Gå til innhold

RUNDKJØRINGER. Hvordan kan jeg vite om jeg skal ligge på venstre eller høyre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg vite om jeg skal ligge i venstre eller høyre side av veien før jeg kjører i rundkjøringen av et bilde som det her? 
Kjørelæreren min sa "Det skiltet viser hvor i veien du skal ligge" Eller "skiltet viser hvor i veien du skal kjøre" Han sa jeg skulle kjøre til venstre når jeg skulle rett fram.. Det skiltet her virker ganske vanskelig :(

IMG_7615.JPG

Anonymkode: 5c0a5...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eller jeg skulle ligge til venstre når jeg skulle kjøre rett fram.

Anonymkode: 5c0a5...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger bare i venstrefilen hvis jeg skal helt til venstre.

Anonymkode: fd5f2...b54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ligge til venstre i denne rundkjøringen, da skiltet viser at det ikke går noen vei til venstre. 

Du får lese deg opp på plasseringsregler i rundkjøringer. Dette er helt grunnleggende. (Dog kanskje noe uklart forklart fra kjørelærer sin side).

Anonymkode: 953b8...5bc

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal rett frem i en slik rundkjøring ville jeg lagt meg til venstre, da kan de som skal til høyre kjøre likt med deg å man får en bedre trafikkflyt. 

Dersom det er rundkjøring med exit til høyre, venstre og rett frem så ligger du i høyre fil om du skal til høyre eller rett frem, og i venstre om du skal til venstre eller rundt. 

Anonymkode: 334e1...40c

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du skal ligge til venstre i denne rundkjøringen, da skiltet viser at det ikke går noen vei til venstre. 

Du får lese deg opp på plasseringsregler i rundkjøringer. Dette er helt grunnleggende. (Dog kanskje noe uklart forklart fra kjørelærer sin side).

Anonymkode: 953b8...5bc

Gitt at du skal rett frem, selvfølgelig!

Anonymkode: 953b8...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ligge i høyre fil om du ikke skal til venstre, med mindre det er konkret skilting om at venstre felt er rett frem og høyre er for svinging til høyre. Det skiltet der sier ingenting om hvilken fil du skal velge OG du kjører på en enfeltsvei wtf

Anonymkode: fe88b...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må følge markeringer. I denne rundkjøringen så ser det ut til at du kun har 2 valg. Mao skal du rett frem holder du til venstre, og skal du til høyre holder du høyre. Hadde derimot rundkjøringen hatt 3 eller flere avkjøringer holder du høyre for 2. avkjøring hvis ikke annet er merket på vei eller skilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du skal rett frem i en slik rundkjøring ville jeg lagt meg til venstre, da kan de som skal til høyre kjøre likt med deg å man får en bedre trafikkflyt. 

Dersom det er rundkjøring med exit til høyre, venstre og rett frem så ligger du i høyre fil om du skal til høyre eller rett frem, og i venstre om du skal til venstre eller rundt. 

Anonymkode: 334e1...40c

 

1 time siden, Pmaxqueen skrev:

Du må følge markeringer. I denne rundkjøringen så ser det ut til at du kun har 2 valg. Mao skal du rett frem holder du til venstre, og skal du til høyre holder du høyre. Hadde derimot rundkjøringen hatt 3 eller flere avkjøringer holder du høyre for 2. avkjøring hvis ikke annet er merket på vei eller skilt. 

Dette er korrekt! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rundkjøringen har fire veier og man skal rett frem, så legger man seg da til høyre. Venstre er for de som skal til venstre eller til bake den veien de kom fra. 

Om det er en rundkjøring som skiltet her viser, og man skal rett frem så kan man legge seg i venstre når man skal rett frem, for da er det ingen andre som skal til venstre.

Dette var ihvertfall det jeg lærte når jeg tok lappen. 

Anonymkode: 8047f...38d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld min enfoldighet, men hva er vitsen med å anlegge rundkjøringer når det ikke er noen vei til venstre, bare en avkjøring til høyre og ellers rett frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen er å redusere ulykker med personskade, da rundkjøringer fører til lavere fart. Det blir flere ulykker, men de ulykkene som skjer blir mindre alvorlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, H80 skrev:

Hovedgrunnen er å redusere ulykker med personskade, da rundkjøringer fører til lavere fart. Det blir flere ulykker, men de ulykkene som skjer blir mindre alvorlige.

Hvis alle respekterte fartsskiltene (dvs. trafikkskiltene i det store og det hele), ville det vært bedre enn en rekke med unødvendige rundkjøringer, etter min mening.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg lærte det så er begge deler riktig. Vi har ingen egne regler for kjøring i rundkjøring, så vi bruker sunn fornuft og reglene for vanlige kryss.

Om man skal til venstre eller snu så skal man ligge i venstre fil. Om man skal til høyre så skal man ligge i høyre fil.

Om man skal rett frem, så skal man som hovedregel ligge i høyre fil, men venstre fil er også rett å bruke dersom omstendighetene tilsier det. I en trearmet rundkjøring kan det gi bedre flyt å ligge til venstre. I en firearmet rundkjøring kan det også gi bedre flyt dersom det er rushtrafikk og folk flest skal rett frem/til høyre.

Det er ikke påbudt å ligge i venstre fil når man skal rett frem selv om rundkjøringen er trearmet, så det er ikke feil å ikke gjøre det.

Anonymkode: 9b754...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørerlæreren min sier at de som skal være i rundkjøringen lengst legger seg innerst

Anonymkode: 47461...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det var en vei som gikk til venstre i rundkjøringen skulle du lagt deg til høyre om du skulle rett fram. Kjørelæreren min sa at i en "vanlig" rundkjøring (med fire utkjørsler) så er regelen at du alltid skal ligge til høyre om du skal ut de to første. Så på grunn av at denne rundkjøringen bare har tre så er det logisk at du legger deg til venstre om du skal rett fram.

Anonymkode: 6fc89...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du skal rett frem i en slik rundkjøring ville jeg lagt meg til venstre, da kan de som skal til høyre kjøre likt med deg å man får en bedre trafikkflyt. 

Dersom det er rundkjøring med exit til høyre, venstre og rett frem så ligger du i høyre fil om du skal til høyre eller rett frem, og i venstre om du skal til venstre eller rundt. 

Anonymkode: 334e1...40c

Nei, for da må du bytte fil når du skal ut og siden du da har vikeplikt ved filbytte kommer du deg ikke ut når det ligger innerst. Min kjørelærer sa at jeg skulle ligge til høyre i en trearmet rundkjøring som denne av denne grunn. Jeg tok lappen i sommer. 

Anonymkode: f6c3a...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rundkjøringen der har egentlig tre valg; første avkjøring, andre avkjøring, og tredje avkjøring. Det er en trearmet rundkjøring. Tar du tredje avkjøring blir du kjørende tilbake den veien du kom fra. Skal du ta første avkjøring ("høyre") plasserer du deg til høyre, mens dersom du skal ta andre eller tredje avkjøring ("rett frem" / tilbake der du kom fra) så plasserer du deg til venstre. Dersom det hadde vært en firearmet rundkjøring hadde du plassert deg til høyre om du enten skulle ta første avkjøring ("høyre") eller andre avkjøring ("rett frem"), og plassert deg til venstre dersom du skulle ta tredje- ("venstre") eller fjerde ("helt rundt").

Å snakke om at en f.eks. skal stille seg sånn-og-sånn dersom en skal til "høyre" eller "venstre" er egentlig en uvane siden du kan komme til å oppleve rundkjøringer som ikke ser særlig normale ut - f.eks. kan noen rundkjøringer ha to avkjøringer som når en kommer kjørende ser ut som om de ligger til "høyre" for rundkjøringen, og så en avkjøring som ser ut som om den går "rett frem" (firearmet rundkjøring). Da er det ikke lurt om en har blitt lært opp til å tenke høyre / rett frem / venstre. I et slikt tilfelle skal en nemlig ikke ligge i høyrefelt uansett om en skal "rett frem" - fordi den avkjøringen er den tredje avkjøringen, slik at en da heller skal ligge i venstrefelt. 

Firearmet: skal ut i den første eller andre avkjøringen: høyre felt. 
Trearmet: skal ut i den første avkjøringen: høyre felt. 
For alle andre avkjøringer skal en da ligge i venstre felt. 

 

1 minute ago, Arabella said:

Hvis alle respekterte fartsskiltene, ville det vært bedre enn en rekke med unødvendige rundkjøringer, etter min mening.

Men alle gjør ikke det, så da må man dessverre finne andre løsninger. 

Anonymkode: f0c78...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Nei, for da må du bytte fil når du skal ut og siden du da har vikeplikt ved filbytte kommer du deg ikke ut når det ligger innerst. Min kjørelærer sa at jeg skulle ligge til høyre i en trearmet rundkjøring som denne av denne grunn. Jeg tok lappen i sommer. 

Anonymkode: f6c3a...515

Skal du rett frem i den rundkjøringen så skal du ligge i venstrefil. Ja, du får da vikeplikt for de som eventuelt kommer i høyrefilen, men det er likevel meningen at du skal ligge deg i venstrefil. 

Anonymkode: f0c78...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du rett frem i den rundkjøringen så skal du ligge i venstrefil. Ja, du får da vikeplikt for de som eventuelt kommer i høyrefilen, men det er likevel meningen at du skal ligge deg i venstrefil. 

Anonymkode: f0c78...ce5

Jeg fikk førerkort tidligere i år, og det var slik jeg lærte det. Merkelig med så mange ulike meninger, kanskje ikke rart det var litt vanskelig å se logikken når teori og praksis ikke henger helt sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...