Gå til innhold

RUNDKJØRINGER. Hvordan kan jeg vite om jeg skal ligge på venstre eller høyre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, applestories skrev:

Jeg fikk førerkort tidligere i år, og det var slik jeg lærte det. Merkelig med så mange ulike meninger, kanskje ikke rart det var litt vanskelig å se logikken når teori og praksis ikke henger helt sammen..

Det gjør den da. Tror du må ha missforstått. Her skal du ligge til venstre om du skal ut den 2. Og 3. avkjøringen. ( rett frem og ut der du kommer fra. Og til høyre dersom du skal ut den første avkjøringen. 

Deretter hadde rundkjøringen hatt en av kjøring til. Skal man ligge til høyre de to første og til venstre de 2 siste. Jeg tok pgså lappen i sommer og lærte det slik. 

Anonymkode: d44d1...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør den da. Tror du må ha missforstått. Her skal du ligge til venstre om du skal ut den 2. Og 3. avkjøringen. ( rett frem og ut der du kommer fra. Og til høyre dersom du skal ut den første avkjøringen. 

Deretter hadde rundkjøringen hatt en av kjøring til. Skal man ligge til høyre de to første og til venstre de 2 siste. Jeg tok pgså lappen i sommer og lærte det slik. 

Anonymkode: d44d1...7bb

Ja.. jeg sa meg jo enig med den jeg siterte, så her tror jeg du og jeg også er enige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, applestories said:

Jeg fikk førerkort tidligere i år, og det var slik jeg lærte det. Merkelig med så mange ulike meninger, kanskje ikke rart det var litt vanskelig å se logikken når teori og praksis ikke henger helt sammen..

Det er jo også det som er skummelt. En kan ende opp med å stå i en firerarmet rundkjøring hvor bilen som står til høyre for deg også skal ta tredje avkjøring ("venstre"), men har plassert seg feil enten med vilje eller fordi han ikke vet bedre. Om det da blir en kollisjon når begge to forsøker å komme seg ut av rundkjøringen er det du som trolig vil få skylden for det - fordi du har jo vikeplikt for de som kommer i høyre felt. At sidemannen plasserte seg feil betyr fint lite. Så det tryggeste for å ikke bli ansvarlig for et-eller-annet er å velge høyrefelt, men det er uansett ikke det man skal. 

Anonymkode: f0c78...ce5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sier man skal. Husk at det kjørelærerne sier er deres tolkning. Det er forskjell på en godt begrunnet oppfordring og et påbud.

Grunnen til at det er så mange ulike meninger er fordi at det finnes gode argumenter for begge delene, og at vi ikke har noen klare regler som sier at man skal eller ikke skal ligge til venstre.

Jeg utfordrer alle som mener at de har fasiten til å dokumentere at det faktisk er nasjonale bestemmelser og ikke subjektive tolkninger/meninger.

 

 

Anonymkode: 9b754...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Og husk at man skal blinke seg både inn og ut av rundkjøring! Ellers kan man få bot....

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Til alle dere som sier man skal. Husk at det kjørelærerne sier er deres tolkning. Det er forskjell på en godt begrunnet oppfordring og et påbud.

Grunnen til at det er så mange ulike meninger er fordi at det finnes gode argumenter for begge delene, og at vi ikke har noen klare regler som sier at man skal eller ikke skal ligge til venstre.

Jeg utfordrer alle som mener at de har fasiten til å dokumentere at det faktisk er nasjonale bestemmelser og ikke subjektive tolkninger/meninger.

Anonymkode: 9b754...72e

Om det er skilt som viser hvor du skal plassere deg / merking i veien så er du påbudt å følge merkingen. Om det ikke er det så har du egentlig rett. Du vil ikke få bot for å legge deg i galt felt i tilfelle hvor det ikke er merket, men det betyr ikke at det er greit å legge deg feil. De aller fleste jeg møter på klarer å kjøre skikkelig i rundkjøringer; det er kun et fåtall som kjører på en eller annen merkelig måte. Når vi sier at en skal legge seg sånn-og-sånn så er det egentlig et "om du ikke legger deg slik er du rimelig idiot siden det er slik reglene praktiseres av de aller fleste normale mennesker, og alt blir mye enklere om vi praktiserer det på samme måte". 

Anonymkode: f0c78...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, førstedamen skrev:

Og husk at man skal blinke seg både inn og ut av rundkjøring! Ellers kan man få bot....

Man må ikke blinke seg inn (det gir jo heller ingen mening når man skal rett frem), men ut er påbudt. Dog er det nyttig i mindre rundkjøringer å også blinke ved innkjøring (som å blinke til venstre om man skal bruke rundkjøringen i HI for å snu og ta tredje avkjørsel)

En viktig faktor med tanke på kjøringingen i rundkjøringen er om det faktisk er markerte felter ved inngangen. Ofte er det bredt nok til å stå to biler ved siden av hverandre,  men teknisk er det bare ett felt. Dette gjelder da ofte også i selve rundkjøringen og teknisk sett er det da bilen som plasserer seg sist som har vikeplikt. Altså er det ikke nødvendigvis indre bil som har vikeplikt, da ytre bil forsøker en forbikjøring i samme felt.

I en normalsituasjon er det mest hensiktsmessig å plassere seg til venstre om ferden videre går rett frem. Unntak kan være om bilen i venstre felt (kanskje to på rad) blinker til venstre og dermed indikerer at de skal rundt. Da kan det skape bedre trafikkavvikling å plassere seg til høyre.

Tilsvarende om det er mange biler i høyre felt som blinker til høyre (i en firearms rundkjøring) kan det skape bedre flyt å benytte venstre felt ved ferdsel rett frem (andre avkjøring). Det er ikke feil, men avviker fra normalen, så man må da selv være svært observant og passiv om det oppstår uforutsette situasjoner. (som at bilene i venstre felt som blinker til venstre likevel skulle rett frem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Dr. A. Kula said:

En viktig faktor med tanke på kjøringingen i rundkjøringen er om det faktisk er markerte felter ved inngangen. Ofte er det bredt nok til å stå to biler ved siden av hverandre,  men teknisk er det bare ett felt.

Dersom det er plass til to bilrekker ved siden av hverandre, er det per definisjon to felt.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747, se "kjørefelt".

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, H80 skrev:

Dersom det er plass til to bilrekker ved siden av hverandre, er det per definisjon to felt.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747, se "kjørefelt".

Interessant. 

Har sett uttalelser i media angående den type rundkjøringer og ansvarsfraskrivelse som følge av manglende feltmerking. Mulig forsikringsselskap var involvert, men mener bestemt det var veimyndighet.

Takk for påpekning. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
34 minutes ago, Dr. A. Kula said:

Man må ikke blinke seg inn (det gir jo heller ingen mening når man skal rett frem), men ut er påbudt. Dog er det nyttig i mindre rundkjøringer å også blinke ved innkjøring (som å blinke til venstre om man skal bruke rundkjøringen i HI for å snu og ta tredje avkjørsel)

En viktig faktor med tanke på kjøringingen i rundkjøringen er om det faktisk er markerte felter ved inngangen. Ofte er det bredt nok til å stå to biler ved siden av hverandre,  men teknisk er det bare ett felt. Dette gjelder da ofte også i selve rundkjøringen og teknisk sett er det da bilen som plasserer seg sist som har vikeplikt. Altså er det ikke nødvendigvis indre bil som har vikeplikt, da ytre bil forsøker en forbikjøring i samme felt.

I en normalsituasjon er det mest hensiktsmessig å plassere seg til venstre om ferden videre går rett frem. Unntak kan være om bilen i venstre felt (kanskje to på rad) blinker til venstre og dermed indikerer at de skal rundt. Da kan det skape bedre trafikkavvikling å plassere seg til høyre.

Tilsvarende om det er mange biler i høyre felt som blinker til høyre (i en firearms rundkjøring) kan det skape bedre flyt å benytte venstre felt ved ferdsel rett frem (andre avkjøring). Det er ikke feil, men avviker fra normalen, så man må da selv være svært observant og passiv om det oppstår uforutsette situasjoner. (som at bilene i venstre felt som blinker til venstre likevel skulle rett frem)

Vi blir lært at man skal blinke inn, du skal blinke inn mot rundkjøringen inntil du skal blinke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det er skilt som viser hvor du skal plassere deg / merking i veien så er du påbudt å følge merkingen.* Om det ikke er det så har du egentlig rett. Du vil ikke få bot for å legge deg i galt felt i tilfelle hvor det ikke er merket, men det betyr ikke at det er greit å legge deg feil. De aller fleste jeg møter på klarer å kjøre skikkelig i rundkjøringer; det er kun et fåtall som kjører på en eller annen merkelig måte. Når vi sier at en skal legge seg sånn-og-sånn så er det egentlig et "om du ikke legger deg slik er du rimelig idiot siden det er slik reglene praktiseres av de aller fleste normale mennesker, og alt blir mye enklere om vi praktiserer det på samme måte". 

Anonymkode: f0c78...ce5

Ut fra det du skrev på forrige side så er jeg rimelig idiot noen av gangene jeg da. For jeg følger vegvesenets anmodning om å legge seg til høyre om jeg skal rett frem eller mot høyre og til venstre om jeg skal til venstre. Ergo: dersom jeg skal ut i utkjøring nummer to så legger jeg meg til høyre i en trearmet rundkjøring når utkjøringen ligger på midten eller mot høyre. Dersom utkjøringen ligger til venstre så legger jeg meg i venstre fil.

Unntakene er når det er mye trafikk til høyre. Da legger jeg meg i venstre fil selv om jeg skal rett frem. Med mindre det er forbudt å ta av til venstre før rundkjøringen slik at rundkjøringen brukes for å snu av mange, da legger jeg meg til høyre.

Med andre ord så kjører jeg slik jeg ville gjort om det var et kryss med mindre det er spesielle forbehold som gjør det mer hensiktsmessig å gjøre et unntak. Et slikt forbehold kan også være den lokale kulturen. Kjøremønsteret er ulikt fra sted til sted, så om det er en kjent plass der jeg vet hvilket kjøremønster som gjelder, så følger jeg selvsagt det.

Jeg kommer aldri til å alltid legge meg i venstre felt i en trearmet rundkjøring. Begrunnelsen for dette er at ved kjøring fremmede steder så er det ikke alle rundkjøringer som er tilstrekkelig merket. Feltplassering skal skje i god tid før rundkjøring, og da er det ikke alltid man har oversikt over om den er tre- eller firearmet. Jeg vet alltid hvilken retning jeg skal kjøre, så ved å kjøre etter reglene for kryss (noe en rundkjøring regnes som) så har jeg en plassering som viser hvilken retning jeg har tenkt meg uavhengig av hvor mange utkjøringer rundkjøringen viser seg å ha.

 

*Sier seg selv at om det er merket, så er det ikke noe å diskutere..

Anonymkode: 9b754...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Uhumskheter skrev:

Vi blir lært at man skal blinke inn, du skal blinke inn mot rundkjøringen inntil du skal blinke ut.

Dette fungerer i større rundkjøringer, men i mindre er det mest informativt for meftrafikkanter å blinke som om krysset ikke var en rundkjøring, helt til man skal ut. Da skal man selvsagt uansett blanke til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Man må ikke blinke seg inn (det gir jo heller ingen mening når man skal rett frem), men ut er påbudt. Dog er det nyttig i mindre rundkjøringer å også blinke ved innkjøring (som å blinke til venstre om man skal bruke rundkjøringen i HI for å snu og ta tredje avkjørsel)

En viktig faktor med tanke på kjøringingen i rundkjøringen er om det faktisk er markerte felter ved inngangen. Ofte er det bredt nok til å stå to biler ved siden av hverandre,  men teknisk er det bare ett felt. Dette gjelder da ofte også i selve rundkjøringen og teknisk sett er det da bilen som plasserer seg sist som har vikeplikt. Altså er det ikke nødvendigvis indre bil som har vikeplikt, da ytre bil forsøker en forbikjøring i samme felt.

I en normalsituasjon er det mest hensiktsmessig å plassere seg til venstre om ferden videre går rett frem. Unntak kan være om bilen i venstre felt (kanskje to på rad) blinker til venstre og dermed indikerer at de skal rundt. Da kan det skape bedre trafikkavvikling å plassere seg til høyre.

Tilsvarende om det er mange biler i høyre felt som blinker til høyre (i en firearms rundkjøring) kan det skape bedre flyt å benytte venstre felt ved ferdsel rett frem (andre avkjøring). Det er ikke feil, men avviker fra normalen, så man må da selv være svært observant og passiv om det oppstår uforutsette situasjoner. (som at bilene i venstre felt som blinker til venstre likevel skulle rett frem)

Det kommer straks til å bli påbudt, om det ikke allerede er blitt sånn iløpet av de siste mnd. Hørte om det på radio nylig også, bare noen uker siden. Finner desverre ikke link på det nå.

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-sor-trondelag/aktuelt/bruk-av-blinklys-i-rundkjoringer/

Anonymkode: a5070...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Arabella skrev:

Unnskyld min enfoldighet, men hva er vitsen med å anlegge rundkjøringer når det ikke er noen vei til venstre, bare en avkjøring til høyre og ellers rett frem?

Jeg ser heller ikke poenget med å ha rundkjøring når det bare er en avkjøring på siden av veien. Men i noen tilfeller ser jeg det, vi har i byen vår en rundkjøring som er slik som denne. Der kommer det mange semitrailere ut og inn på hovedveien, og rundkjøringen ble i bunn og grunn kun laget for at det skulle bli lettere for disse å komme ut på veien. 

Anonymkode: 75fe1...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer straks til å bli påbudt, om det ikke allerede er blitt sånn iløpet av de siste mnd. Hørte om det på radio nylig også, bare noen uker siden. Finner desverre ikke link på det nå.

https://www.naf.no/her-finner-du-naf/lokalavdelinger/lokalavdeling-sor-trondelag/aktuelt/bruk-av-blinklys-i-rundkjoringer/

Anonymkode: a5070...630

Men det vil jo fortsatt være unødvendig å blinke inn, når man skal rett frem, slik som @Uhumskheter, påpeker over.

Problemet med disse reglene er at de slår  veldig ulikt ut i ulike størrelser på rundkjøringer. Å blinke til venstre i en stor rundkjøring har egentlig lite for seg, all den tid man skal gi tydelig signal når man skal ut av rundkjøringen usnsett. Problemet er jo de som "sparer på blinklysstrømmen", og de vil neppe bruke den mer om man må blinke til venstre mens man holder seg i rundkjøringen, og da er man like langt. Det eneste man da oppnår er mer bruk av blinklys (først venstre, så høyre) så igjen tar noe fokus vekk fra selve kjøringen og orienteringen av trafikken ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
52 minutes ago, Dr. A. Kula said:

Men det vil jo fortsatt være unødvendig å blinke inn, når man skal rett frem, slik som @Uhumskheter, påpeker over.

Problemet med disse reglene er at de slår  veldig ulikt ut i ulike størrelser på rundkjøringer. Å blinke til venstre i en stor rundkjøring har egentlig lite for seg, all den tid man skal gi tydelig signal når man skal ut av rundkjøringen usnsett. Problemet er jo de som "sparer på blinklysstrømmen", og de vil neppe bruke den mer om man må blinke til venstre mens man holder seg i rundkjøringen, og da er man like langt. Det eneste man da oppnår er mer bruk av blinklys (først venstre, så høyre) så igjen tar noe fokus vekk fra selve kjøringen og orienteringen av trafikken ellers.

Det er en vanesak. For oss som ikke har lappen ennå og lærer at det der er sånn man gjør det, så er det og blinke inn og ut automatikk, tenker ikke over det. Det er ikke noe nytt som må innføres sånn det hadde vært om vi hadde hatt lappen lenge og lært noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Uhumskheter skrev:

Det er en vanesak. For oss som ikke har lappen ennå og lærer at det der er sånn man gjør det, så er det og blinke inn og ut automatikk, tenker ikke over det. Det er ikke noe nytt som må innføres sånn det hadde vært om vi hadde hatt lappen lenge og lært noe annet.

Har alltid blinket inn og ut av rundkjøring, men aldri om jeg skal rett frem. Ja, det er vane og går på automatikk, men når trafikken er mer "urolig" blir det en distraksjon uansett. Poenget med blinking er uansett å vise overfor andre trafikanter din hensikt i kjøringen. Å blinke til venstre når du skal rett frem er ikke intuitivt for andre.

Slik du påpeker skal man strengt tatt blinke til venstre inn i rundkjøringen, og umiddelbart til høyre om man skal av ved første utkjøring. Det fungerer kanskje i en STOR rundkjøring, men tror nok du vil se at det er få som praktiserer dette (som jo forvirrer mer enn opplyser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om vi hadde et vesen som la ut forklaringer om slikt. Kunne kalt det noe med vei eller veg....

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer

Les og forstå.

Sitat

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Det er ikke så komplisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre hvis du skal ut før første halvdel av rundkjøringen, venstre hvis du skal ut andre halvdel av rundkjøringen. Det er grei huskeregel :)

Anonymkode: aafa4...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, abrasiveRefraction said:

Det er ikke så komplisert...

Det er ikke akkurat enkelt heller. For eksempel er det ofte ikke skilting som sier om det er en eller to felter på veien som du skal ta når du kjører ut av rundkjøringen. Eller hvorvidt det høyre feltet er kollektivfelt på den veien du skal kjøre inn på.

Et annet eksempel: Firearmet rundkjøring, du skal av på nummer tre. Du ligger derfor i venstre fil på vei inn og må bytte fil rett etter avkjøring nummer to. Da kommer du i konflikt med han som kjørte inn i rundkjøringen ved din nummer en, og skal ta av rundkjøringen på samme sted som deg. Du har jo vikeplikt ved feltskifte, så du skal vike for ham. Eller ikke? Gjeldende rettspraksis er jo at den som kom først inn i rundkjøringen har forkjørsrett?

Vi har også denne regelen med at dersom det er plass til to bilrekker i bredden, så er det to filer. Denne regelen blir ullen i rundkjøringer, det er ofte plass til to personbiler i bredden rundt en rundkjøring, men gjerne ikke plass til to lange busser i bredden. Hvis rundkjøringen er liten, må gjerne busser og semitrailere legge bakhjulene på "midtrabatten" for i det hele tatt å komme rundt, mens personbiler fint kan kjøre to i bredden.

Endret av H80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...