Jordbæra said:

Da kunne venninna delt av sin mat? Eller de kunne gått? Nei, hun som dro gjesten med seg var lik mye med på det som verten. Hva sier det deg?

Ja, jeg skriver jo at dette kanskje var venninnens påfunn og ikke hun som var til overs. Synes dette egentlig ikke handler om maten, men om raushet. En enkel sak å ta det med et smil og slenge en pizza i ovnen eller lage litt ekstra salat. Hvis hele kvelden ble klein pga hun som ikke var invitert så sier det mer om "vennegjengen".

Anonymkode: 4f48e...695

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Og det er ikke all mat man beregner ekstra av. Hvis jeg f.eks serverer kylling cordon bleu er det en kyllingfilet til hver.

Anonymkode: f3c49...26b

Da kan jo ikke de ubudne gjestene forvente å få mat sånn at de opprinnelige gjestene ikke får spise seg mette. Synes de skal bli prioritert. Å hun fikk jo mat til slutt.

Anonymkode: 76374...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt henne få mat.  Blir bare litt mindre på hver. 

Anonymkode: e6eff...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det?  Hun viste jo ikke ts folkeskikk da hun kommer ubuden i hennes selskap 

Anonymkode: 76374...105

Det er jo ikke sikkert denne ekstra gjesten visste at det kun var for inviterte

Anonymkode: 1cd25...645

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du håndtertedet dårlig. Jeg ville heller sulet i hop ekstra tilbehør så alle fikk mat, og så sagt klart ifra til venninnen din på tomannshånd at det overhodet ikke er greit at hun inviterer med seg folk hjem til deg.

Måten du gjorde det på gjorde det kleint og ubehagelig for resten av gjestene dine. 

Anonymkode: 8d097...455

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kan jo ikke de ubudne gjestene forvente å få mat sånn at de opprinnelige gjestene ikke får spise seg mette. Synes de skal bli prioritert. Å hun fikk jo mat til slutt.

Anonymkode: 76374...105

Enig i denne.

Og legg merke til andre tråder hvor det kommer ekstra folk til middag eller ubudne gjester på døren. De fleste misliker det. Men her så halshugges ts 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle tre var frekke. Du, venninnen og gjesten.

Men når jeg har selskap så passer jeg på å lage masse mat fordi det er ingenting kjipere enn at gjestene drar hjem sultne. Så en til hadde ikke vært noe problem :) 

Men hadde du gladelig delt mat og sagt at alle får men da blir det litt mindre på alle så er det venninnen og gjesten som får skylden istedet for deg som lager klein stemning. Kunne håndtert det annerledes.

Og venninnen min skulle fått høre det etterpå om hun satt meg i en sånn teit situasjon.

Endret av Raiu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jordbæra skrev:

Ingen av vennene hennes delte av sin mat til den ubudne gjesten. Hvorfor tror du at vennene hennes ikke vil komme neste gang da? 😉

Samme lurer jeg på? Alle sa jo det var frekt av de to og tror nok de kommer igjen. Ingen gadd å dele med henne

Anonymkode: 49bb1...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jordbæra skrev:

Enig i denne.

Og legg merke til andre tråder hvor det kommer ekstra folk til middag eller ubudne gjester på døren. De fleste misliker det. Men her så halshugges ts 

Nesten samtlige her har jo svart at de syns det er frekt å komme uinvitert. Det handler om hvordan man håndterer situasjonen når man først står i det. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

46 minutter siden, Ulven skrev:

Gjesten var frekk, men det var du også idet du lager et problem ut av dette med de andre gjestene til stede. 

Du hadde helt sikkert klart å finne en måte å drøye maten på slik at både gjester og ubuden gjest hadde blitt mette. Hvis du hadde villet, vel og merke. ;-)

Nå vet vi jo ikke om den ubudne gjedten var frekk. Jeg tenker mer venninnen som tok henne med var frekk. Hun kunne spurt på forhånd om det var greit at hun tok med en til. Ikke sikkert hun som ble tatt med visste at det var invitert spesifikt 7 personer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jordbæra skrev:

Enig i denne.

Og legg merke til andre tråder hvor det kommer ekstra folk til middag eller ubudne gjester på døren. De fleste misliker det. Men her så halshugges ts 

Jeg vet. Jeg har lest at mange på KG hater ubudne gjester og det er så frekt, men i tråden her så blir jo ts hudflettet!

Anonymkode: 49bb1...12a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Benson skrev:

Nesten samtlige her har jo svart at de syns det er frekt å komme uinvitert. Det handler om hvordan man håndterer situasjonen når man først står i det. 

Mhm. Men samtlige skriver også hvor mye mat de lager. Det har jo ingenting å si her når maten allerede er laget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet. Jeg har lest at mange på KG hater ubudne gjester og det er så frekt, men i tråden her så blir jo ts hudflettet!

Anonymkode: 49bb1...12a

Man kan klage på ubudne gjester, men man kan ikke reagere på det. Rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...