Gå til innhold

Ubuden gjest i middagsselskap. Var jeg slem som sa det ikke var mat til henne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke ok å be med seg ekstragjester, og i alle fall ikke i middagsselskap, uten først å spørre vertskapet om det er mulig. Men altså; måten du taklet det på var jo helt bak mål. Dere skulle vært 8, og ble 9: som regel får man tilpasset det på et vis. Det er tross alt ikke SÅ store endringer. Verre hvis dere skulle vært 3 og ble 6, liksom. 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig sylfrekt å komme ubedt i middagsselskap, men det er minst like frekt å la noen sitte og se på mens de andre spiser. Og har man laget mat til så mange, så er det sikkert nok til en til også. (Eller det bør i hvert fall være det...) Jeg lager i hvert fall aldri så knappe porsjoner av noe at det ikke er nok til et par ekstra hvis det kniper for det er aldri godt å vite hvor mye folk spiser. Og tenk så pinlig for resten av selskapet å sitte der med fulle tallerkener mens det sitter noen som ikke får mat og ser på! 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blir irritert selv. Er frekt å ta med en ekstra gjest uten å spørre verten. 

MEN, jeg hadde ikke sagt rett ut at jeg ikke hadde mat til hun. Hadde servert henne også uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jordbæra skrev:

Hvem i all verden tar med seg en ekstra gjest til et planlagt middagsselskap uten å spørre verten??? Dere som kommenterer mot ts, er dere slike som bare dukker opp uten invitasjon fra verten dere eller?

Enig. Både venninnen og denne ubudne gjesten var skikkelig frekke.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok fått det til å gå - for stemningen sin skyld, men gjerne tatt det opp med vedkommende som tok henne med uten din viten. Det var jo kanskje ikke den ubudne sin feil, men den som tok henne med? 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Ts, jeg skjønner godt at stemningen ble klein. Trodde egentlig ikke sånne som deg fantes på ordentlig engang, jeg. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er smålig.

Jeg går aldri selv uinvitert i selskap.

Men de få gangene det har dukket opp en ekstra ubuden gjest har vedkommede alltid blitt ønsket velkommen og en plass ved bordet har blitt ordnet. Jeg lager aldri så lite mat at det ikke er nok til en ekstra person. Omså kunne jeg spist litt mindre selv. 

Her er det egentlig du som har vært både smålig og slem. Tipper de himlet med øynene av deg. 

Anonymkode: 71b56...964

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ullvott skrev:

Det er ikke ok å be med seg ekstragjester, og i alle fall ikke i middagsselskap, uten først å spørre vertskapet om det er mulig. Men altså; måten du taklet det på var jo helt bak mål. Dere skulle vært 8, og ble 9: som regel får man tilpasset det på et vis. Det er tross alt ikke SÅ store endringer. Verre hvis dere skulle vært 3 og ble 6, liksom. 

Ikke optimalt selvfølgelig, men da deler man det man har på 6 og så får man heller koke litt ekstra ris/pasta/poteter eller rett og slett si at dette kom litt brått på og at det finnes brød og pålegg hvis noen blir sultne igjen ganske raskt. Sååå stive er sjelden middagsselskaper i vanlige norske hjem! ;)

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var begge parter frekke. 

 

Nå er jeg mer åpen for forandring og prøver alltid få de til å gå rundt.. Ja så får alle spise litt mindre da. Det er snakk om en ekstra, ikke 10!=)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lørdag hadde jeg middagsbesøk og det kom en ubuden gjest. En venninne som bare tok henne med uten å spør!. Når jeg har middagsselskap, så beregner jeg og lager så og så mye utifra hvor mange som kommer. Hadde invitert 7.

Siden det regnet mye, så fikk hun nå komme inn, men sa ifra at jeg egentlig ikke hadde mat til henne. Hun kunne kanskje få rester. Gjestene mine må spise seg mette først. Dette ble ikke godt tatt imot. Venninnen min sa da "Men ser jo du har laget mye mat. Skal hun sitte å se på at vi spiser?!"  Jammen jeg har ikke invitert henne og har ikke beregnet mat til 9. Hun kan få hvis det blir rester" var litt klein stemning med bordet  

Jeg var kanskje streng, men synes det er temmelig sært å komme uanmeldt på middagsselskap og forvente å få mat. Det hadde jeg ALDRI fått meg til å gjøre. De andre gjestene så ingenting, men de hevet alle bryna. Har fått høre i går og i dag de synes det var frekt. Men hun fikk faktisk rester da.

Hva hadde dere gjort i et sånt tilfelle? Ubudne middagsgjester  

Anonymkode: c1fd7...9c6

Forferdelig. Total mangel på gjestfrihet. Spise rester? Hva for noe kasta-tankegang du har? At noen er privilegerte og noen spiser rester. Hos oss er det snarere vertene som skal gi sin porsjon til gjesten - det er det viktigste. Eller så deler alle og får litt mindre porsjoner men det blir nok for alle

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Benson skrev:

Jeg hadde heller aldri kommer ubuden til noen og forventet mat. Men når hun først var der så hadde jeg aldri latt henne sitte å se på at vi andre spiser. Siden de fleste reagerte negativt på at du nektet henne å spise sammen med dere så hadde de sikkert også forsynt seg litt mindre slik at hun kunne få.

Jeg syns egentig du var frekkere enn det hun var. 

De fleste reagerte da ikke negativt på meg men på de. De så jo selv til meg det var frekt av de. Så alle støttet meg i denne saken gitt 👍

Anonymkode: c1fd7...9c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Tipper de himlet med øynene av deg. 

Anonymkode: 71b56...964

Nei det gjorde de ikke. Du tippet nok feil

Anonymkode: c1fd7...9c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste reagerte da ikke negativt på meg men på de. De så jo selv til meg det var frekt av de. Så alle støttet meg i denne saken gitt 👍

Anonymkode: c1fd7...9c6

Da misforsto jeg innlegget ditt. Men svaret mitt står fortsatt. Jeg syns du håndterte situasjonen på en dårlig måte. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skal være så vrang er det vennen din som tok med seg en ubuden gjest som ikke skulle fått mat. Det er  hun som har laget problemet ved å invitere andre.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På lørdag hadde jeg middagsbesøk og det kom en ubuden gjest. En venninne som bare tok henne med uten å spør!. Når jeg har middagsselskap, så beregner jeg og lager så og så mye utifra hvor mange som kommer. Hadde invitert 7.

Siden det regnet mye, så fikk hun nå komme inn, men sa ifra at jeg egentlig ikke hadde mat til henne. Hun kunne kanskje få rester. Gjestene mine må spise seg mette først. Dette ble ikke godt tatt imot. Venninnen min sa da "Men ser jo du har laget mye mat. Skal hun sitte å se på at vi spiser?!"  Jammen jeg har ikke invitert henne og har ikke beregnet mat til 9. Hun kan få hvis det blir rester" var litt klein stemning med bordet  

Jeg var kanskje streng, men synes det er temmelig sært å komme uanmeldt på middagsselskap og forvente å få mat. Det hadde jeg ALDRI fått meg til å gjøre. De andre gjestene så ingenting, men de hevet alle bryna. Har fått høre i går og i dag de synes det var frekt. Men hun fikk faktisk rester da.

Hva hadde dere gjort i et sånt tilfelle? Ubudne middagsgjester  

Anonymkode: c1fd7...9c6

Vet du hva? Hun er faktisk din gjest selv om hun ikke hadde invitasjon. 

Jeg hadde ønsket vedkommende velkommen, gitt en god klem og gjort det beste ut av det vi hadde av mat. Er man noenlunde oppegående på kjøkkenet så kan man fikse en sånn situasjon. 

Jeg syns du like godt kunne ha nektet henne å komme inn.  Sånn behandler man ikke gjestene sine, både med eller uten invitasjon. 

Jeg lever etter "vi deler det vi har". 

Jeg måtte bare være ærlig, det var ikke stygt ment. Hun fortjener en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle kjenner en eller to som er slik som deg, og jepp vi synes de er smålige og frekke. Men det hjelper jo sjelden å fortelle dem det, siden de ikke hører på slikt. Men du spør da i det minste.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

De fleste reagerte da ikke negativt på meg men på de. De så jo selv til meg det var frekt av de. Så alle støttet meg i denne saken gitt 👍

Anonymkode: c1fd7...9c6

Selvfølgelig sa de det. :rolleyes: Det ville jeg trolig også ha sagt siden noe annet ville vært frekt overfor vertinnen . Senere på kammerset med min mann ville vi pratet om hvor rigid og lite løsningsfokusert du var, og at du lett kunne ha gjort en klein situasjon om til en hyggelig middag for alle parter.

Endret av Ulven
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så mye kjeft ts skal få da. Herregud, var jo venninnen som var den frekke her da som tar med seg en ubuden gjest!  Hvorfor måtte hun gi henne mat? Må hun gi 4 andre mat hvis det kom 4 andre på døren?  Men typisk KG at folk skal kjefte på ts.

Anonymkode: 76374...105

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes nok at du var ganske frekk, TS. Om en venninne hadde tatt meg med til et middagsselskap og verten der hadde sagt det du gjorde, så hadde jeg følt meg skikkelig dritt. Du skapte en ubehagelig stemning, TS.

Og det VAR jo mat til ni, siden det faktisk ble rester. Og om det ikke er mat til ni, så spiser alle andre litt mindre. Vi nordmenn er da vokst opp til å dele?

Du burde heller tatt imot gjesten med åpne armer, og heller tatt en prat med venninna di som hadde invitert denne gjesten uten at du visste om det - etterpå!

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...